Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 19 Heinä 2015, 11:45

Tervetuloa Riimuvaltian Nousun kommentti, eli palauteketjuun. Tänne kerätään pelin jälkeen fiiliksiä pelistä. Itseäni pelinjohtajana kiinnostaa aina kuulla mistä te pelaajat tykkäsitte, mistä ette tykänneet, mikä oli siistiä ja mikä taas vähemmän siistä. Näin osaan ottaa nämä asiat tulevaisuudessa huomioon ja pelikokemuksesta tulee kaikille mukavampi. Itse kilvoittelen koko ajan tullakseni paremmaksi pelinjohtajaksi, joten palautetta otetaan vastaan myös muusta työstä mitä teen, sujuuko peli miten hyvin ja sujuvasti. Myös pelin tapahtumia saa kommentoida.

Itse uskon myöskin pelaajien ja pelinjohtajan antamaan vertaispalautteeseen pelaajille. Jos toinen pelaaja on tehnyt jotain superhienoa pelikerralla, roolipelannut erityisen hyvin tai jokin asia häiritsee toisen pelaamisessa, hän mielestäni ansaitsee kuulla siitä, joko livenä tai täällä. Itse saatan yltyä kehumaan pelaajiani ja heidän pelaamistaan useasti joten varautukaa palautteeseen. Palautetta itse kirjoittelen joka pelikerran jälkeen ja toivon, että te pelaajatkin kirjoitatte sitä vähintään säännöllisesti.

Sellaista, tänään toivottavasti jo ensimmäiset kommentit tippuvat tänne luettavaksi. ^^
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 19 Heinä 2015, 19:04

Palautetta on pyydetty niin annetaan sitä sitten.

Kuten jo sanoin meillä on hyvä flow tässä. PJ screenin takana oli Antti mikä on aina rikastuttava kokemus ja taso on säilynyt samana kuin jaden aikana, ellei jopa parempana. Hienoa olla taas hiekkasärkässä. Oma hahmo toimii ja on ainakin jollain tasolla melko erilainen mitä on viimeaikoina pelannut (ehkä jonkinlainen Morianin ja Ragnarin sekoitus). Muille pelaajille nostan kuvitteellista hattua. Hyvää pelaamista ja nimenomaan omanlaista hahmon pelaamista. Tehdään juurikin omanlaisia hahmoja ja eläytymistä, kuten vaikka Teemulla hiisien vihaaminen. Hahmon lievä "öykkäröinti" laski huomattavasti kun huomasi olevansa osaavien henkilöiden seurassa (ainakin siis Hagrothin tapauksessa). Molemmat ovat mielenkiintoisia hahmoja ja odottelen mielenkiinnolla mitä Antti heittää teille ja miten reagoitte tämän hullun neron tempauksiin *Antti i have my eyes on you.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 21 Heinä 2015, 19:49

Flow jatkuu ja meikän yksinpuhelut. Mukava pelikerta kaikinpuolin näin lyhennettynä. Lasipajan tapahtumat sekä loppuselvitykset antoivat mukavan adrenaliini pistoksen pelikerran lopuksi. Vapauttavaa myös on se, että oon päässy hahmooni sisälle melko mukavasti (pelaaminen tuntuu siis luontevalta). Erittäin hyvä nähdä, että Teemu ja Ari olette "löytäneet toisenne" ja puuhaatte kaikenlaista kahdestaan, kuten metsästätte hiisiä. Tottapuhuakseni vähän pelkäsin teidän jäävän möllöttämään kahdestaan kun pelaan omaa hahmoani ja näin ehkä tylsistyttäen teidän peliä, mutta todella hienoa ropetusta kummaltakin tähän mennessä. Tasapainoiselta tuntuu. Toivottavasti mun lopun selityksissä päiväkirjasta ja vastaavasta ei ollut liikaa sitä yrittämisen makua vaikka itse tykkäsinkin kyseisestä tilanteesta melkoisesti.

Antille: Fiilikset tähän asti on samat kun jaden alussa, pure awesome.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 21 Heinä 2015, 20:38

Niin kauan kun yksinpuhelu ei ole synkkä niin asiat on suht hyvin. Ei vaan, jäi edellinen pelikerta kommentoimatta koska eilisen illan meno venyi naurettavan paljon, pahoittelut.

Mie tykkään johtaa peliä. Nautin jokaisesta hetkestä jonka saan näkösuojan takan viettää ja kertoa tarinaa, tuoda siihen koukkuja ja käänteitä. Pientä ruosteisuutta itsestäni huomasin tällä toisella pelikerralla mutta eiköhän tämä lähde sujumaan taas luontevasti. Rutinoituminen ei ole tavoite mutta tasainen laatu. ^^ Tarinan osaan lähes ulkoa mikä tietenkin helpottaa yksityiskohtien ja tietyn positiivisen rutiinin kanssakun kirjaa ei ole pakko vilkuilla koko ajan. Myös eph:t löytyy nopeasti, toivottavasti eroavat riittävästi toisistaan.

Teidän pelaamista on ilo seurata. Teemu ja Ari, olette hyvin löytäneet hahmonne ja kehittymistä sekä hahmoina ja pelaajina näkyy jo. Keksitte hyvin tekemistä itsellenne ja ette jää tavallaan tyhjän päälle missään kohtaa. Myös teette hyviä oivalluksia pelin tapahtumista. Ismo taas hoitaa hyvin tonttiaan kokeneempana pelaajana sekä pelin sisäisenä tietopankkina. Pidän hahmoistanne ja siitä miten olette heitä pelanneet. Hyvää työtä.

Pelin tapahtumia en kommentoi sen ihmeemmin, tunnelmallisia ja erikoisia tapahtumapaikkoja on tulossa lisää. Lasipaja on yksiä suosikkejani. Pahoittelen myös Arille ja Teemulle sitä, että pelissä vilisee inside-vitsi hahmoja, lähinnä siis hahmoja joita joku on pelannut edellisissä kamppiksissa, jotka sijoittuvat näille seuduille. Se on pelinjohtajalle vain helppo tapa tuoda peliin eph:ita, joilla on luonnetta, älkää pahastuko. ^^ Ismolle kiitos kehuista ja Jade-vertauksesta, kyseisellä kamppiksella on aina erityinen paikka sydämessäni, kuten on tälläkin.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 23 Heinä 2015, 01:30

No oli kyllä luolasto. Kokonaisuudessaan mielenkiintoinen mesta ja oman hahmon kohdalla todella mielenkiintoinen. Siellä tullaan viettämään aikaa tulevaisuudessa ^^
Muuten aika samaa tasoa kuin aikasemmilla pelikerroilla. Käytännössä tämä tosin oli hieman erilainen sillä ei edetty juurikaan eteenpäin ja näin jälkeenpäin mietittynä alkoi arvelluttamaan, että miten "pakollinen" tämän paikan koluaminen viellä tässä kohtaa oli. Sinänsä hyvä että tyhjennettiin, mutta tuntui vain, että tähän kului melkoisesti aikaa. Se Quasit oli kyllä syöpä.....SYÖPÄ! Saatiinpahan ajettua pojat hyvin tietoisiksi miten kestävää sakkia jotku möllit voi olla :D onneksi se ei lyönyt kovaa takaisin........

Hyvä pelikerta vaikka ehkä vähän tapahtumien kannalta köyhä. Tämä tosin on mahdollisesti vain personal flaworin takia ja sen takia, että meillä on takana suht eeppisiä pelikertoja ennen tätä.

peace
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 23 Heinä 2015, 01:39

Luolasto on nyt rompattu. Tuo on tuollainen perusvarma luolasto, jossa on riittävästi mutkia ja tunnelmaa yhdelle pelikerralle. Itse diggailen pieniä luolastoja enemmän kuin isoja, koska helpompi säilyttää mielenkiinto ja niihin ei tuhlaannu pelin sisällä aivan valtavasti aikaa. Tykkäsin teidän toiminnasta yhdessä luolaston tutkimiseksi, tuollainen varovainen ja viisas lähestyminen pitää teidät hengissä pitkään. Tapahtumiltaan luolasto ei ehkä ihmeitä tarjoile mutta tämä onkin enemmän pohjustusta tulevan varalle, luolasto kun on melkein ikiaikaisen vanha ja jotain tällaisia teemoja tulee vielä lisää seikkailun edetessä. Sellainen havainto esimerkiksi, että kaikkea muinaista ja vanhaa ei ole vielä löydetty tutkijoiden toimesta.. ;)

Ismo kirjoitti:miten "pakollinen" tämän paikan koluaminen viellä tässä kohtaa oli. Sinänsä hyvä että tyhjennettiin, mutta tuntui vain, että tähän kului melkoisesti aikaa.

