Sivu 1/1

Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 17 Tammi 2015, 21:39
Kirjoittaja Visa
Joko on korkattu? Milloin pelataan? Monta pelaajaa siihen mahtuu? :D

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2015, 01:45
Kirjoittaja Blue_Hill
Paketti on avattu ja komponentit lajiteltu. Sääntövihkoa olen lueskellut hieman ja ei mitenkääm kauhean monimutkaiselta peliltä vaikuta, sen sijaan pelin rakentamisessa menee hetki koska komponentteja on niin paljon. Nämä sivarikoulutusviikot on estänyt vielä pelin testaamisen, nytkin olen vain lyhyellä lomalla (tulin perjantaina lähden takaisin sunnuntaina) niin ei kykene. Katsotaan ensi kuun puolella jos saataisiin istunto aikaiseksi, ehkä Hämeenkyrön väellä jo aiemminkin. Hyvältä vaikuttaa joka tapauksessa ja lisäri on oivallinen myös, koska uusia kansoja/jne herkkua.

Tuolta yleiset keskustelut-osoista löytyy Youtube-vinkeistä FFG:n esittelyvideo tästä pelistä, käykää tsekkaamassa.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 18 Tammi 2015, 17:17
Kirjoittaja Visa
Tulee kiireinen ensi kuu, leffailta, civiä, BB. Erinomaista! :)

Ilman lisäriä sitä peliä on kuulemma mahdoton voittaa rahalla. Onpa nyt sitten heti kerralla paljon herkkuja!

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2015, 21:03
Kirjoittaja Blue_Hill
Visa kirjoitti:Tulee kiireinen ensi kuu, leffailta, civiä, BB. Erinomaista! :)

Heh, siltä vaikuttaa. :P

Visa kirjoitti:Ilman lisäriä sitä peliä on kuulemma mahdoton voittaa rahalla. Onpa nyt sitten heti kerralla paljon herkkuja!

Voi hyvin olla, en yhtään osaa sanoa vain sääntöjen perusteella. Lisäosan kansat on ainakin mielekäs lisä, samoin mahdollisuus viidenteen pelaajaan. Tähänhän on vielä toinenkin lisäosa, Wisdom and Warfare, joka muuttaa peliä hieman isommin kuin tuo Fame and Fortune. Wikipediasta (tästä) löytyy hieman tietoa pähkinänkuoressa näistä lisäreistä. Samoin jos BoardGameGeekiä jaksaa selailla.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 20 Tammi 2015, 18:51
Kirjoittaja Visa
Viides pelaaja voi tulla tarpeeseen tosiaan. Syyhyttäis jo päästä pelaamaan. Mitenkäs ensi viikon viikonloppu sopii?

Eiköhän tuon toisenkin lisäosan aika vielä tule, lisää selkeästi kompleksisuutta peliin.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 20 Tammi 2015, 20:58
Kirjoittaja Blue_Hill
Visa kirjoitti: Mitenkäs ensi viikon viikonloppu sopii?

Sunnuntaina voisi sopia, lauantai on jo buukattu. Peli tosin vaatii melkoisen pöydän, varsinkin lisäosan kanssa. Ismon pöydällä ei mahdu pelaamaan.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 25 Touko 2015, 13:18
Kirjoittaja Blue_Hill
Pelin sääntökirja on otettu uuteen lukuun, koska kesäkuussa olisi tarkoitus ottaa tätä lajia pelin tai parin verran. Pitää lähteä sopimaan päivää, jona tätä mahtuisi johonkin pelaamaan vaikka isommallakin joukolla. En ole asetellut peliä kertaakaan pöydälle, joten pöytätilan määrästä en osaa vielä sanoa hirveästi mitään, Ismolla ollessa luultavasti neljän pelaajan peli alkaa olla jo liian iso.

Mie lähden tän viikon lopulla riparille ja palailen sieltä 6.6, 7.6 on ainakin suunniteltu Manse Filesin pelikertaa mutta siitä eteenpäin pitäisi olla vain sopimis- ja aikataulutuskysymys mun osalta tämän pelin pelaaminen. Eli 8.6 eteenpäin voidaan alkaa pohtia kenestä tulee Civilization-lautapelin herra!

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 27 Touko 2015, 17:33
Kirjoittaja Visa
Voisi kokeilla sovittaa jotain juhannusta edeltävälle viikonlopulle siis?

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 27 Touko 2015, 19:19
Kirjoittaja Blue_Hill
Visa kirjoitti:Voisi kokeilla sovittaa jotain juhannusta edeltävälle viikonlopulle siis?

Kyseinen viikonloppu on mulle hieman vaikea: lauantaina peli-ilta (klo 16-20) ja sunnuntaina konfirmaatio + rippiralli. Eli arkipäivät olivat mulle parempia mutta voidaan me esimerkiksi sunnuntai-iltaa miettiä jos ei muuten onnistu. Ketähän muita olisi tulossa?

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 27 Touko 2015, 19:48
Kirjoittaja Jalakanen
Kiinnostaa kyllä, mutta tiedän vasta lähempänä mikä päivä käy tai ei.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 14 Kesä 2015, 19:27
Kirjoittaja Visa
Eka peli pelattu, kts. tuo 13.6.-ketju:

Visa toisessa ketjussa kirjoitti:Hyvät pelit oli, kiitoksia. Ja muistakaa, tärkeintä ei ole voitto vaan ydintuho ;o

Itse pelissä on kyllä eeppisen pelin ominaisuuksia. Jos tykkää massiivisista lautapeleistä, taktikoinnista sekä pitkistä sessioista (ja ydinaseista) niin erinomainen valinta. Eclipseen verrattuna aika erilainen mekaniikoiltaan ja tunnelmaltaan vaikka samaan genreen lankeavatkin.

Raportinomaisesti, ysiltä illalla alettiin pystyttämään peliä ja kahden maissa lopeteltiin. Eka puolisko meni todella hitaasti mutta toinen jo paljon rivakammin. Virkeänä tuosta olisi varmana saanut enemmänkin irti, nyt meni vähän sumuiseksi ajattelu ja toiminta oli sen mukaista. Selvisin mittelöstä voittajana vähän vahingossakin, puolen pelin maissa Ismo oli hyvää vauhtia karkaamassa voittoon mutta varsinkin Antti kunnostautui johtajan suolaamisessa pitkin peliä ja n. neljä vuoroa ennen pelin loppua tuhosin yhden Ismon kolmesta kaupungista ydinkärjellä, mikä sinänsä oli moraalinen voitto. Tiedoksi tosin, uraania on pelissä varsin rajoitetusti tarjolla ja itse sain sitä melko onnekkaasti käsiini.

Lopputulos oli se että voitin scientific victorylla (keksin avaruuslentämisen teknologian) vuoroa ennen kuin Ismo olisi saman tehnyt. Antti olisi kahden vuoron päästä voittanut ylivertaisella kulttuurillaan. Melko tasaväkinen mittelö siis eikä kukaan jäänyt pahasti jalkoihin kun kukaan ei alkanut sotia julistamaan ennen kuin aivan viimeisillä kierroksilla. Aikainen sodankäynti muuttaisi pelin luonnetta varmasti suuresti kuten myös neljänen ja viidennen pelaajan lisääminen. Nälkää tähän jäi suuresti, ennen ensi kertaa pitänee 'tyytyä' tietokoneversioon.


BlueEdit: Lisäsin lainaukseksi sun viestin ko. ketjusta.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 18 Kesä 2015, 13:03
Kirjoittaja Blue_Hill
Kaikin puolin massiivinen pelihän tämä on mutta toisaalta voittoehdot ovat selvät ja niihin on jokin reitti koko pelin ajan, pitää vain osata päättää mitä niistä seuraa. Itselläni kävi vähän tuuri sen Stonehengen kanssa ja aika selvästi lähdin sen osoittamaa reittiä (kulttuurivoitto) seuraamaan, vielä kun merkkihenkilöt sattuivat sopimaan tähän suunnitelmaan niin.. Ajattelin, että ei mulla ole mahdollisuuksiakaan voittoon vaikka muka "ajoissa" lähdin tuota reittiä seuraamaan. Oikeastaan vasta tason 3 Techit mahdollisti kunnolla tuon voiton tavoittelun ja aika tiukille se menikin. Toisaalta tuossa piti vähän yrittää hidastaa Ismon etenemistä ja kuitenkin näyttäytyä mahdollisimman vähäisenä uhkana muille. Selvästi teknologia voitto on helpoiten tavoitettavissa, vielä kun monet teknologiat tukevat rahallista etenemistä, mikä nopeuttaa taas teknologian kehittämistä.

Se mikä jäi eniten häiritsemään on taistelu. Hieman lueskelin ja ilmeisesti Wisdom and Warfare-lisäri tekee tuosta jollain tapaa järkevämpää (sama korttisysteemi mutta hyökkäys ja kestopisteet on eri numerot: esimerkiksi keihäsmies voi olla attack 1, health 3 tai attack 3, health 1. Kuulostaa peliä hyvin tasoittavalta asialta). En nyt ihan hirveän suuria ongelmia tässä peruspelissäkään nähnyt mutta vähän hassulta se tuntui. Voi tosin olla, että kun ei itse juurikaan sotinut vaan seurasi vierestä niin fiilis voi olla eri kuin enemmän sotineilla.

Seuraavaksi pitää lueskella sääntökirjaa uudestaan lävitse ja katsoa mentiinkö jossain pahasti metsään. Kiitoksia kuitenkin molemmille herroille tämän pelin korkkaamisesta! Ja Visalle onnittelut vielä kerran, Facebookissa on pari kuvaa pelistämme jos haluaa ihmetellä.

Re: Sid Meiers Civilization

ViestiLähetetty: 18 Kesä 2015, 17:23
Kirjoittaja Visa
Taistelu vaikutti vähän hassulta alkuun mutta siihen tottui. Taisteluiden randomiuden lähde eli satunnaisten korttien veto on aika erikoinen mekaniikka mutta onpahan vaihtelua d6-heittelylle. En ole varma pidänkö siitä ihan tuollaisenaan mutta toisaalta tuolla systeemillä vahva armeija voittaa yleensä heikon eikä hirveästi ole mitään supermunkituksen mahdollisuuksia. En tiedä mitä tuo mainittu lisäri tuo tullessaan mutta toivoisin maaston vaikutusta taisteluun: Vuorta on kivempi puolustaa kuin tasankoa. Sama pätisi myös siihen että mäellä olevaa kaupunkia voi puolustaa helpommin, tietokonepelissä tämä on hyvin relevantti seikka rajaseudun kaupungeissa mutta lautapelissä kokonaan sivuutettu.

Techivoitto on kyllä ehdottomasti selkein ja rahavoitto myös. Kulttuurivoitossa on sama juttu kuin tietokonepelissä, sen tavoittelu heikentää teollisuustuotantoa ja tiedetuotantoa ja vaatii jonkinlaista tasapainottelua ettei pelaa itseään ulos pelistä etenkin sotilaallisen mahdin näkökulmasta. Kulttuurikortit toki tasapainottavat peliä ja voivat tuoda aika muikeitakin bonareita.