Tervetuloa itään, laowai..
Maailma
Shadowrunin maailma on kuin omamme mutta muutamilla muunnoksilla. Tulevaisuus on synkkä ja pääasiassa toivoton, ainakin yksilön näkökulmasta (kohta päästään niihin muutoksiin). Korporaatiolla on enemmän valtaa kuin hallituksilla ja yksittäisellä ihmisellä on vain vähän mahdollisuuksia vaikuttaa muihin kuin omiin asioihinsa. Ilmastonmuutos on muuttanut planeettaa pysyvästi ja huhut kertovat, että jotkin korporaatio tähyävät jo kohti Marsia pysyvän asuttamisen toivossa.
Tulevaisuus on myös taikuuden tulevaisuutta, uuden vuosituhannen alussa taikuus ja taialliset olennot palasivat Maahan ja muutti elämää pysyvästi. Syntyi uusi sukupolvi, ensimmäiset haltiat ja kääpiöt. Vuosikymmen myöhemmin yhtäkkisesti aivan tavalliset ihmiset muuttuivat ensimmäisiksi örkeiksi ja peikoiksi. Nykyhetkessä kaikki neljä ihmisheimon rotua ovat yhä läsnä, kokien niin ihailua ja katkeruutta ihmisiltä.
Tämän maailman vaaroja ovat ihmistä suuremmat korporaatiot, ovelat lohikäärmeet, vaaralliset ja hullut taikojat, myyttien ja legendojen hirviöt ja loputtomat katalogit täynnä lupauksia teknologisista helpotuksista ja tavoista paeta todellisuutta. Ihmiskunta on tunkenut itsensä asutuskeskuksiin , jossa varattomuus ja toivottomuus ajaa heitä eteenpäin. Monet pysyvät helpossa ja huono palkkaisessa työssään, jotta heidän elämässään on jotain rutiineja vaikka se hyödyttää korporaatiota. Mitäpä niille voisi?
Tosin, hahmosi on tästä arjesta poikkeus. Samat vaarat ja haasteet ovat hänen edessään mutta hänellä on mahdollisuus toimia ja vaikuttaa. Hän on runneri: ulkopuolinen, joka on helppo unohtaa tai maksaa unohtamaan.
"Muista, tulevaisuus on kertäkäyttöistä."
Hahmot
Hahmot muodostavat ryhmän runnereita, jotka ottavat vastaan tehtäviä eri tahoilta Hong Kongin kaupungissa (ja/tai toteuttavat omia tavoitteitaan tehtävien kautta). Pelimekaanisesti runnereita on yhdeksän erilaista tyyppiä:
- Ryhmän Aivot ovat ovelia suunnittelijoita ja juonittelijoita.
- Kasvot (tai Naama) ovat manipuloijia ja sulavia neuvottelijoita.
- Hakkerit ovat virtuaalisia aseita ja digitaalisia vakoojia.
- Ryhmän Lihakset ovat uhkaavia ja vaarallisia tappelijoita.
- Tuunarit ovat teknikkoja ja sabotöörejä.
- Varjot ovat ammattimaisia tunkeutujia ja akrobaatteja.
- Ryhmän Tähtäimet ovat tarkka-ampujia ja erinomaisia jäljittäjiä.
- Taiturit ovat atleetteja, jotka kanavoivat arkaanista voimaa lihaksiinsa ja kehoonsa.
- Katumaagit kanavoivat taikuutta, joka virtaa tasojen välillä.
Hahmosi voi olla ihminen, haltia, kääpiö, örkki tai peikko. Fiktiossa merkitys on isompi, vaikka muutamia pelimekaanisia eroja löytyy myös.
Ryhmä
Runnerit muodostavat ryhmiä/jengejä, joilla on erilaisia kykyjä ja mahdollisuuksia kehittyä. Tässä pelissä ryhmä (eng. crew) on myös kuin hahmo, joka voi kehittyä ja kerää kokemuspisteitä. Mitä kokeneempi ryhmä, sitä isompia haasteita he voivat ottaa vastaan (ja sitä enemmän heillä on vihollisia). Ryhmien nimet antavat suuntaa mihin asioihin kyvyt painottuvat ja millaisia keikkoja heille tarjotaan mutta tämä ei ole täysin musta-valkoista. Ryhmä-tyyppejä on kuusi erilaista:
- Salamurhaajat ovat palkattavia tappajia.
- Kuriirit ovat laittomien asioiden salakuljettajia.
- Kultit palvelevat yliluonnollisia traditioita.
- Palkkasoturit ovat korstoja ja kiristäjiä.
- Radikaalit ovat ekstrimistejä ja vigilantteja.
- Rosvot ovat digitaalisen ja fyysisen omaisuuden varkaita.
Vahdi selkääsi, ammu suoraa, säästä ammuksia ja älä ikinä, toistan, älä ikinä tee sopimusta lohikäärmeen kanssa.
Lopuksi
Tästä tämä lähtee! Teen pari tyhjää postausta, että saan ketjun alkuun kaiken tarvittavan infon helposti löydettäväksi. Sana on kuitenkin vapaa kaikesta tähän projektiin liittyvästä. Mikä kuulostaa hyvältä, mikä runneri olis omasi, entä mikä ryhmä-tyyppi puhuttelisi? Avaa sanainen arkkusi!
Tein Doodle jossa on huhtikuun loppuun asti merkitty päiviä jotka vois olla ajoissa sovittuna mahdollisia päiviä tehdä hahmoja ja/tai pelata. Klikkaa itsesi mukaan täältä: Hong Kong 2055 Doodle.