Vanhassa seikkailussa on tämän kohdalla sivupalkki, jossa lukee "semi-optional dungeon". Eli kyllä, halutessaan tämän osan voisi skipata kokonaan, lähinnä kokemusta jakaa ja tosiaan yllä mainittuja juttuja liittyen tunnelmaan ja uuteen tietoon, sekä hieman aarteita. Mutta toisaalta, kyllä nuo hirviöt tuolta pääsevät maan päälle ryömimään jos haluavat ja voi sitten miettiä mitä tavan vartijalla olisi sanottavaksi näitä luonnottomuuksia vastaan. Mutta hyviä huomiota kokeneelta pelaajalta.

Seuraavat pelikerrat tuovat taas vähän toisenlaista sisältöä tällaisen luolastohumpautuksen jälkeen, lupaan.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 24 Heinä 2015, 01:43

Tässä oli sitä jotain. Käytännössä omakohtaisesti pelikerran rakenne oli vain se paras mahdollinen tarinallisesti. Hyvää ropetusta ja tappelua tasaisena pakkauksena. Sori jos mun touhuiluun kuluu paljon aikaa, mutta keksin vaan niin paljon tehtävää Decimukselle, että saa nähdä missä kohtaa tulee seinä vastaan :D Pari yleistä pointtia pelikerrasta:

- Hyvää toimintaa Teemulta ja Arilta. Näytin itseasiassa salaa peukkua Antille pelikerralla kun seurasin teidän puuhastelua.
- Shalelu <3
- Dam those goblins..........

Nähtäväksi jää mitä löytyy kallion sisältä. Ihan hyvä myös, että tähän tulee pieni tauko ettei tule sitä kuuluisaa loppuunpalamista kenellekkään :)
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja buffalo » 24 Heinä 2015, 03:48

Muutama pelikerta jo takana ja pakko sanoa, että tämähän on parasta ajanvietettä miesmuistiin. Roolissa pysyminen on jokseenkin vielä haastaavaa, mjtta toisaalta pelaamani hahmon reaktiot ovat usein erittäin tapauskohtaisia, joten sen annan itselleni anteeksi.

ismon ei tarvitse huolehtia omista toiminnoistaan kaupungilla, niitä on hyvä katsoa ja oppia. Kokenemman pelaajan toiminnan seuraaminen siis madaltaa vain omaa kynnystä kokeilla ja kokea eri asioita, mikä tietysti rikastuttaa peliä. Vaikkakin peli pysyy rikkaana myös pelinjohtaja Antin eläytymisen ja muutenkin tasavahvan johtotehtävissä suoriutumisen ansiosta.

Itse kun en ole synkkien luolastojen tutkimisen suurin ystävä, niin pakko tuoda myös esille, että tämän päivän taistelu ympäristöt olivat hedelmällinen kokemus.
buffalo
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 11:34

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Andom » 25 Heinä 2015, 16:59

Kai sitä voisi sitten kirjoitella tännekkin, kun kerran Trelle pääsin koneelle. :D

Tosiaan, erittäin hauskaa on ollut meidän hahmojemme elämää ohjata ja seurata. Antin Random Encounterit ovat olleet viihdyttäviä (tarkoitan siis rottia :3 )ja NPC hahmojen luonteet ovat tulleet hyvin esille siitä, miten Antti ne on esittänyt. Itsekkin koitan kehittää itseäni näissä tavallisissa tilanteissa, joissa kokemattomuuteni pen&paper roolipelien suhteen varmasti näkyy läpi. Etenkin tuo jatkuva tietyn luonteen pitäminen on välillä hieman haastavaa, mistä johtuu se, että puhun erittäin harvoin ja kuuntelen paljon mitä muut sanovat, jotta en tekisi jotain mitä hahmoni ei kuuluisi tehdä.

Esimerkkejä mistä pidän todella paljon:

Olemme Skipin kanssa kohdanneet tämän "hiekkasärkän paholaisen", mutta minua ei uskottu kun siitä kerroin Hemlockille. Ylipäätään tämän otuksen etsintä on minulle semmoista omaa kivaa. :)

Antin esittämät paikalliset (Maanviljelijä, kalastaja, rappusiin nukahtava kauppias)

Our word is not the law - Eli esimerkiksi minun tarvitsi hakea Abadarin papilta sinetillinen "aitoustodistus" tikarille. En edes itse aluksi tajunnut että niin, se olen vain minä joka kertoo sepälle, että "juu juu tää on 50 000 kultaa tai ei mitään".

Ja lisää tämmöisiä pyrin ainakin antamaan suullisesti palautteena Antille :)
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 27 Heinä 2015, 16:32

Menoa ja meininkiä. Diggailin pelikerran lopetusta, sillä harvemmin tulee jätettyä luolasto ns."kesken". Tällä kertaa tosin oli hyvät syyt tehdä se ja sankarit eivät olleet tyhmänrohkeita. Se ansa jäi tosin kylmäämään.....ja ahtaat käytävät..........ja vinksahtaneet aasimarit.......ja koirat. Hyvää humppauta kaikenkaikkiaan.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Andom » 27 Heinä 2015, 18:09

Jep, pelikerta oli opettavainen Will-saven tärkeydestä.
Erityiskehut tästä Otsolaisen kohtaamisesta, hyvän mielikuvan sai housut kintussa yllätetystä mönkiäisestä. :)
Pelikerran lopetuskin tuntui hyvältä, sillä kaikki tuntui olevan tehty, mitä yhdessä päivässä kerkiää.
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 28 Heinä 2015, 13:07

Muutama pelikerta jo takana tätä kampanjaa, harvoin liikkuu näin nopeasti eteenpäin.. Huikeita pelikertoja kyllä ovat olleet. Ismon kehut menevät kyllä oikeaan osoitteeseen, Teemu ja Ari hoidatte hienosti omaa tontianne, ettekä jää odottamaan, että mie nyt keksin teille jotain tekemistä vaan tutkitte maailmaa ihan oma-aloitteisesti. Esimerkiksi kalastusreissu ja maanviljelijän luona käyminen oli hienoja osoituksia tuosta aloitekyvystä. Tämä lupailee hyvää myös tulevaisuuteen, tuollaista pelitaitoa tarvitaan niin tässä kampanjassa kuin missä tahansa muussa.

Ohdakepää on nyt tutkittu ja tämä on yksiä suosikkejani koskaan ikinä. "Luolasto" muuttuu joka kerroksella, ensin on hiisiä, sitten temppelikompleksi ja sitten muinainen luolasto. Tätä näkee aivan liian harvoin nykyään seikkailuissa. Tykkäsin tavasta jolla lähestyitte luolastoa ja siellä olleita vihollisia, hiisiä vähän varottiin alkuun mutta mätön alkaessa sitä sitten jatkettiin. Alakerrassa taas muistitte säästää ihmismuotoiset vihollisenne, te kun ette ole tai toimi lain yläpuolella vaikka seikkailijoita/sankareita olettekin. Taisteluita oli mielestäni sopivan harvassa ja ne olivat toivottavasti mielekkäitä, koitin niputtaa niitä vähän isommiksi kokonaisuuksiksi ja näin vähentää "10 metriä, taistelu, 10 metriä, taistelu"-tyyppistä koluamista.

Nualian taustastoorin Decimus tietää ja varmaan tänään jakaa. Meillä on hyvä setti menossa ja ilohan tätä on johtaa. Näemme taas tänään pelin merkeissä.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 29 Heinä 2015, 03:08

Oli kyllä erittäin vahva ensimmäinen kirja. Ei oikeestaan mitään negatiivista sanottavaa vaikka ehkä olisin halunnut nähdä hiidet hieman "isompana" uhkana kuin ne nyt olivat. Tarkoitan siis, että hiisien julmuutta olisi voinut korostaa enemmän kuten lasipajalla. Muuten ei mitään miinuksia, pelkästään hemmetisti plussaa.

Kirjan ns. viimeinen pelikerta oli hyvä ja jätti asiat mukavaan kohtaan. Nyt vaan vankeja kuljettamaan. Hemmetin Barghestit.......
Tähänasti sinänsä harvinainen kamppis itselleni, että vaikka juoni tottakai kiinnostaa niin oman hahmon kehitys ajaa erittäin vahvasti eteenpäin. Välillä myönnän, että luolasto kiinnostaa paljon vähemmän kuin palloilu Hiekkasärkässä :D Ensimmäinen hahmo millä olen tässä kunnolla onnistunut ainakin tähänasti. Eipä muita ajatuksia tällähetkellä.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 29 Heinä 2015, 15:06

Ismo kirjoitti:Oli kyllä erittäin vahva ensimmäinen kirja.

Sitähän se on. Itse iloitsin kaikista kuudesta pelikerrasta jotka tähän kirjaan kului. Hyviä hetkiä niin taisteluissa kuin niiden ulkopuolella, sekä hahmojen välistä interaktiota kuin ihan vaan tutkimus-/koluamistoimintaa. Hienosti tuli esille hahmoista myös asioita ja tavoitteita ihan pelikertojen viime metreille saakka. Viimeisimmän pelikerran huippuhetkiä oli kyllä taistelu Malfeshnekoria vastaan sekä kaikki kohtaukset Hiekkasärkässä. Brodert Quinkista ei ole koskaan ollut noin paljoa iloa kuin nyt. ^^ Teemulle pahoittelut siitä, että pelikerran viholliset oli kovin taika-aseilla voitettavia mutta ikävä kyllä tässä pelissä lumottu ase on melkolailla must-have. Kannattaa ainakin noita Haringrothin aseita vähän jakaa myös Skipille niin ei harmita jos/kun tuollaisia tulee vastaan uudemman kerran.

Nyt peliin tuli pieni tauko mutta oletan, että nälkä kasvaa odottaessa. Mekanismia kannattaa kertailla ja tutkia, että pysyy menneet tapahtumat mielessä. Siksi tuota kirjoittelen/pidän yllä, ettei tauot haittaisi peliä kovin paljoa. Ensi kerralla on reissu Magnimariin edessä ja jää nähtäväksi mitä sieltä löytyy.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Andom » 29 Heinä 2015, 21:47

Joo oli kyllä 5/5 tuo kirja. Ei kyl kaduta, että mentiin tonkimaan alakertakin kokonaan. Enään on yksi pää kerättävänä. Täytyy vain toivoa ettei se lennä paremmille laitumille ennen kuin palataan Magnimarista. Skipille tosiaan sosialisoidaan toi mun +1 "Taikamiekka (name engraved by words of Decimus, not changeable)" . Itse tykkäsin eniten Barghestin ja ylisuuren äyriäisen taisteluista. Barghestista oppi kyllä hyvin, että tässä pelissä jokainen vihollinen ei todellakaan kuole 1-2 lyöntiin, vaan voi olla jopa liiankin kova pala purtavaksi.

Jak tykker very mykket!

PS. Lisää kissoja.
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 08 Elo 2015, 14:10

Oli kyllä suht jännää. Diggailin Magnimaria kyllä melkoisesti ja tykkäsin paikan kuvailusta. Magnimari nyt oli sitä timanttia.
Hiekkasärkässä olisi ehkä halunnut enemmän kuulla mitä viikonaikana tapahtuu, mutta thats just me.
Vai että murhia? Nyt menee jännäksi. Tunnelma kohdillaan.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 10 Elo 2015, 12:15

Ismo kirjoitti: Diggailin Magnimaria kyllä melkoisesti ja tykkäsin paikan kuvailusta. Magnimari nyt oli sitä timanttia.

Itse tykkäsin myös koko Magnimar-osuudesta. Iso kaupunki, jota ei ihan PJ:kään ehdi kokonaan kuvailla yhden pelikerran aikana. Huomasin, että lähestymistapa oli toimiva, jos halua päästä takaisiin Magnimariin jäi. Vieras kaupunki, joka on vieras myös pelaajille ja paikka ei missään tapauksessa muutu nopeasti tutuksi. Myös mahtavien eph:iden koti, joista nyt tosin tapasitte vain pienen murto-osan. Odotan innolla visiittiä esimerkiksi Heidmarchien kartanolle. (:

Pelikerran loppupuoli heitti sitten taas uuden vaihteen silmään ja iloitsin siitä miten otitte uuden tehtävän vastaan. Selvästi tällainen salapoliisipuuhastelu toimii teidän kanssa, ainakin Ari ja Teemu olivat kovasti keksimässä ja viemässä tutkimusta eteenpäin. Kovasti propseja siitä. Tämän tyyppistä "tutkimusta" kun on monessa muussakin seikkailussa ja itse tykkään johtaa tämän tyyppisiä settejä, lupailee siis hyvää. Mutta saa nähfä mihin tarina teitä vielä vie, tänään jatkuu.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 14 Elo 2015, 15:13

Tunnelmallisia, viihdyttäviä, tarinallisesti ja tapahtumallisesti rikkaita pelikertoja, eikä yhtään kommenttia? Ei sillä että itse olisin myöskään kommentoinut. Kaksi edellistä pelikertaa ovat sen tyyppistä settiä mistä itse pidän peleistä todella paljon. Hambleyn tila, pellot ja variksenpelättimet ovat tunnelmallisia tapahtumapaikkoja ja kauhu-genreä ilman, että sitä täytyy hirveästi huudella etukäteen. Kaikki ymmärtävät, että nyt on kyseessä kauhusessio kun tapahtumat menevät tuollaiseen suuntaan. Myös kartano edustaa kauhua, mutta vähän eri merkityksessä: kummittelua joka paljastaa mitä talossa on tapahtunut ja se ei ole myöskään mitä kevyttä kamaa. Tunnelma muodostuu erilaisista asioista molemmilla pelikerroilla mutta tunnelma on silti samaa: tuntematonsa, pelottavaa, kauhua ja kauhistusta. Olisikin kiva kuulla mitä olette tykänneet, vaikka pelikertojen jälkeenkin olette asioita ääneen puhuneet.

Itse haluan antaa hieman palautetta teille. Tykkäsin siitä mitä Hambleyn tila-pelikerralla tapahtui ja teitte. Jouduitte tekemään valintoja, kokemaan niiden seuraukset ja nyt elätte niiden kanssa. Näitä ovat niin tallipojan ampuminen kuin Isaacin hylkääminen ja pelastaminen. Voi olla, että kaikista seurauksista ette ole vielä aivan edes kartalla. Valinnat ja niiden seuraukset ovat yksi roolipelaamisen suola, parasta on toki se, että kukaan ei oikeasti joudu elämään esimerkiksi Haringrothin tekemän valinnan kanssa loppuikäänsä. Se on vain peliä, joka matkii oikeaa elämää. Nämä hetket kertovat hahmosta enemmän kuin taustatarinat ja luonnekuvaukset, kun hahmo laitetaan koville ja hän selviää siitä, silloin todellinen luonto nousee esille.

Arille ja Teemulle sanoisin molemmille sellaisen ohjeen, että huomioikaa toimiessanne ja sanoessanne tilanne missä olette. Tunnelman luominen on kaikkien pöydässä istuvien yhteinen vastuu. En kiellä vitsailua ja huumoria mutta on vaikeaa pitää yllä painostavaa tunnelmaa jos portaille astumisen ja mystisen valituksen suhdetta lähdetään testaamaan astumalla monta kertaa samalle rappuselle. Tämä on vain esimerkki joka jäi parhaiten mieleen pelikerralta. Tehkää mitä haluatte mutta muistakaa, että tunnelma on tosiaan kaikkien meidän vastuu.

Toinen ohje olisi se, että hahmojen väliset keskustelut tapahtuvat hahmojen välillä, eivät pelaajien välillä. Eli esimerkiksi kun Ismo totesi, että Decimus kuulostaa tylyltä, oliko Haringrothin reaktio sama kuin Arin reaktio tähän? Tätä kannattaa miettiä, Ismo varmasti odotti toisenlaista vastausta eikä niinkään humoristista reaktiota. Eihän Haringroth edes tiedä miksi Decimus on tylyn oloinen? Saatoitte huomata tämän monessa kohtaa pelikerralla, miten Decimus on selvästi tylympi ja suorempi kuin aiemmin. Se on myös pelimaailman todellisuutta, johon saa ja kuuluu reagoida hahmona. Jos on epävarma, voi pelaajana kysyä "tulkitsenko oikein, että hahmollasi on jotain hampaan kolossa", johon kuuluu vastata asiallisesti "kyllä, näin on" jonka jälkeen tilannetta voi ratkoa pelin sisällä.

Kolmas vinkki voisi olla se, että pelaajien tieto on eri asia kuin hahmojen tieto. Miten Skip mahtoi tietää, että "G on avain" ja mahtaako tuollainen ajatus pitää paikkaansa Golarionissa? ;) Eli kaikki teidän ajatukset eivät välttämättä ole hahmojen ajatuksia. Tämän tunnistaminen vaatii kokemusta ja paljon aikaa mutta sanon sen ääneen nyt niin pääsette jyvälle niin voitte kehittyä pelaajina. Teette hyvää työtä siihen nähden, että olette hieman yli kuukauden pelanneet roolipelejä, tykkään kovasti. Älkää siis ottako yllä olevaa henkilökohtaisesti vaan enemmän neuvoina ja huomioina. Pidän kovasti teistä pelaajina, tästä kamppiksesta ja siksi sanon nuo asiat, että peli pysyy hyvänä ja muuttuu vielä paremmaksi.

Tuli pitkä viesti mutta oli paljon asiaa. Voin jatkaa aiheista myös kasvotusten jos on tarvetta, tälläinen kilvoittelu paremmaksi roolipelaajaksi on mun erikoisaloja ja kiinnostuksen kohteita. ^^ Näemme taas sunnuntaina, kymmenes pelikerta on edessämme!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 14 Elo 2015, 16:05

Blue_Hill kirjoitti:Tunnelmallisia, viihdyttäviä, tarinallisesti ja tapahtumallisesti rikkaita pelikertoja, eikä yhtään kommenttia? Ei sillä että itse olisin myöskään kommentoinut.


Nooh aika kärkkäästi oon asiaa kommentoinu kasvotusten, mutta toisaalta en vaan jaksanut olla se ensimmäinen joka tulee hypettämään asiasta :D
Kaksi viimeistä pelikertaa on ollut kyllä mainioita. Tarkoitan siis koko aikana kun itse olen mokomaa peliä pelannut mainioita. Ymmärrän kyllä miksi tästä toisesta kirjasta pidetään niin paljon. Mitään isompaa lisättävää aikeisempiin kommentteihin ei varsinaisesti ole paitsi, että tunnelma on ollut kyllä loistava. Kynttilä kikkailu toimi yllättävän hyvin ja täytyy myös itse kokeilla kyseistä. Maatilat ja kartano ovat mukavan erilaisia miljöitä ja Ismona olen kyllä erittäin kiinnostunut siitä, mitä muut ovat kokeneet kartanolla. Voisikohan tästä kehitellä jonkinlaisen kronologisen aikajanan? *köh

Foxclove dam you............

Tuossa viestissä Antti kiteytti aika hyvin omia ajatuksiani kartanon pelikerralta. Olisi ehkä itse pitänyt olla suorempi Ismona ja vain selittää, että Decimuksella on nyt jotain hampaankolossa. Olin kesken pelikertaa sanomassa muutamasta asiasta, mutta päätin sitten jättää asian tänne puitavaksi. Kuten Antti sanoi erityisesti G on avain, portaalle astuminen toisen kerran jne. on juuri sellaisia kunnon tunnelman tappajia, jos niillä ei ole pelinsisäisesti isompaa "järkeä"(?). Pääpointtina juurikin se, että Ismolla ei ole Aria ja Teemua vastaan mitään, mutta pelinsisällä hahmoilla on nyt vähän luottamusongelmia.

Antti ja minä tässä nyt vanhoina miehinä huudellaan harrastuksesta jolle olemme myyneet sielumme niin ei kannata todellakaan ottaa liian vakavasti sitä mitä sanotaan vaan pikemminkin ajatuksella.
Ei mulla muuta :D
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Riimuvaltian Nousu: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 21 Elo 2015, 13:22

Viime pelikerta valoitti paljon sitä mysteeriä mikä on ollut osa koko tämän uuden seikkailun perusjuonta, toivottavasti viihdyitte. Kartano, tuo tunnelmallinen painajainen, jäi taakse ja onnistuitte voittamaan ehdottomasti yhden vaarallisimmista vihollisista tähän mennessä ilman suuria ongelmia. Haringrothin ammattimainen peltipurkkeilu kyllä auttoi asiaa paljon, samoin Skipin uusi viha epäkuolleita kohtaan. Gorilla oli mahtava lisä taisteluun, varsinkin kun muistettiin hajuaistin merkitys. ;) Toivottavasti viihdyitte kartanossa, ihan ei taida vieläkään olla kokonainen kuva siitä mitä talossa on tapahtunut. Periaatteessa noista kummitteluista saa siis selville sen mitä talossa on sattunut kun alatte yhdessä käymään kaikkea läpi.

Epäkuolleet hiidet on parhautta.

Magnimariin päästiin ja siellä saatiin juomat lattialle. Toivottavasti tämä saa hahmoihin liikettä, hetken jo näytti kartanon jälkeen että jäätte sinne viettämään leppoisaa eloanne. ;) Tästä on hyvä jatkaa!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Seuraava

Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron