Pyry kirjoitti: Vaikka tätä nyt pf:n huonoimmaksi AP:ksi kutsutaan (jos oikein muistan), niin kyllä tämä silti oli ihan virallista viihdettä in my book.
Mukava kuulla jos oli viihdettä. ^^
Tuo "huonoin AP" tulee lähinnä muutamasta syystä jotka voin nyt avata teille. Koko kamppiksen rakenteessa on muutamia heikkouksia: kamppista myydään Riddleport-seikkailuna ja hahmoja sidotaan kaupunkiin esimerkiksi traittien avulla. Kuitenkaan suurin osa kamppiksesta ei tapahdu kaupungissa, joten tämä sitominen on turhaa ja turhauttavaa kun juoni vie hahmot sieltä pois. Haltiat ja heidän ongelmat tuskin kiinnostaa Riddleport-hahmoja kovinkaan paljoa, varsinkin kun haltiat suhtautuu ulkopuolisiin kylmästi, jopa töykeästi mutta odottavat silti hahmojen auttavan heitä ja olemaan sankareita. Tää korostuu erityisesti viidennessä kirjassa, Pimeyden Muisto, jota pidetään huonoinpana seikkailuna ikinä. Lähinnä kuningattaren huijausta ei arvosteta Paizon sivuilla ollenkaan, Talvineuvoston torni on puuduttava luolastoromppaus ja lopulta tapahtumat ei vaikuta juuri mihinkään. Pimeyden Muisto oli se osa jota muutin meillä kaikista eniten.
Mutta todettakoon, että tässä seikkailipolussa on paljon hyviä mahdollisuuksia, suurta potentiaalia. Esimerkiksi Pyryn mainitsema Zirnakayniin soluttautuminen on ideana tosi mahtava mutta toteutus voisi olla (taas) vähän parempi. Oma fiilis on se, että itsellä jäi myös parannettavaa monissa kohtaa. Esimerkiksi tuolla drow-kaupungissa oletin teidän toimivan oma-aloitteisemmin ja yrittävän esimerkiksi tunkeutua Azrinae-huoneen puoli tyhjään asuimistoon (jota ei ole otettu kirjassa huomioon yhtenä mahdollisuutena) mutta näin ei käynyt. Sellainen "hiekkalaatikko"-mentaliteetti puuttui lähes kokonaan, mikä on tosi sääli. Ehkä mun olisi pitänyt osoittaa selvemmin, että "tehkää mitä halautte, mä en anna koukkuja tän enempää" mutta nyt on myöhäistä jossitella.
Pyry kirjoitti:Devian taasen oli aikalailla vastakohta edellisille, synkän määrätietoinen, kylmä ja armoton, mutta kuitenkin valmis kuolemaan aatteensa puolesta. Muutamissa tilanteissa oli "ihan roolipelattava hahmoa". Oli siis vähän niin kuin haasteena itselleni pelata sellaista persoonaa joka poikkeaa omasta radikaalisti.
Suoriuduit tästä haasteesta silti kiitettävästi. Devian ja Valier edusti tässä nyt sellaista "pahuutta" jota oikeastaan oletinkin. Suoraviivaista, kylmää ja armotonta. Heillä itsellään ei ollut suuria suunnitelmia, jotka olisivat vieneet hahmoja toiseen suuntaan kuin ryhmän tavoitteet. Näinhän mie toisaalta myös ohjeistin aligmenttien suhteen hahmonluonnissa. Tulevaisuudessa kannattaa kuitenkin pohtia pahan hahmon mahdollisuutta tarkasti, koska tämän kamppiksen teema antoi mahdollisuudet pelata "turvallisesti" pahaa hahmoa. Näkisin tilanteen erilaisena esimerkiksi KVK:ssa tai Jadevaltiaassa.
Pyry kirjoitti: Itse taisteluhan oli varmaankin pisin pathfinder historiassani ja olikin.
Sama juttu, 33 kierrosta on aika hurja määrä kierroksia. Eihän taistelussa tapahtunut kierrosmäärään nähden ihan hirveästi mutta näin tällä kertaa.
Pyry kirjoitti:Mustien haltioiden kaupunki oli ehkä yksi lemppareistani, vaikka toki alun Riddleportissa soluttautuminen oli hauskaa ja mielenkiintoista. Mutta juu Drowien kaupunki oli hyvä, etenkin pidin siitä luolastoissa oloa, kun hahmot pakenivat kaupungista. Olisin pelaajana kyllä voinut harhailla pidempäänkin luolastoissa
NIIN ja toki se haltiakaupungin taistelu maanpäällä! Se oli ihan komiaa! En paikkojen nimiä ikinä muista, mutta tiedätte kyllä mitä meinaan! Kyllä vihollisien tappaminen on aina hauskaa D:
Arvelinkin, että Maailmanlopun Kaiku ja Loputon Yö olisivat sun mieleen. Ensinnäkin sota-teemana on mielenkiintoinen ja tässä toteutuskin oli mainio, haltiat käymässä sissisotaa metsässä droweja vastaan kolahtaa ainakin mulle. Zirkakaynista kirjoittelinkin jo yllä.
Jos muut haluavat kirjoitella suosikkiosiaan tästä kamppiksesta niin kirjathan olivat siis:
-Varjo Taivaalla (Riddleport)
-Tyhjyyden Lapset (Paholaisen Kyynär-saari, agata-ufot, tähtimetalli noqual)
-Maailmanlopun Kaiku (sotaa Mieranissa, tasku-ulottuvuus)
-Loputon Yö (Zirnakayniin soluttautuminen)
-Pimeyden Muisto (Talvineuvoston kohtaaminen, haltioiden synkän salaisuuden paljastuminen)
-Lasku Keskiyöhön (Mustan Veren Maa ja loppuhärdellit)
Samoin jos juonessa on jotain kummallisuuksia, tyhjiä aukkoja jotka eivät teille selvinneet missään vaiheessa niin kysykää! Vastaan mielelläni ja kuvittelisin, että näitä saattaisi muutama olla mielen tai kielenpäällä.