Kirjoittaja Blue_Hill » 14 Elo 2015, 15:13
Tunnelmallisia, viihdyttäviä, tarinallisesti ja tapahtumallisesti rikkaita pelikertoja, eikä yhtään kommenttia? Ei sillä että itse olisin myöskään kommentoinut. Kaksi edellistä pelikertaa ovat sen tyyppistä settiä mistä itse pidän peleistä todella paljon. Hambleyn tila, pellot ja variksenpelättimet ovat tunnelmallisia tapahtumapaikkoja ja kauhu-genreä ilman, että sitä täytyy hirveästi huudella etukäteen. Kaikki ymmärtävät, että nyt on kyseessä kauhusessio kun tapahtumat menevät tuollaiseen suuntaan. Myös kartano edustaa kauhua, mutta vähän eri merkityksessä: kummittelua joka paljastaa mitä talossa on tapahtunut ja se ei ole myöskään mitä kevyttä kamaa. Tunnelma muodostuu erilaisista asioista molemmilla pelikerroilla mutta tunnelma on silti samaa: tuntematonsa, pelottavaa, kauhua ja kauhistusta. Olisikin kiva kuulla mitä olette tykänneet, vaikka pelikertojen jälkeenkin olette asioita ääneen puhuneet.
Itse haluan antaa hieman palautetta teille. Tykkäsin siitä mitä Hambleyn tila-pelikerralla tapahtui ja teitte. Jouduitte tekemään valintoja, kokemaan niiden seuraukset ja nyt elätte niiden kanssa. Näitä ovat niin tallipojan ampuminen kuin Isaacin hylkääminen ja pelastaminen. Voi olla, että kaikista seurauksista ette ole vielä aivan edes kartalla. Valinnat ja niiden seuraukset ovat yksi roolipelaamisen suola, parasta on toki se, että kukaan ei oikeasti joudu elämään esimerkiksi Haringrothin tekemän valinnan kanssa loppuikäänsä. Se on vain peliä, joka matkii oikeaa elämää. Nämä hetket kertovat hahmosta enemmän kuin taustatarinat ja luonnekuvaukset, kun hahmo laitetaan koville ja hän selviää siitä, silloin todellinen luonto nousee esille.
Arille ja Teemulle sanoisin molemmille sellaisen ohjeen, että huomioikaa toimiessanne ja sanoessanne tilanne missä olette. Tunnelman luominen on kaikkien pöydässä istuvien yhteinen vastuu. En kiellä vitsailua ja huumoria mutta on vaikeaa pitää yllä painostavaa tunnelmaa jos portaille astumisen ja mystisen valituksen suhdetta lähdetään testaamaan astumalla monta kertaa samalle rappuselle. Tämä on vain esimerkki joka jäi parhaiten mieleen pelikerralta. Tehkää mitä haluatte mutta muistakaa, että tunnelma on tosiaan kaikkien meidän vastuu.
Toinen ohje olisi se, että hahmojen väliset keskustelut tapahtuvat hahmojen välillä, eivät pelaajien välillä. Eli esimerkiksi kun Ismo totesi, että Decimus kuulostaa tylyltä, oliko Haringrothin reaktio sama kuin Arin reaktio tähän? Tätä kannattaa miettiä, Ismo varmasti odotti toisenlaista vastausta eikä niinkään humoristista reaktiota. Eihän Haringroth edes tiedä miksi Decimus on tylyn oloinen? Saatoitte huomata tämän monessa kohtaa pelikerralla, miten Decimus on selvästi tylympi ja suorempi kuin aiemmin. Se on myös pelimaailman todellisuutta, johon saa ja kuuluu reagoida hahmona. Jos on epävarma, voi pelaajana kysyä "tulkitsenko oikein, että hahmollasi on jotain hampaan kolossa", johon kuuluu vastata asiallisesti "kyllä, näin on" jonka jälkeen tilannetta voi ratkoa pelin sisällä.
Kolmas vinkki voisi olla se, että pelaajien tieto on eri asia kuin hahmojen tieto. Miten Skip mahtoi tietää, että "G on avain" ja mahtaako tuollainen ajatus pitää paikkaansa Golarionissa? ;) Eli kaikki teidän ajatukset eivät välttämättä ole hahmojen ajatuksia. Tämän tunnistaminen vaatii kokemusta ja paljon aikaa mutta sanon sen ääneen nyt niin pääsette jyvälle niin voitte kehittyä pelaajina. Teette hyvää työtä siihen nähden, että olette hieman yli kuukauden pelanneet roolipelejä, tykkään kovasti. Älkää siis ottako yllä olevaa henkilökohtaisesti vaan enemmän neuvoina ja huomioina. Pidän kovasti teistä pelaajina, tästä kamppiksesta ja siksi sanon nuo asiat, että peli pysyy hyvänä ja muuttuu vielä paremmaksi.
Tuli pitkä viesti mutta oli paljon asiaa. Voin jatkaa aiheista myös kasvotusten jos on tarvetta, tälläinen kilvoittelu paremmaksi roolipelaajaksi on mun erikoisaloja ja kiinnostuksen kohteita. ^^ Näemme taas sunnuntaina, kymmenes pelikerta on edessämme!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.
If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.