Juusoppi kirjoitti:Itellä pientä kysymysmerkkiä heittää oman hahmon kehitys: Hahmolapussa olevat personality traitit huokaa yhteen suuntaan, mutta samalla koittaa vääntää itseänsä seuraavaan suuntaan. Jahka saadaan seuraava pelikerta vyön alle, ja (jos) Rin selviää hengissä jatkaen tässä löytyneellä raiteella, niin saatan haluta vähän tweakata omaa lappuani persoonaominaisuuksien osalta sopivammaksi.
Tää oli hyvä avaus. Ei kauheasti juteltu näistä personality trait/ideals/bonds/flaw -kohdista hahmonluonnissa. Ne on siis ideoita/ajatuksia hahmosta joiden on tarkoitus olla apuvälineitä hahmon pelaamiselle. Kuitenkin jotenkin näen, että meidän joukko ei niitä kauheasti tarvitsisi, joku voi jopa kokea ne rajoittavaksi. Pelistä kuitenkin löytyy mekaniikka (vaikkakin löyhä sellainen), eli PJ:n pitäisi periaatteessa antaa inspiraatio kun pelaaja pelaa hahmoaan personality traitin/idealin/bondin/flawin mukaisesti. Eli tylysti, kun täyttää roolipelaamisen minimirajan.
PHB kirjoitti:Inspiration is a rule the Dungeon Master can use to reward you for playing your character in a way that’s true to his or her personality traits, ideal, bond, and flaw.
Itse jaoin teille inspiraatiota hyvin avokätisesti, kun kaikki olivat pelanneet hahmoaan ja tehneet esittelyjä jne jo ensimmäisellä pelikerralla. Sen pitäisi olla sellainen porkkana, että "muistetaan roolipelata". Voidaan jutella siitä halutaanko inspiraation saamisen olevan helppoa vai vaikeaa, pelimekaanisesti efekti on vaihtelevan kova eli advantage yhteen d20-heittoon. Voi olla, että joku pitää inspiraatiostaan kiinni sihen ratkaisevaan Death Saveen asti, toinen käyttää heti kun mahdollista. Molemmat PJ:n näkökulmasta toimivia tapoja, kuitenkin muistaen että en voi antaa enempää inspiraatiota, sitä joko on tai ei ole. Jos et käytä, et myöskään saa sitä. Mielelläni kuulen tästä pelaajien ajatuksia. Tiedän myös jotain vaihtoehtoisia tapoja hoitaa asian mutta tää pelin tarjoama on ehdottomasti helpoin (ylitä tämä raja).
Juusopin kysymykseen/pohdintaan: mua PJ kiinnostaa mitä siellä lukee mutta vain siitä näkökulmasta, että olet itse sinut asian kanssa. Mun puolesta ei tarvitse välttämättä edes käyttää noita kirjan valmiita lauseita vaan niitä saa muuttaa ja keksiä omiakin. :) Eli kuhan infoaa jos jotain vaihtaa niin hyvä. Koitan noita käyttää siis tilanteiden luomiseen. Esimerkki, charlatan backgroundista löytyy ideal
"I am a free spirit— no one tells me what to do" eli mä näen oman roolini tämän haastamisena. Onko sittenkin joku joka saa sanoa mitä sun kuuluu tehdä? Olisiko se tämä suora puheinen ja kova naisopas? Ai ei, no mitenkäs sitten tämä EPH tai jopa toinen pelaajahahmo? Koska oikeasti kenenkään persoona ei ole absoluutio niin PJ:nä koitan aina haastaa sitä ajatusta mikä pelaajalla on hahmostaan ja mikä sitä ajatusta mikä hahmolla on itsestään (toim.huom. paladinit on tähän erityisen kivoja, koska ne aattelee usein olevansa hyvyyden kilpiä ja esimerkkejä ^^).
Toivottavasti muutkin kommentoi jotain, ja että tästä oli Juusopille apua. ^^