Pelit vuonna 2017

Säännöt, foorumin tiedotteet ja Mökkicon suunnittelua.

Pelit vuonna 2017

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 05 Tammi 2016, 01:39

Johdanto

Olet avannut keskustelun, jossa on monta avausviestiä. Lue viestit läpi rauhassa, anna ajatuksien syntyä ja jaa nämä ajatuksesi muillekin Saamattomille. Jokainen viesti on otsikoitu selkeyden vuoksi. Lyhyenä tiivistyksenä siitä mitä tuleman pitää. Tämän ketjun tarkoituksena on hoitaa keskustelun tarvetta tulevista peleistä, erityisesti nyt kevät kaudella 2016 mutta joillakin suunnitelmilla voi olla pitkä aikaisempia kokonaisvaikutuksia. Eli suomeksi, vaikka puhutaan kevään 2016 peleistä, voi kevään peli vaikuttaa ja kestää pidempäänkin kuin vain tämän kevään.

Tämän viestin aiheena ovat realiteetit. Se toimii avauksena, pohdintaa siitä mihin pystyn osallistumaan, mihin en, miksi haluan osallistua ja millä ehdoilla. Seuraavat kolme osaa ovat pelejä tarjolla-viestejä. Näitä on kolme muutamasta syystä. Ensin tarjoilen omia näkökulmiani sellaisiin peleihin, jotka eivät ole Pathfinder-pohjaisia. Toisessa osassa taas luotaan nimenomaan Pathfinder-peleihin. Tämä jako siksi, että mielestäni kahtia jako on olemassa, eikä se lokerointi välttämättä ole paha asia, se selkeyttää keskustelua ja ajattelua. Kolmas osa taas on erikoisempia, uusia ajatuksia ja ehdotuksia toisella tavalla toteutetuista peleistä kuin pöydän ääressä pelatut.

Vaikka itse kirjoittelen taas romaaneja, ei tarvitse kauhistua, kaikkien ei tarvitse kirjoittaa näin paljoa. Tärkeää on, että kaikki kirjoittavat jotain!

Realiteetit

Realiteetit, eli tosiasiat tai -seikat, ovat asioita, jotka jollain tapaa vaikuttavat itse kunkin kykyyn osallistua erilaisiin peleihin ja juttuihin mitä tällä peliporukalla tehdään. Ne voivat joko olla esteitä tai mahdollisuuksia. Joku voisi kutsua tätä otsikkoa myös muuksi elämäksi. Usein muu elämä on isoin rajoite (tai mahdollisuus) pelaamiselle ja mielekkäälle tekemiselle mutta tähän kuuluvat myös sellaiset tekijät kuin motivaatio, mielenkiinto, muut pelit, asuinpaikka, etäisyydet ja terveys, asioita jotka eivät ensimmäisenä tule mieleen muusta elämästä. Muu elämä sisältää usein meidän ajatuksissa työn, opiskelun ja muut harrastukset. Itse tahdon unohtaa, että näihin kuuluuvat myös avio-/avopuolisot (ja muut puoliskot), perhe, sukulaiset ja muut kaverit (ne ei-saamattomat). Realiteetit ovat siis asioita, joilla on vaikutuksia pelaamiseen ja mahdollisuuksiin osallistua pelaamiseen.

Omien realiteettien pohdinta on tärkeää monesta syystä. Mikäli meillä olisi esimerkiksi roolipelikampanja, jossa on viisi tyyppiä mukana. Neljän realiteetit ovat suht samat: opiskelevat tai käyvät töissä, viikonloppu on paras peliaika ja kaikkia kiinnostaa juonittelu scifi-peli. Viides on kuitenkin tällä hetkellä töiden välissä mutta heittää keikkaa viikonloppuisin portsarina ja koska ei saa luupäistä tarpeeksi töissä, haluaa hän murskata örkkien kalloja. Ryhmällä on aikataulutusongelma sekä ristiriitaiset odotukset peliltä. Saamattomien tapauksessa isoin mietinnän paikka olisi tuo aikatauluongelma, meillä ei ainakaan vielä ole ollut isoja ajatusristiriitoja itse peleistä mitä ollaan pelattu. Mutta esimerkki näyttää miksi omien mahdollisuuksia ja esteiden pohtiminen ja tuominen esille on tärkeää. Saadaan kasaan sellaisia pelejä, joilla on toivoa selviytyä loppuun asti, kun kaikki ovat likimain samoilla odotuksilla ja mahdollisuuksilla osallistumassa.

Millaisilta sun realiteetit näyttävät? Oletko miettinyt niitä? Haluaisitko jakaa niitä meille muillekin, varsinkin mahdollisia pelinjohtajia ne kiinnostavat kovasti, se helpottaa pelien suunnittelua ja kauppaamista pelattavaksi! Tähän liittyy myös oma mielenkiinto: millaiset pelit sinua kiinnostavat ja mitkä taas eivät? Pathfinder vai ei-Pathfinder? Nykyaikaan sijoittuvat pelit vai tulevaisuuteen sijoittuvat pelit? Korkea oktaaniset action-toiminta pläjäykset vai rauhallisempi, tarinaa painottava peli? Nämä asiat itseäni kiinnostavat pelinjohtajana, varsinkin kun puhutaan ei-Pathfinder peleistä.

Omia realiteetteja voi tähän ketjuun listata vaikka seuraavasti:

Antin realiteetit:
- asuinpaikka ja liikkuminen: Kangasala, omalla autolla helppoa liikkua myös muualle pelaamaan. Työssä käyvälle bensa ei ole kallista (?) ja bussilla pääsee Tampereelle helposti.
- aika: olen töissä. Työ painottuu viikoille, ei juurikaan viikonloppuina töissä (poikkeuksia toki on). Arki-illat työn täytteisiä, paitsi maanantait. Uskoisin pystyväni olemaan mukana kahdessa-kolmessa pelissä yhtä aikaa. Oletuksena se, että pelitahti ei kaikissa peleissä ole kovin tiukka.
- muu elämä: toisena tärkeänä harrastuksena korttipelit (Game of Thrones jne), jota pääsen pelaamaan Tampereella. Roolipelit tosin menee korttipelien edelle pääsääntöisesti.
- olen kiinnostunut: johtamaan peliä mutta pelaamaan myös. Erityisesti haluaisin johtaa jotain uutta peliä mutta kuuntelen mielelläni pelaajien toiveita pelistä. Alempaa löytyy pian peliesittelyjä, joista pääsee paremmin kartalle.
- muuta: Kangasalan asunnossani pystyy pelaamaan kunhan pöytätilaa (ja tuoleja) saadaan.

Tällainen aloitus, katsotaan mihin keskustelu lähtee etenemään. Yritän saada peliesittelyt pystyyn mahdollisimman pian, luultavasti tiistain ja keskiviikon aikana. Nyt omia realiteettja pelien suhteen pohtimaan ja jakamaan muille!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 05 Tammi 2016, 15:13

Aten realiteetit:
-asuinpaikka: Pori ja Hämeenkyrö. Busseja kulkee suuntaan jos toiseen, ja viikonloput vietän lähes poikkeuksetta Hämeenkyröstä.
-aika: Opiskelua. Maanantait ovat tyhjiä omalta osaltani toukokuuhun asti, ja tiistaisin luennot alkaa vasta iltapäivästä joten ei tarvitse maanantaina vielä mennä takaisin. Tämän lisäksi on tyhjiä päiviä keskellä viikkoa satunnaisesti. Lauantaisin olen töissä Tampereella 10-15 tästä eteenpäin. Uskon pystyväni olemaan ainakin kahdessa eri pelissä.
-muu elämä: No eipä taida olla. Kandia pitää jonkin verran kirjoittaa, mutta tämä tapahtuu Porissa ollessa muutenkin. Cosplay-harrastus vie vain satunnaisia viikonloppuja vuodessa.
-olen kiinnostunut: Pelaamaan pelejä ja ehkä jopa johtamaan, jos tarve vaatii. Intressit aikalailla pyörivät nyt Pathfinderin ympärillä koska a) pelimaailma b) hahmoideat. Pelinjohtajana voin toimia Pathfinderissa ja mahdollisesti D&D:n 5.edikasta kiinnostuneille, kun löytyy tuo starter box. Mutta pääasiallisesti kiinnostus olisi pelaamisessa.

tldr; Pathfinderia, kiitos nyt.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Visa » 05 Tammi 2016, 20:13

Hei kaikki,

ja kiitos Antille aloitteellisuudesta tämän suhteen. Itse olen ollut viime aikoina vähän saamaton...

Paikka: Tampere. Olen männävuosina käynyt aika paljon ropettamassa bussilla maakunnassa mutta enää en siihen kyllä pysty säännöllisesti. Oma auto on tämän vuoden aikana hankinnassa perheenlisäyksen vuoksi ja Anttikin saattaa ottaa kyytiin jos suunta on sama. Meillä on Lukonmäessä aika mukavasti tilaa mutta en viitsi tuoda tänne kovaäänistä rope-seuruetta hänen ilokseen vapaapäivänä tai pitkän työpäivän jälkeen...

Aika: Olen n. 8-16 päivätyössä arkisin ja työmatkoja on tähän asti ollut varsin vähän. Minulla on melko joustava työaika, joten pystyn varsin todennäköisesti hädän tullen livahtamaan toimistolta aiemmin. Arki-illat ovat kuitenkin aika kimurantteja, koska nyt jo 1-2 arki-iltaa menee viikossa kuntosalilla ja lisäksi keskiviikkoisin on ainakin tällä hetkellä Guild Wars 2-raideja. Lisäksi elän avioliitossa (saman katon alla vaimon kanssa), mikä tarkoittaa sitä että joskus pitää jättää muita menoja väliin. Viikonloppuja suosin siis, arki-illat saattavat olla soviteltavissa. Em. perhetapahtuman johdosta lienen toukokuusta lähtien vielä enemmän kiireinen, en edes uskalla heittää arvauksia kyvystäni pelata roolipelejä ensimmäisten kuukausien aikana. Tästä johtuen myöskin suosisin varsin pikaista aloitusta, mitä ikinä päätetäänkin.

Muu elämä: taisi tulla edellä tärkeimmät yllä. Ei-saamattomia kavereita näen pääasiassa viikonloppuisin ja koska monet heistä eivät asu Tampereella, olen tuolloin usein koko viikonlopun reissussa. Lisäksi pelaan tuota GW2:sta vähän liikaa mutta ropet menevät sen edelle myöskin raidipäivinä. Kuntosalistakin varmaan pystyn tinkimään.

Olen kiinnostunut: Pathfinder kelpaa oikein hyvin, viime kamppiksesta on taas vierähtänyt hetki aikaa. Olen myös varsin avoin kaikelle muulle, Mikko J. on väläytellyt K-päiviä ja muuta mukavaa, nekin kuullostivat hyvältä. Kesällä Miksan demottama Dragon Age oli lupaavan oloinen, sekin kelpaisi. Enemmän kuin mitä pelataan, minua kiinnostaa miten pelataan johtuen rajallisesta ajastani. Antin kanssa oli taannoin puhetta vaihtoehtoisista rope-alustoista, sellainenkin kiinnostaisi.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 08 Tammi 2016, 00:35

Kiitos Atelle ja Visalle nopeasta reagoinnista. Jatketaan eteenpäin, seuraavaksi muutamia peliajatuksia joita mulla on ollut parin viime kuukauden aikana.

Pelejä tarjolla, osa I

Mainokset vähän myöhemmin, ensin muutama ajatus. Mulle roolipelaamisessa (ja muussakin) on osittain kyse itsensä haastamisesta, niille jotka ovat näytelleet tämä on tuttua. Pystynkö löytämään itsestäni uuden puolen, vaikkakin vain hahmoni kautta. Voinko oppia tai kokea pelaamisen kautta jotain? Pelinjohtajana koitan haastaa pelaajia tähän ja tarjota mahdollisuuksia. Tämän vuoksi pidän tärkeänä, että pelatut pelit ovat vaihtelevia. Itselleni tärkeä vaihe tässä viimeisten vuosien aikana on ollut Dresden Files ja sitä kautta Manse Files-kampanja. Aivan erilainen peli, maailma ja säännöstö kuin Pathfinderissa. Tästä kampanjasta tuli kehuja ja sitä on pelattu nyt kahden "kauden" verran ja lisää on suunnitteilla. Haluaisin kuitenkin vielä enemmän. Haluaisin testata pelejä joita hyllystä löytyy ja johtaa ja/tai pelata niitä. Pathfinder toimii, on tuttu ja turvallinen, säännöstö on tuttu ja seikkailut hyviä. Silti puhun vahvasti muiden pelien puolesta, palataan 'finderiin vähän myöhemmin uudestaan (toisessa viestissä).

Visa, Pyry ja Jalkanen saikin nähdä vähän mun pelihyllyä kun Manse Files viimeksi päättyi. Oli länkkäriä, supersankareita ja Suomeen sijoittuvaa alienkauhua (á la XCOM). Teen nyt kuitenkin vähän eri tyyppisiä nostoja ja ikään kuin esittelejä kuin tuolloin, osittain omasta mielenkiinnosta ja arveluista mikä teitä muita voisi kiinnostaa. Tämän vuoksi olisi tärkeää saada tähän ketjuun viestejä, että voisin vähän enemmän kohdistetusti miettiä pelejä mainostettavaksi. Myös muut, joilla on pelejä pöytälaatikossa saa mainostaa ja esitellä, niin kun sanoin, oon myös kiinnostunut olemaan pelaajana itse.

Yksi Sormus: seikkailuja erämaan reunoilla
The One Ring on nimensä mukaisesti J.R.R. Tolkienin Keskimaahan sijoittuva roolipeli. Vanhoille Kerp-miehille tämä tietty nostattaa hymyn suun pieleen ja vanhoja muistoja mutta nyt ei olla muistelemassa niitä. Peli on uusi ja tunnelmallinen, ei Kerp-klooni. Peli keskittyy mielenkiintoiseen aikaan: eletään aikaa Hobitin ja Tarun Sormusten Herrasta välissä. Viiden Armeijan Taistelusta on kulunut muutamia vuosia ja tilanne Synkmetsän ympärillä on tasaantunut. Ihmiset, haltiat, kääpiöt ja hobitit elelevät suhteellisen rauhassa mutta Varjo tekee silti nousuaan, tehden erämaasta vaarallisen paikan. Käännämmekö selkämme muukalaisille ja pidämme huolta vain omasta yhteisöstä vai olemmeko valmiita laittamaan itsemme likoon vapaiden kansojen puolesta? Onko meistä edes sankareiksi vai onko kohtalo ja kutsumus vain vienyt meidät tähän pisteeseen? Örkkejä, jättiläishämähäkkejä, kumpuilevia mäkiä ja synkkiä metsiä, ahneita kauppiaita ja satunnaisia seikkailuja vrlhon toimesta, tervetuloa Keskimaahan.

Kartalla peli keskittyy Synkmetsään ja sitä ympäröiviin seutuihin, mikä on mielestäni myös hyvä rajaus. Peli on hyvin uskollinen lähdemateriaalilleen, enemmän kuin mitä eräs toinen peli koskaan oli. Älä oleta heitteleväsi tulipalloja tai loitsuja ylipäätään, ne on parempi jättää velhoille. Peli on siis hyvin uskollinen lähdemateriaalilleen, säännöt tukevat Keskimaa-fiilistä ja ovat mielestäni hyvin toimivat, erityisesti hahmonluonista tykkään kovasti.

Jos vähän "matalampi fantasia" ja Keskimaassa seikkaileminen kiinnostaa, tämä on sinua varten.

Savage Worlds: Pakollinen paha
Necessary Evil on supersankari-peli mutta hienoisella twistillä. Pelaajahahmot eivät ole supersankareita. Käytännössä supersankareita ei enää ole. Avaruudesta tulleet muukalaiset huijasivat supersankareita ja onnistuivat tappamaan heidät lähes kokonaan ja valloittamaan maapallon. Nyt on kuitenkin superkonnien vuoro, meistähän piti tulla maailman ja/tai New Yorkin herroja! Pelaajahahmot ovat se pakollinen paha, joka tarvitaan, että maata sortavat alienit saadaan potkittua pois palloltamme (tai ainakin kaupungista). Eli siis supersankaripeli twistillä. Säännöstöä ja maailmaa voidaan käyttää myös supersankari-pelin pohjana, jos pahikset eivät kiinnosta. Sääntöpohja on erikoinen mutta korkea oktaaniseen toimintaan soveltuva Savage Worlds.

Jos supersankarit, supervoimat ja avaruuden muukalaiset ovat sun juttu, tämä on sinua varten.

Twilight: 2000, joukkotuhon jälkeen
Twilight 2000 on peli kolmannen maailmansodan jälkeisestä maailmasta, johon itse ottaisin vähän toisenlaisen näkökulman kuin Jalkasen kampanja vuosia sitten. Maailma on vielä karumpi paikka, sotaa ei enää käytännössä käydä ja hidas jälleenrakentaminen on alkanut. Kuitenkin kaikesta on pulaa, radioaktiivisuus ja laskeumat ovat ongelmia ja samoin se kilpaileva kylä 10 kilometrin päässä. Peli olisi ehkä hieman Fallout-vaikutteinen eli erämaata, raunioita, tarinoita selviytymisestä ja siitä, mitä sen eteen on pitänyt tehdä. Myös sellainen peli kuin This War of Mine toimii tämän pelin tausta vaikuttajana: mitä minä olen valmis tekemään, että selviydymme tässä sodan, nälän, kurjuuden ja kuoleman runtelemassa maailmassa? Säännöstönä toimii Twilight 2000 niiltä osin kuin se on sovellettavissa, peli kun on enemmän sotilastoimintaan keskittynyt kuin tämän tyyppiseen selviytymiseen. Taistelusysteemi on ainakin armoton.

Jos maailmanlopun jälkeinen selviytymiskamppailu ja moraaliset valinnat ovat sellaisia juttuja mitkä kiinnostaa sua, tämä on sinua varten.

Tähtien Sota: Saaga
Star Wars Saga Edition on Tähtien Sota-roolipeli, jonka sääntösysteemi pohjaa Dungeon and Dragons 3.5-versioon mutta on siitä tuunattu ja selvästi erilainen versio (enemmän erilainen kuin Pathfinder). Oletko halunnut olla galaksin toiseksi paras salakuljettaja, ässäpilotti, rohkea kapinaliiton sotilas tai pahuuttava vastustava jediritari? Tässä pelissä tämä kaikki on mahdollista. Haluaisitko nähdä kloonisodat yhden sukukunnan silmin tai olla osa kapinaliittoa Kuolontähden tuhoutuessa tai puolustaa Vanhaa Tasavaltaa Darth Revania ja Darth Malakia vastaan? Onnistuu, tämä Tähtien Sota-peli on sijoitettavissa lähes mihin tahansa aikaan, jonka kyseinen universumi tuntee. Säännöstö on suoraviivainen ja monista kohtaa tuttu mutta silti riittävän erilainen, ettei tämä tunnu Pathfinderilta avaruudessa. Mielestäni tässä pelissä on tärkeää kuulla pelaajien mielihaluja, me kaikki kun koemme Tähtien Sodan hieman erilailla, joten en lähde enempää kuvaamaan mikä ajatus mulla on.

Jos tykkäät Tähtien Sodasta ja haluaisit olla osa galaksia kaukana, kaukana täältä, tämä on sinua varten.

Heimot
Suomalainen Heimot on peli avaruuteen paenneesta ihmiskunnasta, joka elää pitkästä aikaa rauhassa. Vanhan maailman hegenomian tilalla ovat ihmiskunnan yhdeksän heimoa, joiden välit ovat vähintäänkin tulehtuneet sisällissodan myötä. Kuitenkin villin avaruuden uhat, aina nälkäinen sirkkojen Parvi, luopiot ihmiskunnan keskellä ja juonittelevat muukalaisrodut luovat uhan, jonka edessä ihmiskunnan on tehtävä päätös: haudata sotakirves ja rakentaa ymmärryksen ja yhteistyön ilmapiiriä vai tuhoutua sisäiseen kahinointiin. Kaiken tämän keskellä ovat klaanittomat, heimoistaan pois potkitut hylkiöt, joita kuitenkin tarvitaan. Kukapa haluaisi liata omia käsiään kun on jo valmiiksi kunniattomia ja uhrattavia yksilöitä olemassa? Heimot muistuttaa niin Frank Herbertin Dyyni-kirjasarjaa kuin tv-sarja Fireflytä, peli on scifiä mutta se tavoittelee realismia (verrattuna esimerkiksi Tähtien Sotaan). Teknologia ei ole kovin kaukana omastamme ja Keskusmaailmojen ulkopuolella tieteen uusimmat saavutukset ovat vain kaukainen unelma, me viljelemme maamme käsivoimin! Avaruusaluksia, hylättyjä tutkimusasemia, juonittelevia rikollisia ja aatelisia, liian hyvältä kuulostavia sopimuksia. Tätä on Heimot.

Jos realistinen scifi-seikkailu, joka taipuu monenlaiseksi, on sun juttu, tämä on sinua varten.

Sellaisia pelejä minulla. Anteeksi taas tekstimuuria, yleisönpyynnöstä mukana myös tuollaiset tl;dr-lausahdukset jokaisesta pelistä, jonka ajattelisin kiinnostavan edes jotain prosenttia tästä peliporukasta. Saa reagoida, kysyä, innostua ja olla innostumatta. Kunhan keskustellaan. Ja tosiaan, jos sinulla on peliajatus (Miksa, Ismo, Atte, Jalkanen nyt ainakin) niin kirjoittakaa oma esittely, olisi hienoa lukea!

Seuraavassa osassa enemmän Pathfinderista.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Miksalvarez » 08 Tammi 2016, 16:53

Kas niin, hyvä idea tämä ketju ja mukavia alustuksia/ajatuksia jo onkin. Meikäläisen osalta tilanne on se, että Tampere-alue on paras toiminnan kannalta. Muiden puuhastelujen ja koulun jälkeen tälle toiminnalle uskoisin pari iltaa/päivää (jos vkl etenkin puhutaan) pyhittämään, eli ainakin yhteen projektiin olisi mukava lähteä nyt vuonna 2016. Itseäni kiinnostaisi jo edellä kuvatut termistöt täyttävä PF ja etenkin kokeilla johtamista kamppiksessa, Serpent's Skull s-polku on istunut hyllyssä jo sen verran pitkään. Mutta tosiaan PF lienee kaikille tuttua turvallista huttua joten ei siitä sen enempää, mutta jos Tampereen alueella kerran viikossa/puolessatoista pyrkivään pyörivään kamppiksen saisi käyntiin niin se olisi mainiota.

Muuta tarjottavaa tosiaan voisi olla Dragon Age - kynäpaperiversio jota mökillä pieni pätkä testailtiinkin ja mukavaahan se oli. Thedaksen maailmaan sijoittuvassa roolipelissä pyöritään synkähkön fantasian parissa. Kaakossa Ferelden muistuttaa keskiajan Englantia, elämä on halpaa ja ihmiset rumia, muta ja eritteet roiskuvat. Lännessa Orlais lähentelee renessanssiajan Ranskaa, kulturellit ihmiset hattuineen pyörittävät tanssiparkettipolitiikkaa. Juonittelu, mustamaalaus ja muut temput ajavat aluetta. Ja pohjoisesta löytyy Tevinterin Imperiumi, jota hallitsevat Tevinterin Magisterit, joille valta ja voima on kaikki kaikessa, orjuus on arkipäivää, ja heikot siivotaan sivuun elon tieltä karulla kädellä. Yhdistetään tähän vielä Qunarit, kaukaisesta idästä kotoisin olevat, kenties lohikäärmesukuiset sarvipäät, joiden elämä noudattaa Qun-uskonnon (filosifian) oppeja, tavoitteena levittää se koko maailmaan, jos ei muuten niin miekalla. Taikuus Dragon Agen maailmassa on mystistä ja vaarallista, maageja ei saisi juosta vapaalla jalalla vaan heidän pitäisi olla omissa "aitauksissaan" valvonnan alla, yllämainitut valtakunnat yrittävät taistella vallan kahvasta ja jopa olemassaolostaan vanhojen kaunojen nostaessa päätään, ja kaiken keskellä tavalliset ihmiset vaan toivovat, ettei kaikkeen tähän yhdisty uuden Turmeluksen (Blight) alkua, jolloin tämän maailman "örkit" eli pimeydensikiöt (Darkspawn) yrittävät arkkidemonin johdolla peittää koko maailman mustuuteen.
Dragon Agessa on hienoa, että puitteet ja maailman lore ovat mahtavat, sääntömekaniikka yksinkertainen ja peli sujuvaa. Hyvä tunnelma on mielestäni helppo saavuttaa. Lisäksi kuten yllä yritin sopertaa, monimuotoisuutta löytyy helpostikin sen mukaan, mitä pelaava porukka haluaa. Halutaanko roolipelaamiseen painottuvaa juonittelua/tutkintaa ? Tervetuloa selvittämään Orlaisiin mysteeriä, miksi Keisarinnan huoneen ikuinen tuli on varastettu. Taistelua ja miekkojen kalsketta? Astukaamme Harmaiden Vartijoiden kanssa pysäyttämään seuraavaa Turmelusta. Mahdollisuudet ovat rajattomat, ja motivaattoreita ja agendoja saa ylläolevien faktioiden kautta helposti. Tätä olen johtanut pikkukamppiksen suhteellisen pienellä suunnittelulla, ja samalla meiningillä tämäkin menisi. Tehtäisiin perusajatus mitä halutaan, ja annetaan pelin viedä mennessään.
"Et sinä tule, viimein sen hyväksyn
mut kuinka yksin yöstäni selviydyn?
Et sinä tule, olkoon se päätös sun
on silti rikki, maailma tänään mun,,,"
san. Upi L.
säv. Pablo de R.
Avatar
Miksalvarez
Setlementti I
 
Viestit: 455
Liittynyt: 27 Elo 2011, 15:55
Paikkakunta: Tanpere

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 11 Tammi 2016, 17:26

Tervis! Osallistutaanpa viimein keskusteluun.
Realiteetit
Arkipäivät eivät käy pelipäiviksi iltapainotteisten työaikojen takia, paitsi ehkä perjantai, mutta silloin taas on yleensä sen verran väsymys käpälässä, että parempi unohtaa sekin. Viikonloppuisin käy, ei yleensä ole mitään pakollista muuta menoa, mutta paljon kaikenlaista muuta puuhaa. Kaksi pelikertaa kuukaudessa on osaltani maksimi. Pelinjohtaminen kiinnostaisi, mutta tällä hetkellä kiinnostus aiheeseen ei pysy päällä tarpeeksi kauan, että se olisi mahdollista, joten paikkani on pelaajana. Eri asia olisi ehkä jonkin lyhyemmän seikkailun peluutus nopeasti. Tietenkin jos tarpeeksi hyvä idea iskee, jaksaa sen sitten varmasti myös toteuttaa. Pelipaikkojen suhteen olen sitä mieltä, että yritetään palloilla eri paikkakuntiten välillä tasapuolisesti. Tietenkin jos jollakin paikkakunnalla ei ole kunnollista pelipaikkaa, yritetään katsoa tuolla paikkakunnalla asuvan pelaajan kannalta paras vaihtoehto. Myös pelaajien raha- tai terveydellinen tilanne tai kotiväen mielipiteet otetaan huomioon kuten tähänkin asti. Kangasalan "tukikohta" on hyvä homma. Tampereelta sinne ja takaisin on niin hyvät yhteydet, että itselleni on sama pelataanko siellä vai Tampereella.
Pelivaihtoehdot
1. Twilight 2000!!! :D Riemastuin huomatessani tämän listalla. Pelin säännöthän sopivat hyvin vielä enemmän taantuneeseen aikaan kuin siinä omassa kamppiksessani (Tyyliin Fallout, Mad Max ja mitä niitä nyt on). Siinähän on keräily- ja metsästyssäännöt sitä varten kun viimeinen säilykepurkki on syöty ja tislaussäännöt ajoneuvoille (ja Alvinille) jne. Mitä kauemman aikaa menee, sitä vähemmän löytyy ammuksia, joita voi tietenkin ladata itse, jos löytää ruutia. Uskon, että tähän peliin minulla olisi eniten taustatietoa, annettavaa pelaajana - niin ja myös materiaalia pelinjohtajan käyttöön. Pieni toivomus olisi: jos alamme pelata tätä, ehdotan että tapahtumapaikkana (ainakin aluksi) on jokin muu kuin se mikä joskus oli Puola (voihan olla että kuitenkin päädymme sinne).
2. Laitetaan tähän tasaväkiseen nippuun aakkosjärjestyksessä Dragon Age, Heimot ja Savage Worlds.
Toki niinku toki lähtökohtaisesti toki haasteellista toki niinku toki sitä kautta toki niinku toki enään toki hässäkkä toki.
And something smart here in english. It's in english - not in finnish - so of course it's smart.
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 407
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Visa » 11 Tammi 2016, 20:37

Tuo Fallout/Mad Max-henkinen kamppis kuullostaa hyvältä, täältäkin ääni sinne.

Kaikki muutkin mainitut kelpaa. 2 kertaa kuussa on itsellenikin kelvollinen määrä peliä. Täyspitkä PF-kamppis on ollut kyllä jotenkin haaveissani mutta en ole varma, miten realiteetit antavat myöten. Aika äärirajoilla mennään jos toisen kamppiksen sivussa pitää katsoa. Ehkä itse pidättäydyn tästä ainakin tuonne kesälle asti kunhan selviää, miten perhe-elämä lähtee rullaamaan.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Tammi 2016, 00:43

Twilightista lisää:

Heh, arvelinkin Twilightin aiheuttavan riemastusta. ^^ Idea syntyi kun pohdin mitä väki haluaisi pelata fantasian ohella/sijasta ja tuon Fallout 4 ollessa nyt pinnalla tuli Twilight taas mieleeni ja sain tämän hauskan ajatuksen. Ja Mikko olet kyllä oikeassa, nuo metsästys- ja keräilysäännöt olin ohittanut kokonaan! Säännöstö toimii siis vielä paremmin kuin olin alunperin ajatellut. Puola mitä varmimmin jää taakse, itseäni kiinnostaisi sijoittaa peli Iso-Britanniaan, saarivaltio on luultavasti aika pahassa kunnossa ydinsodan jäljiltä eikä kokoaikainen sade tee oloista (vieläkään) yhtään mukavampia. Maaston vaihtelua löytyisi Walesin puolelta ja silti etäisyydet olisivat melkoisia mutta Eurooppa ja huhut yläkylläisestä manner-Euroopasta saisivat houkuteltuja hulluja lähtemään kanaalin yli. Mielestäni toimisi.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 12 Tammi 2016, 01:33

Pelejä tarjolla, osa II

Nyt sitten sitä Pathfinderia, sanoisi joku. Vuonna 2009 pelipöydät valloittanut D&D-jatkumon tuotos, jonka parissa on monien pelien ajan pidetty hauskaa. On Riimuruhtinaita, merirosvoja, salaliittoja ja yhdellä iskulla sankarin tappavia hirviöitä. Ja tietty myös niitä sankareita tai seikkailijoita, joille "maailmanpelastaminen" lankeaa osaksi (lähes) joka kerta. Mulla on muutama seikkailupolku, joita johdan mielelläni, Miksalta ja Ismolta löytyy myös vaihtoehtoja. Atte on kovasti pelaamisesta kiinnostunut niin en nyt mainitse häntä pelinjohtajana tässä kohtaa. Pathfinderin etuna muihin peleihin on sen tuttuus ja pelinjohtajan elämän vaivattomuus, kun joku muu on miettinyt seikkailut puolestamme. Tässä taas pari esittelyä mahdollisista Pathfinder-peleistä, sanottakoon vielä että kirjoitan vain sellaisista peleistä joita kukaan ei ole pelannut. Mulla on sellaisia mitä osa on pelannut mutta osa taas ei (sulkeissa ne jotka eivät ole pelanneet). Näitä ovat Karmiinivaltaistuimen Kirous (Jalkanen, Miksa, Ari, Teemu) ja Jadevaltias (Visa, Pyry, Jalkanen, Juhani, Ari, Teemu). Atelta löytyy sit vielä Kallot ja Kahleet (Miksa, Juhani, Jalkanen, Ari, Teemu) ja Varkaiden Neuvosto (Miksa, Jalkanen, Visa, Pyry, Ari, Teemu). Saa kysellä lisää, jos pelkkä nimi jo synnyttää mielenkiintoa.

Liekkien Perintö
Legacy of Fire on Paizon seikkailupoluista ensimmäinen, joka jätti Varisian taakseen. Golarionista saatiin nähdä uusi kulma, mystinen Katapesh, jossa kauppa hallitsee kaikkea. Seikkailu ottaa kaiken irti mystisyydestä, joku voisikin sanoa, että Liekkien Perintö on "1000 ja yhden yön tarinat" tuotuna Golarioniin. Tällaisia sadunomaisuuksia mahtuu kampanjaan paljon ja tämä on yksiä omista suosikeistani. Tarina alkaa siitä, että pelaajahahmot ovat karavaanin mukana, jonka tavoitteena on päästä hylättyyn Kelmaranen kylään. Heidät on palkattu "ongelmanratkaisijoiksi" tai muista syistä osaksi tätä retkeä, jonka tavoite on saada Kelmarane taas asutettua ja tästä tarina pyörähtää käyntiin. Voin luvata eksotiikkaa ja erilaisia hetkiä kuin monessa muussa Pathfinder-seikkailussa mutta on tässä jotain tuttuakin mukana.

Jos haluat nähdä ja olla osa hienoa tarinaa, jossa on eksotiikkaa ja sadunomaisuutta, tämä on sinua varten.

Muumion Naamio
Mummy's Mask on Katapeshin naapuriin, Osirioniin, sijoittuva seikkailupolku, jossa pelaajahahmot ovat muinaisia raunioita tutkiva joukko seikkailijoita. Seikkailu alkaa siitä, että Watin kaupunki on avaamassa osan kaupungistaan arkeologeille ensimmäistä kertaa ikinä, onnenonkijoita ja tutkijoita on saapunut kaukaakin tätä tilaisuutta varten. Tämä historiallisen alueen tutkiminen potkaisee kampanjan juonen käyntiin ja "arkeologit" päätyvät osaksi isompaa konfliktia. Osirion vastaa siis Egyptia historialtaan: pyramideja, faaraoita ja muinaisia kirouksia niille, jotka kehtaavat häiritä hautakammioiden rauhaa!

Jos haluat tutkia raunioita ja oppia Osirionin historiaa (joka on myös Sisämeren historiaa) ja et pelkää kirouksia, tämä on sinua varten.

Murtunut Tähti
Shattered Star on outolintu tällä listalla. Tämä on tähän mennessä ainoa seikkailupolku, joka on jatko-osa muille seikkailupoluille. Kirjoitan monikossa, koska Murtunut Tähti on jatko-osa Riimuruhtinaiden Nousu-, Karmiinivaltaistuimen Kirous- ja Toinen Pimeys-seikkailupoluille. Seikkailussa pelaajahahmot ovat Tiennäyttäjä-järjestön jäseniä ja koluavat Varisiaa järjestön Magnimarin tukikohdasta käsin. Seikkailu painottuu vahvasti raunioiden, erityisesti Thassilonin raunioiden, tutkimiseen ja sieltä saadun tiedon keräämiseen sekä raportoimiseen. Kuulostaako samalta kuin Muumion Naamio? Nämä kaksi kampanjaa ovat lähellä toisiaan mutta sanottakoon, että Murtunut Tähti sisältää enemmän luolastoja ja niiden tutkimista kuin Muumion Naamio. Tarinaa ja tunnelmaa mahtuu silti mukaan. Aiemmin mainituista kampanjoista olisi hyvä olla pelattuna ainakin Riimuruhtinaiden Nousu, koska Thassilon, ja Karmiinivaltaistuimen Kirous, koska se on yksiä parhaita kampanjoita mitä Paizo on tuottanut. Murtunut Tähti on nostalgia trippi ja ehkä yksi haastavimmista kampanjoista, joita olen nähnyt.

Jos haluat takaisin Varisiaan, sen tuttuihin maisemiin, tutkimaan luolastoja ja keräämään kadonnutta historiaa, tämä on sinua varten.

Kuninkaantekijä
Kingmaker on erilainen seikkailupolku tällä listalla. Tarinan lähtökohdat ovat selkeät: pelaajahahmot lähetetään kartoittamattomalle alueelle, mukanansa lupakirjanen alueen tutkimiseen. Tarina alkaa tästä. Alue on satojen mailien kokoinen, oletettavasti pelkkää erämaata. Menkää ja tutkikaa! Kuninkaantekijä on siis ns. hiekkalaatikkoseikkailu. Kampanjalla ei ole periaatteessa juonta, pelaajat saavat päättää mitä haluavat alueella tehdä ja miten lähestyä erilaisia vaaroja ja kohtaamisia. Pelinjohtaja enemmänkin reagoi pelaajien tekemiin valintoihin, koska pelillä ei ole sen isompia tavoitteita tai päämääriä kuin mitä pelaajat itselleen asettavat. Tämä kampanja vie luultavasti enemmän aikaa kuin mitä mikään muu seikkailupolku, johtuen tästä vapaasta luonteesta. Peli myös vaatii pelaajilta enemmän, koska he määrittelevät peliä enemmän kuin missään muussa Pathfinder-kampanjassa. Tässä kampanjassa on myös mahdollisuus perustaa oma kaupunki ja valtio, jota pelaajahahmot yhdessä hallinnoivat.

Jos haluat samoilla metsissä ja nähdä hahmosi valintojen tuottavan pitkäkestoisia vaikutuksia, on tämä sinua varten.

Huh, sellaisia. Halusin kirjoittaa nämä näkyville ennen kuin lähden koulutuspäiville Jyväskylään. Odottelen kovasti lisää viestejä tänne, olisi kiva kuulla kaikilta jotain peleihin liittyen. Realiteetit ovat tärkeitä, samoin mielenkiinnon osoittaminen pelejä kohtaan. Saamattomat tekevät sen tämän foorumin kautta jos/kun ei pystytä kokoontumaan livenä. Viestejä siis jos et ole mitään vielä kirjoittanut, hopihopi.

Seuraavassa osassa sitten vähän hullumpia ajatuksia mahdollisista peleistä, tai oikeastaan pelimuodoista. Niitä varten hälytetään myös Kymen Härö taas foorumille..
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 12 Tammi 2016, 05:06

Hnnnghhh Pathfinder. How I love thee. Noista Antin esille nostamista itseäni eniten kiinnostaa tuo Liekkien Perintö ja Kuninkaantekijä, koska ovat teemoiltaan ja ympäristöltään erilaisia mitä aiemmin on ollut tarjolla. Voisin tässä samalla esitellä hieman omia tarjolla olevia Pathfinder-kampanjoita joita voin tarpeen tullen vetää.

"Mutta hei, eikös nämä seikkailut ole kaikki aika perinteisiä fantasiaromppia eri ulkoasussa?"

Oooh boy.

Talven Valta
Reign of Winter on Paizon seikkailupoluista omasta mielestäni kunnianhimoisimpia. Irrisenin maa on Golarionin pohjoisessa oleva ikitalvessa oleva noitien hallitsema valtio. Sen talvi on pysynyt rajojen sisällä vuosisatoja. Nyt kuitenkin ympäri maailmaa, kuten eteläisessä Taldorissa, lumi on satanut maahan keskikesällä ja talvi on alkanut leviämään. Pelin pääteemoina on talvi, Irrisen ja eri maailmat, ottaen paljon vaikutteita slaavilaisista kansantaruista ja saduista. Tämä seikkailu on joka kirjalla erilainen, pitäen pääteemat tähtäimessään mutta muuttaen ympäristöä ja tunnelmaa kirja kirjalta. Sisältää paljon erilaista moneen makuun.

Innoituksen lähteitä: Hellboy (Mike Mignola), Laulu Yön Lapsista (Petri Hiltunen), Noituri-kirjat & Pelit (Andrzej Sapkowski)

Rautajumalat
Iron Gods on varmasti erikoisin kaikista tietämistäni seikkailupoluista. Numeria on kahden äärimmäisyyden maa: Sitä kansoittaa barbaarit ja muut heimolaiset, johtajanaan Kevoth-Kul, "Musta Ruhtinas." Mutta sen uumenista löytyy uskomattomia tieteellisiä ihmeitä kuten valokivääreitä, robotteja ja taikuuden ylittävää teknologiaa. Tätä teknologiaa koittaa kontrolloida Tekniikkaliigaa, joka on yhteistyössä Mustan Ruhtinaan kanssa rajoittaen teknologian saatavuutta ja sortaa heimolaisia. Mutta tämä on isojen kaupunkien politiikkaa, pikkukylän ongelmat ovat paljon pienempiä...vielä. Pääteemoina on teknologia, oudot ja tuntemattomat olennot ja fantasian ja teknologian yhdistely. Vähän sellaista "Miekka ja Planeetat/Planetary Romance"- tyyliä. Numeria on erämaa täynnä kivikkoisia laaksoja, ruohotasankoja ja metallisia raunioita joista voi löytyä teknologisia artefakteja. Mukana on perinteisiä fantasiamonstereita ja skenaarioita, mutta mukana oleva twisti on todella iso tuodessaan sci-fi- leffojen tyyliä ja teknologiaa sekoittamaan pakkaa. Huomattavan erilainen muihin teemaltaan ja sisällöltään. Sci-fi in your fantasy!

Innoituksen lähteitä: Marsin Prinsessa (Edgar Rice Burroughs), Ashes of Valkana (Green Ronin), Guardians of the Galaxy (Marvel), Fallout-pelit (Bethesda Games) Dyyni (Frank Herbert).

Tuommoisia tarjolla tästä päästä.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 12 Tammi 2016, 11:58

Mielenkiintoisia nuo Pathfinder-kampanjat myös. Pitää miettiä tarkemmin.

Twilightin suhteen Iso-Britannia olisi varmasti hyvä ympäristö, ja se Wales eritoten. Kirjassa sanotaan vain, että saarivaltio kärsi pahoin - kuten lähes kaikki alueet. Tuossa kirjan aloitustilanteessa siellä oli isojakin hallinnoituja alueita, mutta sehän on varmasti jo historiaa Blue Hillin kampiksessa. Juu, kanaalin yli ei ole pitkä matka. Lisäksi on suunnaton määrä pienempiä saaria, joille muuttaa vaikkapa kanoja kasvattamaan. Tai miten olisi öljynporauslautalle kalastamaan tai jopa sitä mustan kullan pumppausta yrittämään? Pysyvää lienee vain jalkapallo, ehkä myös rugpy ja kriketti.
Toki niinku toki lähtökohtaisesti toki haasteellista toki niinku toki sitä kautta toki niinku toki enään toki hässäkkä toki.
And something smart here in english. It's in english - not in finnish - so of course it's smart.
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 407
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Visa » 12 Tammi 2016, 19:42

Iso-Britannia kuullostaa hyvältä! Kenties Bellyn sukulaiset ovat muuttaneet etelämmäksi. ;)

PF:stä Kingmaker kiinnostaa eniten, nostalgiapläjäys eli shattered star myöskin. Ei pahalta kyllä mikään muukaan kamppis kuullosta. KVK:ta pelaamattomille, suosittelen lämpimästi.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Jalakanen » 13 Tammi 2016, 14:58

Jonkin kampiksen pelaajat + pelinjohtaja voisivat olla pelkästään Tampereelta ja Kangasalta, oli peli sitten mikä hyvänsä. Näin olisi ainakin liikkumisen suhteen vähiten säätämistä. Meitä on kolme Tampereella, mutta eikös lukema saata noustakin tässä lähiaikoina? Mikäli Miksallekin sopisi Twilight, olisi mahdollista päästä piankin liikkeelle, riippuen tietysti missä vaiheessa pj:n valmistautuminen on. Mikä kevään aikana manselaissaamattomuus kasvaa, on hänen/heidän mahdollista tulla mukaan helposti pelin kuljeskelu-luonteesta johtuen.
Toki niinku toki lähtökohtaisesti toki haasteellista toki niinku toki sitä kautta toki niinku toki enään toki hässäkkä toki.
And something smart here in english. It's in english - not in finnish - so of course it's smart.
Avatar
Jalakanen
Bishop
 
Viestit: 407
Liittynyt: 04 Syys 2011, 11:17
Paikkakunta: Nahkalippis-City

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Miksalvarez » 14 Tammi 2016, 16:09

Juhanikin muutti vuodenvaihteessa Tampereelle ^^ vaikka täällä onkin hiljainen.
Joku Fallout - henkinen touhu olisi aika komeaa, siihen on tullut lyötyä nyt sen verran tunteja..
"Et sinä tule, viimein sen hyväksyn
mut kuinka yksin yöstäni selviydyn?
Et sinä tule, olkoon se päätös sun
on silti rikki, maailma tänään mun,,,"
san. Upi L.
säv. Pablo de R.
Avatar
Miksalvarez
Setlementti I
 
Viestit: 455
Liittynyt: 27 Elo 2011, 15:55
Paikkakunta: Tanpere

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Waldo » 14 Tammi 2016, 17:30

Joo näin kävi eli confirmed. Ropeilusta eniten kiinnostaa riittävän kauan päähänpotkittu Pathfinder a.p. Serpent's Skull. Ja vanhan liiton Dragon Age fanipoikana mielelläni lähössä mukaan jos sellasia hommia suunnitellaan. Itelläni ei tänäkään vuonna oo tarjota pelejä teille, ainakaan keväällä tuskin on aikaa minkään suunnittelulle. Mutta luullakseni tähänastisen mainonnan määrää ei alitarjonnaksi voi sanoa kymmenelle ihmiselle. Niin kellään ei varmaan tuu paha mieli siitä etten siihen mitään lisää.

Get rekt nobos ! :mrgreen:
"Couldn't swing a dead cat round here without hitting a giant spider... Maker!" - Old Barlin
Avatar
Waldo
Setlementti II
 
Viestit: 171
Liittynyt: 27 Elo 2011, 23:01
Paikkakunta: Raumandello

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Andom » 15 Tammi 2016, 23:43

Njahas että tämmösiä suunnitellaan täällä :3

Arin realiteetit:
- asuinpaikka ja liikkuminen: Tampere, oma auto, bussit kulkee. Kuitenkin Tampereen suunta / kimppakyyti olisi tulevaisuudessa kiva koska menovesi vain kallistuu vuosi vuodelta :(
- aika: Viikonloput voi luvata aina pois, etenkin näin hienoissa merkeissä! Maanantaikin saattaisi onnistua, mutta varmuudella tiedän, että keskiviikko+torstai tulevat olemaan minulla buukattuja ainakin kevään ajan. Jos töitä löydän niin pistän tänne päivitystä lisää. TAMKin opiskelukin voi olla rajaava tekijä tuossa 4.-8. kuukauden aikana.
- muu elämä: Tätä nyt ei juuri ole, kuin lentosimulaattorien hakkaamista yms yms. Naisystävä saattaa tykätä kyttyrää jos ravaan kokoajan peleissä, mutta on kyllä ymmärtäväinen harrastus kun kerran on.
- olen kiinnostunut: Twilight 2000... Olen kuullut tästä kaunokaisesta ja olisin kiinnostunut kuulemaan siitä lisää, sekä potentiaalisesti jopa pelaamaan. Eniten itseä kuitenkin kiinnostaa Pathfinderin kamppanjat, ja eritoten jos saa jatkoa edellisen (Rise of the Rune...) perään. Kuninkaantekijä kutkuttelee korvia myös kauniisti. Mietin myös sitä, että pitäisikö minun odottaa Teemua pois intistä, ennen kuin sitoudun pidempikestoiseen kamppanjaan.
- muuta: Olen pahoillani hajanaisesta foorumiaktiivisuudestani :?
Kuva
Andom
Rook
 
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Heinä 2015, 00:37

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 16 Tammi 2016, 18:32

Kiitos taas viesteistä, vielä muutama saamaton on pysynyt poissa tästä ketjusta mutta paranemaan päin. Sitten eteenpäin!

Pelejä tarjolla, osa III

Kuten ensimmäisessä viestissä kirjoitin, "pelejä tarjolla III" sisältää jotain hieman villimpää ja erikoisempaa kuin mihin on totuttu. Ideat voisi jakaa kahteen ryhmään: foorumipelit ja "skype"-pelit. Nimet kertovat jo aika paljon lajityypeistä ja herättää varmasti ajatuksia. Nämä pelit olisivat vaihtoehtoja tavalliselle pelaamiselle, eivät niitä korvaavia. Itseäni kiinnostaa kokeilla pitkästä aikaa foorumipeliä ja uutta uusi aluevaltaus netin kautta pelattavan pelin muodossa. Molempien etuina on se, että pelitilaa ei tarvita vaan pelaaminen tapahtuu helposti kotoa käsin, tosin skype-pelejä varten tarvitsee edelleen säätää aikatauluja, sen sijaan foorumipeleihin ei tätäkään tarvita (vain sitoutumista käydä foorumilla ja osallistua).

Foorumipelit
Peli pelataan tekstimuodossa foorumilla, luodaan uusi alaryhmä ja pelaaminen tapahtuu viestejä kirjoittamalla. Pelissä on iso tarinallinen ja roolipelillinen fokus, jossa taistelut jäävät sivummalle pelattiin sitten mitä peliä hyvänsä. Peli etenee pelinjohtajan ja pelaajien jättämien viestien pohjalta, aika usein asetelma on jo sellainen, että pelaajien on pakko reagoida ja tämä ajaa tarinaa eteenpäin. Nopan heittäminen lankeaa pelinjohtajalle, jos noppaa tarvitsee heittää. Haluaisin voida linkittää tähän yhden lähes 40-sivuisen foorumipelin missä olin mukana noin 7-8 vuotta sitten mutta se on kadonnut netinsyövereihin.

Foorumipeli toimii erityisesti sellaisille pelaajille, joilla on vähäänkään halua ilmaista itseään kirjoittamalla ja joille on etua siitä, että omia reaktioita ja vastauksia saa miettiä rauhassa kun vieressä ei ole kolmea kaveria odottamassa vastausta 10 sekuntin sisään. Sen sijaan saa lukea mitä tapahtuu, pohtia mihin haluaa reagoida ja miten ja sitten lopulta kirjoittaa hahmonsa vastauksen/reaktion. Kuten jo totesin, pelaajien etäisyyksillä ja aikatauluilla ei ole vaikutusta peliin, oikeastaan vain pelaajien oma kiinnostus ja kyky päästä foorumille vaikuttaa pelin etenemiseen. Hieman spontaanius katoaa ja tekstin muodossa viestintä ehkä vähän hankaloituu mutta tämä on toimiva tapa roolipelata.

Sellaisia pelejä, joita tähän ajattelisin toimiviksi ovat Warhammer 40k-pelisarjan pelit (esim. Deathwatch), Call of Cthulhu eri muodoissaan sekä World of Darkness-urbaanikauhun pelit.

Skype-pelit
Peli pelataan pöytäpeleistä tuttuun tapaan mutta ei kasvotusten vaan koneen välityksellä. Skypen ohella voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten Roll20-virtuaalialustaa tai Tabletop Simulatoria, jossa makrot hoitavat nopan heittämisen, hahmolomakkeen säilömisen ja sen kuuluisan pelipöydän tarvetta. Muutoin peli etenee tuttuun tapaan pelaajien ja pelinjohtajan välisenä interaktiona, vain fyysiset olosuhteet puuttuvat. Pelinjohtajalta tämän tyyppinen peli vaatii, vähän pelistä riippuen, enemmän kuin tavallinen pelaaminen koska asioita täytyy valmistella ehkä enemmän kuin mitä tavalliseen peliin (tämä on mun veikkaus, en oikeasti ole varma). Kuitenkin olen itse valmis yrittämään ja testaamaan.

Muutamia lisävarusteita tämän tyyppinen peli vaatii, ainakin kunnon mikin ja jos halutaan nähdä toisemme niin myös web-kameran. Kuitenkaan ihan mahdoton panostus nuo eivät ole ja monilla meistä on jo olemassa mikilliset kuulokkeet. Aikatauluttaminen on tässä pelimuodossa helpompi kuin pöytäpelissä koska matkustamiseen ei kulu aikaa. Sen sijaan tekniset vaikeudet alussa voivat olla ärsyttäviä.

Sellaisia pelejä, joita tähän ajattelisin sopivaksi ovat lähes kaikki tässä ketjussa mainitut pelit, ehkä poikkeuksena Pathfinder, en lähtisi sitä johtamaan ihan ensimmäisenä lähes pakollisten karttojen vuoksi.
-
Jään taas odottelemaan lisää viestejä tähän ketjuun, aiempiin viesteihin sekä tähän liittyen. Teen jossain kohtaa sellaista kokoavaa viestiä ja koitan saada asioita taas eteenpäin, että viimeistään helmikuussa päästäisiin pelaamaan jollain porukalla jo jotain. Excelsior!
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Termostatti » 16 Tammi 2016, 18:52

"I have awoken!"
Realiteet:
Status muuttunut Hämeenkyröstä Kymeen Häröksi, eli asuinpaikka valmiiksi Twilight-henkinen Kouvostoliitto.
Työt haittaa harrastuksia ja työajat epäsäännöllisiä (Level 19 Travelling Priest).
Mahdollisuus vapauttaa viikonloppu silloin tällöin.

Kinostuksen kohteet:
Warhamster, Pathfinder ja Twilight! Ainakin nää. Twilightiä en oo pelannu, mutta kuullut "muinaisten" kertomuksia aiheesta ja genrehän enemmän kuin kiinnostaa!

Koska asuinpaikkani sivuaa Hevon Kuusistoa, nuo Skype ja Foorumisovellukset kiinnostaa. Pc-hörhöilypiireistä tuttua TeamSpeak-ohjelmistoa voin suositella myös yhteydenpitoon.

Odotan jatkoa innolla. Täältä tähän.
Termostatti
Goblin
 
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Syys 2012, 22:50

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja Visa » 16 Tammi 2016, 22:55

Itselleni Foorumi/etäpelit ovat varmaan paras vaihtoehto tuon mainitun perhetapahtuman jälkeen. Twilight etänä vois olla kovis varsinkin kun meidän kouvostopapilla ( ;) ) on asian suhteen kiinnostusta. Pelataan PF:ää sitten lokaalisti.

Just my 20 cents.

Rupesin makustelemaan tässä että olis siistiä tehdä itse joku webbi-alusta PF:n pelaamiseen etänä meidän porukan käyttöön. Pieni perverssi koodari sisälläni alkoi haaveilemaan taas yhdestä projektista joka ei toteudu ikinä.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Pelit vuonna 2016 (kevät)

ViestiKirjoittaja buffalo » 17 Tammi 2016, 01:37

Osaan sanoa ns. "Haaveet kaatuu päivän" jälkeen enemmän, kannattaako meikäläisen lähteä pelailemaan nyt vai vasta sitten kun loppuu aamut (tj lähes loputon) virman leivissä. Pathfinderi kiinnostaisi, kaikki kamppanjat käy jos niihin saadaan sijoitettua jättiläis kilpikonna. Myös Twilight kuulostaa kaimastaan huolimatta hyvältä. Mutta ei kannata tosiaan meikäläisen takia ainakaan viivytellä pelien aloittamista. Eiköhän sitä pelattavaa löydy palveluksen jälkeenkin.
buffalo
Goblin
 
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Heinä 2015, 11:34

Seuraava

Paluu Ilmoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron