Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 24 Touko 2016, 12:49

Orlaisin Varjossa

Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa on Fereldeniin ja sen lähiseuduille sijoittuva roolipelikampanja Fereldenin kapinan jälkeisessä ajassa. Prinssi Maric Theirin on noussut valtaistuimelle kukistettuaan Orlaisin asettaman kuninkaan kaksintaistelussa ja Ferelden on taas itsenäinen. Rauhaa Orlaisin kanssa ei kuitenkaan ole tehty ja niin rajakahinat kuin Fereldeniin loukkuun jääneet Orlaisin kavaljeerit aiheuttavat yhä levottomuutta alueella. Sota on katkeroittanut mieliä molemmilla puolin ja kärsitylle kivulle sekä menetykselle etsitään syyllisiä. Vuodet vapautumisen jälkeen ovat täynnä vihaa, vaaroja, pelkoa, ennakkoluuloja ja vain vähän toivoa paremmasta.

Taustaa: Ferelden ja Orlais

Ferelden on kuitenkin ollut ja tulee olemaan mahdollisuuksien maa. Siellä kuka vain voi nousta korkeaan asemaan omalla yrittelijäisyydellään ja osaamisellaan. Fereldenissä tekoja arvostetaan sanojen ylitse ja merkittävät teot jäävät osaksi historiaan. Vapaat miehet (ja naiset) voivat kohota arvossa nopeasti ylös, eivätkä taas aatelisarvossa olevat bannit tahi jaarlit ole automaattisen ihailun kohteita. Fereldeniläinen vapaus näkyy suhtautumisessa aatelistoon, maanviljelijä saa itse valita kenelle maaherroista hän maksaa veronsa suojelun saamiseksi. Aatelistolta odotetaan nimenomaan omiensa suojelua ja aseellista osaamista yli kaiken muun, diplomatia on hieno taito mutta miekkailu tärkeämpi. Varsinkin Orlaisin miehityksen jälkeen tämä aseellisen osaamisen arvostus on huipussaan. Aatelisto ei siis omista juurikaan maata vaan pellot ovat maanviljelijöiden itsensä omaisuutta. Fereldenissä on hyvin löyhä lakijärjestelmä, vangitseminen ja vankilaan laittaminen on vain väliaikainen ratkaisu ja rangaistukset muilla tavoilla ovat paljon yleisempiä. Aseen kantaminen, juominen, uhkapelit ja prostituutio ovat täysin sallittua toimintaa. Sanotaankin, että paras laki Fereldenissä on hyvä miekkakäsi, vain henkirikokset tai vakava omaisuuden menetys saavat paikallisen lainvalvonnan huomion.

Orlais taas on hyvin toisenlainen valtio. Orlaisia hallitsee joko keisari tai keisarinna, tällä hetkellä Val Royeauxin keisarillisessa palatsissa istuu keisari Florian Valmont. Orlais on muinainen valtio ja tällä hetkellä Thedaksen suurin ja mahtavin. Se tunnetaan korkeasta kulttuuristaan, sivistyksestään, taiteestaan ja muodistaan. Kuitenkin Orlais on myös vastakkain asettelun maa: köyhät ovat todella köyhiä ja rikkaat todella rikkaita. Maa tunnetaan myös näyttävistä ritareistaa, kavaljeereista, joita pidetään yksinä parhaina taistelijoina koko Thedaksessa. Orlais on myös Kappelina tunnetun uskonnon kotimaa. Kappeli julistaa sanomaa Luojasta, joka on kaksi kertaa kääntänyt katseensa pois Thedaksesta ja vasta kun Valon Hymniä lauletaan maan kaikissa kolkissa, Luoja kääntää katseensa jälleen maailman puoleen ja ottaa sen omakseen. Kappelin usko on levinnyt laajalle ja se onkin isoin uskontokunta niin Orlaisissa, Fereldenissä ja muissa sivistyneissä valtioissa. Kappelin uskoon kuuluu vahvasti Valon Hymnin laulaminen, profeetta Andrasten, Luojan vaimon, kunnioittaminen ja köyhien auttaminen. Kappelin papistoon ei hyväksytä miehiä, he palvelevat kappeliritareina (ie.templar). Kääpiöt ja haltiat eivät pääsääntöisesti usko Luojaan tai kuulu Kappeliin.

Taustaa: Taikuus
Taikuus on olemassa palvellakseen ihmistä, ei koskaan hallitakseen häntä. Kurjia ja kirottuja ovat ne, jotka ovat kääntäneet Luojan lahjan Hänen lapsia vastaan.
He olkoot maleficar, turmeltuneet. He eivät löydä rauhaa tästä maailmasta.
Tai seuraavasta.
-Valon Hymni, Kirkastumiset 1: 2


Taikuus on Thedaksessa osa luonnon lakeja, ilmiö jonka olemassaoloa ei voida kiistää. Joillain olennoilla on luotainen kyky manipuloida, muovata ja olla kosketuksissa sen kanssa, heitä kutsutaan yleisnimityksellä maagit. Maagien sanotaankin olevan kykenevia kyseenalaistamaan todellisuutta ja muokkaamaan sitä kyvyillään. Tavallinen taikuus on lähtöisin toisesta maailmasta, unien lähtöpaikasta ja henkien asuinsijasta, Fadesta. Maagin erottaa muista kyky kuluttaa manaa, elävän olennon sisäistä voimaa joka kuluu taikuuden hallitsemisen yhteydessä. Manan käyttäminen ja taikuuden tuominen Fadesta saattaa kuitenkin herättää henkien mielenkiinnon ja nämä saattavat yrittää tulla Verhona tunnetun rajan ylitse. Onnistuessaan henki possessoi maagin, tämä johtaa usein maagin kuolemaan.

Kappeli valvoo taikuuden käyttöä ja kappeliritarit ovat erikosituneet maagien kykyjen torjumiseen. Voisikin sanoa, että kappeliritarien tehtävä on pitää todellisuus sellaisena kun se on, suhteessa maagien kykyyn muokata olevaa uuteen muotoon, ja näin estää maagia käyttämästä kykyjään. Thedaksen historia taikuuden kanssa on synkkä, täynnä kuolemaa ja kurjuutta, joten Kappelin valvova asema on hyvin perusteltu. Maagien Piirit ovat Kappelin ratkaisu maagien kykyjen rajoittamiseen, tornit tai kiltarakennukset joihin maagit on suljettu kappeliritarien valvovan silmän alle. Maagien Piiristä karanneet tai siellä koskaan olleet maagit ovat laittomia ja rikollisen asemassa, ainakin Kappelin silmissä. Heitä kutsutaan apostaateiksi. Ritarit joko ottavat karanneen/löydetyn maagin kiinni ja vievät hänet takaisin Piiriin tai tappavat hänet.

Maagien ja taikuuden pelko nousee vahvasti Tevinterin keisarikunnan historiasta, Kappelin opetuksista ja ihmisten kokemuksista pahojen henkien, demonien kanssa. Myös veritaikuuden pelko saa Kappelin ja sen ritarien pitämään maagit tarkasti valvonnassa.

Taustaa: Fereldenin kapina
Siunatun Ajan 44. vuonna Orlais valloitti Fereldenin pääkaupungin ja nimitti sinne oman, uuden kuninkaan, kuningas Meghrenin. Kuitenkaan Fereldenin oma kuningashuone ja aateliset eivät alistu ja jatkavat omaa sissisotaansa Orlaisin asettamaa kuningasta vastaan. Erityisen kuuluisa hahmo näiltä ajoilta on "Kapinakuningattarena" tunnettu Moira Theirin, edellisen kuninkaan tytär, joka jatkaa isänsä ja sukunsa puolesta taistelua ja synnyttää myös pojan, Maric Theirin. Kapina jatkuu usean vuosikymmenen ajan kunnes Moira Theirin tullee petetyksi ja murhatuksi Orlaisille vannovien fereldeniläisten aatelisten toimesta. Hänen poikansa kuitenkin pakenee ja jatkaa kapinaliikkeen johtamista. Taistelut ja sissisotaa jatkuvat verisenä ja Orlais on useampaan kertaan saada prinssi Maricin kiinni ja tapettua mutta prinssi ja muut kapinalliset selviytyvät, usein uhrautuvien liittolaisten tai prinssilleen kuolemaan asti lojaalien ystävien ansioista. Kahdeksan vuotta "Kapinakuningattaren" kuolemasta, prinssi Maric on johtanut kapinallisensa voittoon ja kukistaa kuningas Meghrenin. Hänet kruunataan Fereldenin kuninkaaksi 25-vuotiaana, Lohikäärmeen Ajan kolmantena vuonna. Kuningas Maric tekee ystävästään Loghain Mac Tiristä Gwarenin teyrnin ja aatelisarvon. Taistelu Fereldenin itsenäisyydestä jatkuu kuitenkin Meghrenin kuoltua, Orlaisin joukot eivät antaudu edes kuninkaansa kuollessa.

Näistä tapahtumista on kulunut vasta reipas vuosi ja Orlaisin joukot on vihdoin saatu ajettua pääosin pois, vain pieniä yksittäisiä joukko-osastoja on enää läntisellä puolella liikkeellä.

KuvaKuvaKuva


Tämä on uusi kampanja, joka pyörähtää käyntiin kahdesta syystä: Isiemme Maan pienoinen tauko ja Teemun lähenevä vapautuminen armeijasta. Pelaajina kampanjassa ovat Ismo, Teemu, Ari ja Pyry.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Andom » 24 Touko 2016, 14:31

Ja siitä se lähtee!

Oma hahmoni tässä kamppiksessa tulee olemaan toisten hahmojen silmissä se hieman oudompi tapaus, josta ei aina ota ihan täysin selvää, mitä hänen päässään liikkuu.
Luotettava (kaupunkihaltiaksi), sekä oudon liikkuvainen. Ei oikein tahdo viihtyä yhdessä paikassa turhan kauaa. Pientä varautuneisuutta ihmisiä kohtaan löytyy, mutta kykenee toimimaan yhdessä ilman ongelmia. Historiastaan ei juuri puhu.

Ei siitä sen enempää, pelit tuovat tarinaa lisää tullessaan :)


EDIT: Tarkennus rotuun Antille ja muille :)
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Viiksu » 27 Kesä 2016, 01:05

Noniin kaks pelikertaa takana niin pystyy paremmalla näkemyksellä kommentoimaan tapahtumia. Pari päällimmäistä ajatusta itseltä.

- Tykkäsin alotuksesta. Mukava sandbox meininki ja aloitus vankeudesta vapautettuna antoi mukavasti vapautta oman taustan kanssa. Myös maailma on tuntunut DA'lta.

- NPC osastolla aika neutraalia porukkaa mitä nyt kääpiö metsästäjä oli piristävä veto. Muuten mitään erityisen karismaattista hahmoa tai hahmoa jonka eteen on valmis tekemään jotain ei ole viellä tullut esiin. Tosin näin alussa ihan ymmärrettävää.

- Ehkä hivenen "forced" fiilis siitä miten päädyttiin yhteen, mutta tottakai pelillisesti on helpompaa jos vaan lyö pelaajat ryppääksi ja iskee tehtävälle. Nopeuttaa peliä kummasti. Toisaalta ehkä jotain omaakin matskua olisi kiva tehdä jossain kohtaa ja nimenomaan semmoista joka pistäisi tutustumaan omaan hahmoon paremmin. Samalla muutkin pääsisi näkemään hahmon persoonaa tarkemmin tilanteessa jossa ei tarvitse pelata pelaajien mielipiteisiin mukautuen (jos tämä tekee järkeä).

Pelistä olen tykännyt ja meillä tuntuu olevan ihan mukavat hahmot tähän kamppikseen. Hyviä jännitteitä ja mahdollisuuksia siihen että vaikka luottamus saadaankin ansaittua niin se saatetaan menettää myös yhtä nopeasti (enimmäkseen viittaan Arin ja Pyryn hahmoihin). Ei mulla muuta varmaan tälläerää. Kirjoittelen kun muita vastauksia tulee tai saan itse jotain ajatuksia.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 28 Kesä 2016, 23:44

Kiitos kommenteista livenä ja Ismolle kiitos myös foorumikeskustelun avaamisesta! Juuri tuollaisia viestejä kaipaan peleistä, itse kirjoittelen kauheita romaaneja aina mutta lyhyesti asioita saa ja pitää voida myös ilmaista. Tämä hyvä. Muutama kommentti Ismon ajatuksien kautta, sitten lisää omia aatoksiani.

Ismo kirjoitti:Tykkäsin alotuksesta. Mukava sandbox meininki ja aloitus vankeudesta vapautettuna antoi mukavasti vapautta oman taustan kanssa. Myös maailma on tuntunut DA'lta.

Itse tykkäsin tästä myös, olen ideastani kovasti ylpeä. Tavallaan luo likimain tasa-arvoisen lähtöasetelman pelille kun kaikki hahmot ovat kokeneet saman (tässä tapauksessa vankeuden) ja voivat ehkä sitä kautta löytää jotain yhteistä. Vielä tähän mahdollisuuteen ei ole isommin tartuttu hahmojen välisessä interaktiossa mutta ehkä se nousee vielä sieltä, sen sijaan eph:t ovat saaneet kuulla vasaraseikkailuista ja sen sellaisista. Kannattaa pitää mielessä, tiedätte kaikki olleenne samassa vankilassa ja vankeudessa.

Ismo kirjoitti:Ehkä hivenen "forced" fiilis siitä miten päädyttiin yhteen, mutta tottakai pelillisesti on helpompaa jos vaan lyö pelaajat ryppääksi ja iskee tehtävälle. Nopeuttaa peliä kummasti.

Pelin nopeuttaminen joo, ettei mene kahta peliekrtaa toisianne vältellen. Toisaalta, mulle itselleni tuli sellainen olo, että te pelaajina järkkäsitte tuon ryhmän kokoamisen hienosti: lähdetään yhtämatkaa mutta kahtena joukkona kapteenin puheille samasta aiheesta ja kapteeni sai tehdä oman virhearvionsa teistä ja sitten Byronin kommentti: "ei noita kaksinkaan voi päästää matkaan" jotenkin kokosi sen. Mun näkökulmasta tää ei ollut niinkään pakotettu mun taholta vaan te pelaajat oiekassa suhteessa metailitte homman niin, että päästään ryhmänä liikkeelle ja toimimaan. Mikä on hyvä, se tässä on kuitenkin tavoitteena.

Ismo kirjoitti:Toisaalta ehkä jotain omaakin matskua olisi kiva tehdä jossain kohtaa ja nimenomaan semmoista joka pistäisi tutustumaan omaan hahmoon paremmin.

Ja tähän ne tavoitteet tulee mun mielestä vahvasti. Mitä hahmosi haluaa saavuttaa/tehdä/ansaita, niistä syntyy sitä "omaa tekemistä" ihan isompien juonikuvioiden seassa. Tuo oma tekeminen on parasta silloin kun se linkittyy jotenkin koko tarinaan, eikä ole siitä irrallista. Näitä kannattaa pohtia ja vinkkinä, tavoite "päästä pois täältä" ei välttämättä ole ainakaan alkuvaiheessa peliä paras mahdollinen. Odotellaan, että ryhmäydytte hieman niin sitten tuon tyyppiset on parempia.

Mä olen kokonaisuutena ollut kovin tyytyväinen tähän peliin ja sen alkuun. Vieras systeemi tuo muutamia mutkia matkaan ja pientä alkukankeutta niin pelaajille kuin pelinjohtajalle (mä oon pelannut tätä viimeksi 2010 keväällä) mutta kyllä se sieltä hahmottuu. Koitan päästä niskan päälle myös tutkimus- ja erämaasäännöistä, nyt menty niiden suhteen aika kevyellä linjalla. Mun perusperiaate tällä hetkellä on se, että jos teidän toiminnasta/puheista voi seurata hyvää tai huonoa yhdelle hahmolle/kaikille/muille niin silloin heitetään noppaa, ettei se ole enää mun päätäntä vallan alla vaan koitan sitoa myös omaa ajatustani pelistä ja sen tapahtumista noppiin. Jos siis joku ihmetteli miksi pyydän heittämään usein noppaa, tässä on syy. En halua päättää onnistumisesta/epäonnistumisesta vaan aina vain seurauksista ja ainakin vielä se on ollut kovin kivaa. Esimerkiksi kolmen palkkamiekan mukaan saaminen johtui siitä, että Teemu piti hyvän puheen JA heitti upean heiton, itsehän totta kai olisin toivonut teidän lähtevän ihan nelisin matkaan mutta nopat päätti toisin. Tässä pelissä "nopilla tätä pelataan" tarkoittaa siis myös sitä, että epäonnistuneet heitot määrittävät tarinaa ja sen etenemistä isosti, ei vain onnistumiset.

Teillä on mielenkiintoiset hahmot kaikilla, se tietty mitä toivon on, että annatte mahdollisuuksia muiden hahmoille ansaita luottamusta/parantaa kuvaansa muiden silmissä. Tavoite kuitenkin olisi saada teistä ryhmä, ettei tarvitse jakaa peliporukkaa. ;) Toisaalta, syyt pitää joku osana omaa ryhmää voi olla sit moninaiset, "pidä ystävät lähelläsi ja epäilyttävät henkilöt vielä lähempänä". Mutta joka tapauksessa, oikein mainio peli meillä menossa ja en malta odottaa seuraavaa kertaa, hyviä juttuja tulossa ja mulla on monia suunnitelmia teidän päänmenoksi. Jännityksellä odotan mihin tarina meidät vie.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Andom » 11 Heinä 2016, 12:38

Hippendaalaa!

Itse olen aivan häkeltynyt siitä, että kuinka tämä meidän peli on vastannut omia odotuksiani "muta-gagga" maailmasta, jossa olemme "vain rivimiehiä". Etenkin nämä ensimmäiset pikku eräretket ovat olleet juuri sitä mitä itse odotin ja toivoin!

Hahmointeraktioon kommentoiden: Oletin jotenkin rassismin olevan pahempaa haltioita kohtaan, mutta tämä "pieni" epäluuloisuus on oikeastaan juuri sopivaa. Tulee olemaan mielenkiintoisia pelikertoja :)

Pelimekaniikka: PF:ään verrattuna pidän tästä enemmän ainakin tähän asti. Taiku... Siis jumalten siunauksista en vielä voi kommentoida, kun ei niitä vielä ole tullut vastaan. Katsoo jos tänään tulee :)
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 24 Heinä 2016, 23:47

Vähän hiljaista on Orlaisin Varjon alla tällä hetkellä. Edellinen pelikerta sisälsi mielestäni monia hienoja hetkiä vaikka pelikerta ei kovin pitkä ollutkaan ja tapahtumapaikka oli ehkä hyvinkin tyypillinen luolasto. Kuitenkin se, että maailma on pääosalle pelaajista outo ja tuntematon lisää (toivottavasti) jopa luolastoihin jotain yllättävyyttä kun kaikki ei ole aivan tuttua ja nähtyä. Täällä ei ole örkkejä, täällä on demonien possessoimia kuolleita ja merkillisiä varjoisia olentoja! Juoskaa! Taistelu tasanteella oli mielestäni vauhdikas ja vaarallinen, ihan yllätyin ettei kukaan mennyt tajuttomaksi asti. Katsotaan missä kohtaa Lucce näyttää todellisen voimansa loitsujen kanssa, nythän vain Stilanilla on jokin aavistus tapahtuneista. Toivottavasti taistelu oli teidänkin mieleenne.

Kaiken kaikkiaan orlaisilaisten sotilaiden kanssa homma meni mielestäni mielenkiintoista reittiä ja esimerkiksi keskustelu vankilaosastolla oli mielenkiintoista seurattavaa, Nämä ovat niitä valinnanpaikkoja joihin teitä yritän ajaa ja saada tekemään ratkaisuja: en muista kuka ehdotti, että otetaan vain kavaljeeri mukaan ja jätetään loput vankilaan mutta maailmassa missä ei ole "alignmenttia" tämä on aivan super vaihtoehto! Tykkäsin, että tällainen ajatus heitettiin ilmoille! Tollaset ajatukset kertoo teidän hahmoista enemmän kuin arvaattekaan. Vielä kun varjomaiset kauhut kävivät päälle niin toiset auttoivat kompuroivia orlaisilaisia ja toiset taas eivät, taas valintoja. Tämän takia tykkäsin pelikertamme lopusta todella paljon, vaikka sitten itse luolaston jälkeen vähän pikakelattiinkin teidät takaisin Rajasaliin. Seuraavalla pelikerralla kuitenkin pureudutaan enemmän tuohon menneeseen matkaan ja sen seurauksiin, ehkä Byron kertoo myös näkemästään tekstistä. ^^

Lisää! Kommentoikaa! :)
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja buffalo » 25 Heinä 2016, 22:26

Joo. Peli on ollut hyvää ajanvietettä ja juuri sitä synkempää seikkailua, mitä palverissamme ennen kesää toivoimmekin. Jatka hyvää työtä Antti =)
Hahmoni on edellisiin rope hahmoihin verrattuna vakavempi pelattava, joten voin jäädä esim. Väsyneenä tai muuten vaan elämään kyllästynessä tilassa hiljaiseksi pelipöydän äärellä, mutta hyvänä päivänä tunnen, että pystyn ottamaan kyseisen hahmon kanssa enemmän vastuuta ja npc-hahmojen kanssa keskustelua vastuulleni, jolloin nautin pelaamisesta suunnattomasti. Erilaisten hahmojen kanssa neppailu selvästi lisää siis mielenkiintoa harrastusta kohtaan, mutta tarjoaa myös haastetta. Minulla ei muuta kiito-lpo.
buffalo
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 11:34

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 05 Syys 2016, 00:45

Kiitos pelaajilel erinomaisesta pelikerrasta! Paljon hyvää, positiivista settiä niin pelin sisällä kuin sen ulkopuolella ja laadukasta roolipelaamista. Kiitos myös palautteesta pelin lopuksi, oli hyvä kuulla teidän aatoksia kysymyksiin joita esitin. Itse olen kovasti nauttinut tästä pelistä, isolti siistä syystä, että pääsen itse yllättymään lähes yhtä useasti kuin te PJ:n paikalla, vaikka jotain asioita totta kai tiedän etukäteen tapahtuviksi. Esimerkiksi nuo tavoitteet on sellaisia mun yllättymisen paikkoja: hyviä tavoitteita ja niiden tuomia kohtauksia kovasti odottelen. Pelikerran ainoa taistelu oli sitä lajia, että mietin jo miten pahasti teidän mahtaa käydä mutta selvisitte hienosti, ehkä tehokkain taistelu minkä olette käyneet (ja taisi olla myös ensimmäinen tasolla 2). Paljon hyvää settiä myös sen osalta. Yvonne lähti nyt eri suuntaan mutta mikään ei estä teitä etsimästä kappeliritaria taas käsiinne jos tilanne sitä vaatii. Sama pätee kaikkiin eph:ihin joita olette kohdanneet, kannattaa pitää heitä mielessä ja ehkä miettiä miten oma hahmo heihin suhtautuu (näitä on esim Rajasalin tyypeistä aina Aydenin kautta Holzeen asti).

Tätä peliä on ilo valmistella, johtaa ja pohtia.

Mukaanne tarttui (ylös ihan vaan muistin tueksi):
- 6 varsijousta
- 48 vasamaa
- 6 nuoliviintä
- hieman rahaa, joka jaettiin
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 04 Loka 2016, 02:22

Blue_Hill kirjoitti:Tätä peliä on ilo valmistella, johtaa ja pohtia.

Tästä todellinen osoitus tänä yönä! Kellon vaikka mitä (2:20 tätä kirjoittaessa) mutta pelikerran varmistuttua täytyy prepata setit valmiiksi! Odotan innolla sunnuntain pelikertaa, toivottavasti muutkin. Tänne saattaa jotain makupalaa tulevasta ilmaantua. Ari ja Pyry ainakin tietää millasta voisi olla luvassa, Isiemme Maassa kikkailin pidemmän tauon jälkeen samanlaista. Mutta nyt takaisin sorvin ääreen, tulevilla pelikerroilla riittää valittavaa ja tehtävää! ;)
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Loka 2016, 22:47

Meidän sunnuntainen pelikerta näytti taas tämän kampanjan hienouksia oikein urakalla. Ensinnä taistelu, jossa ryhmätyö näytti voimansa, kirottu karhu oli sellainen vihollinen, että en uskonut teidän kävelevän siitä noin ehjinä kuin nyt kävelitte. Byron on nyt Luccen jäljillä, mikä luo varmasti lisää hienoutta kunhan tilanne Rajasalissa ja sen ympäristössä etenee. Mulla on tällä hetkellä menossa mielenkiintoinen testaus, yhdessä roolipelissä oli hieno työkalu jolla voi pitää kirjaa maailman tilasta ja asioiden etenemisestä. Tämän vuoksi on hauska nähdä mitä te pelaajina pidätte tärkeinä asioina hahmojenne suhteen. Eli jos jostain päin maailmaa alkaa kuulua huonoja uutisia, se ei tarkoita että olette mokanneet, olette vain kiinnittäneet huomionne asioihin jotka kiinnostaa teitä.

Kaikki Rajasalin tapahtumat oli aivan mainiota. Tapaaminen jaarlin ja kapteenin kanssa ja sitten erkaantuminen tekemään omia juttuja, kunnes Karras toi teidät taas yhteen. Koko Karraksen tuominen peliin oli niin hauskaa ettei mitään rajaa. Kaikki lähti Huddien ryyppyretkestä ja päättyi taklauskilpailuun kievarin edustalla. Kaikki hahmot saivat myös omalta osaltaan olla kohtauksessa mukana. Erityisesti iloitsin Byronin ja Stilanin välisestä luottamuksen hetkestä, kun Stilan tuli auttamaan kaikkien poistumispuheidensa jälkeen. Byronilla on hyvät syyt luottaa kaveriin nyt. ^^

Hyvää huumoria pelaajien ja hahmojen välillä koko session ajan, paljon naurua mutta myös pysyttiin asiassa hienosti. Ainoa palaute olisi se, että vaikka oman hahmosi kohtausta ei just nyt pelata niin ollaan kiinnostuneita myös muiden kohtauksista, eikä pelata noppapelejä välissä. Mutta tätä peliä lisää!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 17 Marras 2016, 00:27

Vähän vaikeuksia ollut aikatauluttamisessa. Edellinen pelikerta oli hyvä pelikerta: koko Karraksen jututtaminen (ja Emilen ja Richelin löytyminen uudestaan) oli hyvä kohtaus ja lopulta myöskin päätös lähteä viemään tätä Piiriin. Tästä saa sellaista hyvää herkkua aikaiseksi vähän maailman esittelyn muodossa. Totta kai teitä pitää vähän kiusata myös kummallisuuksilla, sodan jälkeinen maa ei ole anteeksiantava tai rauhallinen koskaan. Hieman ehkä selviytyneen pojan kohtausta söi pienoinen naureskelu ja vitsin heittäminen. Huumori on hyvästä mutta koitetaan lukea tilannetta missä ollaan, jos joku pöydässä koittaa saada vakavampaa settiä aikaiseksi niin ei pilata sitä ylimääräisellä. Tai näin mä aattelen. Päästiin Punakallioon asti ja sieltä löytyy varmasti myös tutkittavaa, jos järven poikki ei ole kauhea kiire. ;)

Toivottavasti löydetään sopiva aika piakoin.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 19 Joulu 2016, 14:04

Aika löytyi ja edellinen pelikerta sisälsi paljon hyvää settiä Punakalliossa. Omia suosikkejani totta kai Sammalsydämen ja Huddien yhteinen menneisyys ja oikeastaan koko setti mikä tämän talolla käytiin läpi. Teemulta todella hyvää työtä monissa kohtaa. Myös visiitti jaarlin luona oli hauska, toivottavasti pääsin edes vähän yllättämään jaarlin iällä, sota tekee pojista jaarleja yllättäen. Sellaiselle joka on pelannut Dragon Age: Originsin-pelin tämä kohtaus oli varmasti monella tapaa hauska. Karras ehkä unohtui tällä kertaa (useampaankin kertaan) mutta ensi kerralla on edessä venematka halki järven, joten pienissä tiloissa varmasti päästään taas enemmän kiinni hänen mielenmaisemaansa. Pelikerran lopetus oli oikein hauska tapa tuoda uutta informaatiota Sammalsydämen vaimosta pelaajille, tekniikka jota tässä kamppiksessa olen käyttänyt enemmän ja enemmän. Tästäkin pitää antaa kunniaa Teemulle. Voitte tulkita tuon sitten miten haluatte. ;)

Pelipäiväksi ehdotettu 26.12. Ismon lukaalilla. ^^

Olen ajatellut, että pelataan ainakin 10. pelikertaa ja katsotaan missä tarina siinä kohtaa on ja mitä sen kanssa tehdään. Seuraava pelikerta on yhdeksäs eli pari kertaa on aikaa tuoda jonkinlainen tarinankaari päätökseen (tai jättää tilanne hyvään cliffhängeriin). Ei oteta tästä paineita, pelataan vaan eteenpäin mutta koitan vähän nostaa panoksia tulevilla kerroilla ettei homma ihan lässähdä. Ihan vaan varoituksena/vinkkinä. Kannattaa itse kunkin miettiä mitä toivoo peliltä tästä eteenpäin ja miltä se on tähän asti tuntunut. Jutellaan livenä lisää!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Andom » 19 Joulu 2016, 14:38

Blue_Hill kirjoitti:...mutta koitan vähän nostaa panoksia tulevilla kerroilla ettei homma ihan lässähdä. Ihan vaan varoituksena/vinkkinä.

Kuva
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 28 Joulu 2016, 01:08

En tiedä nostettiinko panoksia odotetulla tavalla mutta ainakin oli huikea pelikerta! Matka Satamakylään oli ehkä vähän koomainen (mulla oli mielessä jotain legendan palasia joita Ena olisi voinut kertoa mutta meni nyt ohi) mutta kun päästiin kylään ja kohti Maagien Piiriä niin kyllä itse kukin oli lämmitellyt. Paljon hyvää juttua kappeliritareista järjestönä ja heidän suhteestaan maageihin. En tiedä jäikö liian yksipuolinen kuva ("kappeliritarit orjuuttavat maageja") mutta ehkä tuleva vielä näyttää lisävaloa tähän. Toivon, että keskustelu Tornissa oli mielenkiintoinen kaikille pelaajille. TeemuHuddie toi taas hyvää lisää tähän suorilla laukomisillaan, oikein hyvä.

Itselleni mielenkiintoinen osa oli kyllä paluu Lellitylle Prinsessalle ja siinä käyty syvällinen keskustelu. Ismolle pisteet oman hahmonsa näkökulmien tuomisesta rohkeasti esille. Myös ilta tavernalla oli mainio tapaus, pienellä nyrkkitappelulla oli vähän isommat seuraukset. Toistan uudestaan, suuttunut vouti ei ollut yritys saada Karras takaisin teidän matkaan, enemmän halusin nähdä mitä teette kun eteenne tulee valinta: jätättekö riippakiven selvästi huonoihin oloihin vai koetteko myötätuntoa Karrasta kohtaan. Nämä valinnat ovat nimenomaan syy tällaisen pelin pelaamiseen. ^^

Jonkinlainen virstanpylväs ollaan saavuttamassa seuraavalla pelikerralla, joka on 2.1.2017 klo 18.30 Ismon lukaalilla. Näemme siellä!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 22 Tammi 2017, 00:59

Virstapylväs saavutettiin ja todettiin, että pelihän ei tähän jää. Elora toi peliin ehkä jo kaivattua selvää "vastarintaa" teidän toimille, kuten sanoin tällaisia hahmoja on ollut mulla taskussa useampia mutta ootte jotenkin aina valinneet niin, että ette ole heitä kohdanneet ns kunnolla. Nyt Faden, veneen ja Punakallion linnan suojassa Eloralla on ollut täydet mahdollisuudet päästä olemaan sellainen toimija kuin hän on. Odotan mielenkiinnolla mitä haltiamaagin suhteen tapahtuu seuraavalla kertaa. Toisaalta myös teidän hahmojen välillä tapahtui paljon kaikkea hyvää, erityisesti iloitsin Luccen ja Stilanin hetkestä yön pimeydessä. Hienosti pelattu kohtaus.

Orlaisin Varjo tarjoaa hienoja mahdollisuuksia pelaamiselle ja erilaisille tarinoille. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu seuraavan kerran jälkeen, monenlaista on tapahtumassa taustalla.

Jos olen enemmän terve kuin nyt, pelaamme maanantaina täällä Kangasalla Ismon töiden jälkeen.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 18 Helmi 2017, 14:56

Hei, maanantaina pelattiin! Oli siistiä jatkaa peliä pitkästä aikaa, varsinkin kun tilanne edellisellä kertaa jäi mihin jäi. Vähän tällainen palauttelukerta ehkä tietyssä mielessä mutta jälkikäteen olen Teemun kanssa samaa mieltä, etää tää oli tärkeä pelin kannalta. Monenelaista uutta hauskaa koettiin, että Eloran luoma "uhka" ei vielä hälvennytkään. Sen sijaan pelaajat oppivat paljon uutta hänestä, kiitos Stilanin ja Lucce sai oppia uutta myös Allison Sammalsydämestä. Pelinjohtajan näkökulmasta oli siistiä, että Lucce myös jakoi oman salaisuutensa Allisonin kanssa, ehkä Stilanille puhuminen on saanut jonkun muutoksen aikaan haltiamaagissa. ;) Byronin ja Lorgarin taisteluvääntö oli aivan huikea, mä tykkään Lorgarista hahmona ja Byronin kanssa äijäily oli yksiä parhaita hetkiä. Huddien ystävällisyys Luccea kohtaan on mielenkiintoinen teema myös, varsinkin kun Byronin kanssa Huddie kuitenkin puhui hyvin erilailla.

All in all, saatte hahmoistanne hienosti irti uutta ja ihmeellistä. Toivon, että pelin tapahtumat on mielenkiintoisia myös jatkossa.

Seuraava pelikerta varmaan maaliskuun puolella, koska lähden ensi vkonloppuna liidaamaan riparia Viroon.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 11 Huhti 2017, 22:05

Pelimme on edennyt hienosti ja draaman kaari saa ensi kerralla varmasti jonkun huippukohdan tunnun kun jännittynyt tilanne lähtee laukeamaan. Kaksi edellistä pelikertaa ovat olleet tyylikkäitä kokonaisuuksia, joissa on tuotu uutta sisältöä peliin ja saatu hahmojen henkilökohtaiset tarinat elämään ihan uudella tavalla. Niin Huddien suhtautuminen maageihin ja pieni tausta paljastuminen sekä pelaajille, että hahmoille; Stilanin uskollisuus ystävilleen, verrattuna Byronin uskollisuuteen maalle ja uskolle; Luccen tekemä valinta Oikeuden kanssa ja tämän valinnan kanssa eläminen tästä eteenpäin. Olen aina todella innoissani kun teidän kanssa pääsee pela<maan, kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja mihin peli etenee. Ootte hienosti mahdollistaneet mun tavoitteen "pelataan nähdäksemme/oppiaksemme" eli mäkin saan aidosti yllättyä ja jännittää tarinan etenemistä teidän kanssa, mä en tiedä loppuratkaisua!

Oon kovasti iloinen teidän pelaajien asenteesta peliä kohtaan ja Ismon kommentti viime kerran lopussa, että ehkä ensimmäistä kertaa kokee tarinan hahmoaan tärkeämpänä oli mielenkiintoinen ja haluan ottaa sen kehuna koko ryhmälle. Ollaan nivottu sellaisia teemoja ja tapahtumia yhteen (varsinkin edellisen kuuden pelikerran aikana), että ollaan mielestäni päästy aika hyvin Dragon Agen pääytimeen käsiksi. Ismon kommentti on siinä mielessä huikea, että vaikka Byron on nimenomaan osa tarinaa, ei hän välttämättä ole osa sitä loppuun asti, tarina voi jatkua ilman häntä tai niin että Byron on jossain muussa roolissa. Voin sen verran paljastaa, että Ismolle on tehty toinen hahmo kaiken varalle, kävi ensi kerralla miten kävi.

Mielenkiinnolla odotan mitä kaikkea tuleva kerta tuo tullessaan ja miten eri hahmot päättävät toimia lähestyvän uhan kanssa ja mitä siitä seuraa esimerkiksi Feonille. Siistejä valintoja tiedossa! Myös uusia tavoitteita voi kirjoittaa itselleen, jos ajankohtaisemmat tilanteet menevät ainakin hetkellisesti pidempien tavoitteiden ylitse. Seuraavaksi kerraksi oltiin pohdittu maanantaita 17.4., toivottavasti onnistuu!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Lohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 28 Syys 2017, 20:29

Huhtikuusta peli on edennyt verkkaiseen tahtiin mutta laadukkaasti. Byron vaihtui Moiraan ja nelikon seikkailut jatkuivat tuttuun tyyliin maisemaa vaihtaen ja uusia haasteita kohdaten. Laadukkaita pelikertoja ja hetkiä mahtui monia ja vaikka pientä taukoilua olikin niin homma pysyi aika kivasti kasassa. Moiran mukaan saaminen ja Ismon aktiivisuus hänen kanssaan uusien juonien löytämiseksi oli oikein hauskaa seurattavaa. Kääpiökaivanto oli kokonaan Ismolta siinä hetkessä tullut ajatus, ei mitenkään mun hänelle tarjoilema. Musta oli siistiä nähdä myös Luccen saada olla ns oma itsensä ja käyttämässä kykyjään, ilman piileskelyä muilta pelaajahahmoilta. Tähän kun ynnätään sekä Stilanin ja Huddien mukana olo, kommentointi ja tilanteissa toimiminen niin pelimme alkoi mun mielestä käydä aika hyvillä kierroksilla. Mun näkökulmasta tässä oli todella hieno asetelma pelin jatkoa aatellen.

Kuitenkin koska johdan peliä sillä tyylillä, että haluan myös nähdä mitä tapahtuu, enkä tietää ennalta, kaivannon viholliset (ja nopat) näyttivät toista suuntaa, tragedista loppua yhdelle hahmoista. En uskonut noiden noin kovasti teitä haastavan, mielestäni ne hämähäkit oli jopa vaarallisempi kohtaaminen kuin iljetys ja sen seuraajat. Huddielle kävi tällä kertaa ohraisesti, oon yhä yllättynyt koska aattelin ettei tässä pelissä oikein ole mahdollista saada pelaajahahmoja hengiltä ilman maageja. Huddien kaatumisesta seurasi mielestäni aika tunteikas loppu pelikerralle, kävelevätkö kaikki surman suuhun uudestaan vai jatkavatko eteenpäin. Pyryltä ja Ismolta hyvää yhteen pelaamista, Moira auttoi kaksikon Amaranthineen ja Stilan sai yhden tavoitteensa suoritettua.

Kampanja on nyt tauolla, jatketaan siitä mitä Stilanille ja Luccelle seuraavaksi tapahtuu. Rahaa meren ylitykseen ei taida olla joten mielenkiinnolla ootan miten stoori tästä jatkuu tulevaisuudessa.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala


Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron