Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

Keskustelut roolipeleistä ja pelatuista peleistä

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 08 Maalis 2014, 22:09

Ismo kirjoitti:
Hirviöt toimivat kuten PJ sen sanoo olipa se fluffipohjaista tai sääntöpohjaista. Mikko kerran viisaasti sanoi, että olisi hyvä jos bestiaryä ei lukisi kukaan muu kuin porukan PJ (KOSKAAN), mutta valitettavasti tämä olisi hieman epäkäytännöllistä monellakin tapaa. Phase spider on maaginen olento, joka osaa siirtyä materian maailmantasolta ethrealiselle maailmantasolle. Tekeekö tämä sen sitten loitsun avulla vai synnynnäisillä kyvyillään? Asialla ei sinänsä omasta mielestäni ole merkitystä, koska emme tiedä miten ethrealin maailmantaso toimii verrattuna materian tasoon. Tässä kohtaa se toimii kuten PJ sen sanoo toimivan. Täytyy myös todeta, että itse pidän mauttomana sitä, että jälkeenpäin mennään katsomaan hirviön tarkat statit netistä ja aletaan nillittämään. Eiköhän anneta PJ'n luoda uniikkeja taisteluja/kohtaamisia eikä lukkiuduta täysin sääntöjen sanelemaan maailmaan? Itse ainakin pidän siitä, että tietyt asiat yllättävät pelissä, joka alkaa jo omaltaosaltaan käydä melko tutuksi.

Niinkuin sanoin, en tätä ennen ole edes tehnyt. On kaksi olentoa, joiden statsit olen bestiarysta koskaan katsonut: Shadow(ylläri) ja nyt phase spider. Enkä olisi todellakaan muuten katsonut, jos asia ei olisi jäänyt kaivelemaan. Pelikerralla oli kuitenkin jo aikaisemminkin esiintynyt niin shadowdancerin ominaisuuksiin kohdistuvaa kränää, joten tahdoin vain saada selvyyden siihen, että miten se sitten pystyi näkemään Darion. En halunnut kesken taistelun pelikerralla alkaa tästä puhumaan.
Vaikka Pj sanoisi, että asia on näin, niin kai siitä saa mainita, jos pelaajaa alkaa harmittamaan. Ja ainakaan meikästä on vähän huono sanoa, että lukkiuduisin sääntöjen sanelemaan maailmaan, koska se on asia jota inhoan. Etenkin kun pelin säännöt eivät ihan aina ole täydellisiä ja tunnelmassa onnistumisen kannalta on suotavaa, että joskus sääntöjen ylitse kävellään surutta.
Ismo kirjoitti:Sitten tämä Darioon kohdistunut epäluulo ja shaiba. Noh.......itselläni on ainakin semmoinen tietynlainen käsitys siitä miten piraatit toimivat ja se tulee enimmäkseen elokuvista sekä kirjoista. Tämän mukaan olen pyrkinyt pelaamaan näiden tapojen mukaan ja jos laivalla sattuisi olemaan henkilö, jonka perässä on salamurhaajien kilta ammoisilta ja mahtavilta ajoilta, jotka taistelivat kuolleen jumalan kirkkoa vastaan ja jotka Darion omien sanojen mukaan pystyisivät tappamaan kaikki aamunraivolla silmänräpäyksessä niin mikä sitten olisi oikea reaktio?

Vaikka pelaajahahmojen tarinat ovat aina mukavia niin ainakin omasta mielestäni ne eivät saisi nousta kilpailemaan päätarinan kanssa. Tässä tuntuu käyneen niin. Itselläni ei ole mitään tätä vastaan, Dario on kaikinpuolin hieno hahmo, mutta kun meidän suurimmaksi uhaksemme on noussut tälläinen mystinen järjestö niin.......
*(muistetaan Rhaegosin sekä Turon seikkailut eräällä raatiksen pelikerralla (3 kirja), jonka seurauksena moni turhautui)

Pidän sitä ihan ymmärrettävänä, että hahmot ovat epäluuloisia Dariota kohtaan ja tuntuisikin kummalliselta, jos eivät olisi. Mutta se, että saa kuunnella laidan yli heitto -juttuja yms. pelikerrat läpeensä, alkaa vähän ottamaan päähän. En kuitenkaan vertaisi tätä tilannetta siihen mikä raatiksessa oli, sillä siinä kuitenkin hahmot itse tekivät juttuja, joita muut hahmot eivät pitäneet hyvänä elämänkatsomuksen vuoksi. Enkä myöskään silloin puuttunut tekemisiin pelaajana, vaan pelkästään hahmona.
Tässä tilanteessa taas negatiiviset ajatukset Dariota kohtaan tulevat tämän taustasta. Ehkä juuri se tässä harmittaakin, että näin jonkin verran vaivaa Darion taustaan, enkä ajatellut että sen vuoksi kaikki muut hahmot kokisivat Darion niin epäluotettavana henkilönä. Tämän takia epäluuloisuus Dariota kohtaan on omasta mielestäni välillä vähän raskasta kuunneltavaa, koska jos asiaa vähän ajattelee ja miettii Darion taustaa ja sitä, että kamppiksen alussa kaikki hahmot joutui yhteen vastoin omaa tahtoaan, ei se loppujen lopuksi edes ole Darion vika että tässä jamassa ollaan.

Vaikka pelaajahahmojen tarinat ovat aina mukavia niin ainakin omasta mielestäni ne eivät saisi nousta kilpailemaan päätarinan kanssa.

niinno, eipä se omasta mielestäni ole noussut kilpailemaan. Ja vaikka nousisikin, niin en näe siinä mitään väärää, että peliin tulisi jotain ylimääräistä side-quest-meininkiä. Oli kyse sitten oman hahmon taustasta tai jonkun toisen. Vai?
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 09 Maalis 2014, 12:59

Kukaan ei kysynyt mielipidettäni, esitän sen silti.

Ehkä hyvä että tuli tämä Shadow Dancer-asia kunnolla puheeksi niin ei jää mitään epäselväksi sitten ehkä ja voimme jatkaa selvillä vesillä eteen päin.

Muutama pointti asiasta:

- Fantasiaroolipelimaailmassa lehmät lentävät jos PJ haluaa näin. Golarionin tapaisissa ropemaailmoissa, niin käteviä kuin ovatkin, on se pieni haitta että pelaajat joskus tietävät (tai luulevat tietävänsä) pj:tä paremmin miten asioiden "pitäisi" toimia. En syytä veljeäni ylenmääräisestä nillittämisestä mutta tuotakoon tämä asiakin esiin ettei unohdu. Olemme aikuisia ihmisiä joten eiköhän tähän saada sopuisa ratkaisu :D

- Syy tähän keskusteluun oli se, että Pyry turhautui kun Shadow dancerin ehkä vahvinta taistelumekaniikkaa, hide in plain sightiä, ruvettiin katsomaan kieroon (puhutaan siitä varjosta kohta). Itsekkin pudistelin päätäni siinä kohdassa kun kohteella ei ollut mitään toivoa nähdä varjoista taistelevaa miestä ja se tuntui epäreilulta. Kotimatkalla vaihdettiin aiheesta muutama sana ja laitoin asiaa vähän kontekstiin. Kyse on kuitenkin fantasiamaailmasta missä tapahtuu kaikenlaista hassua ja maagista. Erästä kuuluisaa fiktiivistä merirosvoa lainatakseni (en muista sanatarkasti): I see that rule more as a guideline. Meillä olisi voinut olla tässä tapauksessa myös se improved invisibilityä spammiva dragon disciple (en katsonut säännöistä onko mahdollista ysitasolla, turha sanoa että onnistuu vasta tasolla 11 tms.), u got the point...

Minun mielestäni HiPS voitaisiin käsitellä kuten Pyry on postissaan todennut koska Dariolla ei ole sneak attackia eikä muutenkaan erityisen juustoisia hyökkäysstatseja. Viime kerralla oli aika jees kun äijältä putoaa housut näennäisesti itsestään kesken tappelun :D Sellainen lisäys olisi kuitenkin paikallaan että mielestäni True seeing ja siihen verratavat efektit näkevät sen läpi koska se on sen loitsun tehtävä. See invisibility ja invisibility purge eivät auttaisi. Vaikka Pathfinder ei ole realismisimulaattori, olisi mielestäni kohtuullista jos meleestä hyökkäävän ja sen jälkeen varjoihin piiloutuvan hahmon näkeminen olisi edes vähän helpompaa kuin täysin paikallaan olevan. Toimisiko esim. sen sniping rulen soveltaminen meleessä?

Mitä tulee sitten tuohon varjoon niin se on kovin kaksiteräinen miekka. Toisaalta Dario on lähes hyödytön tietynlaisissa kohtaamisissa, jolloin varjon läsnäolo tuo jonkinlaisen " pelimekaanisen oikeutuksen" miehen läsnäoloon. Tappelussa tursasta vastaan olisi käynyt luultavasti todelli heikosta ilman sitä ja tuo hirviö olisi ehkä saanut toisen TPK:n kontolleen (ei hyvä). Mikään ei ole pelaajalle turhauttavampaa kuin pelata puolen tunnin taistelua ilman että saa mitään aikaan. Joskus tulee jotain luovia ideioita joilla tilannetta voi tasoittaa mutta aina ei (Itselleni harvemmin tulee, en ole kovin luova ihminen).Toisaalta kuten sanottu, varjolla on potentiaali PJ:n näkökulmasta tehdä haastavaksi tarkoitettuja kohtauksia naurettavaksi läpsyttelyksi, esimerkiksi taistelu valmistautumatonta kovatasoista fyysistä taistelijaa vastaan. Atte ei luultavasti ollut varautunut täysin varjon vaikutuksiin näihin kohtaamisiin mutta sen verran ovela mies on kyseessä, että varmaan jatkossa keksii tavan tasapainottaa kohtaamisia. Voimakas epäkuollut on asia joka syystäkin herättää pelkoa tavallisissa kuolevaisissa, sellaisen pitääkin vaikuttaa peliin mutta ei saa rampauttaa sitä. Mielestäni miehistön ja muiden epäluulo sitä kohtaan on täysin oikeutettua. Pyry on mielestäni kohtuu hyvin onnistunut välttämään varjon väärinkäytön taistelutilanteissa mikä vaatii aika paljon pelaajan huomiota pelissä.

Mistä päästäänkin tuohon tarinaideaan. Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, että ph:n tausta aiheuttaa sen että tulee jokin iso side-questi vastaan. Oikeastaan itseäni ei pelaajana haittaisi vaikka lähdettäisiin Nidaliin tutkimaan Hiljaisuutta seuraavaksi puoleksi vuodeksi jo unohdetaan koko Merirosvous ainakin hetkeksi, tuossa on niin makea juonenpää esillä. Tokikaan tuo nyt ei ole realistista meidän kamppiksessa sen nykytila ja Nidalin kaukaisuus huomioon ottaen. Oikeastaan olen kaivannut tuollaisia PH-vetoisia sidequesteja kauan ja ihmetellyt niiden puutetta koska tuovat tuntua "elävästä maailmasta". Tässä tapauksessa on vähän se ongelma että meidän merirosvojoukolla ei ole juurikaan henkilökohtaisia intressejä asettua poikkiteloin monikansallisen muinaisen salamurhaajajärjestön kanssa. Toisaalta, meillähän on viitteitä siitä että Tessan salaliittoteoriat ja Hiljaisuus kietoutuvat toisiinsa jotenkin. Jos Dario olisi EPH niin se olisi kapteenin mieltymysten mukaan joko jätetty ensimmäiseen satamaan tai sitten vain kadonnut yöllä mystisesti jäljettömiin. Tämä on vähän harmillinen yhtälö sikälikin, että fluffinsa puolesta Dario kuitenkin pelaamieni PF-kamppisten hahmojen parhaimmistoa ja tuonut sopivaa säpinää meidän veneeseen sen sijaan että kaikki hahmot vain taputtelisivat toisiaan olalle ja kertoisivat kuinka hyviä jätkiä ovat. Tässä vaiheessa kampanjaa on kuitenkin tultu mielestäni siihen pisteeseen, että joko pelaajahahmot luottavat toisiinsa (silleen terveissä määrin) tai sitten unohtavat koko jutun ja etsivät jotain muuta tekemistä Golarionissa.

Mitaballa ei ole ainakaan mitään intressejä jättää hommaa kesken yhden epämääräisen hahmon takia vaikka vähän häiritseviä piirteitä omaakin, tässä on paljon pelissä. Dario on hyödyllinen liittolainen ja osoittautunut olevan luotettava monessa muussa asiassa.

EDIT: Tästä varmaan oli sellainen oppi meille kaikille että jos meinaa käyttää jotain eksoottisia/monimutkaisia comboja tai abilityjä niin varmaan kannattaa ihan aluksi keskustella PJ:n kanssa niiden käyttämisestä vaikka kyse olisi vain core book-prestige classin käytöstä. Vaikka säännöt jotain oikeuttaisivatkin niin ne ei se sitä tarkoita etteikö se voisi pahimmassa tapauksessa pilata kohtaamista/kampanjaa täysin. Onneksi nyt ei käynyt noin pahasti. Sääntöjä on niin paljon ettei kaikkea voi ottaa huomioon. Lesson learned.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 04 Huhti 2014, 17:04

Loot!

Sumithan kadonneen kaupungin aarteet:

-Tok Shalin Kostonveitsi- +2 short sword, joka hohtaa vihreänä kun Azlanti-kansan edustajia on lähistöllä.

-Ihmeiden Valtikka, taikavaltikka joka on saatu lahjaksi aikoinaan Azlantin lähettiläiltä.

-Kalmariverkko, +3 Net, jonka voi heittää veden alla käskystä 30 jalan kantamalla.

-Voimahelmi (lvl 3)

-scroll of dismissal, potion of neutralize poison x3

-wand of summon natures ally IV (0/23)

-kultakoru, arvo 500 gp

-kultainen maljakko, arvo 750 gp

-Helmiä jonka arvot ovat 159 pp, 2786 gp, 427 sp ja 633 cp

-N. 3500 kultapalan arvosta vanhoja antiikkirahoja.

Jos isokokoisia aseita otettiin mukaan, niin siinä olisi 2x Large +1 Keen Falchionia, Large +1 battleaxe ja +1 Huge Greatclub. Näiden myyminen tosin on lähes mahdotonta, koska ei oikein ole markkinoilla tarvetta yli-isoille aseille.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 04 Huhti 2014, 17:29

Joo nuo isot aseet pidetään varmaan trofeina meidän suurlinnakkeen pääsalissa? ;) Samoin kuin kaadetun suurkykloopin pää.

Mitaba keksinee hyvää käyttöä voimahelmelle ellei enemmistö halua realisoida sitä valuutaksi jossain isossa kylässä?
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Huhti 2014, 18:20

Rosgakori kirjoitti:Loot!
-Tok Shalin Kostonveitsi- +2 short sword, joka hohtaa vihreänä kun Azlanti-kansan edustajia on lähistöllä. Pidetään, jos käyttäjä löytyy. Morianilla taitaa nyt olla vyöllä?
-Ihmeiden Valtikka, taikavaltikka joka on saatu lahjaksi aikoinaan Azlantin lähettiläiltä. Pidetään ihan vaan hupiarvon ja historiansa vuoksi?
-Kalmariverkko, +3 Net, jonka voi heittää veden alla käskystä 30 jalan kantamalla. Myydään? PIdetään?
-Voimahelmi (lvl 3) Pidetään, +1 3-tason loitsu/päivä on liian hyvää ohitettavaksi
-scroll of dismissal, potion of neutralize poison x3 Pidetään, tiedätte kyllä kuka osaa käyttää ;)
-wand of summon natures ally IV (0/23) Pidetään, eiköhän tiikerien kutsumisesta ole jotain riemua. Kaksi hahmoa osaa aktivoida kepin

-kultakoru, arvo 500 gp
-kultainen maljakko, arvo 750 gp
-Helmiä jonka arvot ovat 159 pp, 2786 gp, 427 sp ja 633 cp
-N. 3500 kultapalan arvosta vanhoja antiikkirahoja.
^Myydään

Siinä ehdotuksia edellisen pelikerran löytöihin.

Saaren asuttamisesta, kesyttämisestä ja rakentelusta
Sellasta pohdintaa tein tänään liittyen tähän, että aattelin tuoda myös ajatuksiani esille täällä foorumilla. Eli meillä on jonkin verran kylän rakentelua ja sen sellaista edessä, noin kaksi kuukautta aikaa toteuttaa lähtötilanne jonka neuvoston tyypit arvioi ja toteaa ollaanko ansaittu paikka neuvostosta. Kahdessa kuukaudessa ei tehdä suurkaupunkia mutta voidaan näyttää, että meistä on tähän ja että meidän saaresta voisi tulla tärkeä paikka Kahleilla. Juteltuani Aten kanssa ymmärsin, ettei tästä saaren asuttamisesta tule mitenkään keskiötä tässä kampanjassa, merirosvoilu jatkuu samaan tapaan. Näin ollen meidän ei hirveästi kannata liikaa aikaa käyttää sen miettimiseen miten kuvataan parhaiten saaremme kasvua ja rakennusten kohoamista sinne.

Näin ollen ehdotus-/ajatuslista:
    -Ei lähdetä miettimään yksittäisten rakennusten hintoja/vaikutuksia/tms liittyen satamaamme ja kyläämme. Let's keep it simple. Todetaan mitä halutaan, mitä ehditään rakentaa, mikä jää kesken ennen vieraiden saapumista ja mikä valmistuu joskus myöhemmin. Tulevaisuudessa seuraillaan saaremme asukasluvun kasvua ja mahdollisia ongelmia. Ei siis aleta pelaamaan Kingmakeria Kalloissa ja Kahleissa.

    -Statitetaan satamamme käyttäen GameMastery Guiden ohjeita: millainen hallinto, minkälainen suuntautuminen laki/kaaos-hyvä/paha -akseleilla ja joitain muita näppäriä yksityiskohtia. Saadaan vähän statistiikkaa ja jotain mihin viitata pelatessa (esim "teidän kylällä on pahan paikan maine, joten sinne päätyy tätä nykyä lähinnä paenneita murhamiehiä") mutta pienellä vaivalla.

    -Oletetaan, että satamamme lähtee kasvamaan. Miten se kasvaa? Kuten sienikaupungit Karibialla ja Villissä Lännessä, sinne muuttaa väkeä joka etsii uutta alkua ja rakentaa itselleen talon jossa asuvat ja tekevät työtä. Meidän ei siis (periaatteessa) tarvitse koittaa saada työväkeä saarelle tekemään töitä meille vaan saada väkeä muuttamaan saarelle, jotta he voi saada elantonsa tekemällä töitä saarella. Tietty eri asia nyt kun koitetaan saada esimerkiksi linnake ehjäksi ja tarvitaan apukäsiä. Meidän ei siis kuulu maksaa jokaiselle tyypille, että "tule meidän saarelle" koska ei siinä ole mitään järkeä. Me maksetaan työstä, jos työlle on tarvetta. (baarin pitäjälle maksetaan kun siellä käydään juomalla, ei siitä että se tulee pitämään baaria meille, eikös?)

    -Rakennuksia ilmestyy saarelle sitä mukaa kun väkeäkin, poikkeuksena tietty ne rakennukset jotka just me sinne halutaan. Aluksi voidaan houkutella jengiä saarelle sillä, että "meillä on lautakasa ja nauloja josta te pääsee helpolla liikkeelle, tervetuloa" ja myöhemmin antaa muuttajien vain hoitaa rakentelunsa keskenään.

    -Atte päättää millasta porukkaa satamaamme muuttaa. Itse toivon, ettei tästä tule friikkisirkusta, ihmiset on yleisin kansa syystä.

    -Satamalle voidana piirtää jonkinlainen karttapohja ihan vaan huvin vuoksi. Kuten Visa totesi kommenttiketjussa, tällainen rakentelu on hauskaa ja kartta omasta läänistä on osa tätä riemua.

Sellasta. Mielelläni kuulen, että ollaanko tästä samaa mieltä ja näin. Ensin mietin, että oltais mietitty hinnat jokaiselle talolle ja rakennukselle (ála Kingmaker) mutta se alkoi tuntua tosi huonolta ratkaisulta varsinkin sen jälkeen kun puhuin Aten kanssa tarkemmin.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 12 Huhti 2014, 22:50

Viime pelikerran lootit:

Bikendi Otangun, Kahleiden kauhean uneksijan aarre:

- Häive, 1+ glamered elven chain
- gloves of swimming and climbing
- Tajunta, helm of comprehend languages and read magic
- cracked iridescent spindle- ionikivi
-cracked pale green prism- ionikivi
- Paljastusten Suunnannäyttäjä
- oil of magic weapon
- potion of lesser restoration
- scroll of control water
- scroll of displacement
- potion of heroism
- scroll of gaseous form
- wand of false life ( /23)
-Luurankoankkuri
- cloak of resistance +2
- headband of mental prowess +2 (Charisma, Intelligence, Bluff)
- ring of sustenance
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 13 Huhti 2014, 23:07

