Juhani A kirjoitti://tunnelman nauttimista, yhessä puuhailua ja sankarointia johon ei todellisuudessa oo mahollisuuksia (vai kysyntää?), kevyttä irtautumista arjesta suosikkigenren parissa//
Tästä me kaikki ollaan varmasti samaa mieltä. Tätä halutaan. Ainoa ero tulee siinä, että me ymmärretään tämä kovin eri tavalla. Korjatkaa jos kirjoitan ajatuksia, jotka ei sovi teille:
Juhani toivoo nimenomaan sankarointia siinä mielessä, että hahmot ovat niitä hyviä tyyppejä ("good guys"), jotka auttavat toinen toistaan, vastaantulevia ja pyrkivät kohti hyvää. Maailma on selvästi joko hyvä tai paha, mustaa tai valkoista.
Atte taas toivoo vähemmän klassista fantasiakirjojen sankarointia vaan enemmän realistista selviytymis-/valloitustarinaa, jossa me emme ole niitä hyviä tyyppejä vaan tavoitteeseen pyrkiviä tutkimusmatkailijoita. Maailma on enimmäkseen harmaa ja jos muita värejä on, kyse lain ja kaaoksen taistelusta.
Itse koen taas asettuvani tässä puoleen väliin: olemme nimenomaan tutkimusmatkalijoita, jotka etenevät synkkään, vieraaseen ympäristöön jossa tavalliset säännöt eivät päde mutta olemme silti vähintään toisiamme/liittolaisia kunnioittavia, se on sääntö joka ei muutu vaikka muut säännöt muuttuisivat. Maailmassa on hyvää, pahaa ja asioita joita ei voi määritellä selkeästi kumpaankaan.
Kaikki yllä mainitut odotukset ja lähtökohdat ovat yhtä tosia tämän kampanjan suhteen.
Niistä mikään ei myöskään ole huonompi tai parempi asetelma pelille, vaan kaikki ovat yhtä mahdollisia. Käärmeen Kallon pelaajanvihko ei missään kohtaa kerro mihin tässä ollaan ryhtymässä, ainakaan tätä lukuunottamatta:
Knowing that there are going to be elements of jungle exploration, the discovery of ruined lost cities, secret alliances, ancient magic, and the like should help you build a character that fits more organically into the campaign you’re about to join. Kaikki kolme lähtökohtaa sopii tuohon kuvaukseen. Okei, jotkut traitit antaa vähän kuvaa mitä voisi olla tulossa mutta ei niin paljoa että joku noista meidän lähtöasetelmista osoittautuisi suoraa vääräksi.
Ainoa ongelma mun mielestä on se, että me ei pelata tällä hetkellä samaa peliä, varsinkaan Aten ja Juhanin lähtökohdat eivät toimi yhtä aikaa. Atte ja varsinkin alkuvaiheessa (eka kirja, toisen kirjan alkupuoli) myös minä, pelattiin selvästi tuota selviytymis-/valloitustarinaa, jossa etsitään parasta vaihtoehtoa selviytymisen ja voittamisen kannalta. Miten selviämme synkimmän viidakon halki ja takaisin, seurauksilla ei juurikaan väliä. Juhani taas pelasi enemmän tuollaista romantisoitua tutkimusmatkaa, ehkä hieman Indiana Jonesin hengessä ("that belongs to the museum!") missä huomioidaan vähemmistökulttuurit ja matka on tärkeämpi kuin palkinto lopussa. Itse tulin Juhania vastaan ihan tietoisesti Elederissä, koska näytti mahdottomalta yhdistää näitä. Mä olen eksynyt oman hahmoni luonteesta, tavoitteista ja lähtökohdista jo todella kauas tämän tasapainoilun vuoksi. Mun hahmo voi olla hauska seurattava mutta Arhys on ottanut todella monta askelta pois siitä, mitä alunperin suunnittelin ja vain siksi, että sillä homma on pysynyt jotenkin toimivana. Enkä nyt sano, että tämä olisi jonkun vika erityisesti, tämä on ihan kaikkien pelaajien vastuulla että ollaan tässä tilanteessa.
Eli jos jotain pitää muuttaa, se on kampanjan asetelma:
millaista peliä me ollaan pelaamassa? Tästä meidän täytyy olla samalla sivulla paremmin kuin mitä ollaan nyt oltu. Ollaan vain lähdetty tekemään ja tutkimaan viidakkoa aarteiden toivossa mutta ajatus siitä mitä tämä sisältää on ollut pelaajien välillä erilainen, mikä vaikeuttaa yhteen pelaamista.
Rosgakori kirjoitti:Vaikka Golarion on sinänsä hyvin tietyllä tapaa klassinen fantasiamaailma trouppeinensa ja toimintatapoinensa, tuntuu että tässä kampanjassa Golarion (tai Sargava) on paljon mustavalkoisempi. Olet joko oikeassa tai väärässä, olet joko hyvä tai paha. Natiivit hyviä, siirtomaalaiset saatana. Walkenan alaiset pahoja, valtio myöskin. Saatan olla ainoa joka on huomannut tai ajattelee näin
Voi olla. Eniten tähän vaikuttaa totta kai pelinjohtaja ja se miten hän näkee fiktionsa ja sen toimintatavat. Aten, mun, Ismon ja Mikon lähestymiskulma pelinjohtajana on kaikki erilaisia keskenään mutta taas, kaikki on yhtä oikeita. Täytyy vain tietää missä raja kulkee, että niiden sisällä voidaan pysyä ja voi pelata niin ettei koe kokevansa koko ajan juoksevan päin seinää. Tässäkin auttaa se, että käydään läpi mitä PJ haluaa tai ei halua nähdä ja miten hän näkee maailman jossa tarina tapahtuu. Hyvä on tietty myös muistaa, että loppujen lopuksi PJ päättää miten maailma ja sen säännöt toimii, PJ:llä on aina viimeinen sana pelin sisäiseen fiktioon ja pelin sääntöihin (sääntö nolla).
Rosgakori kirjoitti:Valinnat jotka olisivat olleet lähempänä omaani olivat suorassa ristiriidassa yhden tai useamman toverin kanssa // "Hahmon" pelaaminen ei saisi häiritä muiden pelaajien pelirauhaa ja pelifiilistä ja olen samaa mieltä.
Toisaalta, kaikille pitäisi antaa mahdollisuus pelata hahmoaan niin, että se ei ole vain jatkuvaa kompromissien tekoa. Pitäisi olla tieto siitä millaisesta pelistä on kyse, että voi pelata hahmoaan niin, että se toimii omasta ja toisten mielestä asiallisesti suhteessa pelin fiktioon. Arhys on laittanut Dorianille vastaan lähinnä siksi, että pelaajana olen halunnut tarinankerronnan välineitä välillä myös muille hahmoille kuin Dorianille. Tämä on näin jälkikäteen katsottuna ollut väärä tapa toimia, pahoittelut siitä.
Jos jotenkin tiivistän kahden pelaajatoverini viestiä ja heidän esiin nostamia ongelmakohtia niin näen nämä kaksi:
Juhani A kirjoitti:Yksi yhdistävä tekijä meidän keskenjääneistä hankkeista ja oikeastaan kaikesta tän porukan ropetoiminnasta erottuu mun silmään selvästi, nimenomaan ropeiltoja hajottava asia. Se on pitkään ollut Aten kiukuttelu..
En tätä väittämää en pysty allekirjoittamaan itse oikeastaan mitenkään mutta Juhani nostaa sen esille. Toisaalta Atte antaa hyvän vastauksen siihen, miksi on voinut olla ikävää pelata/on ollut "kiukuttelua":
Rosgakori kirjoitti:Kun hahmosi on koko ajan vastakkain lähes kaiken kanssa ja muut hahmot ovat koko ajan vastustamassa, kyseenalaistamassa tai kritisoimassa sitä mitä teet, katoaa ilo pelaamisesta.
Tämähän oli nähtävillä jo Vanhurskaiden Raivossa, mielestäni. Toisaalta, ilon puuttuminen pelaamisesta kuulostaa kauhean tutulta. Hmm..
Juhani A kirjoitti:Hauskaparametri on näyttänyt persettä otteeseen jos toiseenkin, sitä ei voi kieltää.//Omasta positiivisuudesta.. se vähä mitä luonnostaan on annettavana karisee takuuvarmasti tiehensä käänteisnautinnollisen pelin seurauksena.
En halua lähteä ylitulkitsemaan mutta kirjoitettujen viestien perusteella näyttäisi tältä: Juhanin peli-iloa syö muiden pelaajien olotila pöydän ääressä, Aten peli-iloa taas se, ettei voi pelata sellaista hahmoa kuin toivoisi voivansa pelata, mikä näyttäytyy ulos taas turhautumisena, joka syö taas Juhanin peli-iloa. Karkea yleistys mutta olkoon.