Tomb of Annihilation: Kaikki keskustelu

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Tomb of Annihilation: Kaikki keskustelu

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 30 Syys 2018, 18:58

Pyöräytettiin käyntiin Aten, Ismon, Arin ja Juuson voimin Dungeons&Dragons -kampanja täyttämään pientä tyhjiötä, jonka tauolla olevat Pathfinder-kamppikset ovat jättäneet. Pelataan valmisseikkailua Tomb of Annihilation sen mukaisesti kun se on meille avuksi ja riemuksi, eli antamassa viitekehystä pelille. Peli on hexcrawl eli pelaajat saavat pelin alussa melko tyhjän näköisen kartan ja sitä aletaan sit puurtamaan selkeämmäksi. Pelinä tosiaan D&D5e ja sen mahdolliset lisäkirjat, mutta ei Unearthened Arcana-jutut.

Tässä ketjussa kommentointia, lootteja ja muuta sellaista. Iso osa keskustelusta tapahtuu varmasti Discordin puolella mutta jotain kiinteää ja pysyvää haluan myös näkyville tänne.

Ensimmäinen pelikerta pelattiin 30.9.2018.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tomb of Annihilation: Kaikki keskustelu

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 10 Loka 2018, 21:58

Toinen pelikerta pelattiin lauantaina 6.10. ja hahmot pääsivät jo viidakkoon asti. Mielestäni peli etenee hyvällä mallilla, toisella pelikertaa tutustuttiin lisää hahmoihin, erityisesti tykkäsin Ismon ehdotuksesta tehdä kaikille hahmoille Sormusten Herra-elokuvista tuttu "saavutaan kiven takaa ruutuun"-kohtaus, toki soveltaen. Saatiin paljon hyvää materiaalia hahmoista ja samalla löydetään Groovea pelaajien välille.

Päästiin myös taistelemaan! Mielestäni homma toimi hienosti mutta onko pelaajilla toiveita? Tiedättekö mitä voitte tehdä ja miten peli toimii taistelussa? Yksi vähän sekava kohta saatiin stirgejen kanssa aikaiseksi mutta ei siinäkään mitään ihmeellistä ollut, kelattiin vähän taaksepäin ja jatkettiin. Ehkä tulevaisuudessa koitetaan välttää kelaamista mutta näin aluksi sekin on mahdollista. Yritetään itse kukin sanoa selkeästi mitä ollaan tekemässä ja mikä on tavoite.

Katsotaan miten homma etenee seuraavalla kertaa! Mekanismi-sivusto on mulla suunnittelun alla, varsinkin jos vapaaehtoisia kirjoittajia löytyy.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tomb of Annihilation: Kaikki keskustelu

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 10 Loka 2018, 22:13

Hyvää settiä!

Hahmojen suunnittelu meni helposti ja kivasti koko köörillä, ja 1. pelikerta luoden atmosfääriä ja taustatarinaa sen suuremmitta sähläyksittä oli hyvä prologi seikkailulle.

Tokalla kerralla alettiin ottaa turpaan sopivasti säältä ja elikoilta, ja noppia päästiin heittelemään suuntaan ja toiseen. Ylöspäin yrittäessä insight-checkailut erään hahmon käytöksestä oli hyviä, kun pelaajan aivot huutaa "mä tiiän mitä tapahtuu" mutta samalla pelihahmot ei tajua mistä on kyse.

Tarinointi ja tappeleminen molemmat etenevät tasaisesti, ja väellä alkaa olla ne tehtävät ryhmässä alustavasti hanskassa. Ei oo ollut missään kohtaa huonoa kokemusta.

Itellä pientä kysymysmerkkiä heittää oman hahmon kehitys: Hahmolapussa olevat personality traitit huokaa yhteen suuntaan, mutta samalla koittaa vääntää itseänsä seuraavaan suuntaan. Jahka saadaan seuraava pelikerta vyön alle, ja (jos) Rin selviää hengissä jatkaen tässä löytyneellä raiteella, niin saatan haluta vähän tweakata omaa lappuani persoonaominaisuuksien osalta sopivammaksi.
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Tomb of Annihilation: Kaikki keskustelu

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 11 Loka 2018, 18:08

Juusoppi kirjoitti:Itellä pientä kysymysmerkkiä heittää oman hahmon kehitys: Hahmolapussa olevat personality traitit huokaa yhteen suuntaan, mutta samalla koittaa vääntää itseänsä seuraavaan suuntaan. Jahka saadaan seuraava pelikerta vyön alle, ja (jos) Rin selviää hengissä jatkaen tässä löytyneellä raiteella, niin saatan haluta vähän tweakata omaa lappuani persoonaominaisuuksien osalta sopivammaksi.

Tää oli hyvä avaus. Ei kauheasti juteltu näistä personality trait/ideals/bonds/flaw -kohdista hahmonluonnissa. Ne on siis ideoita/ajatuksia hahmosta joiden on tarkoitus olla apuvälineitä hahmon pelaamiselle. Kuitenkin jotenkin näen, että meidän joukko ei niitä kauheasti tarvitsisi, joku voi jopa kokea ne rajoittavaksi. Pelistä kuitenkin löytyy mekaniikka (vaikkakin löyhä sellainen), eli PJ:n pitäisi periaatteessa antaa inspiraatio kun pelaaja pelaa hahmoaan personality traitin/idealin/bondin/flawin mukaisesti. Eli tylysti, kun täyttää roolipelaamisen minimirajan.

PHB kirjoitti:Inspiration is a rule the Dungeon Master can use to reward you for playing your character in a way that’s true to his or her personality traits, ideal, bond, and flaw.


Itse jaoin teille inspiraatiota hyvin avokätisesti, kun kaikki olivat pelanneet hahmoaan ja tehneet esittelyjä jne jo ensimmäisellä pelikerralla. Sen pitäisi olla sellainen porkkana, että "muistetaan roolipelata". Voidaan jutella siitä halutaanko inspiraation saamisen olevan helppoa vai vaikeaa, pelimekaanisesti efekti on vaihtelevan kova eli advantage yhteen d20-heittoon. Voi olla, että joku pitää inspiraatiostaan kiinni sihen ratkaisevaan Death Saveen asti, toinen käyttää heti kun mahdollista. Molemmat PJ:n näkökulmasta toimivia tapoja, kuitenkin muistaen että en voi antaa enempää inspiraatiota, sitä joko on tai ei ole. Jos et käytä, et myöskään saa sitä. Mielelläni kuulen tästä pelaajien ajatuksia. Tiedän myös jotain vaihtoehtoisia tapoja hoitaa asian mutta tää pelin tarjoama on ehdottomasti helpoin (ylitä tämä raja).

Juusopin kysymykseen/pohdintaan: mua PJ kiinnostaa mitä siellä lukee mutta vain siitä näkökulmasta, että olet itse sinut asian kanssa. Mun puolesta ei tarvitse välttämättä edes käyttää noita kirjan valmiita lauseita vaan niitä saa muuttaa ja keksiä omiakin. :) Eli kuhan infoaa jos jotain vaihtaa niin hyvä. Koitan noita käyttää siis tilanteiden luomiseen. Esimerkki, charlatan backgroundista löytyy ideal "I am a free spirit— no one tells me what to do" eli mä näen oman roolini tämän haastamisena. Onko sittenkin joku joka saa sanoa mitä sun kuuluu tehdä? Olisiko se tämä suora puheinen ja kova naisopas? Ai ei, no mitenkäs sitten tämä EPH tai jopa toinen pelaajahahmo? Koska oikeasti kenenkään persoona ei ole absoluutio niin PJ:nä koitan aina haastaa sitä ajatusta mikä pelaajalla on hahmostaan ja mikä sitä ajatusta mikä hahmolla on itsestään (toim.huom. paladinit on tähän erityisen kivoja, koska ne aattelee usein olevansa hyvyyden kilpiä ja esimerkkejä ^^).

Toivottavasti muutkin kommentoi jotain, ja että tästä oli Juusopille apua. ^^
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tomb of Annihilation: Kaikki keskustelu

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 23 Loka 2018, 14:34

Ja niinhän siinä sitten kävi, että nuori Rin lähtikin eri suuntaan kuin aluksi mielessäni maalasin. Runoilin eilen kornia lorea ja selitystä sille, miksi näin käy, ja tässä aivoitukseni:

https://docs.google.com/document/d/1I2D ... p=drivesdk

RIP Shadowdancer Monk ja hyshys-temppuilu. Aika pistää porukkaa pinoon ja meteli pystyyn.
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51


Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron