Kirjoittaja Blue_Hill » 08 Tammi 2016, 00:35
Kiitos Atelle ja Visalle nopeasta reagoinnista. Jatketaan eteenpäin, seuraavaksi muutamia peliajatuksia joita mulla on ollut parin viime kuukauden aikana.
Pelejä tarjolla, osa I
Mainokset vähän myöhemmin, ensin muutama ajatus. Mulle roolipelaamisessa (ja muussakin) on osittain kyse itsensä haastamisesta, niille jotka ovat näytelleet tämä on tuttua. Pystynkö löytämään itsestäni uuden puolen, vaikkakin vain hahmoni kautta. Voinko oppia tai kokea pelaamisen kautta jotain? Pelinjohtajana koitan haastaa pelaajia tähän ja tarjota mahdollisuuksia. Tämän vuoksi pidän tärkeänä, että pelatut pelit ovat vaihtelevia. Itselleni tärkeä vaihe tässä viimeisten vuosien aikana on ollut Dresden Files ja sitä kautta Manse Files-kampanja. Aivan erilainen peli, maailma ja säännöstö kuin Pathfinderissa. Tästä kampanjasta tuli kehuja ja sitä on pelattu nyt kahden "kauden" verran ja lisää on suunnitteilla. Haluaisin kuitenkin vielä enemmän. Haluaisin testata pelejä joita hyllystä löytyy ja johtaa ja/tai pelata niitä. Pathfinder toimii, on tuttu ja turvallinen, säännöstö on tuttu ja seikkailut hyviä. Silti puhun vahvasti muiden pelien puolesta, palataan 'finderiin vähän myöhemmin uudestaan (toisessa viestissä).
Visa, Pyry ja Jalkanen saikin nähdä vähän mun pelihyllyä kun Manse Files viimeksi päättyi. Oli länkkäriä, supersankareita ja Suomeen sijoittuvaa alienkauhua (á la XCOM). Teen nyt kuitenkin vähän eri tyyppisiä nostoja ja ikään kuin esittelejä kuin tuolloin, osittain omasta mielenkiinnosta ja arveluista mikä teitä muita voisi kiinnostaa. Tämän vuoksi olisi tärkeää saada tähän ketjuun viestejä, että voisin vähän enemmän kohdistetusti miettiä pelejä mainostettavaksi. Myös muut, joilla on pelejä pöytälaatikossa saa mainostaa ja esitellä, niin kun sanoin, oon myös kiinnostunut olemaan pelaajana itse.
Yksi Sormus: seikkailuja erämaan reunoilla
The One Ring on nimensä mukaisesti J.R.R. Tolkienin Keskimaahan sijoittuva roolipeli. Vanhoille Kerp-miehille tämä tietty nostattaa hymyn suun pieleen ja vanhoja muistoja mutta nyt ei olla muistelemassa niitä. Peli on uusi ja tunnelmallinen, ei Kerp-klooni. Peli keskittyy mielenkiintoiseen aikaan: eletään aikaa Hobitin ja Tarun Sormusten Herrasta välissä. Viiden Armeijan Taistelusta on kulunut muutamia vuosia ja tilanne Synkmetsän ympärillä on tasaantunut. Ihmiset, haltiat, kääpiöt ja hobitit elelevät suhteellisen rauhassa mutta Varjo tekee silti nousuaan, tehden erämaasta vaarallisen paikan. Käännämmekö selkämme muukalaisille ja pidämme huolta vain omasta yhteisöstä vai olemmeko valmiita laittamaan itsemme likoon vapaiden kansojen puolesta? Onko meistä edes sankareiksi vai onko kohtalo ja kutsumus vain vienyt meidät tähän pisteeseen? Örkkejä, jättiläishämähäkkejä, kumpuilevia mäkiä ja synkkiä metsiä, ahneita kauppiaita ja satunnaisia seikkailuja vrlhon toimesta, tervetuloa Keskimaahan.
Kartalla peli keskittyy Synkmetsään ja sitä ympäröiviin seutuihin, mikä on mielestäni myös hyvä rajaus. Peli on hyvin uskollinen lähdemateriaalilleen, enemmän kuin mitä eräs toinen peli koskaan oli. Älä oleta heitteleväsi tulipalloja tai loitsuja ylipäätään, ne on parempi jättää velhoille. Peli on siis hyvin uskollinen lähdemateriaalilleen, säännöt tukevat Keskimaa-fiilistä ja ovat mielestäni hyvin toimivat, erityisesti hahmonluonista tykkään kovasti.
Jos vähän "matalampi fantasia" ja Keskimaassa seikkaileminen kiinnostaa, tämä on sinua varten.
Savage Worlds: Pakollinen paha
Necessary Evil on supersankari-peli mutta hienoisella twistillä. Pelaajahahmot eivät ole supersankareita. Käytännössä supersankareita ei enää ole. Avaruudesta tulleet muukalaiset huijasivat supersankareita ja onnistuivat tappamaan heidät lähes kokonaan ja valloittamaan maapallon. Nyt on kuitenkin superkonnien vuoro, meistähän piti tulla maailman ja/tai New Yorkin herroja! Pelaajahahmot ovat se pakollinen paha, joka tarvitaan, että maata sortavat alienit saadaan potkittua pois palloltamme (tai ainakin kaupungista). Eli siis supersankaripeli twistillä. Säännöstöä ja maailmaa voidaan käyttää myös supersankari-pelin pohjana, jos pahikset eivät kiinnosta. Sääntöpohja on erikoinen mutta korkea oktaaniseen toimintaan soveltuva Savage Worlds.
Jos supersankarit, supervoimat ja avaruuden muukalaiset ovat sun juttu, tämä on sinua varten.
Twilight: 2000, joukkotuhon jälkeen
Twilight 2000 on peli kolmannen maailmansodan jälkeisestä maailmasta, johon itse ottaisin vähän toisenlaisen näkökulman kuin Jalkasen kampanja vuosia sitten. Maailma on vielä karumpi paikka, sotaa ei enää käytännössä käydä ja hidas jälleenrakentaminen on alkanut. Kuitenkin kaikesta on pulaa, radioaktiivisuus ja laskeumat ovat ongelmia ja samoin se kilpaileva kylä 10 kilometrin päässä. Peli olisi ehkä hieman Fallout-vaikutteinen eli erämaata, raunioita, tarinoita selviytymisestä ja siitä, mitä sen eteen on pitänyt tehdä. Myös sellainen peli kuin This War of Mine toimii tämän pelin tausta vaikuttajana: mitä minä olen valmis tekemään, että selviydymme tässä sodan, nälän, kurjuuden ja kuoleman runtelemassa maailmassa? Säännöstönä toimii Twilight 2000 niiltä osin kuin se on sovellettavissa, peli kun on enemmän sotilastoimintaan keskittynyt kuin tämän tyyppiseen selviytymiseen. Taistelusysteemi on ainakin armoton.
Jos maailmanlopun jälkeinen selviytymiskamppailu ja moraaliset valinnat ovat sellaisia juttuja mitkä kiinnostaa sua, tämä on sinua varten.
Tähtien Sota: Saaga
Star Wars Saga Edition on Tähtien Sota-roolipeli, jonka sääntösysteemi pohjaa Dungeon and Dragons 3.5-versioon mutta on siitä tuunattu ja selvästi erilainen versio (enemmän erilainen kuin Pathfinder). Oletko halunnut olla galaksin toiseksi paras salakuljettaja, ässäpilotti, rohkea kapinaliiton sotilas tai pahuuttava vastustava jediritari? Tässä pelissä tämä kaikki on mahdollista. Haluaisitko nähdä kloonisodat yhden sukukunnan silmin tai olla osa kapinaliittoa Kuolontähden tuhoutuessa tai puolustaa Vanhaa Tasavaltaa Darth Revania ja Darth Malakia vastaan? Onnistuu, tämä Tähtien Sota-peli on sijoitettavissa lähes mihin tahansa aikaan, jonka kyseinen universumi tuntee. Säännöstö on suoraviivainen ja monista kohtaa tuttu mutta silti riittävän erilainen, ettei tämä tunnu Pathfinderilta avaruudessa. Mielestäni tässä pelissä on tärkeää kuulla pelaajien mielihaluja, me kaikki kun koemme Tähtien Sodan hieman erilailla, joten en lähde enempää kuvaamaan mikä ajatus mulla on.
Jos tykkäät Tähtien Sodasta ja haluaisit olla osa galaksia kaukana, kaukana täältä, tämä on sinua varten.
Heimot
Suomalainen Heimot on peli avaruuteen paenneesta ihmiskunnasta, joka elää pitkästä aikaa rauhassa. Vanhan maailman hegenomian tilalla ovat ihmiskunnan yhdeksän heimoa, joiden välit ovat vähintäänkin tulehtuneet sisällissodan myötä. Kuitenkin villin avaruuden uhat, aina nälkäinen sirkkojen Parvi, luopiot ihmiskunnan keskellä ja juonittelevat muukalaisrodut luovat uhan, jonka edessä ihmiskunnan on tehtävä päätös: haudata sotakirves ja rakentaa ymmärryksen ja yhteistyön ilmapiiriä vai tuhoutua sisäiseen kahinointiin. Kaiken tämän keskellä ovat klaanittomat, heimoistaan pois potkitut hylkiöt, joita kuitenkin tarvitaan. Kukapa haluaisi liata omia käsiään kun on jo valmiiksi kunniattomia ja uhrattavia yksilöitä olemassa? Heimot muistuttaa niin Frank Herbertin Dyyni-kirjasarjaa kuin tv-sarja Fireflytä, peli on scifiä mutta se tavoittelee realismia (verrattuna esimerkiksi Tähtien Sotaan). Teknologia ei ole kovin kaukana omastamme ja Keskusmaailmojen ulkopuolella tieteen uusimmat saavutukset ovat vain kaukainen unelma, me viljelemme maamme käsivoimin! Avaruusaluksia, hylättyjä tutkimusasemia, juonittelevia rikollisia ja aatelisia, liian hyvältä kuulostavia sopimuksia. Tätä on Heimot.
Jos realistinen scifi-seikkailu, joka taipuu monenlaiseksi, on sun juttu, tämä on sinua varten.
Sellaisia pelejä minulla. Anteeksi taas tekstimuuria, yleisönpyynnöstä mukana myös tuollaiset tl;dr-lausahdukset jokaisesta pelistä, jonka ajattelisin kiinnostavan edes jotain prosenttia tästä peliporukasta. Saa reagoida, kysyä, innostua ja olla innostumatta. Kunhan keskustellaan. Ja tosiaan, jos sinulla on peliajatus (Miksa, Ismo, Atte, Jalkanen nyt ainakin) niin kirjoittakaa oma esittely, olisi hienoa lukea!
Seuraavassa osassa enemmän Pathfinderista.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.
If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.