[SD] Kommentit pelikerroista

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 12 Elo 2012, 11:02

Noniin, saatiin taas pelattua pitkästä aikaa Mökkiconin kustannuksella, hyvä näinkin.
Pienestä satunnaisesta sekavuudesta oli hyvä pelikerta ja hahmot sai jotain aikaankin
lopulta.

Sekavan alun ja melko tapahtumaköyhän matkan (nuijapääetanoita lukuunottamatta) jälkeen
selvittiin itse tapahtumapaikkalle, joka olikin vähän erilainen tai ainakin isompi (n. Pirkanmaan
kokoinen) maaläntti.

Mustan veren maa on siisti paikka ja sitä asuttavat mönkiäiset vielä jännenpiä. Jos Gah´nen
selviää täältä hengissä, tulee hän palaamaan tänne tutkimaan sen faunaa. Musta veri sinänsä
ei häntä kiinnosta mutta eihän sitä ikinä tiedä... ;)

Jäänee ikuiseksi mysteeriksi, miksi maan henki ohjasti meidät drow-lukin suuhun vaikka varmasti
tiesi drowien oikeasta suunnitelmasta. Toisaalta tuhansia vuosia vanha maan henki varmaan
näkee maailman hieman eri tavalla kuin nuoret haltiat. Drow-lukeista puheenollen... älä ikinä
ole vaarallisin henkilö huoneessa jos vihollisen kyvyistä ei ole mitään tietoa. Tämän
huomioimatta jättäminen oli joskus maksaa myös erään Minthaksen hengen...

Lukki oli ehkä aavistuksen tylsä vihollinen vaikka on toki myönnettävä, että pelaajahahmot käyttävät
kovia loitsuja ihan yhtälailla. Jos se disintegraatio olisi esimerkiksi osunut sitä lonkeromöttiä vastaan,
olisi taistelu ollut varmasti pari kierrosta lyhyempi. Että sikäli ihan reilu peli. Kurjaa toki näin pelaajana,
jonka hahmo muutettiin tomukasaksi sen kummempia kyselemättä :D Onneksi tästä (vielä) selvittiin.

Se kristallipaikka oli jännä ja sen vartija oli jännempi. Tässä on viimeaikoina tullut vietettyä aika paljon
aikaa grapplessa, ehkäpä tässä oppisi pysymään poissa pahoista paikoista ja hankkimaan sen dimension
doorin pahimman varalta. Devianin suoritus oli komea, tämä antoi suurta luottamusta myös lopputehtävän
onnistumista kohtaan.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Elo 2012, 11:48

Visalle virtuaalinen keksi: 100. kommentti. ;)

Hieman ehkä näkyy ja tuntuu, että on kuukauden tauot pelien välissä. Toisaalta Hopeinen Sirppi alkaa olla jo sen verran loppupuolella, että ei tuolla suurta haitta vaikutusta ole. Ihan mukava pelikerta, jossa ehdittiin tehdä vähän kaiken näköistä, kuten Visa jo yllä luetteli. Kaikin puolin sellainen perustasainen kirjan aloitus, mitä nyt yksi hahmo otti ja kuoli heti kättelyssä. Saattoi olla hyvin, noh, julma tapa menettää hahmonsa mutta tollasta tämä korkean tason pelaaminen välillä tuppaa olemaan. ;) Oikeastaan tuo oli vihollisen ainoa "save-or-suck"-loitsu, joten hieman siinä oli Gah'nenilla huonoa tuuria kun silmätikuksi päätyi mutta onneksi siitä selvittiin ilman monen tunnin mittaista pohdintaa. "Death is cheap" as someone might say.

Saitte yhden glyyphin tuhottua mikä on tietenkin täyttä plussaa. Taistelu abyssaalista metsästäjää oli mainion epätoivoinen, kaveri on aika julma (vaikkakin epäilen että sen stattiblokissa on virhe AC:n kohdalla) mutta ajettavissa pakosalle. Selvisitte säikähdyksellä. Tarkoitus olisi saada seuraavalle pelikerralle vähän enemmän noita paikallisia hirviöitä, kattoo jos sais vähän oldschool-henkeä tuotua mukaan. Mikon kommentti "Liisa Ihmemaassa"-viittauksista lienee paikallaan, toinen kirjallinen inspiraatio on tietty Jules Vernen "Matka maan keskipisteeseen". ;) Että jos nuo on tuttuja niin kannattanee olla varuillaan.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 12 Elo 2012, 17:35

Juu, Mustan veren maa on kiehtova paikka, vaikka taitaakin olla täynnä enempi noita ikäviä yllätyksiä. Voittaa aina drow-kaupungissa valeasuisena pelkäämisen.

"Juuren" tutkiminen oli harhareissu, joka kävi vähän turhan kalliiksi, mutta näitähän sattuu tosielämässäkin. Ehkä harhaanjohtamisellemme löytyy selitys, ehkä ei.

Tosiaan, tuntui hieman pahalta rikkoa positiivista energiaa säteilevä riimu, mutta onneksi asioista paremmin perillä olevat tekivät sen. Kova urakka on tiedossa ennen kuin tehtävä on suoritettu.
Toki niinku toki lähtökohtaisesti toki haasteellista toki niinku toki sitä kautta toki niinku toki enään toki hässäkkä toki.
And something smart here in english. It's in english - not in finnish - so of course it's smart.
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 407
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 20 Loka 2012, 17:43

Ehkä vähän haki pitkä tauon jälkeen tuohon agenttitoimintaan perehtyminen ja kaikenlainen
mehukas oheistoiminta vähän häiritsi.

Mutta. Kerrankin meillä oli jotenkin selvä päämäärä ja ryhmässä saatiin melko yksimielisiä
päätöksiä tehtyä nopeasti, mikä on välillä ollut haastavaa agenttiemme kesken. Hyökkäys
linnakkeeseen oli hyvä mutta velhoilla (tai tässä tapauksessa sorsalla) on perinteisesti pahana
tapana sotkea pakkaa, niin nytkin.

Jos ei muuta niin hyökkäys saarelle ainakin näytti droweille että ollaan tosissamme. Harmillisesti
meidän läsnäolo paljastui ilman, että saavutettiin sillä oikeastaan mitään. Ihme ettei ruumiita
tullut sillä reissulla. Se mato oli aika häiritsevä olkoonkin, että Orval oli ainoa joka näki sen kunnolla.

Resurssit kuluvat loppuun, taas yksi valitettava kuolema ja luolassa koluaminen on henkisestikin
raskasta puuhaa. Gah´nenia harmittaa henkilökohtaisesti syvästi agenttitoverin kaatuminen ihan
vieressä ilman, että ehti ajoissa apuun. Life sucks sometimes.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 20 Loka 2012, 21:44

Oli kyll mukava päästä jatkaan vaikka vähän pelkään, notta ei ihan nyt kampanjan kokonaisuus välity kesän taukoilun takia. Onneksi on Mekanismi, josta pääsee lukeen lähes kaikki pelatut pelikerrat, ei tee varmaan kenellekkään pahaa kerrata. :P Ei mitään ihmeempää valittamista, vähän levotonta mutta olkoon. Pelikerta meni niiko meni, saitte vapaat kädet tehdä mitä lystäsitte ja sehän teidän tuhoksi olikin koitua. ;) Ei maar, saaren taistelu oli kaiken kaikkiaan kaoottinen sekasotku josta kaikki kuin ihmeen kaupalla selvisivät elossa. Sen sijaan pikkulinnakkeessa, jonka valloituksen piti olla ihan oikeasti helppo nakki, tuli yksi ruumis.. Noh saitte kuitenkin kokea olevanne kovia jeppejä vetäessänne vartijoita ja lukkeja turpaan. Mietin vain miten teidän käy jos koskaan pääsette Allevrah Azrinaen kimppuun...

Hyvällä fiiliksellä eteenpäin!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 20 Loka 2012, 21:58

Noh, totuus vaan on että helpless-tila + vihollinen jolla on edes vähän aikaa = ruumis. Se vaan on niin
eikä siitä pääse mihinkään :D Ei kukaan täysjärkinen jätä tappamatta avutonta uhria varsinkaan
jos tietää ettei se sitä kauaa ole.

Niin, näillä saveilla ei oikein velhoja vastaan rokata mutta leuka rintaan vaan jnejne.!
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Viiksu » 23 Loka 2012, 17:47

Ihan jees pelikerta vaikka hieman taukoa taas olikin. Sinänsä vähän harmillista, että tarina ei jokseenkaan edennyt juuri yhtään vaikka saatiinkin vetää droweja kuuppaan.

Saaren zombailut oli kyl ihan jees vaikka vähän turhaa olikin. Orvalin sekoilut ainakin Valierin kohdalla kuumentaa verta :) Ihme ettei muut solun jäsenet reagoi tähän mitenkään
Valier kun on tommonen synkkis yksinmöllöttäjä.
Linnake taas oli kyllä ihan mukava ilman sitä sorsaa. Hieman syö kyl miestä kun hahmo kuolee johonkin noinkin turhaan ja kun vaan ei saa yli 10'ntä nopasta. Möh

Mut joo, uudella höngällä eteenpäin.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 24 Loka 2012, 09:05

Tykkään kovasti rymytä korvessa maan alla! Ei ainakaan tarvitse miettiä ovatko vastaantulijat ystäviä, koska ovat joko vihollisia tai vihamielisiä luonnonolioita. Tauko venähti pitkäksi, mutta sitä hauskempaa tuo sitten oli. Orval tosin ei pääse käyttämään luovuuttaan niin hyvin kuin kaupungissa. Kuittaan sekoilu-nimittelyt munchkailussaan epäonnistuneen miekkamiähen katkeruutena. En todellakaan ala seisoskelemaan paikallani ja tökkimään rapierilla tms, jos sillä ei ole mitään vaikutusta. Olen luullut, että hahmot saavat olla erilaisia ja voivat tehdä myös jotain kahjoa. Vai pelataanko seuraavaksi kampanjaa "Tuulipuku päällä kauppaan ja takaisin"? Ja Orvalhan ei ole kuollut vielä kertaakaan! :lol:
Toki niinku toki lähtökohtaisesti toki haasteellista toki niinku toki sitä kautta toki niinku toki enään toki hässäkkä toki.
And something smart here in english. It's in english - not in finnish - so of course it's smart.
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 407
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Viiksu » 24 Loka 2012, 10:01

pakko korjata sen verran, että se jota ketuttaa on valier, ei ismo. Itte kyllä ihan nautin miten orvalin zombailut etenee, mutta ei toi mun mielestä oo mikään ihme, että tommonen toiminta ketuttaa kun kuitenkin on "maailman kohtalo" porukan käsissä. Valieria siis.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 24 Loka 2012, 10:09

No juu, ilmeisesti Valier pitää mölyt mahassaan ... vielä. Moittiminen voisi vain provosoida Orvalia. Valierin ja Devianin kiistakin taitaa vielä olla ratkomatta?
Toki niinku toki lähtökohtaisesti toki haasteellista toki niinku toki sitä kautta toki niinku toki enään toki hässäkkä toki.
And something smart here in english. It's in english - not in finnish - so of course it's smart.
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 407
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 24 Loka 2012, 17:07

Ei Orvalin toimet nyt niin sekoilua ole ollut, onhan hän taistelun hälyä hyväksi käyttäen ennenkin
livahtanut tiedustelemaan, nyt ei vaan onnistunut niin hyvin :D Ja teki tuo ainakin taistelun
paljon mielenkiintoisemmaksi kuin jos Valier olisi vain miekalla silponut demoniparan (niin
kuin lopulta kävikin kyllä).
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 19 Tammi 2013, 11:20

Tättärää, saatiinhan hyvät pelit pystyyn pitkästä tauosta huolimatta. Itse olin kyllä edellisen
illan riennoista vähän väsynyt ja Mikko oli vielä väsyneempi mutta selvittiin kyllä.

Kohtaus madon kanssa oli aika hauska, harmi vaan että Devian joutui kokemaan kovia.
Eikä oman hahmon kohdalla vastaava ollut kaukana. Gah´nen joutunee käymään hieman
itsetutkiskelua ja miettimään, miksi ei onnistunut solutoverin pelastamisessa.

Niiden yrmyn näköisten matelijoiden kohtaaminen oli aika mielenkiintoinen, oli
yllättävää löytää tuosta maasta älykästä elämää, joka ei halua tappaa meitä.
Hyvin meni sitten onneksi. Hauska lisä Antin kähinöineen ja nurkkakaapin kokoisine
männinkäisineen muuten kovin survival-henkiseen seikkailuumme!
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 20 Maalis 2013, 18:16

Jaa nii piti varmaan kommentoidakkin pelejä. Aikaahan on jo vähä kulunut mutta kai jotain tästä muistetaan.

Sen verran nyt ainakin muistan, että itselläni oli hauskaa. Sitä matoa pakoon juostessa alkoi olemaan aika epätoivoinen olo mutta selvittiinhän siitä ja juonikin eteni kivasti
kun saatiin kartta haltuun. Se jyrkännekohta oli aika jännä, harvemmin noin vertikaalisiin tilanteisiin joutuu. Ne tippukivimonsterit oli aika hassuja :p
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 21 Maalis 2013, 23:58

Pelikerta oli ihan mainio. Huomaan tällä hetkellä haluavani pelaamiselta vähän erilaista sisältöä kuin mitä Hopeinen Sirppi tarjoaa mutta kyllähän tätä pelaa. Teillä oli selvästi hauskaa, vaikka joitain juttuja on unohtunut ja aika paljon saisi kerrata pelikertoja ennen peliä. Se että teillä on/oli hauskaa on tällä hetkellä kuitenkin tärkeämpää kuin muut jutut, saadaan hyvällä maku suussa pelattua tämä loppuun.

Se iso mato oli tosiaan yksi niistä vihollisista, jota ei ole tarkoitettu voitettavaksi vaan paettavaksi. Se on siis voitettavissa mutta se on hyvin haastavaa. Drow-leiri meni ihan kivasti, tavallaan pääsitte tosi helpolla kun papitar kaatui nopeasti mutta kaikille riitti jotain tehtävää ja Devian oli taas hajuhirviön kourissa. :P Kallio on ihan hauska mutta ei kovin kiinnostava riimu verrattuna esimerkiksi Abyssaalisen metsästäjään, verivalamoon tahi madon vartioimaan riimuun ja alueeseen.

Tästä jatketaan. Yksi tahi kaksi pelikertaa jäljellä (vahvasti veikkaan yhtä mutta teistä ei koskaan tiijä). Käykää lukemassa.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 07 Touko 2013, 17:15

Noniin, Kyonin on pelastettu väliaikaisesti ja kampanja päättynyt pitkän taivalluksen jälkeen. Kiitos osallistuineille!

Jotain muistikuvia vikasta pelikerrasta:

Occamin partaveitsi toimi taas ja yksinkertaisin ratkaisu oli paras. Tapa mato kun se nukkuu... keskiverto roolipelaajana pidin sitä vain täysin naurettavana ajatuksena että tuollaiseeen toimii coup de grace, varmasti olisi ollut jokin hieno pelimekaniikka mikä sen olisi estänyt. I should have known better...

Viimeinen taistelu ei ollut ihan niin eeppinen kuin se olisi voinut olla, blade barrier keskellä taistelukenttää ei varsinaisesti rohkaise osapuolia lähestymään. Onneksi valier oli riittävän kyvykäs taistelija kestämään lähitaistelussa papittaren kanssa muutamaa kierrosta pidempään sitten kun sinne päästiin, muuten olisi kylmästi käynyt koko ryhmälle. Itse tajusin jälkeen päin, että olisin weapon expertisellä saanut aika hyvän +4 dodge ac:n mutta enpä sitten muistanut. Gahnen vähän feilasi tehtävänsä, oli ihan vääränlaisia loitsuja ja olin varustautunut kaikkeen muuhun paitsi vihollisen buffien poistoon. Remove enchiä, banishmenttia ja dismissalia olis ollu. Onneksi sentään Azatan kutsumisen muistin...

Muuten aika sopiva lopputaistelu, ei tosin ihan niin megalomaaninen kaikessa magian ja kummallisuuden määrässä kuin kahden edellisen kamppiksen mutta eeppinen silti!

Jotain ajatuksia kamppiksesta, vielä hämärämpiä kuin edelliset:

Kamppis kärsi ehkä vähän siitä, että kaksi hahmoa olivat aika kovia damagen tekijöitä, sitten yksi oli tuollainen puolivillainen sotavelho joka ei tehnyt isoa damagea eikä omannut valtavaa loitsumäärää ja neljäs oli hiippari/sosiaalityyppi jonka erikoisalaa ei taistelu juuri ole. Tai siis tottakai koko solun idea oli koostua spesialisteista ja jokainen solun jäsen löysi mielestäni paikkansa hyvin mutta varsinkin taistelupainoitteisissa kohtaamisissa oli homma vähän epätasapainossa, muuten homma kyllä toimi hienosti.

Itse en tässäkään kamppiksessa oikein saanut roolipelattua hahmoani. Ehkä olen itsekkin yhtä tylsä ja yksiulotteinen persoona kuin hahmoni keskimäärin :D

Kaikkiaan kampanjan pulma- ja taistelukohtaukset olivat mielestäni aika sopivan haastavia (paitsi se mato), propsit Antille siitä, että ei tullut party wipeä. Useimmat hahmon kuolemat johtuivat lopulta vaan huonosta tuurista ja riskinotosta. Paitsi ehkä tuo hahmoni oma viimeinen kuolema, sitä loitsua en olisi pakoon päässyt. Tosin siihenkin myötävaikutti se heal-scrollin faili. Hienoa kun on koko kamppiksen kehittänyt ja maxannut umd:tä ja sitten ainoa heitto feilaa :p

Juoni jaksoi pitää mielenkiintoa yllä, kirjoista parhaat olivat eka, kolmas ja neljäs kirja. Sissisodan suunnittelu ja kaupungissa kikkailu olivat erittäin toimivia konsepteja. Myös 5. kirjan salaliittokuvio oli aika jännä vaikkakin aika omituinen jollakin määrittelemättömällä tavalla. Vika kirja oli aika suoraviivainen vaikkakin sielläkin mutkiteltiin aika sujuvasti lähes viitoitetulla polulla :D

Vielä kerran, kiitos ja kumarrus.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 08 Touko 2013, 16:37

Viimeinen pelikerta on viimeinen pelikerta. Muutamasta syystä saattoi olla kummallinen pelikerta, ei ehkä ihan niin tyypillinen "viimeinen peli". Suurimpana tietty jo monesti mainittu harva pelitahti. Viimeiselle pelikerralle pitäisi aina varata sellainen 7-10 tuntia aikaa, jotta saadaan loppumätöt pelattua rauhassa MUTTA myös rauhassa viedä kamppis loppuun. Nyt vedettiin homma nippuun noin puolessa tunnissa, mikä oli ihan toimiva juttu mutta olisin ehkä halunnut livenä rupatella vähän enemmän menneestä pelistä ja fiilisistä (tämän takia on ollut tapana käydä esim pitsalla viimeisen pelikerran jälkeen, voidaan jakaa fiiliksiä ja sen sellaista). Nyt eivät aikataulut mahdollistaneet tällaista toimintaa.

Viimeinen taistelu ja Allevrah Azrinae. Kova loppuvihollinen kakin puolin vaikka oli vain tasoa kovempi kuin te. Selityksenä ikävälle blade barrierille on se, että kaikki aika jonka matriarkka pystyi teiltä viemään oli hänelle voittoa. Mie en myöskään pj:nä osannut arvata, että muuri pysäyttäisi teidät noin täysin, tuohan ei oikeasti ollut edes optimaalisin paikka sille.. Huvittavinta tässä oli se, että vahinko joka lopulta koitui Allevrahille kuolemaksi tuli kahden-kolmen viimeisen kierroksen aikana kun taistelu kuitenkin kesti sen 33 kierrosta.

Visa kirjoitti:Muuten aika sopiva lopputaistelu, ei tosin ihan niin megalomaaninen kaikessa magian ja kummallisuuden määrässä kuin kahden edellisen kamppiksen mutta eeppinen silti!

Jep, vaikka kestihän tämänkin vaikka kuinka ja kauan. Olipahan erilainen kokemus kuin edelliset. :P

Loppuhöpinät oli teidän osalta tosi jees, oli hauska nähä miten nopeasti keksitte hahmoillenne tekemistä Toisen Pimeyden estämisen jälkeen. Kuten edellinen kamppis (KVK), tämäkin jäi vähän synkkiin tunnelmiin. Kuten Mikko totesi, tilanteet eivät tahdo palautua takaisin entiseen vaan uusia uhkia ja synkkiä pilviä nousee aina esiin toisten väistyttyä. Musta tämä jatkaa ja sopii myös tämän koko kampanjan teemaa ja historiaa: 10 000 vuotta sitten Talvineuvosto johdatti haltiat pois Golarionista ennen Taivaanputoamista mutta samalla syntyi drow-haltioiden suku. Talvineuvoston rooli muuttui, suojella salaisuutta että haltioista oli syntynyt uutta pahuutta ja että jokainen haltia voi olla riski. Kun Allevrah petti Talvineuvoston ja Neuvosto ei saanut Allevrahia hengiltä, syntyi taas uusi uhka: Toinen Pimeys ja haltiakansan tuho. Teidän tekonne pelasti maailman Toiselta Pimeydeltä mutta vaikeuksien ketju ei ole katkennut kun Zdrowien olemassaolosta tuli julkista tietoa ja Zirnakayn on marssimassa sotaan. Voiko tämä ketju edes katketa?

Vaikka tällaisia hienoja filosofisia pohdintoja saan tästä kirjoiteltua niin olen samalla helpottunut ja iloinen siitä, että kamppis saatiin vihdoin loppuun. Pahat motivaatio-ongelmat söi omaa kiinnostusta ja jaksamista kamppiksen suhteen. Onneksi sain edes Ismon hahmoon liittyvän juonen tuotua loppuun kamppiksen aikana. Mulla oli isoja suunnitelmia joista osan pääsin toteuttaan alkukamppiksesta mutta viimeinen kirja pelattiin hyvin puhtaasti ilman mitään lisäyksiä tai muutoksia. Lukuunottamatta tietty lopputaistelua jonka laitoin ihan uusiksi: alkuperäisessä taistelussa olis ollut hitosti enemmän jengiä (~10 drow-soturia, 6 papitarta, 4 demonia ja Allevrah).


Tavoitteeni oli tehdä toimivampi, paranneltu ja muutenkin parempi kamppis kuin mikä tuo olisi ollut valmiina mutta en enää osaa arvioida miten tässä onnistuin. Teidän palaute on tässä kohtaa avainasemassa kun lähen kamppistani arvioimaan. Haluatteko te millaista palautetta multa? Ajattelin kehua teitä ihan ryhmänä tässä ketjussa mutta haluatteko henkilökohtaisempaa palautetta yv:llä?
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Visa » 09 Touko 2013, 10:16

Kaikki kehittävä palaute on hyvää palautetta!

Harmi että venähti tällee, olis ollu kiva nähdä mitä spesiaalia sulla olis ollu takataskussa :D Mutta ymmärrän kyllä että kerran kahdessa kuukaudessa pelattavaan kamppikseen ei älyttömästi jaksa paukkuja pistää.

Jälkipeleihin olisi kyllä kiva käyttää enempi aikaa mutta joskus tosielämä vie vaan voiton. Mutta onneksi on fore!

Itselle jäi kyllä pelaajana hyvä fiilis ainakin kamppiksen sisällöstä. Vähän omaa fiilistä söi se, että Mikko olisi omien havaintojeni mukaan kaivannut ehkä vähän vähemmän mättöpainotteista menoa ainakin viimeisessä kirjassa (muuten oli hyvin tasapainossa), mikä näkyi kyllä motivaation puutteena pelejä kohtaan. Ei tämä siis pahalla, ymmärrän kyllä ja itseäkin vähän häiritsi se, että Valier ja Devian teki 80% vahingosta viholliseen kirjassa, jossa merkittävää osa toiminnasta oli taistelua kun ei itse saanut kauheasti aikaiseksi muillakaan saroilla. Vaikkakin edelleen pitää muistaa Shin´rakorath-solun roolitukset jnejne. Mutta ensi kerralla sitten toisellatavalla.

Itse kyllä edelleen kaipaisi pf-kamppista pelattavaksi, vaikka edes kerta kuussa tahdilla. Tai ainakin jos ei kovin tiiviillä tahdilla ruveta Dresden filesia pelaamaan.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Pyry » 18 Touko 2013, 21:03

Hiiohoi!

Jees, kamppis vihdoin takana, mikä ei nyt itsessään ole hyvä asia! Olihan siinä! Vaikka tätä nyt pf:n huonoimmaksi AP:ksi kutsutaan (jos oikein muistan), niin kyllä tämä silti oli ihan virallista viihdettä in my book. Vähän toki söi tunnelmaa se, että pelitahti oli mitä oli. Tämä on huomattu jo tuossa Carrion Crownissa, että porukan keskittymistä ja intoa vähän syö se, ettei päästä pelaamaan kuin kerran kuukaudessa jos sitäkään :f TÄSTÄ huolimatta oli ihan nautinnollinen matka jos minulta kysytään. Pystyin pelaamaan sellaista hahmoa niin kuin tahdoin ja suunnittelinkin, kun tahdoin.
Oli vähän erilaista pelata pahalla hahmolla ja muutenkin persoonaltaan erilaista hahmoa, mitä itse on, mikä tottakai on roolipeleissä se "juttu". Ehkä Anttikin huomasi aikanaan Jalaxista ja Faenorista tiettyä samankaltaisuuksia, kuin itse pelaajasta :D
Devian taasen oli aikalailla vastakohta edellisille, synkän määrätietoinen, kylmä ja armoton, mutta kuitenkin valmis kuolemaan aatteensa puolesta. Muutamissa tilanteissa oli "ihan roolipelattava hahmoa". Oli siis vähän niin kuin haasteena itselleni pelata sellaista persoonaa joka poikkeaa omasta radikaalisti.

Sitten vähän muiden hahmoista pintaraapaisu:

Valier: Synkkä persoona, jonka menneisyys vaikutti kovinkin synkältä. Pieniä tiedonhippuja tippui välillä miehen menneisyydestä, mutta lopuksi jäi vähän mysteeriksi, mikä ei ole huono juttu, vaan sopi ihan hyvin mieheen, jonka kanssa ainakaan oma hahmo ei tullut toimeen muuten kuin töiden pakosta.

Gah'nen: Ryhmän "kilttipoika." Hmmm. Vähän jäi etäiseksi hahmoksi. Eipä Devian kertaakaan oikeastaan jutellut miehen kanssa työn ulkopuolisista asioista. Toki pitkät tauot pelikertojen välillä etäännytti lisää hahmosta, joka pysyi kamppiksen aikana taka-alalla. Vaikutti kyllä vähän ns. epävarmalta persoonalta, joka ei aina luottanut omiin kykyihinsä, välillä aivan turhaan. Mutta kuten tuo velipoikakin mainitsi, niin ei itsekään päässyt ihan sisälle hahmoon, jolloin tottakai ulosantikin jää vähän pieneksi.

Orval: Ryhmän ehdoton outolintu. Välillä omaa hahmoa mietitytti, mitenkä tuollainen "Pitkä kuuma kesä-elokuvasta revitty Jimi Pääkallo" oikein oli päässyt hopeisen sirpin jäseneksi. Hahmon taustasta ei mitään jäänyt käteen, johtuen siitä ettei mitään menneisyydestään oikein puhunut. Osoitti kyllä osaamisensa ja hervottoman tuurinsa tehtävän aikana. Vaikka oma hahmo piti Orvalia vähintään epäilyttävänä, niin pelaajana täytyy myöntää että Orvalin seikkailut olivat kyllä mainiota lisää kamppikseen ja toi sitä huumoria, mitä muuten synkässä kamppiksessa ei juurikaan ollut. :D

Hiiohoi, kamppiksen lopusta vielä: Lopputaistelu oli vähän notta joo. Pari loitsua ja ammattilaisryhmältä menee sormi suuhun. Kuitenkin taistelussa kaikki löysivät lopulta sen oman paikkansa ja Orval pari tasoa muita alempana ja ainoana nollan kuoleman hahmona sitten sai riimut poistettua ja maailman pelastettua. Itse taisteluhan oli varmaankin pisin pathfinder historiassani ja olikin. Vaikka ehkä muille tuli vähän pitkäveteistä oloa(jos tuli), niin itseäni ei moinen kauheasti haitannut. Hyvinhän se meni! loppujen lopuksi.

Kamppiksesta vielä yleensä: Mustien halitoiden kaupunki oli ehkä yksi lemppareistani, vaikka toki alun Riddleportissa soluttautuminen oli hauskaa ja mielenkiintoista. Mutta juu Drowien kaupunki oli hyvä, etenkin pidin siitä luolastoissa oloa, kun hahmot pakenivat kaupungista. Olisin pelaajana kyllä voinut harhailla pidempäänkin luolastoissa :D
NIIN ja toki se haltiakaupungin taistelu maanpäällä! Se oli ihan komiaa! En paikkojen nimiä ikinä muista, mutta tiedätte kyllä mitä meinaan! Kyllä vihollisien tappaminen on aina hauskaa D:
Mutta näillä mennään, uutta kamppista toivoessa ja odotellessa, tai ihan mitä vain roolipeliä! (ks. Dresden files)
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 19 Touko 2013, 15:29

Pyry kirjoitti: Vaikka tätä nyt pf:n huonoimmaksi AP:ksi kutsutaan (jos oikein muistan), niin kyllä tämä silti oli ihan virallista viihdettä in my book.

Mukava kuulla jos oli viihdettä. ^^

Tuo "huonoin AP" tulee lähinnä muutamasta syystä jotka voin nyt avata teille. Koko kamppiksen rakenteessa on muutamia heikkouksia: kamppista myydään Riddleport-seikkailuna ja hahmoja sidotaan kaupunkiin esimerkiksi traittien avulla. Kuitenkaan suurin osa kamppiksesta ei tapahdu kaupungissa, joten tämä sitominen on turhaa ja turhauttavaa kun juoni vie hahmot sieltä pois. Haltiat ja heidän ongelmat tuskin kiinnostaa Riddleport-hahmoja kovinkaan paljoa, varsinkin kun haltiat suhtautuu ulkopuolisiin kylmästi, jopa töykeästi mutta odottavat silti hahmojen auttavan heitä ja olemaan sankareita. Tää korostuu erityisesti viidennessä kirjassa, Pimeyden Muisto, jota pidetään huonoinpana seikkailuna ikinä. Lähinnä kuningattaren huijausta ei arvosteta Paizon sivuilla ollenkaan, Talvineuvoston torni on puuduttava luolastoromppaus ja lopulta tapahtumat ei vaikuta juuri mihinkään. Pimeyden Muisto oli se osa jota muutin meillä kaikista eniten.

Mutta todettakoon, että tässä seikkailipolussa on paljon hyviä mahdollisuuksia, suurta potentiaalia. Esimerkiksi Pyryn mainitsema Zirnakayniin soluttautuminen on ideana tosi mahtava mutta toteutus voisi olla (taas) vähän parempi. Oma fiilis on se, että itsellä jäi myös parannettavaa monissa kohtaa. Esimerkiksi tuolla drow-kaupungissa oletin teidän toimivan oma-aloitteisemmin ja yrittävän esimerkiksi tunkeutua Azrinae-huoneen puoli tyhjään asuimistoon (jota ei ole otettu kirjassa huomioon yhtenä mahdollisuutena) mutta näin ei käynyt. Sellainen "hiekkalaatikko"-mentaliteetti puuttui lähes kokonaan, mikä on tosi sääli. Ehkä mun olisi pitänyt osoittaa selvemmin, että "tehkää mitä halautte, mä en anna koukkuja tän enempää" mutta nyt on myöhäistä jossitella.

Pyry kirjoitti:Devian taasen oli aikalailla vastakohta edellisille, synkän määrätietoinen, kylmä ja armoton, mutta kuitenkin valmis kuolemaan aatteensa puolesta. Muutamissa tilanteissa oli "ihan roolipelattava hahmoa". Oli siis vähän niin kuin haasteena itselleni pelata sellaista persoonaa joka poikkeaa omasta radikaalisti.

Suoriuduit tästä haasteesta silti kiitettävästi. Devian ja Valier edusti tässä nyt sellaista "pahuutta" jota oikeastaan oletinkin. Suoraviivaista, kylmää ja armotonta. Heillä itsellään ei ollut suuria suunnitelmia, jotka olisivat vieneet hahmoja toiseen suuntaan kuin ryhmän tavoitteet. Näinhän mie toisaalta myös ohjeistin aligmenttien suhteen hahmonluonnissa. Tulevaisuudessa kannattaa kuitenkin pohtia pahan hahmon mahdollisuutta tarkasti, koska tämän kamppiksen teema antoi mahdollisuudet pelata "turvallisesti" pahaa hahmoa. Näkisin tilanteen erilaisena esimerkiksi KVK:ssa tai Jadevaltiaassa.

Pyry kirjoitti: Itse taisteluhan oli varmaankin pisin pathfinder historiassani ja olikin.

Sama juttu, 33 kierrosta on aika hurja määrä kierroksia. Eihän taistelussa tapahtunut kierrosmäärään nähden ihan hirveästi mutta näin tällä kertaa.

Pyry kirjoitti:Mustien haltioiden kaupunki oli ehkä yksi lemppareistani, vaikka toki alun Riddleportissa soluttautuminen oli hauskaa ja mielenkiintoista. Mutta juu Drowien kaupunki oli hyvä, etenkin pidin siitä luolastoissa oloa, kun hahmot pakenivat kaupungista. Olisin pelaajana kyllä voinut harhailla pidempäänkin luolastoissa
NIIN ja toki se haltiakaupungin taistelu maanpäällä! Se oli ihan komiaa! En paikkojen nimiä ikinä muista, mutta tiedätte kyllä mitä meinaan! Kyllä vihollisien tappaminen on aina hauskaa D:

Arvelinkin, että Maailmanlopun Kaiku ja Loputon Yö olisivat sun mieleen. Ensinnäkin sota-teemana on mielenkiintoinen ja tässä toteutuskin oli mainio, haltiat käymässä sissisotaa metsässä droweja vastaan kolahtaa ainakin mulle. Zirkakaynista kirjoittelinkin jo yllä.

Jos muut haluavat kirjoitella suosikkiosiaan tästä kamppiksesta niin kirjathan olivat siis:
-Varjo Taivaalla (Riddleport)
-Tyhjyyden Lapset (Paholaisen Kyynär-saari, agata-ufot, tähtimetalli noqual)
-Maailmanlopun Kaiku (sotaa Mieranissa, tasku-ulottuvuus)
-Loputon Yö (Zirnakayniin soluttautuminen)
-Pimeyden Muisto (Talvineuvoston kohtaaminen, haltioiden synkän salaisuuden paljastuminen)
-Lasku Keskiyöhön (Mustan Veren Maa ja loppuhärdellit)

Samoin jos juonessa on jotain kummallisuuksia, tyhjiä aukkoja jotka eivät teille selvinneet missään vaiheessa niin kysykää! Vastaan mielelläni ja kuvittelisin, että näitä saattaisi muutama olla mielen tai kielenpäällä.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: [SD] Kommentit pelikerroista

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 19 Touko 2013, 15:30

Pyry kirjoitti:Sitten vähän muiden hahmoista pintaraapaisu:

Heh, nää oli hyviä. Otanpa mallia ja kirjoittelen myös jonkinlaista pelaaja-palautetta samalla.

Valier ja Ismo:
Pyryn kanssa samoilla linjoilla. Ainoa hahmo, jonka taustan solmuja päästiin oikeasti ratkomaan. Ismo voisi kommentoida oliko hän tyytyväinen tapaan jolla mysteerit ratkesivat vai oliko täysin puppua. Vaikka taustansa ja ominaisuuksiensa suhteen oli selvästi hiljaisempi, omiin ajatuksiinsa tukeutuva hahmo niin olisin silti ehkä kaivannut vähän enemmän puhetta, ideoita ja osallistumista Ismolta ja Valierilta. Erityisesti kamppiksen loppuvaiheessa tuntui, että Ismo/Valier oli täysin hiljaa ja erillään muusta toiminnasta. Mielenkiintoinen hahmo joka tapauksessa ja hyviä hetkiä mahtui reissulle useampia (kuolema Sirppisarvea vastaan, taistelu Tiryin Vonnarcia vastaan). Valier on malli esimerkki Shin'Rakorathin "elävä ase"-mentaliteetista.

Ismolle sellainen palaute jota tuli jo yläpuolella kirjoitettua, että älä anna hahmon mekaanisen puolen rajoittaa osallistumistasi peliin. Valierin CHA 7 näkyi, mikä oli totta kai hyvä juttu (mekaniikka ja todellisuus kohtaavat) mutta olen huolissani siitä, että ajoitko itsesi nurkkaan kun seurasit mekaniikan antamaa rajoitetta. Näen ja tiedän tarinalliset syyt sille miksi Valier ei juuri muiden solun jäsenten kanssa rupatellut. Jos tämä hiljaisuus-aspekti jätetään pois niin mielestäni Valier on hahmona mielenkiintoinen (mielestäni jopa mielenkiintoisempi kuin Ragnar) kaikkien menneisyyden kauhujensa ja kostonhalunsa kanssa.

Gah'nen ja Visa:
Visa sanoo, että ei saanut roolipelattua hahmoaan. Gah'nen oli kuitenkin sellainen pj:n luottohahmo, joka vei juonta eteenpäin (yhdessä Devianin kanssa) mikä on sikäli jo tärkeä rooli. Visalle kuitenkin sellainen vinkki, että ehkä hahmon taustaa miettiessä ei kannata keskittyä koko elämänkaaren kuvaamiseen vaan sellaisiin asioihin, jotka ovat vaikuttaneet hahmoon jollain tapaa. Mikä on tehnyt hahmostasi sellaisen kuin hän on nyt? Kun nämä on keksitty, voidaan miettiä jotain yhden, parin sanan kuvauksia siitä millainen hahmo on: "nopea suuttumaan", "uhkarohkea", "ei kuuntele muita mutta jakaa neuvoja mielellään muille". Verrattuna 10-sivuiseen taustaan, noiden kolmen kuvauksen pohjalta on helpompi lähteä hahmoaan pelaamaan. Gary Gygax on sanonut, että hahmon tausta on se mitä tapahtuu tasoilla 1-3, mikä kyllä pitää kyllä paikkansa. Harva meistä lesoilee pelissä millään mitä on tapahtunut hahmon taustatarinassa vaan juuri sillä mitä on pelissä tapahtunut. Samoin kannattaa aina pyrkiä puhumaan hahmonaan, eikä käyttää kolmatta persoonaa kuvailuun.

Eli älä suotta murehdi roolipelipanostustasi, sillä tämä on taito joka kehittyy tekemällä. Tässä kamppiksessa otit/sait sellaista eteenpäin viejän roolia joka on aina pj:lle avuksi ja hoidit paljon keskusteluja/neuvotteluja eph:iden kanssa. Gah'nen oli pelimekaniikan kannalta erikoisin ja mielenkiintoisin hahmo vähään aikaan, muodonmuuttajat on hauskoja mutta myös aikaavieviä ja hitaita jos ei valmistaudu ennen peliä ja sie kyllä valmistauduit. Sama juttu esineiden rakentelun suhteen, pelikertojen ulkopuolella käytiin ahkeraa keskustelua siitä miten on aikaa ja materiaaleja. Pelikertojen kommentoinnissa muutamat voisivat myös ottaa mallia Visasta.

Orval ja Mikko:
Orval oli hahmona sellainen, että mun oli vaikeaa tarjota välillä järkevää tekemistä hänelle. Neljä ensimmäistä kirjaa periaatteessa meni ihan hyvin mutta kahdessa viimeisessä, tyyliin muutuessa vielä enemmän taistelumuotoiseksi, oli Orval ehkä vähän hukassa mistä olen pahoillani. Kahden ensimmäisen kirjan aikana Orval oli ehkä mielenkiintoisin hahmo koko porukassa joka sopi Riddleportin ympäristöön todella hyvin. Shin'Rakorathiin taas.. Noh ehkä vähän outolintu kuten Pyry totesi mutta täytti paikkansa puhujana ja monitaiturina. Itse pohdin olisitko Mikko kaivannut apua hahmon mekaanisen puolen kanssa, oltaisiin otettu jotain fiittejä ja talentteja jotka olisivat auttaneet taisteluissa pysymään muiden vauhdissa. Tiedän, ettei sun kiinnostus pelatessa ole pelimekaniikassa vaan tarinassa ja hahmolähtöisessä draamassa, mikä tietty vaikuttaa paljon fiiliksiin kun seikkailu on valmiiksi kirjoitettu ja tilaa omille jutuille on hyvin vaihtelevasti.

Kuitenkin Orval oli mainio hahmo ja taitava tuomaan huumoria pelin sisällä. Se on musta parasta huumoria pelatessa. Pelatessa olen itse huomannut parhaaksi tavaksi pysyä hahmossa sen, että puhuu ensimmäisessä persoonassa aina. Välillä mun oli vaikeaa erottaa Mikkoa ja Orvalia toisistaan: tuliko jokin asia nyt pelin sisällä vai ulkopuolella. Vinkkinä tulevaa varten.

Devian ja Pyry
Aiemmin jo jotain Devianista kirjoittelinkin mutta jatketaan vielä. Devian oli suoraviivainen ja sikäli erikoinen hahmo Pyrylle, että kaverista ei saanut huumoria irti oikein millään. Tämä siis kun vertaa Jalaxiin ja Faenoriin. Jos vertailua jatketaan niin näen tavallaan sellaista aikuistumista sun pelaamisessa, joka varmasti näkyisi vielä selvemmin kamppiksessa jota pelattaisiin tasaisella tahdilla ja olisi enemmän juoni- kuin taisteluvetoinen. Halu etsiä erilaisia ratkaisuja on aina mun mieleen ja tunnistan meissä samankaltaisuutta siinä, että pj:n "tarjoama" vaihtoehto tai muiden suosima vaihtoehto ei läheskään aina kelpaa ratkaisuksi. Ilolla katselen pelaamistasi.

Devian oli mekaanisesti hyvin toimiva (jousiampujat lähes aina on) ja tehokas. Välillä pohdin, että selviääkö mikään olento kohtaamista Devianin kanssa. Muutaman kerran mietimme mikä olisi sopiva aselumous jotta pelissä säilyy jokin tasapaino. Tulevaisuutta varten suosittelen yhä enemmissä määrin neuvottelemaan pj:n kanssa hahmon kehityksestä, sillä osaat löytää tehokkaimmat ratkaisut mutta se ei aina ole toivottua. Iloitsen halustasi auttaa muita mekaniikan kanssa, jonka itse hyvin. Rakentavana palautteena sanoisin, että anna muillekkin tilaa pelata omaa hahmoaan rauhassa ja omalla tyylillään, oli se tyyli sitten hitaan pohtiva tai kärkäs kommentoija. Pj usein jakaa valokeilaa mutta taitava pelaaja osaa myös antaa toisen ottaa sen valokeilan rauhassa. Erityisenä kehuna se, että Pyry puhut aina hahmossasi.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

EdellinenSeuraava

Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron