Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 11 Loka 2013, 21:23

Kuten otsikko tiiviisti toteaa, tässä ketjussa annetaan, otetaan vastaan ja kommentoidaan palautetta joka pelin tiimoilta nousee. Pelaajia pyydetään antamaan palautetta pelien jälkeen, niin rakentavaa kriitiikkiä kuin positiivista selkääntaputtelua. Ylipäätään tuttua kauraa jo teille kaikille tämä ketju.

PJ antaa myös palatetta ja vastaa omista ratkaisuistaan tässä ketjussa. Tässä AP:ssa saa erityisesti antaa palautetta eph:iden pelautuksesta, ovat kuitenkin aika vahvasti keskiössä koko kampanjan ajan.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Loka 2013, 11:59

Olihan sitä siinä. Tällainen "hitaasti" liikkeelle lähtevä seikkailu tällä kertaa, käytetään selvästi aikaa hahmojen ja paikkaan tutustumiseen ennen kuin juoni kunnolla pyörähtää käyntiin. Mulle sopii kyllä, osittain osasin odottaa tällaista alkua joka muistuttaa jonkin verran SD:n alkua mutta on vain paremmin toteutettu. EPH:ita tuli kauhea läjä, joiden nimet muistuttaa hieman toisiaan. Muutamassa kohtaa oli vaikeaa muistaa, että kuka oli kuka mutta pelikerran loppupuolella alkoi olla jo selvempää. Sen maahisen nimeä en kyllä osaa vieläkään..

Tapahtumia en sen enempää lähde ruotimaan kuin, että mulla oli hauskaa pelatessa. Laivatehtävät oli kivoja ja niiden ohella hoidettu sosialisointi eph:iden ja muiden hahmojen välillä oli toimivaa. Ensi pelikerralla voitaisiin kanssa pelaajat koittaa ottaa toisiimme enemmän kontaktia ja tehdä sitä tutustumista josta oli puhe tuolla yleisissä keskusteluissa. Tykkään kovasti teidän hahmoista, varmasti toimivia hahmoja tässä kamppiksessa. Rokua oli mukava pelata vaikka vähän ehkä hakemista vielä olikin. (Pitää varmaan jossain välissä napata ränkki pari intimidatea niin olisi joku sosiaalinen taito myös mulla). Katsotaan miten meiä käy kun päästään kunnon kohtaamisiin ja tilanteisiin, musta tuntuu että eka pelikerta oli vasta lämmittelyä..

Tällasia mietteitä. Lisää!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 12 Loka 2013, 18:27

Hiiohoi, niin se pärähti käyntiin!

Kampanja lähti näppärästi liikkeelle. Alun tunnelma musiikin soidessa oli pahuksen hyvä(eikä se siitä huonompaan suuntaan mennytkään). Heti pistettiin pojat töihin ja eph:ita on vaikka millä mitalla! Muiden hahmot olivat kaikki mielenkiintoisia, vaikka omalla kohdalla olinkin enemmän eph:iden kanssa tekemisissä. Tapahtumat oli aikalailla mielenkiintoisia myöskin ja vaikka kaikille pelaajille annettiinkin näitä omia hetkiä tässä aloituskerrassa aika paljon, niin ei homma kuitenkaan puuduttanut millään tavalla. Kerronta oli hyvää ja eph:t ovat kaikki olleet perin mielenkiintoisia, toiset enemmän, toiset vähemmän.

Itsehän odotan aika kovalla vimmalla sitä, että ollaan päästy olemaan laivalla pidempää aikaa, niin sitten voi alkaa kehittelemäänkin kaikennäköisiä hienoja suunnitelmia, mitä itsellä on kaikkien muiden päänmenoksi... Muahahahahaa ("vitsi").

Näillä näkymin huomiseen!
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 12 Loka 2013, 20:48

Jahas, näin lähti taas kerran juna... eikun laiva taas kampanjan kotisatamasta!

Hitaasti liikkeelle lähteviin kamppiksiin on totuttu niin dresdenin kuin sd:nkin osalta eikä niissä ole mitään vikaa, päin vastoin, on kiva kun ollaan
virittäydytty hyvälle taajuudelle kun asiat alkavat etenemään ja juonenkäänteet alkavat seurata toisiaan! Laivatehtävät ajoivat tämän ihan hyvin,
tosin kahden ph:n jumittautuminen moppaajiksi oli vähän hassua olkoonkin että tapahtumana se oli riemastuttavaa seurata ainakin ph:n näkökulmasta.

Itse nautin kyllä hommasta, itselleni tosin jäi eph:t vähän vähemmän tutuiksi koska hahmoni ei juurikaan heihin tutustunut muutamaa
poikkeusta lukuunottamatta. Punaniskan seurasta hän pitää eikä kokkikaan ole yhtään huonompi äijä, todella heikko kokki vain. Ihan hitommoinen
friikkisirkus on tuo laiva, eli sekaan vaan! Luulen että tuosta sirkuksesta löytyy aikamoisia juonia kun matka etenee. Epäilyttää vaan kääpiön kanssa
poikkiteloin käyminen kun tuntuu olevan kovin perämiehen suosiossa, pitänee meidänkin hankkiutua hyviin väleihin päällystön kanssa. Koiruoho
on läpimätä laiva, sen näkee jo päällekkin päin, ja siellä on henki varmasti löyhässä vaikka miehistöstä onkin pulaa.

PH:t eivät kovin ihmeellisesti nivoutuneet yhteen, tosin Mitaban mittapuulla kaikki nousivat aika ylös hyvin hoidetun kääpiöjengitappelun jälkeen.
Ajatuksia voisi kuvata vaikkapa miete "juuri tuollaisia liittolaisia tarvitsen". Muutenkin muut ph:t olivat mukavan eläviä vaikkakin jäivät hieman
vieraiksi in-game, oma hahmoni ei vain ole kovin sosiaalinen tyyppi. Kohtauksina erikoismaininnan ansaitsevat Darion tanssimuuvit ja yhteislaulut
sekä orvon oloinen munkki kyselemässä parranajovälineitä puoliörkki-upseerilta. Ismon hahmo, jonka nimen tosin unohdin, on konseptiltaan hieno
ja toivon jatkossakin "vanha merikarhu kertoo miten asiat ovat"-tyyppisiä tilanteita :D

Mitaba löysi itsestään ihan uusia puolia heti ensimmäisellä pelikerralla kunnostautuen niin ruokahuollossa kuin nyrkkitappelussa (vastoin kaikkia todennäköisyyksiä).
Ette ikinä arvaa mitä professionia kakkostaso toi tullessaan 8-) Ehkä ensimmäistä kertaa pf-kamppiksessa tiedän jo kampanjan alussa
jotakuinkin, kuka pelaamani hahmo on, miten hoitaa asiat ja mitä ajattelee. Toivottavasti pystyn tästä pitämään kiinni ja vieläkin parantamaan.

EDIT: tuo mekanismin otsikko on melkomoinen spoileri <_<
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Loka 2013, 21:16

Visa kirjoitti:EDIT: tuo mekanismin otsikko on melkomoinen spoileri <_<

Ei se spoilaa mielestäni sen enempää kuin pelaajan vihko ja sen traitit.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 12 Loka 2013, 23:06

Ilmeisesti en sitä kovin tarkasti lukenut. Vaikka olihan se siis täysin ilmeistä muutenkin mutta kunhan totesin :D
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 13 Loka 2013, 13:46

Oli kyllä mukava kamppiksen aloitus. Kuten yllä oltiin jo mainittu niin mukavan hidas ja eph'ta tuli iso liuta.

Laivatehtävät oli ihan jees tosin vähän sääli ettei niitä ollut enempää tarjolla. Tosin uusille "värvätyille" nyt tuskin oltaiskaan ees tarjottu mitään isompaa työtä.
Odotan mitä tuleman pitää sillä vaikka ehkä saattaa näyttää siltä, että Morian ei ainakaan tällä hetkellä paljoakaan piittaa muista vaan uppoutuu omiin ajatuksiinsa niin
tämä tulee tod.näk muuttumaan sitten kun oppii vähän tuntemaan porukkaa jne.

Saa nähdä mitä tuleman pitää, toivottavasti ei ajeta karille :O
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 13 Loka 2013, 21:07

Nyt se kamppis käynnistyi ja käynnistyi rytinällä. Erittäin mieluisa pelikerta ainakin itselleni.

Itse olen melko tyytyväinen siihen mihin Morianilla pääsin tällä pelikerralla. Alkaa tuo oikea luonto puskemaan pinnalle :)
Laivataistelu oli mukava ja koko "mitäs hemmettiä" tän laivan kanssa tapahtuu kans oli mieluisaa. Kattoo nyt mitä sen perämiehen kans joudutaan tekemään.
Goblini mustekalat oli aika jänniä ja Sandaran ja Jackin katoominen oli aika ärsyttävää. Yksi syy tosiaan miksi Morian ilmoittautui veden hakuun oli se, että
pääsee etsimään näitä kahta. Nice when "rule of cool" works.

Mukavasti kans alkoi tuo yhteistyö onnistua muiden pelihahmojen kanssa. Ei nyt ystäviksi viellä voi toisiaan kutsua, mutta tovereita ehkä.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 13 Loka 2013, 23:05

Niin juu. Yksi asia unohtui mainita mikä on itseäni hieman häirinnyt. Nimittäin se, että pelipöydässä puhutaan aika paljon toisten päälle.
Itse tunnustan olevani hieman ehkä liian tilaa antava ja välillä tuntuu siltä, että jään muiden jalkoihin. Nyt ilman mitään säästelemättä tunnustan, että Pesosten veljekset hoitavat tästä
suurimman osan :)

Varsinkin ekalla pelikerralla Antti ainakin steamrollattiin yhdessä kohtaa aika komeesti. Ei nyt mitään silleen vakavaa, mutta olis ihan kiva jos vähän annettais muilleki välillä tilaa. Semmonen väliin huutelu
kans on edelleen vähän turhaa kun itselläni menee kans helposti ajatukset muualle jos keskeytetään.

Ei mitään ragee tässä, mutta semmonen asia mikä itsee on inasen häirinny :)
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 13 Loka 2013, 23:26

Hiphei, sieltä pärähti uusi kamppanja käyntiin!

Pelikerrasta:

Pelikerrat olivat mainioita. ALkuhan tässä on joo aika hidastempoinen, eka kirj on aika erillainen muihin Paizon seikkailuihin verrattuna mutta kyllä tästä vielä vauhtiin päästään. Seikkailupolku on aika alkupuoleltaan sandbox-ish mutta ei annetta sen lamaannutaa- alku alkoi meillä hyvin ja hahmot pääsivät kokemaan laivalla olemisen iloja. EPH:oita kieltämättä riittää, mutta toivon mukaan niistä pysyy kärryillä. Tietyt hahmot on kyllä varsin persoonallisia ja värikkäitä (Conchobar, Sandara, Paljasjalka) mutta ei kaikki. Tykkäsin teidän interaktioista porukan kanssa, Conchobarista ja Grokista tuli aika nopeasti suosittuja teidän kanssanne, samoin Sandarasta. Kokki Kroop on ehdottomasti yksi lempi-EPH:istani koskaan. Pluggin ja Ruoskan osuudet on olleet aika pienet alussa, mutta toisella pelikerralla sain perämieskin vähän tilaa. Tosin Luikku on asia erikseen.

Toisella pelikerralla nostettiin jo vaihdetta- uintipelastuksia, puukkotappelu pilssissä ja kunnon laivataistelu. Onnistuitte tehokkaasti, ja olette muutenkin välttäneet turhan ruoskimisen. Laivataistelu meni aikalailla miten sen oletinkin, ja kapteeniakin autoitte, bravo! Sitten tulikin laivanvaihdos. Hienosti aloitte heti epäillä hra Pluggia ja hänen jauhojaan pussissa. Kirskuristaja-hyökkäys oli varmaan vähän random, mutta kaikelle on tarkoituksensa.

Ensi kerralla, Leväluun saari ja sen vaarat.

Pelaajista/Hahmoista:

Hauskan erillaista porukkkaa. Dario on mukava tuulahdus erillaisuutta Zoron jälkeen, samoin Roku moduulihahmojen jälkeen. Kärsivällinen ja nöyrä. Myös Mitaba ja Morian alkaa pikkuhiljaa hahmottua,varsinkin toisella kerralla. Morian varsinkin on hauska, koko ajan kehittyvä ja aukeava hahmo jota on hauska seurata :D Odotan innolla seuraavaa pelikertaa!
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 14 Loka 2013, 15:20

Hiiohoi!

Mites tää nyt alkoikaan... Niin joo, taidettiin luututa lattioita... :D Pelikertaan mahtui loppujen lopuksi aika paljon. Ravustusta, mikä oli ihan mukava pikku sidequesti, laivaan nousemista, yleistä noppien pyörittelyä jne. Morianin joutuminen Luikun ja tämän lemmikkiörkin kanssa pumppuhommiin oli myös mainio, ja siitä seurannut laivankaappaus! That's why we are here, right?
Dario ja pelaaja olivat tyytyväisiä siihen, että valittiin pienen iskujoukon johtajaksi.
Eipä Dario kauheasti käskytellyt, sillä oli jo pientä uskoa porukan toimiin, muttei toisaalta myöskään ole kaikkien kyvyistä täysin varma, joten antoi porukan tehdä mitä parhaaksi näkee, pitäen kuitenkin jonkinmoinen muodostelma(mukamas) pystyssä. Kapteenin suosioon(?) pääseminen totta kai oli loistava asia!
Siitähän sen alamäki sitten lähti, kun vaihdettiin venekuntaa...
Kuten muutkaan, Dario ei kauhean tyytyväinen ole tilanteeseen, etenkin kuin perämiehen aikeet tulivat suhteellisen selväksi. Dariolla ei ole ainakaan mitään aikomuksia kovinkaan kauaa olla perämiehen alaisena, jos aikoo kaapata laivan itselleen(jos ja jos, perhana selvä hommahan tää on!)

"Gentlemen! tonight, we talk about... Mutiny!
Lopun taistelu kirskuristajia vastaan oli nopea ja helppo. Dariosta kuitenkin tuntuu, että myrsky, kirskuristajat, kaksi kadonnutta merimiestä sekä karille ajo eivät olleet sattumaa. Vaikkei Dario oikein Uskonnollinen ole, niin viimeistään siinä vaiheessa, kun tajusi, että Sandara oli yksi kadonneista, hänestä alkoi tuntumaan, ettei Beshmara ole kauhean tyytyväinen laivankaappaukseen. Itseasiassa, Dario on aika varma, että näillä kaikilla on yhteys keskenään. Eniten miehen mieltä kuitenkin kalvaa Sandaran kohtalo. Nainen kuitenkin oli Darion makuun ja tällä oli naista kohtaan ehkä jopa tunteita, joita Dario ei ole pitkään aikaan kokenut...

Katsotaan mihin "harmiton" vedenhakureissu meidät vie!
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 14 Loka 2013, 21:50

Joo oli vähän levotonta itselläni ainakin, jotenkin tukkoisen väsynyt pärinäkahvipäivä. Ehkä jatkossa jaksais olla rauhallisemmin. Masentavaa tästä tekee sen, että omalla hahmolla oli yleensä vähiten sanottavaa.

Noin muuten oli hyvä pelikerta, päästiin vähän lisää toteamaan päällystömme mädännäisyyttä ja kokemaan merirosvoutta parhaimmillaan! Laivataistelu oli jännä, tosin laiva-aspekti jäi vähän vähiin paitsi tuo mastosta Darion sniputtama köysisankari. Hyvin tehty!

Myrskykohtaukset oli hyviä, toi vähän tuollaista todentuntua meidän sunnuntaipurjehdukselle.

Juu voi olla että osa miehistöstä ei kyllä approvaa perämiehen valtapyrkimyksiä, voi olla että jollain on vielä poikkinainen sana sanottavana tähän. Saa nähdä mitä saarelta löytyy, ehkä jokin viisasten kivi millä tää hoidetaan.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 15 Loka 2013, 15:50

Toinen pelikerta olikin vauhdikkaampi ja sisälsi enemmän mahdollisuuksia toimintaan. Oikein hyvä vastapaino ensimmäisen pelikerran "rauhallisuudelle" ja tunnelman luomiselle, pysyy tasapaino mukana. Henkilöihin ja tarinaan painottavat pelaajat eivät kyllästy pelkkään taisteluun ja taistelusta erityisesti pitävät eivät puudu monituntisiin neuvotteluihin. Hyvin suunniteltu ja toteutettu. Erityisesti tykkäsin laivanvaltaamisesta ja taistelusta siellä vaikka kummallisen tarkat ohjeet saatiin siitä mitä pitää tehdä. Olisi luultavasti toiminut tuo taistelu ilman tuota ohjeistusta pysyä yhdessä paikkaa koska tapahtumat kuitenkin tuli eteen niin nopeasti ettei siinä kukaan olisi ehtinyt mihinkään. Toisaalta voihan tämä nyt toimia mallina tulevaisuudelle, että miten ammattimainen aseupseeri toimii.

Saatoin olla pelikerralla katkeran oloinen siitä, että esimerkiksi laivanvaltausharjoitus ja myrskyssä tehdyt heitot eivät oikein ottaneet sujuakseen. En itse vain tykkää ability checkeistä koska niissä ominaisuuksilla ei oikeasti ole juuri väliä vaan nopan heitto ratkaisee. Esimerkiksi jälkimmäisen myrskyn köysien hoitotehtävä: Roku on jengin vahvoin (str 16) mutta ainoa jolta työn tekeminen ei luonnistu koska d20 näyttää nelosta. Mun on vaikea tarinallisesti perustella tuota itselleni mikä aiheutti vähän harmistusta siinä hetkessä mutta unohtui nopeasti. Myrskyt ja työtehtävät olivat tosia hyviä kohtauksia, erityisesti jälkimmäinen myrsky oli todella tyylikäs kohtaus, mutta en vain tykkää nopan heittämisestä jos tilanteen voisi kuvailla ja jättää mekaniikan sivummalle. Varsinkin jos noilla meidän checkeillä ei ole mitään oikeaa vaikutusta mihinkään mitä laivalla tapahtui myrkyssä. Työtehtävistä heittämisen ymmärrän tavallaan paremmin koska huonosti hoidetusta työstä on tiedossa reissu mestari Ruoskan luokse..

Tykkäsin siitä miten meidän hahmot avautui enemmän tällä pelikerralla. Eritysesti Ismon ja Morianin aktiivisuus ilahdutti, jäi ehkä ensimmäisellä pelikertaa hieman hämärämmäksi hahmoksi. Voitais aina välillä ottaa ton tyyppinen kierros kun pelikerran alkupuolella oli kun aika pelin sisällä kuluu nopeammin kuin pöydän ääressä: mitä uutta opimme/näimme/koimme toisistamme. Oivalsin sitä ehdottaessani, että miten hyvä ratkaisu tuo olis muutamassa muussakin kampiksessa ollut. Toimi kivasti. Muutamat ekalla pelikerralla piiloon jääneet eph:t pääsi vähän nousemaan esiin vaikkei ehkä ihan luonne avautunutkaan. Roku ilman sosiaalisia taitoja oli ensin vähän helisemässä mutta onneksi osaamme tulkita kanssamatkustajien tuntemuksia. :P

Sellanen ajatus mulla oli viimeisimmän pelikerran tiimoilta, että koska tämä on merirosvo-peli ja merirosvot on hienoja niin ei unohdeta sitä myöskään taistelussa! Itse kaipaisin ehkä vähän enemmän kuvailua taisteluun. Sanoin yllä, että laiva taistelu oli hieno kohtaus, kyllä mutta viholliset oli vähän tylsiä kun ne vain "lyö, ohi/osui, X pistettä vahinkoa". Morian vs. Luikku&Jape oli hauska tappelu, koska vastustajat reagoi ottamiinsa osumiin ja Morianiin taistelun tuoksinassa. Eli itse kaipaisin pj:ltä enemmän kuvailua taisteluun: miltä viholliset näyttää, miten ne taistelee, mitä ne sanovat (okei rahadoumilaiset puhui osirionia jota vain Roku osasi) ja reagoivat. Samaa tietty myös pelaajilta: mitä hahmosi yrittää saavuttaa, millainen tunnelataus hänen taistelussaan on, miltä hahmosi taistelu näyttää/jne. Ei nyt mitään viiden minuutin kuvauksia yhdestä hyökkäyksestä mutta sellaista mikä tekee taistelusta elävämpää.

Taistelu laivalla oli hauska, tilaa on vähän joten kummallisia riskejä on otettava ja vaikka viholliset kaatui aika helposti, oli vaaran tunne kuitenkin olemassa. Oikein hyvä, tällaisia taistelukohtauksia ootan lisää! Btw, kirskuristajat oli siistejä! Samoin tuo tuleva saari vaikuttaa mainiolta, sellainen mystinen saari jossa voi olla vaikka mitä. Tilannehan vaikuttaa ihan liian hyvältä ollakseen sattumaa, ajamme karille aivan tuollaisen saaren edustalla..

Ismo kirjoitti:Nimittäin se, että pelipöydässä puhutaan aika paljon toisten päälle. *snip* Varsinkin ekalla pelikerralla Antti ainakin steamrollattiin yhdessä kohtaa aika komeesti. Ei nyt mitään silleen vakavaa, mutta olis ihan kiva jos vähän annettais muilleki välillä tilaa. Semmonen väliin huutelu kans on edelleen vähän turhaa kun itselläni menee kans helposti ajatukset muualle jos keskeytetään.

Joo huomasin saman, että vaikka selvästi jollain muulla pelaajalla on menossa kohtaus pj:n kanssa niin joku puhuu päälle. Ollaan kaikki tarkempia tämän kanssa koska se ei ole kivaa kellekkään. Itse taas koitan keskittyä siihen, että en sano jokaista ajatusta joka tulee mieleen ääneen. Muutamia irtovitsejä tuli ainakin ekalla pelikertaa heitettyä, jotka olis vaan voinut olla sanomatta. Toisella pelikertaa jo ehkä vähän vähemmän. Yritetään pysyä aiheessa ja antaa muille tilaa.

Pitkä viesti mutta oli paljon sanottavaa ja silti jotain jäi varmaan toteamatta mutta tässä tiivistys: mulla oli todella kivaa pelatessa, lisää tahtois niin nopeasti ko vaan mahdollista.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 29 Loka 2013, 17:25

Olihan sitä siinä taas kahden pelikerran verran! Tunnelmallisia pelikertoja molemmat, jotka linkittyi aika vahvasti myös yhteen monestakin syystä. Saarivaellus oli aika tutun omaista seikkailua villissä ympäristössä, jossa kohokohdiksi nousivat ehdottomasti suo ja kirkuristajien luola. Suolla oli hyvä tunnelma, joka ei aivan sitten enää tasangolla välittynyt niin hyvin. Kirskuristajien luola taas oli ympäristönä erikoinen ja hyvää vaihtelua tavalliseen luolakoluamiseen kostean ympäristönsä vuoksi. Oikein hyvä. Itse olisin ehkä kaivannut suon jälkeen enemmän sellaista tutkimis-toimintaa, nyt tuntui että vain käveltiin saarella oikeaan paikkaan jossa kaikki loksahti paikalleen. Vinkkinä tulevaa varten, on kiva saavuttaa tavoitteita kun niiden eteen joutuu tekemään jotain. Aaron Ivy oli hauska yllätys, kummallinen ukko.

Toisen pelikerran alku on kyllä upea. Ensi suunnittelua ja perusteluita toiminnalle ja sitten itse toimintaan. Itse yllätyin, että Plugg tuli noin suoraa ja heti asiansa kanssa esille kun laivalle saavuttiin mutta nuorukaisella taisi olla liian suuret luulot itsestään. Taistelu oli viihdyttävä vaikka oikeaa vaaraa ei juurikaan tarjonnut meille, meidän yhteistyö on liian rautaista varsinkaan jos vihollinen ei tee yhteistyötä. Hyvä me! Laivan kohtalon pohdinta oli hauskaa ja tarpeellista. Hauska puoli tuli esille tuossa keskustelussa: kanssahahmoilla ei ole kovin selviä tavoitteita elämällään, kunhan saavat seilata. Roku on tästä yllättynyt ja ehkä vähän ihmeissään, varsinkin kun oma tavoite ja suunta on niin selkeä.

Salapaja oli kiva mutta nagaa vastaan taistelu tuntui turhalta. Vasta sitten kun herhiläiset tulivat ymmärsin, ettei se ollut vain ajantappo taistelu vaan ehkä tuolla alueella on jokin vialla pahemman kerran.. Tästä on hyvä jatkaa. Keskustellaan tuolla yleisissä keskusteluissa laivasta, ostoksista ja lootista, jookos? :)
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 29 Loka 2013, 19:48

Voin kyllä kompata Anttia likimain kaikissa pointeissa.

Kun minulle selvisi että suo on edessä, alkoi kutkuttamaan koska ne ovat melko "varmoja" tunnelmantarjoajia silmäkkeineen, sumuineen ja vaarallisine asukkeineen. Eikä tarvinnut pettyä, ghoulisota ja omituisen naisen mysteeri olivat oikein eläviä ja jänniä kohtaamisia! Tuon suon jälkeen tasangolle pääsy tuntui vähän siltä kuin olisi eväsretkelle lähtenyt, olkoonkin että neulatyyny-Angkheg yritti tunnelmaa pilata.

Aaron Ivy on mielenkiintoinen hahmo ja oli aluksi sopivan sekava vaikkakin olisi voinut sekavampikin olla. Tosin sekavamman mukaan ottamisen kynnys olisi ollut melko korkea. Uskon että hän on hyvä lisä laivan miehistöön arkaanisine taitoineen.

Antti on kyllä oikeassa siinä, että reissu oli "liian helppo" tutkimismielessä, pieni harhailu tiettömällä suolla tekee aina poikaa! Samoin "pienten" kohtaamisten määrä oli kirjassa korkeahako kun pienehkön ajan sisään kohdattiin kärpäset, ankheg ja puumiehet. Mutta tämä menee jo vähän hienosäädön puolelle eikä ole ison kuvan kannalta niin tärkeää. Vesiluola ja vedessä taistelu oli mielenkiintoista vaihtelua ja pomotaistelu oli taisteluna hyvä olkoonkin että ei ehkä vaarantuntu välittynyt. Siinä vaiheessa kun poimin ongenkoukkuja itsestäni tuli ekana mieleen että nyt tulee ison käden trappihelvetti mutta ei sitä sitten tullutkaan kun ainoa toinen trappi löytyi loppututkimisen aikana. Pari pientä kiusatrappia olisi tuonut sopivaa vainoharhaisuutta kehiin. Samoin olin pelaajana melko varma että joku seonnut kirskuristaja vapauttaa ne kaikki ghoulit meidän niskaan kriittisellä hetkellä. Itse yritin tuoda reissuun kiireen tuntua, olihan meillä käytössä taikajuoma jonka kestosta ei ollut kuin aavistus ja kaksi kadonnutta pelastettavaa joiden henki olisi saattanut olla sekunneista kiinni (ja taisi ollakkin). Ei oikein onnitunut mutta ei se siihen kaatunut. Tuohon asioiden löytymisen helppouteen on kyllä sekin todettava, että kirskuristajien luola ei olisi ikinä löytynyt ilman ivyn neuvoa (no joo oli siellä se hattu).

Tapaus Plugg oli siisti ja koko kohtauksessa oli loistavaa draamaa henkilökohtaisen suosikkini ollessa Huuh-karhu. Pluggin kätyrit ruoskaa lukuunottamatta eivät tuoneet haastetta mutta puosun todellinen olemus oli kyllä suuri hämmästys. Suuren maailman "oikeus voittaa draama" on aina yhtä sykähdyttävää. Samoin tuon tapauksen jälkipyykki kapteenin arpomisineen oli hauskaa pelattavaa olkoonkin että tenkkapoo meinasi tulla kun ei ollut selkeää valintaa. Uskonpa kuitenkin että oikea mies kipparoi laivaa (niin pelaajana kuin ph:nakin). Pimp my boat-osio oli myös hauska (ja jatkuu toisessa threadissa varmaan?).

Haiskahtaa vahvasti siltä, että seikkailunhimo vetää sisämaahan tutkimaan ongelmien lähdettä ^^ Mitaba on valmis tähän, parempi se kuin paikallaanistuskelu laivan valmistumista odotellessa. Tulikohan heitettua knowledge naturea siitä, onko tuo normaalia?

Tuli aika monta parannusehdotusta mutta sanoisin silti että loistavat kaksi pelikertaa!
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 06 Marras 2013, 23:58

Metsäkeikka! Kultti! Kastajaiset! Rosmoilua! Levoton Antti! Eli kaikin puolin tasainen pelikerta oli maanantaina.

Metsäkeikka oli kiva fiilis palanen vaikka ehkä taas oli sellaista kävelyreissun tuntua, tosin metsän luonnoton kuivuus toimi kyllä tunnelman luojana, muuten kun pelimme sijoittuu kovin kosteisiin maisemiin. Taistelu ja koko homman pointti oli ihan hauska, olkoonkin että vähän turhauttu etten saanut nopista mitään hyötyä irti ja Doria osuu likimain kakkosella vihollisiin.. Sigh. Mutta tulipahan tyttö pelastettua ja kuivuus lopetettua. Oli hauskaa ihmetellä patsasta ja hahmoja, joissa oli paljon samaa kuin meiän alkuperäisissä keulakuva ja lippupohdinnoissa (leijona, aurinko, tulta jne): PJ sanoi, että yhteensattuma, uskotaan. Hauskaa oli silti.

Merelle pääsy oli kivaa, samoin laivan kannella taisteleminen. Itse olisin ehkä hieman enemmän kaivannut pelattuja kohtauksia laivalla: miten homma nyt toimii kun me ollaan kommennossa, onko meno muuttunut mihinkä suuntaan, miten eph:t reagoi siihen että heidän keskuudestaan jotkut ovat nousseet komentamaan asemaan jne. Sellaista laivatunnelman luomista olisin hieman kaivannut, toisaalta enpä itsekkään juuri lähtenyt sellaisia kohtauksia rakentamaan vaikka olisin varmasti voinut. Puosun rooliin kiinni pääsemistä helpottaisi jokin tehtävälista, joita kansimiehille kuuluu. Ei kai sitä kantta oikeasti tarvitse joka päivä puunata?

Meritaistelu.. Pathfinderin sisäpelit toimii joko hyvin (takaa-ajot korteilla, veripossu) tai melko kehnosti (karavaanitaistelut), meritaistelu tuollaisena kun se nyt oli kuuluu ikävä kyllä tuohon kehnoon luokkaan. Kuitenkin kun lueskelin noita sääntöjä, huomasin että mentiin muutamassa kohtaa isosti metsään sääntöjen kanssa. Odotankin seuraavaa kertaa sen takia innolla, että voidaan kokeilla miten nuo toimii "oikeasti". Sanotaan näin, että tilanteiden synty kestää pitkään (takaa-ajo jos toinen osapuoli ei halua taistella) ja sitten itse taistelu voikin olla aika nopeasti ohitse jos tavoite on valtaus tai jos molemmat osapuolet haluaa taistella (hypätään oikeastaan suoraa kansitaisteluun). Sitten vielä kun lisätään sitä kerrontaa enemmän koko touhuun (kuvaillaan mitä kukin hahmo tekee, mitä sanoo miehistölle, miten valmistautuu tulevaan koitokseen jne. jne.) niin uskon että tästä tulee hyvä juttu. Sääntöjä ajattelin rukata itse sellaiseen muotoon, että kaikki saisivat tehdä jotain tai sit käytetään karavaanitaistelu-tyyliin kiertävää heitto- ja kuvailuvuoroa (Ismo ja Atte tietää mistä puhun). Musta esimerkiksi Pirates of the Caribbeanien parhaita hetkiä oli meritaistelut, ei niitä tästä kamppiksesta pois voi jättää!

Kaipaisin edelleen enemmän kuvailua ja tunnetta taisteluun. Visalle erityiskehut, sulla oli mahtavaa paloa taistelussasi vaikka väliin heitit lähes yhtä huonosti kuin minä. En sano, että kuvailu ja tunne ovat kokonaan poissa, kaipaisin vaan hieman enemmän niitä juuri taistelukohtauksiin. Toinen odotus tulevalle on laivan sisäiset konfliktit, milloin upseeristo joutuu puuttumaan miehistön välisiin ristiriitoihin joihin ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta? En usko Aamun raivon olevan mikään paratiisilaiva, jossa näitä konflikteja ei tulisi. Jään odottamaan. Samoin haluaisin oppia muista hahmoista vielä lisää tulevaisuudessa. Te tiedätte Rokusta oikeastaan kaiken mitä olin kirjoittanut ylös ennen kampanjan alkua mutta keksin ja kerron aina lisää kun vaan kysytään. Kysyjä voi olla joku muista hahmoista tai laivan miehistöstä, ei väliä kunhan saadaan tarinoita kuuluville.

Pahoittelut vielä levottomuudestani pelikerralla, Roku ei oikeasti ole noin huumorimies kuin nyt (taas?) tuli oltua. Renkaan hajoamisen, vaihtamisen, sateessa ajamisen, adrenaliinin, nälän ja väsymyksen sekasotku sai pahaa jälkeä aikaiseksi. Tiistaiaamuna olin ihan kuollut ja tuskin pääsin sängystä ylös. Toivottavasti ei toistu. Lisää pelaamista!

Tulipas taas pitkä viesti.. Elkee ahdistuko.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 07 Marras 2013, 19:02

hIIOHOI, meikäläisellä on caps lock päällä!
Asiaan:
Pelikerrassa oli jälleen paljon hyvää ja Antti sanoikin aikalailla kaiken rakentavan. Meritaistelu, tai siis tämä jahti oli kyllä vähän huonosti toteutettu, vaikken tästä pj:tä syytä. odottelen kyllä sitä seuraavaa taistelua, jos sääntöjen tulkinnassa oli vikaa! Sademetsän läpi rämpiminen oli hyvin toteutettua, samoin taistelu niitä alkuasukastyyppejä vastaan. Mukava pieni side-quest! laiva kastetaan ja merille, hiiohoi! Ensimmäinen ikioma laivanvaltaus! hiiohoi. hyvin alkaa! Toki taistelua edeltävät tapahtumat olivat vähän joo, mutta niistä jo mainitsinkin. Kyllähän tämä maistuu!
Myös on pitänyt jo sanoa pitkään, että Atte osaa kyllä käyttää musiikkia juuri mainiosti ja miljöön kuvailukin tuntuu luonnistuvan perin mukavasti.

Sitten vielä. Tosiaan Antti vähän sinne päin mainitsikin, että pelaajahahmot ovat kaikki toisilleen vähän ilman taustatietoja. Eli siis, ei oo muiden hahmoista hirvittävästi mitään tietoa, paitsi tiedonmurusia sieltä sun täältä. Kyllähän niitä murusia varmaan tipahtelee, eikä asialla ole mikään hirveä kiire, että pitäisi kaikkien alkaa samantien kaivaa syntymätodistusta esiin!
Ja juu, sekin pointti, minkä jälleen kerran Antti mainitsi aikaisemmin. Eli siis, mitenkäs tuo muu laivan porukka suhtautuu siihen, että juuri meikäläisistä tuli laivalle päällystö? Ja muutenkin, se nyt on itseasiassa ainoa "parannusehdotus", että laivalla voisi enemmän tapahtua, että pääsisi itse kukin paremmin pelaamaan hahmojensa verbaalista puolta. "Esimiehinä" pelaajahahmoja voisi vähän ns. koetella ja katsoa, miten he selviävät laivan sisäisistä ongelmista? miehistön sisäisiä riitoja? Jotkut valittavat oloista? MURHA? Ihan mitä vain, kaikki pieni lisä laivan arkeen on vain plussaa! :D
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 07 Marras 2013, 23:04

Juu no varmaan aika paljon samoilla linjoilla paitsi itseäni pelaajana ei takaa-ajo harmittanut kun sai olla keskeisessä osassa ja noppakin pyöri (kerrankin). Kehityskelpoista settiä kyllä, siinä laivojen kohtaamista odotellessa ei kyllä varmaan hirveästi ole oikeastikaan tekemistä :D

Täytyy kyllä sanoa että itsellenikin välillä on oma hahmoni tässä parin pelikerran aikana ollut itseltä aika hukassa enkä oikein tiedä mitä hän tekisi, milloin ja miksi (paitsi esittää kovanaamaa). Täytyy varmaan hetkiseksi istua alas ja vähän ajatella.
Mitaban rooli laivan yleismiehenä ei ehkä ollut ollenkaan sitä mitä olin hänelle ajatellut mutta toisaalta hahmojen motiivit voivat kehittyäkin. Ja Kuumemerellä kaikki on mahdollista!

Mutta siis, hyvä pelikerta oli meillä, saatiin jo vähän maistiaista siitä, mistä tässä kamppiksessa on kysymys!
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 10 Marras 2013, 23:07

Pari hyvin hauskaa pelikertaa! Ensimmäinen krija on nyt siis kunnolla plakkarissa ja kakkonen mahtavalla alulla! Leväluun saari on yksi lempipaikoistani, siinä oli tyyliä ja haastetta. Taistelu myöskin vanhaa päällystöä vastaan oli mainio. Oli hauska seurata tuota prosessia laivan omistajuuden siirtyessä ja rooleja määritellessä. Samoin Ricketyn pajalla oli hienoa seurata teidän tekemisiänne. Merryl tuli tutuksi ja kaikilla oli kivaa kultistien kanssa (bit proud of this one). Nyt kun on saatu laiva vesille, niin kunnon seikkailut voivat alkaa!

Sitten vielä. Tosiaan Antti vähän sinne päin mainitsikin, että pelaajahahmot ovat kaikki toisilleen vähän ilman taustatietoja. Eli siis, ei oo muiden hahmoista hirvittävästi mitään tietoa, paitsi tiedonmurusia sieltä sun täältä. Kyllähän niitä murusia varmaan tipahtelee, eikä asialla ole mikään hirveä kiire, että pitäisi kaikkien alkaa samantien kaivaa syntymätodistusta esiin!


Luottamuksen kasvaessa ja toverisuhteiden tullessa alkaa varmaan myös sanaiset arkut aueta!

Eli siis, mitenkäs tuo muu laivan porukka suhtautuu siihen, että juuri meikäläisistä tuli laivalle päällystö? Ja muutenkin, se nyt on itseasiassa ainoa "parannusehdotus", että laivalla voisi enemmän tapahtua, että pääsisi itse kukin paremmin pelaamaan hahmojensa verbaalista puolta. "Esimiehinä" pelaajahahmoja voisi vähän ns. koetella ja katsoa, miten he selviävät laivan sisäisistä ongelmista? miehistön sisäisiä riitoja? Jotkut valittavat oloista? MURHA?


Antilta ja Pyryltä hyvät huomiot, tähän tullaan panostamaan matkan alkaessa taittua! Tällaiset tuppaavat unohtua aina välillä, aivan kuten muutkin ns. "maalliset" ongelmat fantasiaropeissa. Kiitoksia tästä!

Täytyy kyllä sanoa että itsellenikin välillä on oma hahmoni tässä parin pelikerran aikana ollut itseltä aika hukassa enkä oikein tiedä mitä hän tekisi, milloin ja miksi (paitsi esittää kovanaamaa). Täytyy varmaan hetkiseksi istua alas ja vähän ajatella.


Tämä on luultavasti hyvä idea. Hahmot kehittyvät pelin aikana varmasti aika paljon myäs henkisesti!

Sellaista on ollut, huomenna jotain uutta!
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Kalloja & Kahleita: Kommentit pelistä [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 13 Marras 2013, 22:28

Hiiohoi!

Rosgakori kirjoitti:
Eli siis, mitenkäs tuo muu laivan porukka suhtautuu siihen, että juuri meikäläisistä tuli laivalle päällystö? Ja muutenkin, se nyt on itseasiassa ainoa "parannusehdotus", että laivalla voisi enemmän tapahtua, että pääsisi itse kukin paremmin pelaamaan hahmojensa verbaalista puolta. "Esimiehinä" pelaajahahmoja voisi vähän ns. koetella ja katsoa, miten he selviävät laivan sisäisistä ongelmista? miehistön sisäisiä riitoja? Jotkut valittavat oloista? MURHA?


Antilta ja Pyryltä hyvät huomiot, tähän tullaan panostamaan matkan alkaessa taittua! Tällaiset tuppaavat unohtua aina välillä, aivan kuten muutkin ns. "maalliset" ongelmat fantasiaropeissa. Kiitoksia tästä!



Ei mitään hätiä, pj:llä on paljon hommia hoidettavana, joten ummetukset sun muut on välillä vaikea muistaa!

Ja taas on lisää loottia piraateille! YARRR. Poikkean tavastani käydä miltei kaikki pelikerran tapahtumat lävitse ja kerron vain fiilareita(omia ja Darion):

Toki toki, loistavan buenohko pelikerta jälleen kerran! Meikä on kyl sen verran kaikkiruokainen ropetuksen suhteen, että saa kyllä olla pelaajiin kohdistuvaa fyysistä väkivaltaa ja paljon, ennen kun voisin sanoa huonoksi pelikerraksi!

Darioa välillä ihmetyttää kapteenin armollisuus vihollisia kohtaan. Ei Dariokaan tahdo tappaa kaikkea mitä hakkaa, mutta esim. Cheliaxialaisen sotalaivan pelkurikapteenin säästäminen vähän turhautti miestä. Vaikka miehistössä on muutamia näitä romanttisia piraatteja, jotka eivät loppujen lopuksi tahdo tappaa ketään ja jotka ovat hyvissä väleissä ph:iden kanssa, niin silti tällainen hempeily voi osaa miehistöstä arveluttaa, joka voi johtaa... KAPINAAN! DUHN-DUHN-DUHNNN.
Dario voi tosiaan vaikuttaa ulkoapäin tosi mukavalta hepulta, mutta todellisuus on ehkä hieman eri. Miestä olisi miellyttänyt vihollis-kapteenin teloittaminen, oli se sitten nopea tai hidas, siitäkin syystä, että jos piraatinmetsästäjän jättää henkiin, tämä todennäköisesti jatkaa toimintaansa ja pahimmassa tapauksessa yrittää kostaa.
Myös uudet alokkaat olisivat varmasti olleet tyytyväisiä, että heidän kapteenin ja lukuisan toverin surmaaja olisi saatu tilille teoistaan kunnolla.
(Uskoisin, että Dario näistä asioista voisi näin metapelaten keskustella Rokun kanssa näistä asioista, koska heppu on sen oloinen, että ymmärtäisi Darion näkökulman asioihin ilman hirveitä otsan rypistyksiä)

Until next time!
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Seuraava

Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron