Hell Dorado - säännöt

Warhammerin (FB&40k), Hell Dorado, Uncharted Seas, kaikki keskustelu figupeleistä täällä

Hell Dorado - säännöt

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 06 Marras 2013, 02:11

Nyt kun tätä peliä on taas pelailtu ja tarkoitus olisi pelata lisää, päätin tehdä tällaisen ketjun HD:n sääntö keskustelulle. Onko jotain kysyttävää? Jäikö jokin hämärän peittoon pelatessa? Mokasiko sääntöjen opettaja jossain vaiheessa? Mitä jokin erikoiskyky teki? Mistä niitä näppäriä cheat sheettejä saa? Kaikki näihin ja muihin kysymyksiin saa vastauksen tästä ketjusta! Kysyvälle vastataan ja sääntökirjaa referoidaan ymmärrettävään muotoon.

~~

Aloitamme samantien muutamalla sääntötarkistuksella sunnuntain peleistä. Pääosin pelit toimivat hienosti mutta allekirjoittaneelta jäi muutama tärkeä pointti huomioimatta selostusvaiheessa. Jos sitten seuraavalla kertaa musitettaisiin..

Sotajoukon kasaaminen, komentopisteet ja Dominance
-Hell Doradossa jengit ovat 200 pisteen kokoisia. Jengiä johtaa upseeri (officer) ja mukana on sekalainen sakki jalkaväkeä (troopers) ja itsenäisiä sankareita (independents). Uniikkeja (unique) hahmoja ei saa olla yhtä enempää jengissä, ne on uniikkeja! Troopperien määrää ei rajoita mikään muu kuin joukkojen CMD:n määrä, trooppereita ei saa siis olla enempää kuin yhteenlaskettu CMD. Ei-uniikkeja sankareita saa olla kortissa kerrottu määrä.

-Komentopisteitä (CMD) saa upseerilta ja sankareilta löytyvän arvon verran, yleensä jossain 5-10 välimaastossa. Jos joukkosi koostuu pelkästään yhdestä faktiosta, saa sotajoukko +1 CMD:tä. Tämä on tärkeää, sillä Jesaja ja Golemi voivat olla houkutteleva tarjous mutta yksi ilmainen komentopiste on lähes yhtä houkutteleva. Komentopisteitä käytetään pelin aikana moniin eri juttuihin kuten komentojen ja aurojen aktivointiin. Komentopisteet kuluvat joko hetkellisesti tai pysyvästi. Tästä lisää myöhemmin!

-Dominance eli Herruus määritellään seuraavasti: sotajoukon alku komentopisteet+ei-merkityksettömien yksiköiden lukumäärä+(first contact-taidon määrä)=alkuherruus. Se kummalla on suurempi, saa Herruuden itselleen ja saa/joutuu tekemään valintoja pelin valmisteluissa ja pelissä. Pelin aikana Herruus määritellään sen mukaan kumpi tappoi edellisellä kierroksella enemmän ei-merkityksettömiä joukkoja toiselta. Jos tilanne ei ole muuttunut tai on tasapeli, Herruus pysyy sillä jolla se jo oli.

Tällaisella tietoiskulla aloitettiin, keskiviikkoiltana tiedossa seuraava infopläjäys. Ennakkona kerrottakoon, että huomisen paketti käsittelee lemureita ja loitsuja. Jäikö sotajoukon kasaamisesta, komentopisteistä ja/tai Herruudesta jotain kysyttävää? Kysy niin saat vastauksen!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hell Dorado - säännöt

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 06 Marras 2013, 23:33

HD:n sääntötarkistukset jatkuvat, nyt aiheena: Loitsijat, loitsiminen ja lemurit
-HD:ssa loitsijoita ovat kaikki joilla on loitsuja (duhh?) mutta kaikkia loitsijoita yhdistää myös muutama muu erityispiirre. Loitsijat omaavat ominaisuuden infernalist X/Y. Infernalist kertoo, että kaveri on loitsija. X/Y taas kertoo montako lemuria kutsuja voi kutsua pelin aikana (Y) ja kuinka montaa lemuria loitsija voi yhtä aikaa komentaa (X). Lemurien määrä kertoo siis montako loitsua tyyppi pystyy pelin aikana heittämään. Fluffissa lemurit ovat ensin pieniä matoja, joille syötetään loitsimishetkellä jotain mikä kasvattaa niistä noin metrin mittaisia olentoja. Yleensä loitsijoilla on myös jonkin verran Usko-arvoa ja uskonto.

-Loitsiminen on siis lemurien esiin manaamista. Loitsijan pitää ottaa focus-toiminto kutsuakseen lemurin esiin (Focus=ei saa liikkua, kontaktissa ollessa aiheuttaa yksi puolisen hyökkäyksen viholliselta) paitsi jos loitsijalla on erikoiskyky expertise jolloin esiin kutsuminen on concentration-toiminto (concentrate=normi liike, kontaktissa ollessa hyökkäys -1 CBT, -1 DEF haitoilla). Lemurin tullessa esiin sanotaan mikä loitsu lemurissa on kiinni, eli pian tapahtuva efekti on vastapuolen tarkassa tiedossa. Loitsija saa valita lemurin kutsumishetkellä itsellään olevista lemureista. Peli suosittelee käytäntöä "minun lemuri ovat sinun lemureita, sinun lemurit minun", eli pelin alussa lemureista tehdään yhteinen varasto josta sitten loitsiessa saa valita vapaasti. Estää kivasti lemuri-munchkaamisen, koska lemureilla voi olla erilaisia kykyjä kuten alta voitte lukea.

-Lemurit vipeltävät pitkin pelilautaa vieden loitsuja kohti vastapuolta. Kierroksessa lemurin saa aktivoida kahdesti, paitsi jos se on kierroksesi viimeinen aktivoitava nappula (ts. et voi passailla lemurilla kierroksen loppuun ja aktivoida sitä kahdesti). Lemurin aktivaatio sisältää kaksi vaihetta: liikkumisen ja loitsun vapauttamisen (jos tilanne on sellainen että haluat loitsun vapauttaa). Nämä eivät siis sulje toisiaan pois, aktivaatiossa on mahdollista niin liikkua kuin vapauttaa loitsu. Jes? No sitten tärkeä pointti jonka huomasin/muistin vasta kotona: lemuria ei voi aktivoida kierroksella jolla se kutsuttiin. Kutsuttakoon tätä vaikka kutsumisväsymykseksi tai -sekavuudeksi mutta lemuri ei kykene toimimaan kierroksella jolla se kutsuttiin. Näin on.

Lemureilla on myös paljon erikoiskykyjä, riippuen lemurin tyypistä. Osa osaa liikkua vaikeaan maastoon (strider), osa kaivautuu (burrower), osa muuttuu aineettomaksi (intangible), osa regeneroituu (regeneration) jne. Mutta kaikkia lemureita yhdistää seuraavat kyvyt: harmiton (harmiton, ei kontrollialuetta), merkityksetön (insignificant, kuollut lemuri ei vaikuta Herruuden vaihtumiseen muttei myöskään valloita alueita/täytä voittoehtoja/jne.) , itsenäinen (maverick, ei voi saada komentoja muilta kuin itseltään), välttelevä (elusive, vihollisen kontrollialue ei vaikuta paitsi jos vihollisella on intercept-kyky), haavoittumaton (invulnerable, 1 osuma on 1 piste vahinkoa). Punaiset Hell Dorado-tyylisesti ovat haitallisia kykyjä, loput hyödyllisiä.

Siinä tietopaketti loitsijoista, loitsimisesta ja lemureista. Jäikö kysyttävää? Postaa ihmeessä tähän alle kysymyksiä tästä aiheesta tai muusta mieltä painavasta HD-teemaisesta aiheesta. Onko mielessäsi aihe jota tässä ketjussa pitäisi ehdottomasti käsitellä, kerro se myös täällä niin otan homman työn alle! Seuraavaan kertaan, muistakaa tarkistaa komentopisteet päivän lopussa!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Hell Dorado - säännöt

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 09 Marras 2013, 19:35

Kiitoksia näistä, moni seikka selveni huomattavasti. Ranged weaponilla ampuminen on sellainen, josta haluaisin tietää lisää.
Jos lihaliike Reino Jokinen on sun ainoo menomesta
kyl maar jotain puuttuu sun katu-uskottavuudesta
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 404
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: Hell Dorado - säännöt

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 15 Marras 2013, 01:45

Mikon pyynnöstä erinomainen aihe sääntöketjun pohdittavaksi:

Ampuminen Hell Doradossa - 101
-Ampuminen toimii samaan tapaan kuin lähitaistelu: kerätään nopat kasaan, verrataan vaikeuteen ja yritetään saada sama tai enemmän. Osumien aiheuttaman vahingon kertoo ampuma-aseen vahinkotaulukko. Ensimmäinen poikkeus ja ampumisen oma sääntö on se, että toisin kuin lähitaistelussa, kohde/puolustaja ei voi hyökätä takaisin ampujaan. Tämähän on aivan selvää. Ampuminen on toiminto jossa: saa liikkua oman liikkeensä verran, ampua (!), ei mennä kontaktiin vihollisen ja ampumistoiminnon saa ottaa vain jos ampuja on vapaa aktivaationsa alussa. Aseen on parempi olla myös ladattu/riittävästi panoksia jotta ampumistoiminnon voi ottaa. Seuraavaksi ampumistoiminnon vaiheet mahdollisimman yksinkertaisesti selitettynä:

-Kohteen valinta: nyrkkisääntö on se, että ampujan on pakko ampua lähintä kohdetta mutta tähän on muutamia poikkeuksia. Ensinnäkin jos kohteeseen ei ole tulilinjaa, ei sitä voi ampua. Vain maasto blokkaa tulilinjaa. Toiseksi jos lähin kohde on lähitaistelussa, sitä ei ole pakko ampua. Kolmanneksi jos lähintä kohdetta ei jostain syystä voi valita ammunnan kohteeksi, ei se ole lähin lähde (esimerkiski saraseenien hiekkahenki suojaa kaikkia saraseeneja 4' säteellä niin ettei niihin voi kohdistaa ampumahyökkäyksiä).

Myös jos lähin kohde on suojassa (cover) josta se saa vähintään oman Suojauksensa (Protection) verran bonusta Suojaukseensa, ampujan ei ole pakko valita tätä yksikköä. Milloin kohde sitten on suojassa ja miten paljon se saa bonusta Suojaukseensa? Lyhyesti tilanne ratkotaan näin: jos väh. 50% figusta on suojassa ampujan näkökulmasta katsottuna ja se on vähintään 1 tuuman/fathomin päässä suojastaan (maastokappale) se saa alustansa (base) koon mukaan bonusta Suojaukseensa. Normaali saa +3, Iso +2, Extra Suuri +1. Mitä pienempi soturi, sitä helpompi päästä suojaan, loogista?

-Kohteen valinnan yhteydessä mitataan myös ampujan etäisyys kohteesta mikä vaikeuttaa osumista. Aseilla on aina kantama. Jos etäisyys ampujan ja kohteen välillä on sama tai vähemmän kuin kantama, on ampumisen vaikeus 3. Jos etäisyys on enemmän kuin kantama muttei enempää kuin 2x kantama, on vaikeus 4. Jos etäisyys on enemmän kuin 2x kantama mutta vähemmän kuin 3x kantama, vaikeus on 5. Jos etäisyys on enemmän kuin 3x kantama, on vaikeus 5. Hell Doradossa ei ampuma-aseilla ei ole maksimikantamaa. Ampumisheiton vaikeus on aina joko etäisyydestä tuleva vaikeus TAI kohteen Puolustus (Defense) arvo, kumpi on suurempi.

-Kun vaikeus on selvillä, kerätään nopat kasaan. Ampumistaito (shooting, SHT) kertoo noppien määrän, tätä voidaan kasvattaa myös Vae Victis-komennolla tai erikoiskyvyillä, jotka antavat ampumiseen bonusta (esimerkiksi trained gunmen). Efektit, jotka antavat lähitaisteluun bonuksia (CBT-bonuksia, kuten Charisma) eivät anna bonusta ampumiseen. Kun noppien määrä on selvillä ja heitetty, katsotaan vahinko kortista, vähennetään vahingosta Suojaus ja merkitään vahinko kohteelle.

-Ylipäätään ampumisesta Hell Doradossa pitää sanoa se, että peli ei erityisemmin suosi ampumista. Monilla ampuvilla yksiköillä on joko rajoitetusti ammuksia (Lostit/tyypit jotka heittelevät jotain viholliseen) tai pitkät latausajat (tuliaseet). Lataaminen on focus-toiminto, eli silloin ei voi liikkua tai tehdä mitään muuta kuin ladata. Usein lataaminen vie useamman kierroksen, jolloin ampuja on pitkään poissa aktiivisesta taistelusta. Pelien kestäessä noin neljä kierrosta voidaan tehdä päätelmä, että usein voi käydä niin että ampuja ampuu kerran pelissä ja tämän jälkeen tekee jotain muuta. Westerneillä on tapoja nopeuttaa ampumista ja he ovatkin pelin parhaita ampujia tästä syystä (Aidan St. James, I'm looking at you!)

-Hell Doradossa voi ampua lähitaisteluun. Tilanne ratkotaan tällöin seuraavasti: ampumisen vaikeus on joko etäisyydestä tuleva vaikeus tai kenen tahansa lähitaistelussa olevan korkein Puolustus (Def) arvo. Eli jos etäisyydestä vaikeus olisi 3 ja vihollisen Puolustus olisi 3 mutta lähitaistelussa olevan oman yksikön Puolustus onkin 5, olisi ampumisen vaikeus 5. Kaikkien nopan heittojen jälkeen (re-rollit jne) jos tuli edes yksi osuma, katsotaan onko lopullisessa tuloksessa enemmän parillisia vai parittomia tuloksia. Jos parittomia on enemmän, osuu laukaus johonkin muuhun kohteeseen lähitaistelussa kuin tarkoitettuun. Jos mahdollisia osuman ottajia on useita (ts. lähitaistelussa on enemmän osanottajia kuin kaksi), arvotaan osujan ottaja jotenkin. Tämän jälkeen epäonninen kaveri ottaa osumien verran vahinkoa.
[Tätä sääntöä käytetään myös jos ampumisen kohde on lähitaistelun toisella puolella (ts. ampujan ja kohteen välissä on lähitaistelutilanne) mutta mahdolliset vahinkolaukauksen kohde on joku niistä figuista jotka jäävät ampujan ja kohteen alustojen keskipisteistä vedetyn viivan alle. Toivottavasti harvinaisempi tilanne mutta tulipahan kerrottua]

~~
Ampuminen Hell Doradossa 101 oli tämän viestin aiheena. Onko mielen päällä lisää Hell Doradon sääntökysymyksiä tai ylipäätään kysymyksiä liittyen tähän pienten joukkojen sotapeliin? Kysyvälle vastataan ja uteliaisuuden jano sammutetaan. Seuraavaan kertaan!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1024
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala


Paluu Miniatyyripelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron