Kirjoittaja Blue_Hill » 09 Huhti 2013, 19:07
The world is getting weirder. Darker every single day. Things are spinning around faster and faster, and threatening to go completely awry. Falcons and falconers. The center cannot hold. But in my corner of the country, Im trying to nail things down. ... I dont want to live in a world where the strong rule and the weak cower. Id rather make a place where things are a little quieter. My name is Harry Blackstone Copperfield Dresden. Conjure by it at your own risk. When things get strange, when what goes bump in the night flicks on the lights, when no one else can help you, give me a call. Im in the book.
Harry Dresden in Jim Butchers Storm Front
Dresden Files RPG perustuu saman nimiseen kirjasarjaan, kirjoittajan nimi tuossa yläpuolella. Kirjojen ja pelin maailma on kuin se jossa elämme mutta siihen on tuotu paljon erilaisia fantasiaelementtejä. Monet jutut on sellaisia, että me tiedetään ne kansantaruina/satuina/legendoina mutta Dresden Filesin maailmassa tarinat harvoin vastaa todellisuutta. Esimerkiksi sadun Kolme pukkia pukit eivät ole ihan tavallisia kotieläinpukkeja..
Suurin osa DF:n maailman ihmisistä on ihan tavallisia ihmisiä. He eivät usko taikuuteen ja jos sattuvat sitä näkemään, he koittavat järkeistää näkemänsä joksikin muuksi kuin taikuudeksi. Lataa Youtubeen video ihmissudesta repimässä ihmisiä kappaleiksi ja jengi kommentoi miten paskat erikoistehosteet videossa on. Näytä heille taikuutta ja viikossa parissa väki on varma siitä, että heitä huijattiin. Tämän taustalla ei ole mikään yliluonnollinen voima, vain ihmiskunnan tarve nähdä maailma järjellä ymmärrettävällä tavalla. Teoriassa yliluonnollisesta voitaisiin kertoa kuolevaisille auktoriteeteille mutta se merkitsisi käytännössä yliluonnollisen maailman tuhoutumista kun kuolevaiset julistaisivat sodan heille. Tämän takia tavallisten ihmisten sotkemista yliluonnollisiin mittelöihin pidetään pääsääntoisesti huonona ideana, huomioon ottaen riskit. Kuitenkin suurimmassa osassa kaupungeista löytyy kourallinen poliiseja (ja muita ihmisiä), jotka tietävät yliluonnollisesti ja hoitavat juttuja joissa yliluonnollinen ja tavallinen maailma kohtaavat.
Tässä samassa maailmassa asuu täysverisiä velhoja, noitia ja ihmisiä joita on siunattu vähäisemmillä lahjoilla. Joillain, muutoin tavallisilla, ihmisillä on Uskoa niin paljon, että heillä on Uskoonsa liittyviä voimia. Näiden rinnalla yliluonnollisessa maailmassa on ainakin kolme erilaista vampyyrihovia (huhuja myös neljännestä mutta ne on vain huhuja :)), ghuuleja, ihmissusia ja lukemattomia muita hirviöitä.
Sivuhuomio: kaikki täysveriset ja voimaiset velhot kuuluvat Valkoiseen Neuvostoon. Neuvosto on määrittänyt taikuuden seitsemän lakia ja on myös toimeenpanovalta näiden lakien takana.
Tämän normaalin maailman kanssa rinnakkain on olemassa myös taikuuden maailma, Toispuoli. (Englanniksi paikka on Nevernever, tyhmät jenkit kutsuu paikkaa Mikämikämaaksi.) Toispuolelle on mahdollista kulkea: velho voi matkustaa sinne, samoin noidat ja vähäisemmät taikuuden käyttäjät, kuin myös hirviöt. Joskus sinne on mahdollista päätyä myös vahingossa. Todellinen maailma ei linkity suoraa Toispuoleen, ellet tee tutkimusta et voi tietää mitä portin toisella puolella odottaa. Toispuolessa sijaitsevat keijujen kuningaskunnat ja se on henkien, hirviöiden, demonien, hiisien ja lukemattomien muiden olentojen koti. Jos pystyt kuvittelemaan sen, se luultavasti asuu Toispuolessa.
Suurin osa keijuista asuu Toispuolessa mutta joitain heikompia asustelee myös oikeassa maailmassa. Keijut voidaan karkeasti jakaa Kesähoviin, Talvihoviin ja Muihin (Wyldfae, villikeijut) ja suurin osa niistä ei voi kuolevaista, paitsi jos on mennyt tekemään sopimuksen jonkun keijukansan jäsenen kanssa.
Käytännössä kaikki mikä elää Toispuolessa voi lisääntyä ihmisten kanssa. Suurinosa näistä jälkeläisistä on puolikeijuja (Vaihdokkaita) joiden täytyy jossain vaiheessa elämäänsä tehdä valinta: elää tavallisena ihmisenä ja luopua keijuvoimista tai tulla täyskeijuksi ja luopua ihmisyydestä ja vapaasta tahdosta. Älä anna termin keiju hämätä, esimerkiksi hiisien ja peikkojen katsotaan olevan keijuja, koska he asuvat Toispuolen keijuvaltakunnissa.
Yksi syy siihen miksi ihmiset eivät ole tietoisia monista asioista on se, että monet yliluonnollisista olennoista koostuvista ryhmistä ovat suostuneet seuraamaan asiakirjaa nimeltä Unseelien Sopimus (Unseelie Accords). Pääasissa Sopimuksen pääpointti on se, että jokaisella ryhmällä on oikeus määritellä itse miten pääsee jäseneksi ja miten se elää rauhallisesti muiden kanssa. Homma toimii kuitenkin enemmän tyylillä unohda muut ja tee mitä itse haluat. Sopimuksesta löytyy säännöt kaksintaisteluille, itsepuolustuksen määrittely, ohjeet verirahan saamiseen ja oikeutetut syyt sodalle. On myös tärkeää muistaa, että Unseelien Sopimus kunnioittaa lain kirjainta, ei sen henkeä ja monet olennot ovat valmiita käyttämään Sopimusta omien tarkoituksiensa ajamiseen. Molemmat keijuhovit, Valkoinen Neuvosto, kolme vampyyrihovia ja useat Lohikäärmeet ovat allekirjoittaneet Sopimuksen.
Kumma kyllä, monet hirviöksi luokiteltavat olennot (vampyyrit, keijut jne.) kunnioittavat Vanhan Maailman tapoja. Jos sinut on hyväksytty vieraaksi, kimppuusi ei käydä hyökätä kutsujan talossa (ainakaan isännän toimesta). Samoin jos he lupaavat jotain, he pitävät sanansa. Usein siis taistelun ja kahnauksen näiden olentojen kanssa voi välttää olemalla kohtelias ja välttämällä suoraa heidän edessään seisomista. Nimillä on myös suurempi merkitys kuin voisi luulla. Jos joku kertoo sinulle oman Tosinimensä, se on valtava luottamuksen osoitus. Tai tyhmyyden.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.
If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.