Sivu 1/1

One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 20 Loka 2016, 01:14
Kirjoittaja Blue_Hill
Synthian Pyhättö

Viidakko herää yöstä ja aamun kosteus kerääntyy kasteena sen puiden ja lehtien pinnoille. Värikkäät linnut aloittavat laulunsa, apinat rääkymisensä ja vuorilta laskeutuvan sateen ropina täyttää pian metsän. Kukat kukkivat keskikesän kunniaksi, pian valossa kylpevä viidakko näyttää smaradgin vihreältä, safiirin siniseltä ja rubiinin punaiselta. Laaksossa, sakean sumun ja viidakon keskeltä nousee yksittäinen kivinen torni. Kaukaisuudessa näemme lisää samankaltaisia torneja nousevan viidakosta, täplittäen viidakkoa jykevällä olemuksellaan. Yhden tornin juurella seisoo joukko matkaajia, pitkän matkan väsyttäminä mutta valmiina aloittamaan varsinaisen tehtävänsä. He ovat löytäneet Synthian pyhätön.

Viidakosta heitä tarkkailevat kellertävät silmät.


Kuva

Synthian Pyhättö on ensimmäinen Saamattomien one-shot peli. Peli pelataan Kangasalla 3. tai 4. joulukuuta, peli kestää noin 4-6 tuntia alusta loppuun. Pelisysteeminä käytetään Dungeon World-peliä, joka on fantasiaroolipeli jossa hahmot etsivät kultaa, kunniaa ja mainetta kokien hurjia seikkailuja yhdessä. Säännöiltään peli on kevyt mutta erilainen mihin olemme tähän mennessä tottuneet, ei kuitenkaan mahdoton oppia ja sisäistää. Peli sijoittuu Kaakkois-Aasiasta vaikutteita lainaavaan maailmaan, joka on täynnä viidakkoa, meille eksoottista luontoa, vaaroja ja totta kai viidakkoon kadonneita temppeleitä, kaupunkeja ja luolastoja. Eli siis itästä eksotiikkaa fantasiatwistillä luvassa. Hahmonluonnissa ja pelin aikana pelaajilla on paljon mahdollisuuksia sanoittaa ja keksiä maailmaa yhdessä PJ:n kanssa, tätä ei ole missään olemassa valmiina. Hahmonluonti hoidetaan marraskuussa kiinnostuneiden pelaajien kanssa erikseen sopien.

Pelin fokuksessa on yhden raunion tutkimus ja syyt miksi rauniota ollaan tutkimassa oman hengen uhalla. Millaisista syistä matkaajat ovat täällä ja miten heidän mahtaa käydä kun raunio paljastuukin vähemmän autioksi kuin oli aiemmin huhuttu. Yksinkertainen lähtökohta, jotta uusi sääntösysteemi saadaan tutuksi kaikessa rauhassa.

Tässä ketjussa voi kysyä pelistä, ilmoittautua mukaan ja muutenkin keskustella aiheesta. Sana vapaa ja kaikkia ideoita otetaan vastaan.

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 22 Loka 2016, 22:15
Kirjoittaja Viiksu
TEH PUKKIT U WILL KIKKIK

........eli siis suomeksi kiinnostusta löytyy. Dips puolituis kleptomaani supermies varas (kunnialla).

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 22 Loka 2016, 23:31
Kirjoittaja Miksalvarez
Dungeon world on ehdottomasti systeemi jota haluan koittaa, meidän huushollista tulisi mukaan kaksi pelaajaa jos kukaan ei pane pahakseen ;)

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 23 Loka 2016, 01:22
Kirjoittaja Rosgakori
No joskos tästä varkain muiden yökyöpelien turvin voisi jalkansa kastaa Dungeon Worldin maailmaan myöskin. I'm in. Expect either a dwarfish slayer of sorts, elven archer or a cunning bard with a beard.

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 25 Loka 2016, 18:02
Kirjoittaja Blue_Hill
Ismo kirjoitti:li siis suomeksi kiinnostusta löytyy. Dips puolituis kleptomaani supermies varas (kunnialla).

Miksalvarez kirjoitti:Dungeon world on ehdottomasti systeemi jota haluan koittaa, meidän huushollista tulisi mukaan kaksi pelaajaa jos kukaan ei pane pahakseen

Rosgakori kirjoitti:No joskos tästä varkain muiden yökyöpelien turvin voisi jalkansa kastaa Dungeon Worldin maailmaan myöskin. I'm in. Expect either a dwarfish slayer of sorts, elven archer or a cunning bard with a beard.

Tervetuloa mukaan! Tällä hetkellä siis neljä pelaajaa, viides mahtuu mukaan oikein hienosti jos joku on vielä kiinnostunut (tai jos kiinnostusta on paljon, vedän DW:tä uudestaan). Katsellaan tarkemmin aikataulua kuhan marraskuu koittaa ja Strahdin Kirous jää taakse. Uskon, ettei tää peli tuota mitään ongelmia vaan homma toimii hienosti ja sujuvasti. ^^

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 25 Loka 2016, 23:05
Kirjoittaja Miksalvarez
Kuhan marraskuu koittaa ;)
Täältä tosiaan tulee ihmis Druidi ja Samooja / Welho kunhan saan päätettyä (linkitetyt hahmot todennäköisesti)

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 13 Marras 2016, 00:11
Kirjoittaja Blue_Hill
Strahdin Kirous on takana päin ja on aika kääntää katseet kohti tätä peliä. Pitäisi saada sovittua päivämäärä jolloin tehdään teille hahmot niin sitten itse pelipäivänä päästään peliin käsiksi säätämisen sijasta. Mulla olisi paljon hyviä maanantaivapaita joita voisin tähän käyttää, esimerkiksi sekä 21.11 ja 28.11. sopii molemmat. Aikaehdostus olisi "ilta" eli kuhan Ismo on päässyt töistä. Iso kysymysmerkki on tietty miten Atte on täällä arkipäivisin käytettävissä.. Mutta pöhinää aikaiseksi niin saadaan peli pystyyn!

EDIT: yksi vaihtoehto on myös siirtää peliä viikonlopulla eteenpäin, sunnuntaille 11.12. Tällön jäisi enemmän aikaa miettiä hahmoja ja sopivaa päivää niiden tekemiseen.

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 15 Marras 2016, 11:43
Kirjoittaja Miksalvarez
Meille maanantait sopii yleisesti ihan hyvin :) Varmaan Aten aikataulujen mukaan yritetään saada omat maanantaimenomme, mutta 21. ja 28. pitäis olla tyhjiä.

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 22 Marras 2016, 00:51
Kirjoittaja Rosgakori
Hmmm. Hankalaksi menee! Tällä viikolla ainoastaan perjantai ja lauantai olisi käynyt tätä varten, mutta Antti on itse silloin kiinni. Seuraavalla viikolla olen vapaa vasta perjantaina taas ja se on sit päivä ennen peliä. 11.12 ennen ehtisin kyllä hahmontekotalkoisiin mutta se on muuten huono päivä itselle kun seuraavana päivänä olisi kypsyyskoe joten ei ihan viitsisi sitä pelipäiväksi "tuhlata."

Äh ja puh. Ehkä jättäydyn vaan pois niin ne jotka kerkiää voi pelata rauhassa.

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 22 Marras 2016, 12:59
Kirjoittaja Blue_Hill
Nyt kun Atte jättäytyy ilmeisesti pois niin paikka on auki toiselle saamattomalle sankarille. Nyt matkassa siis Miksa, Sonja ja Ismo. Peli onnistuu myös kolmella hengellä eli sen suhteen ei huolta. Ensi viikon maanantai-ilta on jo täynnä toimintaa (Dragon Age) mutta esimerkiksi 29.11 illasta onnistuu hahmonteko hienosti, jos halutaan pitää kiinni pelipäivästä esim 3.12. Jos taas mennään tuonne sunnuntaihin 11.12 niin hahmonluonti onnistuu 5.12. mihin aikaan vaan. Pyytäisinkin jotain sanomaan aiheesta.

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 23 Marras 2016, 12:19
Kirjoittaja Miksalvarez
Mielellään pidetään kiinni tuosta 3.12 kun seuraava viikonloppu näyttää vähän huonolta lähtökohtaisesti :)
29.11 sopii meille hahmontekoon!

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 23 Marras 2016, 13:43
Kirjoittaja Miksalvarez
Itseasiassa jos siirto tuonne 11. Päivälle onnistuis niin sekin voisi passata :) 3.12 olis yhdet opiskelija urheilu riennot minne ehtisi jos sillon ei pelata, tämä toki etusijalla

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 04 Joulu 2016, 22:18
Kirjoittaja Miksalvarez
Hieno setti DW:tä takana eilispäivältä!

Käteen jäi yhdessä muodostettu hieno seikkailu alulla ja vähän suruvivahteisella lopulla, kaiken kaikkiaan draaman kaari oli näin pienellä ajalla tehdyksi mielestäni todella hieno.
Saatiin uusi pelaajakin tutustutettua ropetukseen ja mielestäni suoriuduttiin kaikki sen suhteen hyvin. Sonjalle parasta antia oli hahmojen sosiaalinen puoli ja taustojen miettiminen ja hahmon teko itsessään oli hauskaa. Myös druidi ja eläinkikkailut saivat kehuja. Kuten ounastelinkin, taistelu ei ole varmasti ainakaan pääosassa sitä mitä Sonja pelaamiselta hakee mutta mielestäni pärjäsi siinäkin hienosti hakien kostonsa "vanhasta nemesiksestä". Tässä vaikeaa oli taistelun kuvailu (johon varmasti kaikki voimme välillä samaistua) ja kärryillä pysyminen mitä tapahtuu, joskin PJ sai kehuja siitä miten hyvin iso hirviö pysyi hanskassa ja tilanne hallinnassa muutenkin.
Itse olen sitä mieltä, kuten sanoinkin, että aika siistejä teemoja saatiin tuotua yhdessä miettien ja hahmot (ehkä vähän tietoisesti) toivat S:n Elenan "päähahmoksi" vaikka valokeila olikin tasaisesti toki kaikilla. Allekirjoittaneen hahmon dramaattinen kuolema aivan taistelun loppuhetkillä oli tarinallisesti siisti juttu mistä saatiin hyvä loppumietintä. Kaikkiaan toivon että päästään pelaamaan uudelleen :)

DW on systeeminä mielestäni loistava vahvan kuvailupainoteisuutensa vuoksi ja mekaniikan vähyyden (ei suinkaan köyhyyden) ansiosta. Nähtiin toisaalta myös 2d6 olevan armoton: Olimme jäädä puolitiehen valtavan panssaroidun tuhatjalkaishyönteisen käytyä kimppuumme kun kukaan ei onnistunut heittämään yli viittä (7 ollessa alaraja osittaiseen onnistumiseen). Oli myös mainiota että päästiin tekemään taso ja katsomaan vähän hahmontekosyvyyttä lisää siltäkin osalta, itselle jäi kutkutus esim n. 10 pelikerran pituiseen settiin jossa olisi hahmonkehitys mukana :)

Kaiken kaikkiaan kiitos koko sakille, tämä huusholli nautti!

Re: One-Shot: Synthian Pyhättö (Dungeon World)

ViestiLähetetty: 12 Joulu 2016, 02:46
Kirjoittaja Blue_Hill
Viikon verran on ollut aikaa sulatella tätä one-shottia ja paljon on ajatuksia. Lyhyesti sanoin jo pelin jälkeen: tykkäsin, vastasi odotuksiani ja pelin pelaaminen tarinan näkemiseksi (eli hyvin vähän mitään valmista) on mielekästä vaihtelua PJ:lle. Totta kai omaa suoritustaan voisi aina parantaa mutta pääosin olen tyyyväinen: paljon saatiin hahmoista irti ja homma tuntui toimivalta. Myös ensimmäinen one-shotti opetti paljon siitä mitä 4-5 tunnissa ehtii tehdä. Sellainen hauska huomio, että tämän tyylisessä pelissä olen itse paljon äänessä ja päivän päätteeksi oli ääni käheänä.

Dungeon World toimi sääntöpohjana hienosti vaikka jotain juttuja olisi voinut selittää paremminkin. Lukijoille tiedoksi, että peli toimii näin: PJ kertoo mitä tapahtuu => pelaaja kertoo miten hahmo reagoi => jos on haastetta/tms heitetään noppaa => PJ kertoo mitä tapahtuu => pelaaja reagoi => jne. Tähän mahtuu aivan kaikki, missään kohtaa tarina ei katkea taistelun vuoksi vaan se jatkaa samaa rataa kuin vaikka ympäristön tutkimuskohtaus. Tästä pidän itse, pääpaino on koko ajan tarinassa ja sen käänteissä. Pelaajat voi kommentoida lisää miltä tämä tuntui.

Nyt on aika miettiä tammikuun/helmikuun one-shottia, tästä jäi hyvä maku suuhun ja voi olla, että pelaamme jotain saman tyylistä peliä (tai jotain ihan muuta).