KERP elää.

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

KERP elää.

ViestiKirjoittaja Visa » 18 Tammi 2012, 00:03

Kuten tuolla aktiviteettiketjun puolella tuli mainittua, pelasimme pitkästä aikaa Keksimaa-Roolipeliä menneenä viikonloppuna.
Sankarimme suuntasivat eteläiseen Rhudauriin, missä tapahtui yhtä sun toista jännää kivaa. Erityisesti Antin toivomaa mutapaskaa
oli tarjolla ainakin helvetillisen lumimyrskyn muodossa ja muutenkin seikkailijaryhmämme kokemukset jäivät enemmän tai vähemmän
kauas varsinkin Pathfinderissa totutusta eeppisestä heerostelusta (tai ainakin se oli pyhä tavoitteeni).

Seikkailu jatkuu kun sen aika on. Jos joku, joka ei ollut pelaamassa kiinnostuu aiheesta, on seikkailu sellaisessa kohdassa, että
uusien hahmojen ryvetettäväksi tuominen Keskimaahan onnistunee.

Pelinjohtaminen pitkähkön tauon jälkeen oli hauska kokemus, tätä voisi tehdä enemmänkin. Hauskaa hommaa oli kyllä ja luultavasti
alkukankeuden jälkeen homma olisi vielä mukavampaa kun ei mene sekalaiseen ihmettelyyn energiaa. Itsellä paikannimet ja sellaiset
asiat eivät meinanneet pysyä mielessä koska a) olisi pitänyt lukea moduli vielä ainakin 2 kertaa läpi ja b) ne on nimetty helvetillisesti
usealla eri kielellä.

Itse yllätyin positiivisesti mm. siitä, että tappeluksien pelautus meni niinkin smoothisti. Välillä vähän oiottiin (lähinnä vahingossa)
sääntöjen suhteen mutta toki tunnelman hyväksi.

Lopuksi: koska te (Antti) olette aina kovasti palautteen perään pelautuksista, olisi hauska kuulla vielä, olisiko pelanneiden
mieleen juolahtanut uusia aatoksia pitkähköksi venyneen istunnon tiimoilta. Oliko kivaa? Tarvitsisiko PJ lisää kofeiinia?
Kuinka monta sutta on sopivasti?

Ja vielä: *mainos* Minun seikkailussani hahmot pääsivät tasolta heti ekan pelikerran jälkeen */mainos*
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 689
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: KERP elää.

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 18 Tammi 2012, 01:01

Mikäs sen oivempi 400. viesti kuin KERP-ketjun aloitusviesti, oikein! ^^ Sitten asiaan, katsotaan mitä saan kirjoiteltua näin myöhään.

Visa kirjoitti:Pelinjohtaminen pitkähkön tauon jälkeen oli hauska kokemus, tätä voisi tehdä enemmänkin. Hauskaa hommaa oli kyllä ja luultavasti alkukankeuden jälkeen homma olisi vielä mukavampaa kun ei mene sekalaiseen ihmettelyyn energiaa. Itsellä paikannimet ja sellaiset asiat eivät meinanneet pysyä mielessä koska a) olisi pitänyt lukea moduli vielä ainakin 2 kertaa läpi ja b) ne on nimetty helvetillisesti usealla eri kielellä.
*snip*
Lopuksi: koska te (Antti) olette aina kovasti palautteen perään pelautuksista, olisi hauska kuulla vielä, olisiko pelanneiden mieleen juolahtanut uusia aatoksia pitkähköksi venyneen istunnon tiimoilta. Oliko kivaa? Tarvitsisiko PJ lisää kofeiinia? Kuinka monta sutta on sopivasti?

Pitkähkö istunto ei haitannut ainakaan minua, saatiin hahmot tehtyä ja vähä mekaniikkaa kerrattua ennen kuin itse peli alkoi. Ismo lienee parempi kommentoimaan tästä aiheesta (oliko selkeää, mikä meni ohi/tms) ko mie tunnen säännöt, kertasin jopa ennen peliä niitä jotta sujuisi! Mutta mielestäni pelikerralla oli sopivassa suhteessa nopan heittelyä ja ihan pelkkää kuvailua ja roolipelaamista. Musta on ihan hyvä, että näinkin julmassa pelissä kuin KERP ei tarvitsis heittää/kehittää puhetaitoja omana taitonaan vaan se voidaan hoitaa oikeasti puhumalla ja PJ sit päättää onnistuiko suostuttelu/tms. Pelikerralla kuitenkin siis mukava tasapaino kaikkien kivojen aspektien välillä. Niin kiva, että sellainen seittemän vuoden takainen fiilis pääsi syntymään.

PJ ei tarvitse enempää kofeiinia (musta sitä oli sopivasti). Turhaa ressaat noista nimistä ja sen sellaisesta, ainakaan miun peli-iloon tuo tarkistelu ei vaikuttanut. Kokemuksesta tiijän, että iha pari lukukertaa ei riitä kaiken muistamiseen ja vielä kun ICE:n moduuleissa on kovin pientä tekstiä, ettei siitä löydä nopeasti yhtään mitään. Alkukankeus on ihan normaalia, oot ollu pelaajana niin pitkään että kestää hetki kun saa taas siitä ajatuksesta kiinni, että pyörittää koko maailmaa eikä vain omaa hahmoaan. Tarjosin apuani juuri tästä syystä mutta selvisit ilmankin. Apuani saa edelleen pyytää jos se helpottaa johtamistasi.

Summa Summarum: Kiva pelisessio, jossa tavoitettiin vanha KERP-tunnelma kivasti. Ehkä ainoa miinus oli ruudukon käyttäminen taistelussa ("ei sillo ko me oltiin nuoria ollu tollasia..") mutta sekin on periaatteessa pelin ulkopuolinen lisävaruste joka helpottanee havainnollistamista niin ei kaada maailmaani. Tätä lisää. :)

Oon edelleen aika varma, että non kultirithin samoojia, ei kulrithin samoojia. Ei, en ole koskaan lukenut Rhudaurin Mustamaagi-opusta, vaikka omistan sen.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: KERP elää.

ViestiKirjoittaja Visa » 18 Tammi 2012, 16:15

Juu ismon palaute meidän muiden eläessä nostalgia
huumaa lienee parasta.

Joo se tappelualusta oli vähä sellanen kokeilu ja ilmanki pärjäis.
Pitää vaan totutella ilman pärjäämiseen ni Pääsee siihen autenttiseen Meininkiin.

Itse tykkäisin ehkä jossain vaiheessa käyttää roolmestaria mutta se
Ei varmaan vielä hetkeen ole ajankohtaista. Mahdollisesti jopa eri
Pelimmaailmassa kuin keskimaa. Ehkäpä pitää tehdä oma ;)

Anteeksi typot, kirjoitan tätä koulussa ipodilla...
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 689
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: KERP elää.

ViestiKirjoittaja Viiksu » 18 Tammi 2012, 20:21

*kröhöm, pistää lasit nenänvarteen*

Ensivaikutelma? Ihan jees rooolipeli ja joillakin osilta jopa onnistuneempi kuin pathfinder ainakin omasta mielestä. Kokonaisuudessa PF kyllä hakkaa KERPIN, mutta koska itse olen enemmän realismin perään
niin esimerkiksi säännöt kuten: saat torjua kilvellä vain kerran, kaikilla hahmoilla on "combat expartice featti" nosti kyllä omalta osalta mielenkiintoa tätä kohtaan. Pathfindetia en kyllä ole valmis jättämään
tämän takia, mutta tuollaisena "kevyenä" sunnuntai ropeiluna kyllä menee erittäin muikeasti. Hyvä seura jne. ja tällä mennään.

Herra pelinjohtajalla oli ihan hyvin pillit säkissä, vaikkakin muutaman kerran menikin vähän pitemmäksi miettimiseksi, mutta kuten toveri Antti tuossa tokaisi niin kyllä se vaatii muutaman lukukerran muistaa
kaikki nimet ja sun muut muistettavat, että ei mitään hätää tuolta saralta. Hieman yllätyin kun PJ heitti armoluun ja meikäläisen hahmo välttyi ruoskinnalta, mutta ehkä se oli parempi näin ;) Tälläin kaveriporukassa
ainakin omalta osalta pelinjohtamisen ykkössääntö tai pikemminkin ropetus yleinsä on, että "hauskaa" täytyy olla, että ei tarvi verenmaku suussa tulla/lähtee pelipöydästä ja sitten miettiä, että "hohhoi taas pitäis mennä ropettaan".
Antaa asioiden liukua ihan omalla painollaan niin hyvä tulee, kun ei koskaan tiedä mitä ne hullut pelaajat tulevat tekemään........oh wait!

Tätä lisää kiitos, aina kun silmä välttää.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: KERP elää.

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 18 Tammi 2012, 21:37

Tämähän oli mahtavaa. PJ -Visa hoiti hommansa hyvin, ei mitään moitittavaa. Pärinäkin oli oikeassa mittasuhteessa hyvä. Kerpissä on aina ihana nostalgiafaktori, joka lauantainakin oli läsnä aina hahmonteosta yöllisiin taisteluihin. Tykkäsin, ja paljon. En muistanut Kerppiä näin simppeliksi. :D Jatkoa mahdollisimman pian olisi toive tässä päässä.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: KERP elää.

ViestiKirjoittaja Visa » 19 Tammi 2012, 00:39

Noh, armoa ja armoa 8-) Paskalle keikalle jouduitte.

Juu tuo tappelusysteemi ja pelin säännöt muutenkin olivat kevyempiä kuin muistin. Tykkään kyllä tosissani
tuosta järjestelmästä mutta toisaalta paikoin pf on kyllä paljon seikkaperäisempi. Toki esim combat manoveereja
voisi ajatella tarttumishyökkäyksillä mutta niissä voi päästä myös hengestään eli kovin nonlethalista taistelumuodosta
ei ole kyse.

Eikä se ole toistensa poissulkevaa pelata useammalla fantsusysteemillä samaan aikaan. Kaikilla on omat hyvät ja
huonot puolensa. Olisi hauska joskus pelauttaa (mukailuilla) kerp/roolimestari säännöillä Golarionissa (tai jossain muualla)
mutta moiseen kokeiluun ei varmaan vähiä arvokkaita rope-istuntoja viitsi kuluttaa :D

Mutta itselläni oli kyllä hauskaa ja aikaa kului aika rivakasti siinä ropettamisen ohessa. Suostun olemaan pj toistekkin ;)
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 689
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri


Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron