D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 01 Loka 2016, 22:17

Strahdin Kirous
Paluu Villa Rosgakoriin

Raivoavien myrskypilvien alapuolella, Kreivi Strahd von Zarovichin siluetti seisoo Ravenloftin muinaisia muureja vasten. Ukkosen pauke kumisee sen torneissa. Tuulen valitus nousee kun hän kääntää katseensa kohti Barovian kylää. Kaukana alhaalla mutta ei hänen katseensa ulottumattomissa, joukko seikkailijoita on saapunut hänen maahansa. Strahdin kasvot irvistyvät hymyyn kun hänen suunnitelmansa alkaa. Hän tiesi että he olivat tulossa, ja tietää miksi he ovat tulossa- kaikki hänen suunnitelmansa mukaan. Ravenloftin linnan herra on saamassa vieraita lounaalle – ja teidät on kutsuttu...

Kuva

Saamattomat! Onko teistä kohtaamaan Ravenloftin kreivi ja hänen kauhujen täyttämän maansa? Tarjoan teille mahdollisuuden siihen! 5-6.11 eli pyhäinpäivän viikonloppuna aion vetää harvoille ja valituille sankareille Dungeons & Dragons 5ed-pelin Curse of Strahd. Ideana on aloittaa lauantaina hyvissä ajoin, nukkua vähän siinä välissä ja jatkaa sunnuntaina loppuun. Rankkaa kellonympäri-ropetusta siis tiedossa!
Paikan päällä on tietysti mahdollista yöpyä sekä mahdollisuus saunomiseen ja ruokaa ja juomaa on mukana jotta jaksaa möykätä!

Seikkailu alkaa tasolta 3 ja johdattaa tasolla 10 asti. Hahmot tehdään etukäteen joko porukalla tai erikseen. Käytämme D&D 5e:n hahmonluontisääntöjä silleensä, mahdollisista muutoksista ilmoitetaan.
Pelaajamääräksi ajattelin 3-4 pelaajaa jotta itsellä pysyy hommat kätösissä ja pöydän ympärillä ei ole liian ahdasta. Myös majoittumistilan vuoksi tuo 4 on maksimi.

Curse of Strahd goottilainen kauhuseikkailu täynnä vampyyreita, aaveita, ihmissusia ja vainoharhaisia kyläläisiä, mutta tämä ei tarkoita että hahmojen pitäisi olla näiden ”kliseiden” orjia. Hahmot ovat ulkopuolisia Baroviassa, eivät paikallisia. Hahmot voivat olla kaikkia hurskaista temppeliritareista karvajalkaisiin puolituisbardeihin. Kaikki käy.

Seikkailu on hyvin synkkä ja sisältää paljon kauhupelien aspekteja ja tämä vaatii pelaajalta oikeaa asennetta. Kauhupeleissä tärkeää on antaa pelin pelottaa sinua siinä missä odottaa sen pelottavan.

Jäikö jotain kysyttävää, haluatko mukaan? Barovia odottaa sinua.
Viimeksi muokannut Rosgakori päivämäärä 02 Loka 2016, 03:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Andom » 01 Loka 2016, 22:30

Ei hitto! Mua ainakin kiinnostaa todella paljon tämmöinen. Voisin tästä jo "varailla" itselleni paikkaa jos vain sopii. Oisko tässä kohtaa hyvä todeta, että paladiini tai inkvisiittori (siinä miten D&D 5th sen mahdollistaa) olisi se mitä haluaisin pelata. Offensiivinen enemmän kuin tukeva olisi ajatus. Think about noidan metsästäjä ja kuva on lähellä.
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 01 Loka 2016, 22:33

Mahtavuutta! Hyvä että on innokkuutta. Paladiini näin esimerkiksi on hyvä vaihtoehto tähän, samoin pappi. Suoraa inkvisiittorin vastinetta ei taida olla mutta jommasta kummasta noista kahdesta saa sellaisen tehtyä varmasti.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Viiksu » 02 Loka 2016, 18:34

Kinostunut olen kyseisestä. Taisit tästä fantsulla aikoinaan mainita asiasta? Pappis hahmo puhuttelisi itseäni.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 02 Loka 2016, 20:00

Kuin myös, olen kiinnostunut osallistumisesta tähän maratoniin, edellisestä megasessiosta alkaa olla aika paljon aikaa ja tämä on vapaa viikonloppu. Hahmona aattelin jonkinlaista varas-pohjaista hahmoa, ehkä jopa Erudasionin paluu. Toinen vaihtoehto on bardi.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 02 Loka 2016, 21:57

Kolme mukana, yksi mahtuu mukaan vielä! Mahtavaa että löytyy innostusta tälle, omakin kasvaa tämän myötä. Ja mahdollisesti tulevaisuudessa voin vetää samanlaisia viikonloppupelejä uudelleen, myös Curse of Strahdin.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja buffalo » 03 Loka 2016, 11:16

Voisin osallistua kyseisees lystiin.
buffalo
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 11:34

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 03 Loka 2016, 14:33

Ja nooin meillä on neljä urheaa pelaajaa! Mahtavuutta. Toivon myös että kuukausi on tarpeeksi aikaa raivata kalenteriin tilaa ja varmistaa ettei tule tämän kanssa päällekkäisyyksiä niin kaikki pääsee varmasti paikalle! Ja jos jää harmittamaan että ei päässyt mukaan- harmi pois, saman setin voi vetää uudestaan toisena ajankohtana!

Seuraavaksi onkin sitten hahmojen teko. Jos en väärin muista niin Ismo ja Teemu eivät ole D&D 5ed pelannut ennen. Haluaako porukka tehdä hahmot yhdessä, yhtenä porukkana? Antilta löytyy toinen pelaajankirja joten siinä mielessä kaksi hahmoa ainakin syntyy helposti yhdellä kertaa. Ja Antti voi tehdä hahmonsa itse koska tahansa koska omistaa kirjan. Antaako aikataulut periksi hahmonluontikertaa varten?
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Viiksu » 03 Loka 2016, 15:04

Itselläni nyt ei isompia menoja ole käytännössä ja Discordin kautta tottakai pystyy myös tehtailemaan ns.ohjattua hahmonluontia. Watsapissa vaikka ottaa yhteyttä että koska ja milloin niin teen itselleni aikaa. Oon seurannu sen verran D&D pelaamista viimeaikoina, että suurinpiirtein tiedän miten kyseistä peluutetaan. Jos siis sama systeemi kuin Court of Swords pelissä.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 03 Loka 2016, 15:16

Ismo kirjoitti:Jos siis sama systeemi kuin Court of Swords pelissä.

Jep, sama on systeemi. Maailma on tosin (tietty) erilainen ja, että aloitetaan suoraa tasolta 3 niin jää se kahden tappavan tason rämpiminen heti sivuun. Itse voin Discordin kautta autella vaikka ääniyhteyden kautta tai sit jos kokoontuminen onnistuu niin kokoonnutaan vaan.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 03 Loka 2016, 16:09

Woop woop, nyt on discordissa oma sub-kanava tälläkin. Ja hyvä että on säännöt handussa, helpottaa huomattavasti joskin ajattelin silti printtailla semmoset kivat cheatsheetit taas teidän iloksenne.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 05 Loka 2016, 01:30

Hieman temaattisia asioita:

"It's like hell... but it's not hell for you."
— Noah Antwiler

Curse of Strahd on uusi versio vanhasta Dungeons & Dragons-kamppanjasetistä nimeltä Ravenloft joka julkaistiin 1983. Curse of Strahd käyttää samoja hahmoja ja maailmaa hyväkseen mutta kertoo samalla uuden tarinan. Kampanjan teemat pyörivät vähän kaiken ympärillä ja se tekeekin maailmasta niin hyvän:

Goottilainen kauhu: Synkkiä varjoja, kalseita linnoja, pitkiä varjoja ja verta kaduilla mutta myös elämää suurempia tunteita. Vampyyreita, ihmissusia, tieteen luomia hirviöitä ja ihmisiä jotka tekevät hirveitä tekoja.

Vääristyneet ja runnellut sadut: Kannibaalinoitia, muinaisia lumouksia, kirottuja perheitä ja viattomia hädässä. Kuten Goottilaiseen kauhuun kuulu myös tähän isot tunteet ja suuret draamat.

Mutta tämä ei tarkoita että hahmojen pitäisi välttämättä kuulua tämän katon alle. Koko seikkailun iso tekijä on hahmojen ulkopuolisuus. Te ette tunne Barovian maata tai sen historiaa ja olette kotoisin Faerunin tutummilta nurkilta, tässä tapauksessa Teränpiirron kylästä. Hahmoille voi miettiä jotain temaattisia yhteyksiä genreen ja se kannattaa pitää mielessä minkälainen seikkailu on luvassa. Curse of Strahd on synkkä tarina ja ei ole voittojen saattelemaa sankariseikkailua ilman menetyksiä ja raskaitakin tappioita. Mutta en halua kuitenkaan vetää mitään mutapaskafantasiaa. Vaarat ovat isoja, riskit todella isoja mutta onnistuessa fiilis sitäkin parempi.

Hahmonluontia: Hahmot tehdään suoraan 3-tasolle päästäksemme paremmin alkuun. Kaikilta löytyy tässä kohtaa erilaisia kykyjä ja loitsuja sekä vähän enemmän hipareita että kuolo ei tule ihan niin nopeasti. Tasoja tulee hyvään tahtiin mutta koska D&D5e on suoraviivaistanut hahmovalintoja ei tasonousun teossa kestä kauaa. Uusilla tasoilla saa lähinnä uusia class abilityja joihinka ei pahemmin voi vaikuttaa. Merkittävimmät muuttujat on alati kasvava proficiency bonus ja stattinousut jotka voi vaihtaa feattiin.

Rodut: Ihminen, Haltia, Kääpiö, Maahinen, Puolihaltia, Puolituinen, Puoliörkki ja Syväläinen (Tiefling) ovat käytössä olevat rodut. Samat fantasiarotujen standardit pätevät muuten, paitsi että Syväläiset ovat puhdasverinen rotu, ei puolihmisten rotu.

Ammattiluokat: Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer, Wizard & Warlock. Näissä on enemmän teknisiä eroja Pathfinderiin verrattuna mutta samat teemat ovat yhä voimassa: roguet sneakkaa, velhot opiskelee, druidit halailee puita. Uusi tulokas Warlock onkin sitten mielenkiintoisempi paikka. Warlock muistuttaa Pathfinderin Witchiä: loitsija joka tekee sopimuksen (pact) jonkun tuntemattoman tahon kanssa ja saa taikavoimia ja salaisia kykyjä. Mielenkiintoinen huomio oli myös Paladinin kohdalla: Enään se ei ole rajoittunut Lawful Good-alignmenttiin, vaan muut ovat mahdollisia (tosin hahmon mekaniikka ja paladiinien vala suuntaa tuonne suuntaan silti.)

Hahmoille tehdään tausta käyttämällä sääntökirjasta löytyvää Background-systeemiä. Backgroundista saa skilleja, kieliä ja varusteet mutta myös ohjenuoria hahmon menneisyyteen, motiiveihin, salaisuuksiin ja tavoitteisiin. Näiden valintojen pohjalta voi sitten kehittää taustan. Taustat mielellään lyhyitä ja napakoita. Saa olla draamaa, menetyksiä ja tekoja jotka painavat mielessä mutta koska koko seikkailu tapahtuu Baroviassa (paikassa jota ette tunne tai ette oikeastaan ole koskaan kuullutkaan), kannattaa se pitää mielessä. Hahmojen olisi hyvä olla valmiita auttamaan ja toimimaan, sillä paljon riippuu hahmojen päätöksistä ja siitä mihinkä he menevät. Barovia on laaja alue täynnä vaarallisia paikkoja ja apua tarvitsevia viattomia.

Alustavat hahmojutut:

Ari: Paladin. Itse suosittelen Lathanderia jumalaksi sen perusteella mitä olet hakemassa takaa. Lathander on aamun ja uudistumisen sekä kunnian jumala.

Ismo: Cleric. Jumalia riittää ja oikeastaan mikä tahansa sopii. Tuolta löytyy vähän maistiasia: Rullaa alas niin näet listan. Kuolemanjumala Kelemvor on temaattisesti aika sopiva. AtteEdit Turhan tarkkaan ei tartte lukea, wiki ei ole aikataulussa suhteessa nykyiseen laitokseen. Perusideat ja nimet pätee mutta osa tiedoista on aika puutaheinää.

Antti: Sorcerer tai Warlock. Molemmat täysin päteviä.

Teemu: Rogue, tai ainakin näin olettamuksen perusteella. Rogue hyvä, koska Baroviassa ansoja piisaa...

Lisää kysymyksiä? Tarkennuksia? Detaljeja?
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 10 Loka 2016, 16:27

Stateista:

Tästä tuli kysymyksiä, joten vastataan: Mitenkä generoimme hahmoilla statit? Tähän on kaksi vaihtoehtoa:

1. Statitat hahmosi ns. perussarjalla: 15, 14, 13, 12, 10, 8 haluamassasi järjestyksessä.

2. Heität hahmosi statit: 4d6 ja pienin pois, järjestys taas haluamasi. Jos valitset tämän, et voi enään valita perussarjaa. "It's a risk....but the price!"

Kun valinta on tehty niin sen kanssa pitää elää! Mahdollista saada huikeat statit mutta myös useampia matala statteja, tai sitten perussarjan tasaisuus. YOU CHOOSE!

Viime kuulopuheiden perusteella tulossa Ismolta kääpiöpappia (Praise Moradin!).

Atte OUT!
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 12 Loka 2016, 02:47

Mekanismi-sivut on olemassa ja sielä tapahtuu! Hahmoluonti-ohjeet on lyöty yhdelle sivulle ja mukana lisäapua taustan tekemiseen. BAM!

Kysymyksiin vastataan ahkerasti!
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 13 Loka 2016, 00:51

Hahmovalinta lopultakin tehty, kreivi Strahd von Zarovichin lounaalle on kutsuttu puolihaltia lohikäärmenoita, Xavorin Punakäärme. Kaverista lisää itse pelissä tai kysymällä mutta alustavan hahmolomaketta pääsee tutkimaan Mekanismissa. Päädyin sorcereriin pitkän pohdinnan jälkeen, toisena vaihtoehtona oli warlock mutta menin sillä vaihtoehdolla jonka kuvittelen ainakin hallitsevani, tällasessa nopeassa vedossa mekaaninen "tuttuus" menee itsellä nyt testaamisen halun ohitse.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 15 Loka 2016, 23:05

Noniin! Nyt on kaikilla hahmot valmiina, mainiota. Paladiini, pappi, lohikäärmenoita ja varas, erittäin hyvä porukka kasassa. Nyt sitten voitte miettä hieman hahmotaustojanne. Hahmotaustan ei tarvitse olla pitkä eikä todellakaan aikaisien Pathfinder-pelien mittaisia. Kiteytettä hahmolomakkeittene background-osiot jonkinnäköiseen kertomukseen, ja ujutatte sinne väliin mekanismissa mainitsemani sankariteon/häpeän aiheen oman valintanne mukaan. Nämä lähetätte sitten minulle JOS haluatte pitää ne piilossa muilta pelaajilta, mutta koska seikkailuni olettaa että te olette taistelutovereita ja seikkailijaporukka jolla on jo yhteistä historiaa niin hahmonne tietävät taustoistanne jo juttuja.

Tässä on vielä tuo mekanismissa mainittu teidän alkutilanteenne.

Hahmonne ovat olleet yhdessä jo jonkin aikaa. Seikkailunne ovat olleet tiukkoja ja olette auttaneet paljon Teränpiirron kylän alueen ihmisiä, ja olette saaneet kiitosta niin kansalta kuin Herttuatar Morwen Teränpiirrolta. Näiden seikkailujen aikana olette tutustuneet toisiinne ja oppineet luottamaan toveriin vieressänne. Voitte keksiä hahmoillenne jonkin sankarityön tai suuren häpeän aiheen, jotain mikä ei ehkä ole julkisesti niin tunnettu. Heitän PJ:nä palloa pelaajille oman yhteisen historianne nimissä pelin aikana eikä sitä tarvitse välttämättä miettiä etukäteen.

Hahmotaustat voivat yllä muuten lyhyitä ja niissä voisi keskittyä 3-4 tapahtumaan hahmon elämässä; millainen hän on, mistä hän tuli, mikä sai hänet seikkailijan uralle ja aikaisemmin mainittu sankarityö/häpeä. Hahmonne ovat kotoisin jostakin päin tunnettua Faerunia, mutta seikkailunne ovat pääasiallisesti tapahtuneet Teränpiirron kylän ympärillä. Ehkä hahmosi on kotoisin kylästä?


Sitten tänne vielä tällainen synopsis tuosta kylästä jos haluaa jotain kuvaa mistä ympäristöstä hahmonne on ehkä tullut. Muistakaa tarkistaa maailma-sivulta mekanismista hieman lisäinfoa!

Teränpiirto on keskikokoinen linnoitettu kylä miekkarannikon alueilla. Nimensä kylä on saanut sen sankarista, joka puolusti pelkän veitsen avulla asutuksia joen rannalla liskomiehiä vastaan. Teränpiirto on kylän nimi nykyään mutta myös hallitsevan suvun nimi. Lady Morwen Teränpiirto on kovapintainen ja karaistunut nainen joka ei häikäile tarttua itse lapioon tai kuokkaan jos tarve vaatii ja toi aikoinaan Tempuksen uskon kylään. Teränpiirto on merkittävä kauppakeskus joka käy ahkerasti kauppaa Syväveden ja Ikikesän kaupunkien kanssa ja jokaisen Baldurin Porttiin ja etelän kaupunkeihin matkaavan täytyy pysähtyä Teränpiirrossa ja kulkea sen porttien lävitse.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 16 Loka 2016, 01:40

Rosgakori kirjoitti:millainen hän on, mistä hän tuli, mikä sai hänet seikkailijan uralle ja aikaisemmin mainittu sankarityö/häpeä.

Muut ryhmän jäsenet tuntevat Xavorinin sanavalmiina ja nokkelana puhemiehenä. Hän ei ole salannut taitojaan taikojana tai perintöään lohikäärmeen lapsenlapsena tovereiltaan, niistä taidoista on ollut monesti hyötyä yhteisten seikkailujen aikana. Seikkailujen ulkopuolella Xavorinin näkee usein sekoittamassa hieman kulunutta korttipakkaa, ovela ilme kasvoillaan. Xavorin kertoo olevansa kotoisin Hopeakuusta mutta tarkkakorvainen ja pohjoisen tunteva huomaa hänen puhetavastaan, että Xavorin on luultavasti kotoisin etelämmästä kuin Hopeakuu. Huijarin elämästä siirtyminen syntyi ensin ajatuksena nopeasta rikastumisesta mutta lopulta Xavorinin piti paeta entistä elämäänsä seikkailijan uralle. Muuten puhelias puolihaltia hiljenee nopeasti kun keskustelu kääntyy entisen huijarin elämään, Chuck on kysyessään saanut vastauksena pelkkää hiljaisuutta. Xavorin ei peittele muuten menneisyyttään korttihuijarina ja on jopa käyttänyt taitojaan seikkailujen aikana, mutta syy entisen elämän taakse jättämiselle on mysteeri.

Sankarityöstä/häpeästä kirjoittelen myöhemmin lauseen tai kaksi.

Aten kanssa lisättiin muutama juttu peliin, liittyen inspiraation saamiseen. Pelin sääntöjen mukaan inspiraatiota saa persoonallisuuden/ihanteiden/suhteiden/heikkouksien pelaamisesta, mikä jättää PJ:lle paljon muistettavaa. Näistä saa yhä inspiraatiota mutta homman helpottamiseksi lisäämme kaksi tällaista teemaa, joista saa inspiraatiota ja nämä ovat selvästi pelaajalähtöisiä. Historia on lauseen mittainen tosiasia, keskipiste menneisyydestä ja kun pelaaja nostaa sen esille pelissä (me pelaajat saadaan siis välähdys menneisyydestä), saat inspiraation. Pyrkimys taas on lauseen verran siitä mitä hahmo haluaa/tarvitsee/on vannonut ja kun toimii tämän suuntaisesti, saat inspiraation. Esimerkiksi jossain pelissä hahmon historia voisi olla "nekromantikot tuhosivat perheeni" ja pyrkimys voisi olla "haluan ajaa epäkuolleet maastani".

Joissain kohtaa jo valitut persoonallisuus/ihanne/suhde/heikkous tulee lähelle historiaa/pyrkimystä, rohkeasti saa käyttää sieltä nousevia ideoita.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 18 Loka 2016, 17:23

Pelin tyyli ja teemat ja niiden roolipelaaminen pöydän molemmilla puolilla.


Kuten olen moneen kertaan sanonut, Curse of Strahd on teemoiltaan goottilainen kauhupeli. En kuitenkaan tarkoita tällä Call of Cthulhu-henkistä kauhupeliä missä pelaajien osa on vain pysyä järjissään ja paeta jokaista kojoottia isompaa vihollista. Kuten aikaisemmin lainasin "It's like a hell...but it's not hell for you." Ajatelkaa Hammer-kauhufilmejä tai uudempia goottilaisia fiktioita kuten Penny Dreadfulia, Sleepy Hollowia tai Bram Stokerin Draculaa. Te olette paikassa jossa on kärsimystä, pelkoa, pimeitä varjoja, hriviöitä ja luonnottomia tapahtumia, ja kaikki sielä kärsivät tästä, ei vain pelaajahahmot. Mutta te olettekin ulkopuolisia Baroviassa. Te ette ole syntyneet, kasvaneet ja kuolleet sen synkän taivaan alla. Te olette Faerunista, joka ei ole aina mukava paikka elää mutta on Baroviaan verrattuna kuin kesäinen päivä hobittilassa. Te olette kasvaneet erilaisessa kulttuurissa- oli kyseessä sitten kilpikääpiöiden kunnia ja toveruus tai Kelemvorin lohdullinen seurakunta- ja te olette myös henkisesti ulkopuolisia Baroviassa.

" Kauhupeleissä tärkeää on antaa pelin pelottaa sinua siinä missä odottaa sen pelottavan. "


Kirjoitin tämän ensimmäisessä viestissäni. On hyvä miettiä hahmon näkökulmasta että mitkä asiat pelottavat heitä. Curse of Strahdissa on paljon epäkuolleita aina zombeista vampyyreihin. Meille pelaajina zombit ovat perusjuttuja, vihollisia joita on hakattu palasiksi jo vuosien ajan. Mutta onko hahmonne ikinä kohdannut kävelevää kuollutta? Kenties seikkailijaporukkanne on kohdannut vain hiisiä ja maantierosvoja, ja vaikka onkin kuullut zombeista ja muista epäkuolleista ei oikeasti ole kohdannut sellaisia. En tarkoita että zombin nähdessään pelaajanne ottavat jalat allensa, mutta en myöskään odota että pelaajien reaktio esim zombien kohtaamiseen on sama kuin lumitöiden tekemiseen- syvä huokaus ja töihin, "samaa paskaa". Pelinjohtajana tietysti koitan luoda tunnelman ja ilmapiirin jossa tämä on mahdollista ja pelon iskostaminen maailmaan on iso osa työtäni. Pelin tunnelman luominen on kuitenkin koko pöydän vastuuta yhdessä.


Olen painottanut tuossa taustanteko-ohjeessa että hahmot ovat olleet yhdessä jo jonkin aikaa ja että teillä on yhteistä historiaa seikkalijoina. Seikkailijoina te olette auttaneet Teränpiirron kylää ja muitakin apua tarvitsevia; joko rahasta, yhteisestä hyvästä tai vain koska se on oikein. Tämä mentaliteetti olisi hyvä pitää mielessä, sillä seikkailu liikkuu sillä voimalla eteenpäin että hahmot haluavat (jostain syystä) auttaa Barovian kurjia asukkaita. Jos hahmot Baroviassa seisovat tumput suorina eivätkä välitä mistään muusta kuin omasta navastaan ei seikkailu liiku nopeasti mihinkään. Ei hahmojen tarvitse olla Lawful Goodeja sankareita halutakseen auttaa muita, empatiaa ei olla varattu good-alignmenttisille. Tämä kannattaa pitää mielessä ennen pelin alkua.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 549
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Fantasiapelit Tampere

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Andom » 31 Loka 2016, 00:42

Elikkäs tätä taustaa näin kätevästi viimetingassa (anteeksi Atte&muut!)

Andomicai on vakavamielinen, mutta ystävällinen entinen sotilas, joka on selvästi nähnyt sodan kauheudet. Näistä kokemuksistaan hän ammentaa suurta ymmärrystä sivullisten uhrien kärsimyksille, jota hän on uransa aikana joutunut näkemään liiaksikin. Vahvan uskonsa ansiosta hän sai taistelukentällä tehtäväkseen kuolleiden siunaamisen, sekä ikuiseen rauhaan saattamisen.
Hänen tavallinen rauhallisuus muuttuu melkein suoranaiseksi raivoksi, mikäli hän kuulee hautojen häpäisemisestä tai vastaavasta toiminnasta. Olivat ne sitten hänen omien maanmiestensä tai entisten vihollisten.

Joukon mukaan hän on lähtenyt siinä toivossa, että pystyisi auttamaan tavallisia kansalaisia heidän suurimassa hädässään ilman komentavan upseerin ristiriitaisia käskyjä. Entisestä elämästään hän on avoin kertomaan ystävilleen, mutta selvästi jotain on tapahtunut mitä hän ei halua muistella, ja joka selvästi syö hänen sisintään. Pelaajille tausta mitä Andomicai ei ole kertonut: Hän perääntyi peloissaan eturintamalta ja jätti hyvän ystävänsä vihollisten käsiin eikä ole kuullut hänestä sen jälkeen. Huhut taistelun jälkeen kertoivat, että kaikki kiinnijääneet hirtettiin ja jätettiin roikkumaan korppien syötäviksi. Kelemvorin uskoon hän kääntyi, koska haluaa korvata tämän hirveän tekonsa Isaacille. (Atte saa muokata tätä mikäli näkee tarpeelliseksi)

Joukon kahden vilunkipeliä harrastavan toimiin hän ei ole puuttunut vielä, mutta mikäli esimerkiksi köyhän talonpojan viimeisiä hopeita vietäisiin, niin Andomicailla saattaisi olla asiaan sanottavaa. Kuitenkin ryhmän jäseninä hän arvostaa sekä Chuckia, että Xavoria suuresti ja näkee heidän toimistaan aina hyvän aikeen. Xavorin taustasta Andomicai ei ole udellut, jos on huomannut kumppanin ahdingon puheenaiheen noustessa.

Kromnirin kanssa hän on keskustellut uskon asioista, ja Andomicai arvostaa suuresti hänen antaumustaan tehtävälleen. Myös Kromnirin asenne on ollut yksi päätekijöistä, miksi Andomicai ei edes harkitsisi ryhmästä lähtemistä. Kuinka usein löytää henkilön joka on yhtä valmis auttamaan vähempiosaisia? (Ismo saa täyden oikeuden muuttaa tätä kohtaa omaan silmään sopivaksi)

PS. pahoittelut mahdollisista typoista, yöraapustelua.
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: D&D: Strahdin Kirous-viikonloppupeli

ViestiKirjoittaja Viiksu » 31 Loka 2016, 14:21

Kromnir

Yleistä
- Kotoisin miekkojenlahden kääpiökaivannosta (Atte keksiköön nimen)
- Ylimys Jarbalin suvusta. Kolmantena perimysjärjestyksessä.
- Kromnir oli palaamassa diplomatia tehtävältä Ikikesän kaupungista, kun hänen korviinsa kantautui huhu kadonneista klaanilaisistaan Teräväpiirron alueella.
- Sai vahvistuksia huhujen paikkansapitävyydelle ja keskeytti matkansa kotiin, tarkoituksenaan etsiä kadonneet klaanilaisensa.
- Ennenpitkään lyöttäytyi nykyiseen seuraan

Kromnir on lainkuuliainen, oikeudenmukainen, tarkkaavainen sekä uskollinen niitä kohtaan, jotka ovat voittaneet hänen luottamuksensa. Hän tekee mitä sanoo tai kuolee yrittäessään. Lupauksensa ja sanansa pettäjät ovat Kromnirin silmissä alhaisista alhaisimpia ja erityisesti Kromnirin luottamuksen pettäneet ovat saaneet hänen vihat niskoilleen. Hän on myös jääräpäinen, anteeksiantamaton sekä ylimielinen, vaikkakin ylimielisyys johtuu pikemminkin Kromnirin asenteesta "minä tiedän mikä on paras tapa toimia", joka on usein sokaissut hänen harkintakykynsä. Kromnirille suurimpia ongelmia ovat kasvojensamenetys sekä myöntämien, että oli väärässä.

Mielipiteitä muista

Xavorin:
- Luottaa erittäin varautuneesta. Xavorinin ja Kromnirin neuvottelutaidot ovat auttaneet ryhmää useaan otteeseen, vaikkakin Kromnir ei allekirjoita Xavorinin "luihua" olemusta ja asennetta. Kromniirn silmin Xavorinillä on jokin salainen agenda jonka puolesta toimii ja erityisesti Xavorinin menneisyys kiinnostaa Kromniria. Loppujenlopuksi Xavorin on osoittautunut luotettavahkoksi ja vaikka Kromnir ei allekirjoita kaikkia Xavorinin metodeja hän on oppinut osittain katsomaan muualle.

Andomicai:
- Ryhmän luotettavin jäsen Kromnirin silmin. Rintamatarina Andomicain menneisyydestä sekä Kelemvorin uskoon tuleminen olivat Kromnirin mielestä innoittavia tarinoita. Varmasti Moradinillakin oli vasaransa pelissä noin vahvan sielun takomisessa.

Chuck:
- Kromnirin näkemys Chuckista on erittäin ristiriitainen. Suuri sielu pienessä ruumiissa, mutta tämä sielu on harhateillä. Käytännössä Kromnir ei pistäisi pahakseen jos Chuck jonain aamuna olisi päättänyt lähteä ja jättää muut kolme, mutta niin kauan kuin Chuck ja Kromnir ovat samassa ryhmässä Kromnir pitää Chuckia tarkasti silmällä (sekä rahamassiaan).
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Seuraava

Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron