Dragon Age, kamppiksen jatko sekä aloitus
Tervehdys toveri gamerit!
Kiitollisena positiivisesta palautteesta, hyvästä peli/johtokokemuksesta sekä suoranaisesta kaipuusta tahtoisin valaista vähän pidemmälle Dragon Age pöytäroolipelin jatkamista.
Kuten yllä on kirjoitettu, toisaalta kyseessä on myös aloitus, sillä yli vuosi sitten lopettelemamme minikamppis (mukana allekirjoittanut, Rosgakori, Blue_Hill ja Juhani) ei jatkumisestaan huolimatta ole edellytys mukanaololle. Eli uudet hahmot ovat tervetulleita mukaan seikkailuun.
Pelaajamielessä mahdollisuudet taitavat olla valitettavan rajoittuneet tänne H-kyrön seudulle. Vieläpä kun on yhtä jos toista muuta ,kuten PF-kamppikset jotka toki ovat etusijalla, kannattanee tämä kokeilu aloitella tällä alueella. Mutta ehdottomasti haluan pelipöydän ääreen jokaisen Saamattoman jolla kiinnostusta peliin on heti vain kun tilaisuus näyttäytyy, sillä kyseessä on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen systeemi.
Eli demomahdollisuus tullaan järjestämään porukan niin halutessa
Itse peli pohjautuu Dragon Age tietokone ym. peliin, mutta maailman ennakkotuntemus ei ole kynnyskysymys, ja mikään pelissä esiintyvä asia ei ole kiveen kirjoitettua pöytäpelin maailmassa. Tässä ei erimielisyyksiä ole syntynyt mistä olenkin kiitollinen, ja toivottavasti sama rata jatkuu. Tietenkään pyörää on turha lähteä keksimään uudestaan, joten useampi asia on varmasti tutunoloista mikäli Ferelden on entuudestaan tuttu. Mutta välttämätöntä, tai edes erityisen hyödyllistä tieto ei välttämättä ole (ja metapelaaminenkin on hankalampaa
) sillä tarpeellinen perehdytys toteutetaan totta kai ennakkoon.
Itse ihastuin pelimekaanisiin hienouksiin jotka pääsevät oikeuksiinsa, kun Dragon Agea pelataan näin pöydän ääressä. Noppamekaanisesti heitellään kolmea deekutosta joista kaksi on väriä A kolmannen ollessa väriä B. Eriväristä yksittäistä noppaa kutsutaan lohikäärmenopaksi ja sillä tienataan stunttipisteitä erilaisissa nopanheittotilanteissa. Stunttipisteillä taas edesautetaan pelimekaanisesti roolipeli-aspektia, mikä on todella siistiä ja usein eeppistä (silkan "5 pistettä lämää" sijaan soturi voi kumauttaa kilvellään vastustajan kumoon ja suorittaa kenttäruuminavauksen). Muutenkin systeemi on mukavan letkeä, mikä on myös tavoitteeni peliä johtaessani. Kamppanjaa en valmistele raiteille, vaan pelaajat oikeastaan johtavat touhua, pelinjohtajan mukauttaessa puitteet sille. Minikamppiksessa tämä toimi ainakin omasta mielestäni hyvin, ja jännitys on PJ-screenin molemminpuoleinen läpi pelikertojen
Tyylillisesti kyseessä on Dark Fantasy, eli mutaa, verta, ja synkkiä hetkiä on tiedossa. Jos kuolema korjaa Fereldenissä ei resurrection-tyyppistä loitsua ole. Tunnelman luonnissa yritän parantaa omaa osaamistani, joten armahtakaa noviisi-PJtä mikäli siinä tulee heikompia hetkiä.
Hahmoista, luontisysteemi on mukavan yksinkertainen, taitoja sun muuta ei ole liikaa ja yllämainittu joustavuus on suorastaan mukavaa verrattuna 16-tasoisten PF-hahmojen ohjastamiseen. Hahmoluokkiakaan ei ole liikaa, Soturi, Varas ja Maagi perinteisen viitta ja tikari idean mukaisesti. Tosin nyt uusin jatko-osa toi mukanaan erikoistumis-arkkityyppejä mutta periaatteessa ja etenkin alkutasoilla homma toimii ihanan yksinkertaisesti. Roduista sun muusta järjestetään kiinnostuneille koulutusta, tietokonepeliä hakanneet tietävätkin jo luultavasti ainakin perusteet.
Kiitokset huomiosta ja postin lukemisesta, topicin tarkoituksena on siis keskustella, kysyä ja valoittaa mitä tuleman pitää tämän pelin tiimoilta. Sana on siis vapaa, mutta erityisesti haluaisin tietää kiinnostuksesta pelaamiseen ja mahdollisesta demotarpeesta. En ala tähän säveltää pitkiä pätkiä hahmonluonnin perusteista ja näin poispäin, mikä ei toivottavasti laske mielenkiintoa. Ohjeita ja lisää pelimekaniikasta selviää kysymällä tai aivan testaamalla
BluekkiEdit:Korjailin viestit kuntoon. ^^