Hiiohoi! Saaren asukkaskantaa pitäisi kasvattaa? Siitä onkin Antti jo sanonut ja olen itse samalla kannalla, että tämä nyt ei ole mikään iso homma. Ainoa mitä omasta mielestäni meidän pitäisi miettiä, on satama, vartiopaikat ja uskoisin että Mitaba tahtoisi Kosrehin temppelin jossain vaiheessa pystytettävän. Eipä itselläni ole oikein mitään isompia ideoita, eikä Dariotakaan kauheasti kiinnosta, tuleeko saarella olemaan pieni hökkelikylä vai Absalom II. Toki toinen vartiotorni ylängöllä olisi hyvä dekoreerata ja ottaa käyttöön. Pitäisi vain palkata VELHO käyttämään näkykiveä, jotta sieltä käsin saisi hälytyksen tehtyä nopeasti. Aaron pysyy laivalla jos minulta kysytään ja siihen yhteen hulluun ei edes toinen hullu luottaisi, jos edes on velho(jäi epäselväksi) .

Lootista itseäni kiinnostavat:
Rosgakori kirjoitti:- headband of mental prowess +2 (Charisma, Intelligence, Bluff)
- ring of sustenance

vain nämä kaksi oikeastaan itseäni kiinnostavat, vaikkakin molemmille varmaan löytyy ottaja. Headbandin tahtoo varmaankin Ismo tuon Bluffin takia, vaikka onkin tappiin varmaankin rankit pistetty ja sormuksen varmaan tahtoo velipoika loppujen lopuksi. Muut myyntiin taikka sitten ei, kuinka vain.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Viiksu » 14 Huhti 2014, 00:41

Juup looteista ihan ensiksi:

Itseäni kiinnostavat esineet listatuista olisivat:
-Tok Shalin Kostonveitsi- +2 short sword (Ihan mukava kapistus)
-Ihmeiden Valtikka (Tämä ehkä pikemminkin yhteisenä kapistuksena, tosin en nyt tiedä kenen tätä pitäisi kantaa?)
-Häive, 1+ glamered elven chain (Todella mukava panssari päivitys tämä olisi)
-Tajunta, helm of comprehend languages and read magic (Morianissa alkaa tuota arkaanista puolta jo olemaan niin tämä olisi aikas passeli lisä kaverin kykyihin)
-Headband of mental prowess +2 (Charisma, Intelligence, Bluff) (Tottakai olisi kiva esine, mutta Morianilla on jo tosin täydet rankit bluffissa niin en koe, että tästä tulisi kovinkaan paljoa hyötyä Morianille. Dariolle tosiaan ehkä parempi)

Morian pystyy myös käyttämään noita scrolleja niin voin myös ne ottaa ellei mitaba halua noista jotain.


Sitten saaresta. Itse ehdottaisin seuraavaa saaren asutuksesta. Edettäisin asteittain:

Aste 1: Aluksi päästettäisiin porukkaa saarelle nimenomaan "eräjorma" meiningillä, eli maksetaan puusepille ja kivityöläisille tehdystä työstä ja kustannetaan raakaaineet itse niihin rakennuksiin joita tarvitsemme. Yrittäjiä saa tulla saarelle kunhat maksavat jotain maa-alueestaan jota käyttävät. Tähän asteeseen kuuluu linnoituksen kunnostaminen sekä juomasalin rakentaminen sekä paaluvarustus läntiselle kukkulalle (se paikka missä harpyt olivat). Myös jonkinlainen satama alue sekä laiturit olisi hyvä saada kuntoon. Tämä siis valmiiksi siihen mennessä kun kestitsemme piraatti ruhtinaita.

Aste 2: Tässä kohtaa Linnoituksen sekä läntisen paaluvarustuksen pitäisi olla jo valmiina ja miehitettynä. Vartiomiehet ja vastaavat maksetaan alueen veroista, jotka pidetään kohtuullisella tasolla. Vartiomiesten tehtäviin kuuluu suurimpien kahnauksien pysäyttäminen sekä saaren ympäristön valvominen. Tässä asteessa yritetään asuttaa läntinen "alanko" houkuttelemalla yrittäjiä saarelle, joka loisi vahvempaa pohjaa tavallisen väestön muuttamiselle saarelle. Tietenkin yritetään luoda myös työpaikkoja kaikille puliveivareille jotka tulevat saarelle.

Aste 3: Läntinen alanko on hyvin asutettu ja on aika kääntää katseet ylängölle. Ensinnäkin nykyinen tie ylängölle tulisi tasoittaa ainakin sen verran, että siitä voisi vankkureilla kulkea ja jotta kaltaisemme pystyisivät paremmin kulkemaan sinne. Tavaran kuljetukseen rakennutettaisiin aikanaan suuret lavat, joilla pystyttäisiin nostamaan tavaraa ja ihmisiä ylängölle vaivattomasti. Ylänkö itsessään tulisi olemaan kalliimpaa seutua saarelle muuttaville, kuten esimerkiksi kartanoita, kiltataloja, temppeleitä jne. Esimerkiksi kyklooppi kaupungista saisi varmasti perittyä hyviä maksuja kun historioitsijat tulisivat ihmettelemään sitä. Voitaisiin vaikka tehdä sinne peräti turistireissuja, jonka aikana ihmiset pääsisivät kokeilemaan muinaisten kyklooppi mystikoiden metodeja astuessaan "silmän" sisälle.

Tässä nyt semmosia alustavia ajatuksia Morianilta miten saarta tulisi asuttaa ja parantaa. Tarkoituksena ainakin Morianilla olisi tehdä paikasta kahleiden pohjoispuolen hallitseva kaupunki, johon kauppa keskittyisi.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 14 Huhti 2014, 12:59

Rosgakori kirjoitti:1 cracked pale green prism- ionikivi
2 potion of heroism
3 Paljastusten Suunnannäyttäjä

Tuossa nuo mistä olisin kiinnostunut ja nämä ovat järjestyksessä, eniten kiinnostaa tuo vaalean vihreä ioninkivi. Suunnannäyttäjä on efektiltään liian hyvä myytäväksi (näkymättömyyden tuomiin ongelmiin ratkaisu) mutta sitä saa joku muukin kantaa niin ehkä tulee aktivoitua joskus. ^^ Taikajuoma on muuten vain mainio niin kelpaa kyllä. Suojausviitta lienee näppärin jollekin muulle, Rokulla kun lienee porukan parhaimmat/tasaisimmat seivit.

Ismo kirjoitti:Aste 1: Good stuff
Aste 2: Good stuff
Aste 3: Good stuff

Tämä näyttää kyllä hyvältä suunnitelmalta ja tykkään tuosta pitkäkantoisuudesta. Lienee todennäköistä ettei me päästä välttämättä tämän kamppiksen puitteissa edes toiselle asteelle asti mutta tämä petailee jo kamppiksen jälkeisiä tarinoita. Musta on hyvä, että meillä on hahmoina ja tarinassa olemassa suunnitelma siitä mitä saarella tapahtuu, vaikkei me pelaajina sitä koskaan koettaisi täydessä loistossaan. Tämän takia Ismon suunnitelma on hyvä, mie itse kun viestissäni keskityin kovasti vain siihen osaan mikä me pelaajina koetaan pöydän ääressä. Tämä tietty olettaen, ettei kamppiksessa tule yllättävää viiden vuoden aikahyppyä ja nähdään työmme tulokset vielä pelatessa.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 15 Huhti 2014, 20:17

Ismon esittämä proseduuri lienee oikein sopiva meille. Eli rakennustarvikkeet seuraaviin kohteisiin:

1.) Sali/johtorakennus linnakkeeseen (sellanen merirosvojen neuvoston sali missä on iso pöytä)
2.) paaluvarustus
3.) Satama-infrastruktuuri riittävän monelle laivalle

Gozrehin temppeli tulee myös mutta Mitaba suosii siinä luonnonmateriaaleja.

Mitä taikaesineisiin tulee niin vihreä ioniprismakivi on oikeastaan ainoa jonkinlaista hyötyä tuova tapaus. Suunnannäyttäjän kantajaksi voin ruveta myös. Loput esineistä enempi tai vähempi arkaanisia tai Mitaballe melko hyödyttömiä ja Morianille luontevampia. Edellisen pelikerran kamoista toki bead of power käyttöön, ring of sustenance menköön Dariolle jos mies uskoo tarvitsevansa (luultavasti tarvitsee Mitabaa enemmän).

Mitäpäs meille jää lopulta jaettavaa ja myytävää loottia?
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 15 Huhti 2014, 22:15

Rosgakori kirjoitti:-Tok Shalin Kostonveitsi- +2 short sword, joka hohtaa vihreänä kun Azlanti-kansan edustajia on lähistöllä. Morian
-Ihmeiden Valtikka, taikavaltikka joka on saatu lahjaksi aikoinaan Azlantin lähettiläiltä. Pidetään ihan vaan hupiarvon ja historiansa vuoksi? Mukana
-Kalmariverkko, +3 Net, jonka voi heittää veden alla käskystä 30 jalan kantamalla. Myydään
-Voimahelmi (lvl 3) Pidetään, +1 3-tason loitsu/päivä on liian hyvää ohitettavaksi Mitaba
-scroll of dismissal, potion of neutralize poison x3 Morian
-wand of summon natures ally IV (0/23) Mitaba tai Morian

- Häive, 1+ glamered elven chain Morian
- gloves of swimming and climbing Roku voi ottaa jos ei myyminen ei ole ehdotonta
- Tajunta, helm of comprehend languages and read magic Morian
- cracked iridescent spindle- ionikivi +5 Con-heittoihin kun mietitään hengenpidättämistä, ottajia?
-cracked pale green prism- ionikivi Mitaba tai Roku
- Paljastusten Suunnannäyttäjä Mukaan, kantaja päätetään myöhemmin
- oil of magic weapon Laivalle
- potion of lesser restoration Mukaan, Roku voi kantaa ja juottaa sille joka tarvitsee
- scroll of control water Mitaba osaa ainakin käyttää
- scroll of displacement Morian
- potion of heroism Roku
- scroll of gaseous form Morian vai myyntiin?
- wand of false life ( /23) Morian vai myyntiin?

- Luurankoankkuri Myydään johonkin tuhottavaksi/tms
- cloak of resistance +2 Mitaba tai Roku
- headband of mental prowess +2 (Charisma, Intelligence, Bluff) Dario
- ring of sustenance Dario


Värikoodattua tekstiä siitä mitä näille aarteille tehään. Mie ja Visa ratkotaan tuo ioninkivi-viitta -suhde (lähinnä molempia näyttäis kiinnostavan tuo kivi). Ismo nappaa Morianille noita kääröjä varmaan, jos on kiinnostusta, sama Visa Mitaballe (ainakin veden säätely). Voin tehä torstaiksi laskelmat siitä mitä saadaan rahana, kunhan Atte kertoo paljonko plunderista menee rakenteluun.

Tärkeä kysymys on se, että tehäänkö me jotain parannuksia meidän laivaan jossain välissä? Se on ollut kakkoskirjasta asti enemmän/vähemmän samanlainen mitä nyt sotakoneita on tullut paljon lisää. Toisaalta, eipä siihen varmaan täydy tästä satsista laittaa rahaa kiinni, jos meillä on jossain välissä aikaa käydä vähän ryöstelemässä Kuumemerta ja Arcadian merta. Myös kapteeni Conchobaria voisi pyytää tuomaan ne Vuorovetten kiven 9 plunderia tänne myytäväksi ja käytettäväksi.

Sellaista. Sana vapaa.

EDIT: Oho, minä vahingossa 2000. viesti..
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 18 Huhti 2014, 11:58

Looting time, bitches!

Fargo Vitterande, Merirotta:
- potion of cure serious wounds
- wand of lighting bolt ( /12)
- +2 leather armor
- +2 short sword
- masterwork handcrossbow +10 bolttia
- 3x +2 chainshirt ja 3x +1 cutlass (sen miehistön)

Merivarpusen viimeinen arkku:
- +1 keen cutlass
- scrolls of transmutate rock to mud, 2x water breathing
- 900 gp arvosta timantteja

"Ankeriaan" omaisuus
- elixirs of fire breath, love, swimming
-potions of cure serious wounds, water breathing
- liquid ice
- 5 tanglefoot bags
- 3 thunderstones
- Ankeriaannahkapanssari
- +1 light mace (small)
- chime of opening
- ring of jumping
- slippers of cloud walking
- vest of all tools

Piraattiruhtinaiden palkinnot ja lahjat:

- Tritonien torvi
- Mahdottomuuden pullo
- Roiston kävelykeppi
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 20 Huhti 2014, 14:12

Tuodaan tämä esille ihan vaan koska säännöt. En sano että tämän tarvitsisi vaikuttaa menneisiin pelitapahtumiin vaan keskustelun herättämiseksi miten strena (ja dex) damagea
käsitellään jatkossa. Itselleni ei ole niin väliä miten näitä tulkitaan kunhan ollaan johdonmukaisia.

A character with a Strength score of 0 is too weak to move in any way and is unconscious.


Eli con on ainoa attribute minkä nollaan tippuminen aiheuttaa kuoleman. Muut tekevät hahmon vain enempi tai vähempi toimintakyvyttömäksi.

EDIT: nyt kun sääntöjen makuun päästiin niin poimin tällaisen sääntötulkinnan virallisesta FAQ:sta Paizon foorumilta, oli ihan uusi juttu itselleni. Ei varsinaisesti liity mihinkään meidän peleissä mutta mielenkiintoinen homma. Ei kovin intuitiivinen sääntötulkinta IMO mutta Paizon virallinen kanta (ei toki tarkoita että meidän tarvitsee tätä käyttää omissa peleissä).

Multiple Weapons, Extra Attacks, and Two-Weapon Fighting: If I have extra attacks from a high BAB, can I make attacks with different weapons and not incur a two-weapon fighting penalty?
Yes. Basically, you only incur TWF penalties if you are trying to get an extra attack per round.
Let's assume you're a 6th-level fighter (BAB +6/+1) holding a longsword in one hand and a light mace in the other. Your possible full attack combinations without using two-weapon fighting are:
(A) longsword at +6, longsword +1
(B) mace +6, mace +1
(C) longsword +6, mace +1
(D) mace +6, longsword +1
All of these combinations result in you making exactly two attacks, one at +6 and one at +1. You're not getting any extra attacks, therefore you're not using the two-weapon fighting rule, and therefore you're not taking any two-weapon fighting penalties.
If you have Quick Draw, you could even start the round wielding only one weapon, make your main attack with it, draw the second weapon as a free action after your first attack, and use that second weapon to make your iterative attack (an "iterative attack" is an informal term meaning "extra attacks you get from having a high BAB"). As long as you're properly using the BAB values for your iterative attacks, and as long as you're not exceeding the number of attacks per round granted by your BAB, you are not considered to be using two-weapon fighting, and therefore do not take any of the penalties for two-weapon fighting.
The two-weapon fighting option in the Core Rulebook specifically refers to getting an extra attack for using a second weapon in your offhand. In the above four examples, there is no extra attack, therefore you're not using two-weapon fighting.
Using the longsword/mace example, if you use two-weapon fighting you actually have fewer options than if you aren't. Your options are (ignoring the primary/off hand penalties):
(A') primary longsword at +6, primary longsword at +1, off hand mace at +6
(B') primary mace at +6, primary mace at +1, off hand longsword at +6
In other words, once you decide you're using two-weapon fighting to get that extra attack on your turn (which you have to decide before you take any attacks on your turn), that decision locks you in to the format of "my primary weapon gets my main attack and my iterative attack, and my off hand weapon only gets the extra attack, and I apply two-weapon fighting penalties."
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 20 Huhti 2014, 15:52

Ability damageen kuolemiseen on poikkeus ja se poikkeus on shadow.
Strength Damage (Su)

A shadow's touch deals 1d6 points of Strength damage to a living creature. This is a negative energy effect. A creature dies if this Strength damage equals or exceeds its actual Strength score


Useampien hyökkäyksien käyttö eri aseilla on aina ollut omasta mielestäni juurikin noin. Sen takia voi esim. Ensimmäisellä iskulla tappaa vasustaja, jonka jälkeen vetää quick drawilla tikari ja heittää seuraavaa kohdetta. Toki tikari voi olla valmiiksi vedettynä jo toisessa kädessä.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 20 Huhti 2014, 15:56

Niin joo kootusta sen verran, että tuo ankeriaannahkapanssari kiinnostaa kovasti.
Dariolta liikenee myös yleiseen myyntiin seuraavat itemit:
Vuorovetten hukari
+1 shadowed studded leather
+2 leather ( jota piti alkaa käyttämään, mutta jos ankeriaannahkapanssari ei ketään kiinnosta, niin tänne heti)
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Visa » 20 Huhti 2014, 18:54

Aivan, tuo tikarihomma on aika ilmeinen juttu, ei vain ole ennen tullut mieleen että toimii myös meleessäkin toki. Eli onnistuisiko lyödä yksi isku atraimella ja toinen clawilla vai ovatko natural weaponit no-no tässä tapauksessa?

Aivan, poikkeukset... :D

Mitabaa kiinnostaisi kantaa tritonien torvea, muut esineet eivät ole erityisen kiinnostavia. Pitäisikö palkita joku ansioitunut merirosvo jollakin esineellä? Jos ankeriaspanssari ei ole "omni-size" niin Rosielle? On se sentään helvetin kova merirosvo.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Pyry » 20 Huhti 2014, 20:02

En näkisi mitään syytä, miksei Mitaba voisi lyödä ensin tridentillä ja sen jälkeen clawilla. Aseen vaihtaminen kahden käden otteeseen taikka sitten toiseen käteen, on yleisesti ottaen free action, joten sekään ei estäisi natural weaponin käyttöä.

Muista ottaa Mitaballe scent feattina. Löysin tänään
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
Pyry
Knight
 
Viestit: 184
Liittynyt: 27 Elo 2011, 19:20

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 20 Huhti 2014, 22:16

Pyry kirjoitti:En näkisi mitään syytä, miksei Mitaba voisi lyödä ensin tridentillä ja sen jälkeen clawilla. Aseen vaihtaminen kahden käden otteeseen taikka sitten toiseen käteen, on yleisesti ottaen free action, joten sekään ei estäisi natural weaponin käyttöä.

Joo ei estä käyttöä mutta aseen käyttö tekee natural weaponista secondary attackin, johon tulee -5 haitta.

Universal Monster Rules: Natural Attacks kirjoitti:Creatures with natural attacks and attacks made with weapons can use both as part of a full attack action (although often a creature must forgo one natural attack for each weapon clutched in that limb, be it a claw, tentacle, or slam). Such creatures attack with their weapons normally but treat all of their natural attacks as secondary attacks during that attack, regardless of the attack's original type.


Kahden aseen käyttö menee noin kuten Pyry yllä pitkästi lainailin. Meillä harvemmin vaan on ketään joka tuollain taistelee (ts. joko aina vain yksi ase tai sitten Two-Weapon Fighting) joten ei kovin ajankohtainen sääntökohta ole koskaan ollut.

Ability Damage ollaan pelattu oikein tässä ja muissa kamppiksissa, ainakin mielestäni? Varjo on tiedostettu poikkeus tavalliseen STR-vahinko sääntöön.

Pathfinderin sääntökeskustelulle (joka ei suoraa liity meidän kamppikseen) voi tehdä oman ketjun ja jatkaa siellä. Tämä ketju on kuitenkin Kalloja & Kahleita-keskustelulle.

Looteista Rokua voisi kiinnostaa parannusjuomat noista kamoista ja tietty rahat mitä tulee myydyistä kamoista.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 06 Kesä 2014, 11:40

Lootteja näkyville! Aten puheiden mukaan oli siistejä kamoja odottamassa noutajaansa joten pitää saada ne tännekin ihmeteltäväksi.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalloja & Kahleita: Yleinen Keskustelu [spoilereita]

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 06 Kesä 2014, 13:56

Mööp

Hiljaisuuden Salaseuran operatiivit ja Andrez D'Evronan omaisuus:
-Hiljaisuus, +2 Assassin's Dagger
-+2 Stutted Leather Armor

-4x Hat of Disguise
-4x +1 Leather Armor
-4x +1 Short Sword
-8 Potions of Cure Moderate Wounds

Koiruohon miehistön omaisuus:
-Pyrstötähti, +1 flaming composite longbow (+2str)
-+1 chain shirt
-+1 leather armor
- Kiukku, +1 small human bane short sword
- +2 breastplate
-+1 boarding pike
- 5 p. plunderia

Adelita Doloruso, Koiruohon kapteeni
-Velhonkoukku
-belt of mighty constitution +4
- cloak of resistance +2
- ring of protection +2
- Kapinoitsijanturmakoru
- 5 mwk silver daggers
-1200 gp
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

EdellinenSeuraava

Paluu Roolipelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron