Ravnican Käsikirja Saamattomille

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 14 Joulu 2018, 12:53

Ravnica.
Maailman kokoinen metropoli.
Maailma, jossa lainkirjaimella on jumalallinen valta.
Kiltojen kaupunki.


Ravnican "lyhyt" historia

Yli kymmenentuhatta vuotta sitten sota repi koko Ravnicaa kappaleiksi, kun kymmenen eri armeijaa kävi sotaa maailman herruudesta. Erään armeijan johtaja, sfinksi Azor I, näki mahdollisen tuhon tulevan, ja pyysi kunkin armeijan johtajaa solmimaan maagisen sopimuksen, joka määrittäisi kullekin armeijalle roolin Ravnican infrastruktuurissa. Samalla sopimus takaisi tasapainon ja sitoomuksen kunkin armeijan välille, jotta sopimuksen osapuolet eivät tuhoaisi toisiaan tai kaupunkia. Sopimuksen allekirjoittaneista johtajista nimitettiin Ravnican kymmenen killan johtajia, paruneita, ja tätä sopimusta nimitetään edelleen Kiltasopimukseksi.

Sopimusvuodesta eteenpäin kului 10 000 vuotta kukoistuksessa ja kasvussa, vaikkakin samalla killat kasvoivat hiukan erilleen alkuperäisistä tehtävistään. Tasapaino säilyi ja killat toimivat yhteistyössä toistensa kanssa, kunnes vuonna 10 000 ZC (Zal Concordant, viittaa sopimuksen luomisajan jälkeen) viekkaassa Dimirin Hovin salaliitossa Kiltasopimus rikottiin ja sen taikuuden tuoma tasapaino järkkyi. Rikkaat alkoivat sortaa ja hallita kaupunkia ja killat joutuivat palvelemaan vahvoja vaikuttajia näiden mielivaltaisuuden hillitsemisen sijaan. Kiltojen välinen muinainen työnjako palautui ja ryhmittymien välillä kyteneet erimielisyydet ja väkivaltaisuudet voimistuivat.

Azoriuksen Senaatin parun Azor I oli onneksi piilottanut varasuunnitelman sopimukseen sen purkamisen varalle: Ravnican korttelien halki kulkevat energiavirrat piirsivät Sisäisen Sokkelon keskelle kaupunkia. Sokkelon ratkaisijalle olisi tarjolla mahdollisuus kirjoittaa uusi kirjoittajansa mielen mukainen Kiltasopimus, ja vuonna 10 075 ZC. kukin kilta lähti kilpailemaan sokkelon ratkaisusta. Ratkaisijaksi kuitenkin päätyi Jace Beleren, ja häneen ruumiillistui uusi Elävä Sopimus. Hänen sanansa muuttuvat sopimuksen voimasta laiksi, ja hänen olemassaolonsa takaa rauhan Ravnicassa.

Ikävä kyllä Jace häviää maailmankartalta mystisesti, ja hänen poissa ollessaan Elävän Sopimuksen tuoma rauha järkkyy. Riitoja puhkeaa, mellakoita syttyy, poliittisia juonia laaditaan, pienen mittakaavan sotia käydään ja maailman maagista voimavaraa väärinkäytetään vaarallisiin tarkoitusperiin.

Elämme vuodessa 10 076 ZC. ja Ravnica on täynnä mahdollisuuksia. Nousetko katuojasta Izzet Liigan suurten mielten pariin? Kehitätkö itsestäsi ja ympäristöstäsi jotain uutta Simic Yhtymän palveluksessa? Nautitko yhteisön rauhallisesta tunteesta Selesnyan Konklaavissa tai parrasvalojen verisestä roiskeesta Rakdoksen Kultissa? Haluatko taata turvallisen maailman Azoriuksen Senaatin jäsenenä? Vai tahdotko tuoda koko maailman polvilleen Gruulin Klaanissa?

--

Eli olisin mielelläni vääntämässä Magic: the Gatheringistä minulle rakkaaseen Ravnican maisemaan sijoittuvaa D&D... hässäkkää? Kampanjaa? Oneshotteja? JOTAIN KUITENKIN! Pohjaten Guildmasters' Guide to Ravnica -opukseen.

Tähän lankaan tulee pohjatietoa Ravnican maailmasta (etenkin kiltaidentiteeteistä ja spesiaaliroduista) ja sitä kautta vaikuttavista pelimekaanisista asioista, joita voi olla kiva miettiä. Mitään sataprosenttista tietoutta loresta ei tarvita, mutta jotta ymmärtää kiltojen välisen dynamiikan, olisi hyvä tietää vähän minkä sorttisia niitä on!

Aikataulullisesti minkään isomman kampanjan toteuttaminen heilahtaa helposti ensi keväälle aikaisintaan, mutta jotain oneshotteja ja turistikierroksia Ravnican kaupunkiin voidaan toteuttaa. :D

Ilmaiskaa mielenkiintonne ja mahdolliset toiveenne/pelkonne/mietteenne alle!
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 14 Joulu 2018, 14:49

Rodut

Ravnican maailmassa liikkuu Player’s Handbookista tuttuja rotuja, mutta myös osin uusia rotuja. Saatavilla olevat rodut Guildmasters’ Guide to Ravnican mukaan ovat:

Human (PHB) Valtarotu.
Elf (PHB) Tiukka kakkonen.
Half-Elf (PHB) Olemassa. Eivät mitenkään säikäytä ketään.
Centaur (GGR) Kentauri. Juoksee lujaa, puhuu viisaita, kiipeää kehnosti. +2 STR, +1 WIS, medium fey creature (eli hold person ei toimi!), ja potkii kavioilla 1d4+STR. Ja kiipeäminen on viis kertaa hitaampaa.
Goblin (GGR/VGM) Hiisi, mutta Ravnican hiidet ei oo ihan sieltä tyhmimmästä päästä. +2 DEX, +1 CON, Small humanoid, darkvision, Fury of the Small (eli itseä isompiin bonusdamagea), Nimble escape (eli bonarilla Disengage/Hide)
Loxodon (GGR) Norsumies, nuff said. Iso ja rauhallinen.+2 CON, +1 WIS, medium humanoid, kantaa Large-luokan otuksen verran, advantage against charms & fears, natural armor AC = 12+CON (ja kilpi päälle), norsun kärsä antaa advantagen hajuaistiä käyttäviin juttuihin ja on ylimääräinen käsi tai snorkkeli. Kärsällä ei voi lyödä tai loihtia.
Minotaur (GGR) Minotauri. Lyödään sillä kirveellä ja tökitään niillä sarvilla. +2 STR, +1 CON, medium humanoid, sarvet lyö unarmed attackina 1d6+STR piercingiä ja saa käyttää bonus actionina tietyissä tilanteissa.
Simic Hybrid (GGR) Simic Yhdistymän laboratorioissa luotu mutantti. Tekee kaikenlaista jännää. +2 CON, +1 mihin vain. Darkvision, medium humanoid. Mutaatiot antaa jonkun spessukyvyn 1 ja 5 tasoilla: hengität vedessäkin, voit kiivetä walking speedillä, putoat liitämällä... jne.
Vedalken (GGR) Älyä ja väläystä, hengittävät tarvittaessa vettä sinisen ihonsa kautta. +2 INT, +1 WIS, medium humanoid, advantage INT, WIS ja CHA saving throweilla, ylimääräisiä proficiencyjä ja voit hengittää vettä tunnin.

Lisärotuina voidaan käyttää jos välttämättä joku haluaa...

Lizardfolk (VGM) Liskomiehet liikkuvat Ravnicassa rotuna Viashino, mutta heitä on kovin harvassa.
Half-Orc (PHB) Gruul käyttää ihan aitoja örkkejä välillä, mutta mennään tällä.
Tiefling (PHB) Ravnicassa on demoneja, miksei siis tieflingejä? Varmasti outo näky kadulla, että siinä mielessä joko hauska tai hankala idea.
Dragonborn (PHB) voi olla myös käytettävissä oleva mutantti.
Vampyyri voidaan myös homebrewata, jos jotakuta kiinnostaa. Ihan niinku human, mutta sillä ois vaan feattina vampirismi. EDIT: VAMPYYRI HOMEBREWATTU! löytyy alhaalta

Pienikokoiset rodut (Gnomes, Dwarves, Halflings) ovat ikävä kyllä olemattomia Ravnican kaupungissa.

Killat

Ravnican kymmenen kiltaa toimivat pelissä sosiaalisen ja kulttuurisen ympäristön maustamisen lisäksi pelimekaanisesti neljällä tavalla:

1. Killoilla on yleisimmät classit ja rodut, joita heidän riveistään löytyy. Nämä eivät mitenkään rajoita pelaajia, ja kuka vain voi olla mitä vain kiltaa, mutta classin aatteet saattavat mennä ristiriitaan killan aatteiden kanssa. (Alla on kirjan suositukset kyseisten kiltojen jäsenien työnkuvista ja roduista, mutta kuka vaan saa tehdä mitä vaan)

2. Killat toimivat Player’s Handbookista tuttujen backgroundien lailla, mutta antavat background traitin lisäksi yhteyshenkilöitä kiltoihin – ystäviä ja vihamiehiä (avaan nämä tässä kappaleessa tarkemmin, koska vaikuttaa roolipelaamiseen jonkin verran.)

3. Jos pelaat spellcasteriä, olet killan jäsenenä oikeutettu laajennettuun loitsulistaan. Esim. Rakdoksen Kultin bardi saa käyttöönsä mm. firebolt ja hellish rebuke -loitsut. (Voin listata nämäkin, jos jotakuta kiinnostaa ja itseltäni löytyy liikaa aikaa.)

4. Killan jäsenenä kerrytät itsellesi kuuluisuutta (Renown) tekemällä töitä kiltasi eteen. Voit edetä johtoasemiin, joilloin saat itsellesi kätyreitä, ratsuja, sotilaita tai erityisoikeuksia. Toisaalta, jos rettelöit tai niskuroit, voit menettää kuuluisuutesi ja saada myös kenkää killasta. (Kuuluisuudesta saa erivapauksia tietyillä määrillä renownia, mutta en lähde niitä selittämään auki. Play and find out?)

The Azorius Senate eli Azoriuksen Senaatti

Ravnican hallinnollinen elin, joka rakentuu kolmesta lain ”pylväästä”: lainsäädännöllinen Jelenn’n pylväs, juridinen oikeuslaitos eli Sovan pylväs sekä toimeenpaneva Ravnican ”poliisi”, Lyev’n pylväs. Koko järjestelmää hallinnoi sfinksi Isperia, ylimmäinen tuomari.

Alignment: Usually lawful, often neutral
Yleisimmät rodut: Human, Vedalken
Yleisimmät classit: bard, cleric, fighter, paladin, wizard
Background feature: Legal Authority
Senaatin jäsenenä sinulla on oikeus toimeenpanna ja ajaa lakia ja oikeutta Ravnicassa. Kaikki tunnustavat sinut Azoriuksen jäseneksi kun väläytät kiltasi symbolia, sekä hyvässä että pahassa. Jos rupeat kuitenkin liian vigilanteksi, niin esimiehesi eivät välttämättä nauti.


The Boros Legion eli Boroksen Legioona

Ravnican armeija. Siinä missä Azorius pyörittää lakeja, Boros tuomitsee mieluummin oikeudenmukaisuuden kuin lain nimessä. Mellakat ja kiltojen sodat ovat Boroksen juridiikkaa. Johtajana on arkkienkeli ja sodanjohtaja Aurelia.

Alignment: Usually Good, often Neutral
Rodut: Human, Goblin, Minotaur
Classit: Cleric, fighter, paladin, ranger, wizard
Background Feature: Legion Station
Saat kerran viikossa palkkaa, lisäksi saat yöpyä ja lääkintämiesten hoitoa parakeissa ilmaiseksi. Lisäksi saat lainata väliaikaisesti mitä vain simple weaponeita.


House Dimir eli Dimirin Huone

Kilta, jota ei "virallisesti ole olemassa." Alun perin olivat vastuussa kirjastoista ja perimätiedon keräämisestä, mutta alkuperäinen kiltajohtaja Szadek alkoi käyttämään killan oikeuksia salakuunteluun ja varjoissa työskentelemiseen ja lopulta tuhosi alkuperäisen Kiltasopimuksen. Tällöin Dimirin Huone hävitettiin Ravnican historiasta virallisesti, mutta varjoissa se on yhä jatkanut toimintaansa. Nykyään ”virallisesti” jäsenet ovat tehneet parannuksen, ja toimivat kauppiaina, posteljooneina ja kirjureina, mutta varjoissa käydään kauppaa salamurhalla, muistien varastamisella ja salakuuntelulla. Johtajana on nykyään muodonmuuttaja Lazav Monikasvoinen, jonka todellisia kasvoja tuskin hän itsekään muistaa.

Alignment: Usually Neutral, sometimes Evil
Rodut: Half-elf, human
Classit: Monk, rogue, wizard
Background Feature: False Identity
Sinulla on useampi kuin yksi identiteetti. Yhteen viralliseen identiteettiin sinulla on kaikki mahdollinen tarvittava todistusaineisto teeskennelläksesi olevasi mistä tahansa muusta killasta.


The Golgari Swarm eli Golgarin Parvi

Alunperin Ravnican elantoa takaavat viljelijät, jotka elivät kaupungin alla sijaitsevissa katakombeissa viljellen suuren metropolin ruokatarvetta varten saivat Kiltasopimuksessa tehtäväkseen myös jätteidenkäsittelyn. Tämä tehtävä on Golgarilla edelleen olemassa, ja heidän mantroiksensa on muodostunut elämän ja kuoleman välisen kiertokulun ylläpito - jonkin täytyy kuolla jotta jokin voi syntyä. Tähän jätteidenkäsittelyn perversioon liittyvät myös ihmisjätteen käsittely, eikä Golgarilla ole mitään salamurhaa tai keinottelua vastaan. Maanpinnalla asuvat ovat Golgarin mielestä naiiveja elämässä kiinni olevia, jotka eivät ymmärrä kuoleman tärkeyttä ja kauneutta. Jokainen parven jäsen elää parven armosta ja parven hyväksi. Killan johtajana toimii epäkuollut haltia/lichlordi Jarad Vod Savo.

Alignment: Usually neutral, often evil
Rodut: Human, elf(dark)
Classit: Druid, Fighter, Ranger, Rogue, Wizard
Background Feature: Undercity Paths
Tiedät viemärit ja katakombit kuin omat taskusi, ja voit viedä kenet tahansa pimeissä luolissa haluamaasi päämäärään. Matka on nopeampi kuin pinnalla, mutta ei läheskään niin turvallinen.


Gruul Clans eli Gruul klaanit

Gruulin jäsenet ovat hylänneet sivilisaation ja odottavat – tai vauhdittavat raivollaan – sen väistämätöntä tuhoa. ”Kaiken rakennetun kohtalo on tuhoutua ja olla luonnontilassa!” Gruul ei virallisesti olekaan kilta, vaan yhteiselossa toisiaan sietävä joukko yksilöitä, joilla on vastuu pitää huolta omasta elämästään tai tulla vahvemman tallomaksi. Killan sisällä on muodostunut klaaneja, joista isoimmat ovat jääneet perinteikkäiksi, mutta pienempiä syntyy ja kuolee vuosittain. Killan johtajana toimii klaaneista isoimman johtaja, Palava-Puu klaanin päällikkö kyklooppi Borborygmos.

Alignment: Usually Chaotic, ofthen Neutral
Rodut: Human, Centaur, Goblin, Minotaur
Classit: Barbarian, cleric, druid, fighter, ranger
Background feature: Rubblebelt Refuge
Kaupunki raunioituu samaa tahtia kun sitä rakennetaan, mutta Gruulin jäsenenä sinä tiedät enemmän Rauniovyön tuhosta kuin sivistyksen kehdosta. Voit löytää suojaa ja ruokaa itsellesi ja neljälle muulle päivittäin raunioissa.


The Izzet League eli Izzet Liiga

Tieteilijöiden ja tutkijoiden kilta Izzet pyörittää keksinnöillään Ravnican infrastruktuuria ja luksuselämää. Kahvinkeittimet, lämminvesivaraajat, automatonit, fuusioelementaalit… Kaikki ovat Izzetin nerojen leimauksia! Mikä on yleensä sekä laadun että vaaran merkki, koska Izzetiä sitoo tieteeseen vain sen arvaamattomuus. ”Ainoa hyvä kysymys on se, jonka vastaus yllättää eniten!” Laboratorioita löytyy pyrologiasta metallurgian kautta aikasiirtymään ja alkemiaan. Johtajana toimii narsistinen >14 000 vuotta vanha lohikäärme Niv-Mizzet.

Alignment: Usually chaotic, often neutral
Rodut: Human, Goblin, Vedalken
Classit: Fighter, Sorcerer, Wizard
Background Feature: Urban Infrastructure

Tiedät rakennustekniikasta sen verran, että osaat arvioida, missä seinien sisällä kulkee esimerkiksi vesijohdot tai kantavat rakenteet, tai jos et osaa, niin tiedät mistä voit kaivaa julkisten tilojen pohjapiirrustukset. Yleensä laittomasti, mutta ketä kiinnostaa? Toisaalta, jos jäät kiinni, niin kiltaasikaan ei kiinnosta auttaa.


The Orzhov Syndicate eli Orzhovin ammattiliitto

Orzhovin ammattiliitto. Kaupankäynnin kirkko. Syntien pankki. Ikuisen elämän pikavippifirma. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Orzhovin ammattiliitosta puhutaan useammin Orzhovan kirkkona, sillä sen muinaisena tehtävän oli joskus toimia Ravnican hengellisinä johtajina ja antaa almuja vähävaraisille. Hämäräperäisten toimien kautta kirkon papit kuitenkin oppivat ikuisen elämän saloja ja kun he toisella kädellä saarnaavat syntien olevan velkoja, jotka tulee maksaa aneina, he samalla ottavat vastaan ”lahjoituksia”, joilla kuoleman kielissä oleva lahjoittaja voi siirtää sielunsa siirtymistä ajasta iäisyyteen parilla vuodella vaikkapa myymällä oman vaimonsa. Mitään ei saa tässä maailmassa ilmaiseksi, ja Orzhovan kirkko pyörittää myös mafiatasoista oligarkiaa kaikkialla kaupungissa, missä raha tai elämä liikkuu. Killan jäsenet työskentelevät joko pappeina, kirkon sotilaina, karhumiehinä tai eufemistisesti ilmaistuina salamurhaajina ”eutanisteina.” Kirkkoa johtaa vuosituhansien ajan Orzhovan edesmenneiden patriarkkojen kabaali, johon viitataan nimellä Obzedatin aaveneuvosto.

Alignment: Usually lawful, often evil
Rodut: Human
Classit: Cleric, Fighter, Rogue, Wizard
Background Feature: Leverage
Voit käyttää asemaasi killassa hyödyntääksesi alempien killan jäsenten palveluita ilmaiseksi. Saat kyytejä, illallisia, yöpaikkoja jne. riippuen asemastasi.


The Cult of Rakdos eli Rakdoksen kultti

Yksi originaaleista kiltajohtajista, demoni Rakdos on herännyt vuosituhansien unestaan, ja on ottanut paikkansa Ravnicassa takaisin haltuun. Kansalaisten elämä on liian vakavaa, liian työlästä ja liian hallittua lakitaikuuden ikeessä, joten Rakdoksen kultti on narri, joka viihdyttää hovia pitkän päivän päätteeksi perverssillä huumorillaan. ”Jos kukaan ei kuole lavalle, ei show ole ollut katsomisen väärti.” Viihdykkeiden ja sirkustemppujen lisäksi Rakdos järjestää mellakoita ja mielenosoituksia muita hallitsevia kiltoja kohtaan – killan verinoidat saattavat ottaa taiteellisen terrorinsa silmätikuksi hyveellisiä ihmisiä kuten pappeja tai tuomareita tai jopa yksittäisiä hyveellisiä konsepteja kuten aikatauluissa pysyminen tai ahkeruus.

Alignment: Usually Chaotic, often evil
Rodut: Human, Goblin
Classit: Barbarian, Bard, Fighter, Warlock
Background feature: Fearsome Reputation

Sinut tunnistetaan Rakdoksen kultistiksi, ja sinun vihaasi vältellään. Voit välttää pienien rikosten sanktioita, jos kukaan lainvalvoja ei ole paikalla katsomassa. Kukaan ei uskalla viedä viestiä Senaatille asti.


The Selesnya Conclave eli Selesnyan Konklaavi

Kaikki ovat yhtä suurta maailmansielua, Mat’Selesnyaa, ja Ravnican keskellä kasvavasta jykevästä maailmanpuu Vitu-Ghazista jakautuvat juuret kattavat koko Ravnican syleilyynsä. Selesnya pitää huolta kaikkien kollektiivisesta hyvinvoinnista, sillä jos joku meistä ei voi hyvin, miten kukaan voisikaan voida hyvin? Joissain tapauksissa tämä saattaa mennä ääriajatteluksi, ja vääräuskoisia monesti käännytetään Selesnyan jäseneksi joko väkipakolla tai heidät jätetään esimerkiksi muille kerettiläisille uskottomina ruumiina. Pääasiassa rauhallinen metsä saattaa suuttuessaan murskata alleen, mutta Selesnyan johtajana toimiva dryaditrio Trostani tarjoaa aina ensin avointa syleilyä kaikille. ”Jokaisessa meissä on pala meistä jokaista.”

Alignment: Usually good, often neutral
Rodut: Human, centaur, elf(wood), half-elf, loxodon
Classit: Bard, cleric, druid, fighter, monk, paladin, ranger, warlock
Background Feature: Conclave’s Shelter
Selesnyan jäsenenä voit luottaa kiltalaistesi hyväsydämisyyteen, ja voit missä tahansa Selesnyan enklaavissa saada ruokaa, suojaa ja haavanhoitoa. Mikäli olet tehnyt jotain laitonta, kiltasi suojelee sinua, mutta ei pistä itseään hengenvaaraan vuoksesi.


The Simic Combine eli Simicin Yhdistymä

Elämän tehtävänä on kehittyä aina kohti täydellisyyttä, ja sitä Simicin Yhdistymä tavoittelee yli kaiken. Vastuualueenaan Ravnican terveydenhuolto. Biomantikot, lääkärit ja tieteilijät tutkivat keinoja, joilla saisivat nopeutettua Ravnican luonnon ja kansalaisten evolutiivista prosessia matkalla kohti täydellistä yksilöä, ja monet mutanteista ovat vallan onnistuneita. Simicillä on kaksi mantraa: kumpua ja ankkuroidu. Uuden tulee kummuta vanhan tilalle kuin merivirta tuomassa uutta elämää valoon, mutta koskaan ei tule antautua täysin virran vietäväksi niin, että hukkaa itsensä. Simicin tieteilijät pitävät huolta maanpinnan alla olevista meristä ja huolehtivat Ravnican ekosysteemien monimuotoisuuksista. Killan johto koostuu useiden tutkimuskeskusten johtoryhmästä, mutta sen päämiehenä toimii ylin puhuja merenneito Zegana.

Alignment: Usually neutral
Races: Human, elf(high), Simic hybrid, Vedalken
classit: Druid, fighter, monk, wizard
Background Feature: Researcher
Kun yrität muistaa jonkun tieteellisen tai maagisen faktan, mutta et tiedä sitä tarkkaan, tiedät mistä ja keneltä voit sen noutaa. Aina et kuitenkaan tietoasi saa ilmaiseksi, vaan saatat joutua käymään kauppaa tietojen eteen.
Viimeksi muokannut Juusoppi päivämäärä 18 Joulu 2018, 01:10, muokattu yhteensä 2 kertaa
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 14 Joulu 2018, 16:41

Viimeinen pätkä tältä erää, mutta sitten mahdolliseen pidempään peliin liittyviä kysymyksiäni:

Dimirin kaksoisidentiteetin toteuttamiseen on kaksi vaihtoehtoa:
1. Joko pelaajat tietävät, mutta pelihahmot eivät tiedä.
2. Pelaajat eivät tiedä, onko joku Dimirin agentti.

Molemmissa on vetovoimansa, ja siksi haluaisinkin mielipiteitä. Pelinjohtajan perspektiivistä sen "ahaa, toi on Dimir!" oivallushetken asettaminen sekä pelaajille että hahmoille voisi olla hauskaa, mutta hankala toteuttaa ilman että hahmojen välille muodostuu antagonismia.

Sitten ajatus 2: Mahdollisuus Jump-in/Jump-out kampanjasta.
Ravnican kaupunkiympäristö ja kiltarakenne tarjoaa itsensä näppärästi siihen, että jos joku pelaajista ei pääse tietyssä vaiheessa pelikerralle (tai jos joku muu pelaaja haluaa hypätä ineen keskeltä matkaa hetkeksi), niin puuttuva hahmo voi olla tekemässä "oman kiltansa töitä" sillä välin. Toki parastahan on jos jengi pysyy tiiviinä, mutta leikittelen ajatuksilla tässä vaiheessa. Rakennetaan jotain konkreettista sit ideointivaiheen jälkeen :D
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 15 Joulu 2018, 03:49

Hyvin siistiä settiä, ja ahkerana lorenörttinä arvostan tällaista työtä suunnattomasti. Paljon mieluummin luen tästä kun koitan tulkita jotain MTG-wikien selitystä.

Ja kyllä, kiinnostaa paljon tämä! Vähän jo aiemmin pyöriteltiin tuolla noita ideoita, ja vaikka melkein kaikissa killoissa on jotain siistiä (pankki-virkailija-seikkailija Orzhovin syndikaatista tuli noin niinkuin heti mieleen) niin pidän aiemmasta gobliini-ideastani, eli Gruulin Parven paskafarmari-romunkerääjä-druidi.

Yksi vaihtoehto voisi olla että alkaa näillä one-shoteilla, ja sitten kun aikaa niin jatkaa niillä hahmoilla laajempaan kampanjaan. Myös tuo pelaajien vaihtuvuus one-shottien aikaan voisi toimia siinä, varsinkin kun maailma antaa sille myöten pelin sisällä which is neat.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 16 Joulu 2018, 22:07

Lorepostaus jatkuu, mutta tämä on olennainen osalle classeista "periaatteessa."

Ravnicassa EI ole jumalakulttuuria!

Mitä tämä merkitsee clericeille, warlockeille, paladineille ja druideille, jotka eniten jumaluuksien kanssa kikkailevat?


Clericit
Ravnicassa sanalla ja lailla on jumalallinen voima, joten clericit palvovat abstrakteja käsitteitä - anteliaisuus, elinvoima, kauneus, luovuus, elämä, oikeudenmukaisuus, tasapaino, rehellisyys, rohkeus, laki...

Clericit ovat Ravnicassa siis enemmän sitoutuneita Domaineilleen kuin jumalille. Jokunen saattaa kokea tuntevansa jonkun konkreettisen entiteetin olemassaolon, mutta saarnaaminen ja "jumalan sana" ovat hyvin vieraita käsitteitä kaupungissa.

HUOM: Lain palvonnalle on Ravnicassa ihan oma clerical domain: Order domain, jota suurin osa Azoriuksen ja moni Orzhovin clericeistä palvoo.

Paladinit
Paladinit vannovat valansa yleensä kiltansa nimeen. Ne jotka eivät, vannovat yleensä jonkin hyveen nimeen (see above).

Druidit
Druidit palvelevat monenlaisia asioita riippuen heidän killastaan ja heidän druidikehästään. Pääasiassa druideja löytyy luontoa lähellä liikkuvista killoista, kuten Simic, Golgari, Gruul ja Selesnya, mutta myös killattomien keskuudessa on kansanparantajia.

Selesnyan druidit palvovat maailmansielu Mat'Selesnyaa ja luonnon harmoniaa, yleensä kehinään joko Circle of Dreams tai Circle of the Land (forest/grassland).

Simicin druidit palvovat luonnon monimuotoisuutta ja ovat ikään kuin vetten druideja, Circle of the Land (coast/forest/arctic) ja Circle of the Moon.

Golgarin druidit katsovat ja käsittelevät elämän ja kuoleman ikuista kiertokulkua Ravnicassa, kuuluen joko Circle of the Land (Forest, Swamp, Underdark) -piireihin tai Ravnicassa löytyvään itiöiden ja biologisen hajottamisen piiriin, Circle of Spores.

Gruulin druidit ovat joko Circle of the Land (grassland/mountain/desert) tai Circle of the Moonin villejä shamaaneja, ja ovat harvoja, jotka palvovat avoimesti ja raivolla muinaisia jumaliaan, joista kuuluisin on Zhur-Taa klaanin jumala - Ilharg, Hävityksen villisika, jumalainen peto-olento joka tuomiopäivänä saapuu tuhoamaan sivistyneen maailman maan tasalle tulen ja tappuran voimin.

Warlockit
Sopimuksilla on Ravnicassa vahva pohja, ja warlockeilla on neljä kauppakumppania vaihtoehtoina maagisen voimansa antajiksi.

Selesnyalaiset ja Simicin loitsijat sopivat sopimuksensa yleensä archfey'n kanssa. Yleensä nämä ovat Selesnyan dryadeja ja keijuja, jotka haluavat pitää Ravnicassa edes jonkinlaista viherpeukalon kosketusta voimassa, tai Simicille rakkaiden merten temppuilevia henkiä, jotka haluavat tuoda maanalaisten merten mahdin taas pintaan.

Boroksen legioonassa siunauksena pidetään sopimusta enkelin kanssa mahtavana kunniana, jolloin sotaveljeys enkelin alaisuudessa on ilon asia, kun taas Orzhovin kirkon ahneet ja itserakkaat langenneet enkelit ostavat itselleen mielellään palvelijoita ylivelkaantuneista papeista tylsyytensä kitkemiseksi. Celestial Patron löytyy näistä killoista.

Kukapa sopisikaan mieluummin sopimusta demonin kanssa kuin Rakdoksen kultistit? Koko killan johtaja ostaa sieluja vallan mielellään! Maksuna on yleensä antaa elämänsä veriselle karnivaalille ja heittää pelko ja estot taivaan tuuliin.

Entäs muinaiset, lovecraftiset sopimukset "The Great Old One" -patroneiden kanssa? Ravnican menneisyydessä on joskus kuiskittu vielä Gruulin jumaliakin vanhemmista jumalista: Nephilim, joiden mahti ajaa hulluuteen ja vallanhimoon väärissä käsissä. Ja mikäpä estäisi gruulilaista warlockia tekemästä sopimusta Ilharg-possun kanssa?

SUMMA SUMMARUM: Jumalia on, mutta jumalia ei oikein palvota muualla kuin Gruulin parissa. Silti Divine Spellcasterit toimii niin kuin muuallakin!
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 17 Joulu 2018, 11:44

Hyvää työtä Juuso! Hienoa nähdä pitkiä ja asiaa täynnä olevia postauksia täällä missä viestintä on monella tapaa pysyvämpää ja säilyy pidemmin. Tästä saa hyvän yleiskäsityksen, ilman että täytyy alkaa opiskella Guildmaster's Guiden lorea ennen osallistumista. "Aaa, enkeli legioona kuulostaa siistiltä" tai "Uuu, Golgarin Parvi.. heheheheheh" -tyyppisiä ajatuksia tää varmaan herättää meissä monissa. Joten oikein hyvin toimittu! (Golgari Parven nekromantikko kiinnostaa, näin nopealla ajatuksella, tosin joku kunnon enkeli-legioonalainen kans, niin ja ohan Dimir kans siisti.. i need help)

Discordin puolella Juuso on siis huudellut mahdollisuudesta oneshottiin D&D5e:tä Ravnican maailmassa, taisi olla jo tammikuun ekalle viikolle tämä huutelo? Juusoppi heittää tänne kans mainosta ja tietoa mahdollisista päivistä niin kaikilla yhtä hyvät tsäänssit osallistua. :)
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 17 Joulu 2018, 12:31

Enpä muistanu tänne raakkua!

Oneshottia tosiaan ekalle viikolle/just uudeksi vuodeksi. Palaan reissusta 29.12. ja oon siitä 6.1. asti vapaa ku lintu. Siispä doodlea:

https://doodle.com/poll/qewhnmbdv47ut8sy

Tehdään niin, että väsätään ykköstason hahmot siinä alkuun, ja pelataan samaan kööriin. Noppaa saa heittää, arrayta saa ottaa, point-byustä en itse tykkää. Lisään tonne noiden Ravnica-rotujen statsibonukset, jos joku haluaa pykätä hahmonsa loppuun etukäteen. Jos on ideoita hahmoista, niin ottakaa ylös sitten pelikerran alkuun.

Kaikki killat on vapaata riistaa, mä keksin sit kantapään kautta miten tulette keskenänne toimeen. :D Mitä Dimiriin tulee, niin jos joku (TM) haluaa pelata hämäräheikkiä, luodaan se nyt siten, että pelaajat tietää sun salaisen identiteettisi, mutta muut hahmot eivät välttämättä tiedä. Sit jos lähdetään pidempää juttua vääntämään, niin voidaan tehdä oikeitakin salaisuuksia.
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Visa » 17 Joulu 2018, 18:52

Vastattu doodleen, useimmat päivät mitä merkkasin sopiviksi ovat 14-16 alkaen kun Maarit pääsee töistä mutta on siellä muutama aamupäiväkin kun käy.

Sienimiähestä (Simic mutantti) olikin jo Cordissa puhe, tarinaa vähän muotoilin, se ei ole iloinen. Peliteknisiä asioita en sen sijaan ole kamalasti funtsinut.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 18 Joulu 2018, 01:17

Vampyyri rotuna laitetaan kokeiluun! Tätä saatetaan tarvittaessa tweakata, mutta vampyyrit kävelevät Ravnican kansalaisten keskuudessa, joten miksipä ei?

Variant human: Vampire

Size, languages, speed jne. vastaa ihmistä-

+2 CHA, +1 DEX

Ageless Visage: et ikäänny fyysisesti. Voit silti sairastua, myrkyttyä, kuolla ihan normaalisti.

Blood Hunger: Kuolemattomalla ruumiillasi on päivittäinen tarve nauttia verta toisesta olennosta vähintään kertaalleen. Olennon on oltava elossa/kuollut minuutin sisään. Elävä olento, jonka veren syöt, kuolee. Mikäli jätät syömättä, saat 1 tason Exhaustionia, joka ei poistu ennen kuin syöt. Mikäli syöt ystävältä/siihen suostuvalta henkilöltä, ja haluat jättää tämän henkiin, kärsii syömisen kohde 1 tason Exhaustionia, ja joudut syömään kahdesti päivässä.

Fangs: Nauttiaksesi verta täytyy sinun purra. Mikäli 5' etäisyydellä sinusta on humanoidi, joka on suostuvainen, tajuton, sidottu tai vangitsemasi ("unconscious, restrained or grappled by you"), voit bonus actionina tehdä unarmed hyökkäyksen, jossa teet 1 piercing damagea ja 1d6 necrotic damagea. Kohde menettää necroticin verran max hp:tä, ja sinä parannat puolet tästä määrästä hp:tä. Mikäli kohde on humanoidi, kohteen on heitettävä Charisma save DC (8+PROF+CHA), tai kohde rakastuu (Charmed) sinuun minuutiksi. Uhri voi yrittää CHA savea joka vuoronsa päätteeksi. Voit parantua tällä tavalla vain kerran short/long restien välissä. Necrotic damage nousee yhdellä d6:lla tasoilla 6, 11 ja 18. Uhrisi max hp:t palautuvat long restin jälkeen.

Living Nightmare: Iätön olemuksesi ja kuolematon aurasi vaatii kunnioitusta joko palvonnan, pelon tai vihan kautta. Saat Proficiency in Intimidation, mutta rotusi saattaa herättää negatiivista palautetta epäkuolleita paheksuvilta yhteiskunnan jäseniltä. Toisaalta mahtiasi ihailevat saattavat tehdä sinulle palveluksia.
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51

Re: Ravnican Käsikirja Saamattomille

ViestiKirjoittaja Juusoppi » 20 Huhti 2020, 19:43

Toukokuu tulla koputtaa ja Tomb of Annihilation on terveydenhuollollisista syistä eristäytyneenä, mutta allekirjoittaneella on kova hinku heittää kakskytätahoista. Kiinnoistaisiko folkia pelata Ravnican ihmeellisessä maailmassa?

- Pelaajia 3-4 (viisi aivan absoluuttinen maksimi aikataulujen ja DM:n nyyppäyden vuoksi)
- Aluksi Roll20:ssä, sitten syksyllä kesätöiden jälkeen katsotaan tilannetta uudestaan.
- Pohjakirjoina Guildmasters' Guide to Ravnica, Player's Handbook, Xanathar's Guide to Everything (viimeisessä on pieniä caveateja, allekirjoittaneella kun ei opusta ole :D)
- Kerran kuussa pelaamista (tavoitteena, voi olla tiheämmin, voi olla harvemmin)
- Kampanja-ajatus, peli liikkuisi tasoilta 2/3-13/14/15 välillä
- Sandbox-style game, joka etenee kliimaksiin

Kyseessä on täysin urbaaniin maailmaan sijoittuva kampanja, joka sisältää tietynlaisia haasteita. Tämän vuoksi pelikerta 0.0 on ensiarvoisen tärkeä, tuolloin mm. laadittaisiin pelaajasopimus ja suunniteltaisiin hahmoja.

Miltä kuulostaa? :)
"Kaikkea pitää kokeilla kerran paitsi omaa siskoa ja kansantansseja." -Sir Thomas Beecham

"We measure progress in heartbeats." -Zegana, Prime Speaker of the Simic Combine
Avatar
Juusoppi
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Maalis 2018, 11:51


Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron