Hieman temaattisia asioita:
"It's like hell... but it's not hell for you."
— Noah Antwiler
Curse of Strahd on uusi versio vanhasta Dungeons & Dragons-kamppanjasetistä nimeltä
Ravenloft joka julkaistiin 1983. Curse of Strahd käyttää samoja hahmoja ja maailmaa hyväkseen mutta kertoo samalla uuden tarinan. Kampanjan teemat pyörivät vähän kaiken ympärillä ja se tekeekin maailmasta niin hyvän:
Goottilainen kauhu: Synkkiä varjoja, kalseita linnoja, pitkiä varjoja ja verta kaduilla mutta myös elämää suurempia tunteita. Vampyyreita, ihmissusia, tieteen luomia hirviöitä ja ihmisiä jotka tekevät hirveitä tekoja.
Vääristyneet ja runnellut sadut: Kannibaalinoitia, muinaisia lumouksia, kirottuja perheitä ja viattomia hädässä. Kuten Goottilaiseen kauhuun kuulu myös tähän isot tunteet ja suuret draamat.
Mutta tämä ei tarkoita että hahmojen pitäisi välttämättä kuulua tämän katon alle. Koko seikkailun iso tekijä on hahmojen ulkopuolisuus. Te ette tunne Barovian maata tai sen historiaa ja olette kotoisin Faerunin tutummilta nurkilta, tässä tapauksessa Teränpiirron kylästä. Hahmoille voi miettiä jotain temaattisia yhteyksiä genreen ja se kannattaa pitää mielessä minkälainen seikkailu on luvassa.
Curse of Strahd on synkkä tarina ja ei ole voittojen saattelemaa sankariseikkailua ilman menetyksiä ja raskaitakin tappioita. Mutta en halua kuitenkaan vetää mitään mutapaskafantasiaa. Vaarat ovat isoja, riskit todella isoja mutta onnistuessa fiilis sitäkin parempi.
Hahmonluontia: Hahmot tehdään suoraan 3-tasolle päästäksemme paremmin alkuun. Kaikilta löytyy tässä kohtaa erilaisia kykyjä ja loitsuja sekä vähän enemmän hipareita että kuolo ei tule ihan niin nopeasti. Tasoja tulee hyvään tahtiin mutta koska D&D5e on suoraviivaistanut hahmovalintoja ei tasonousun teossa kestä kauaa. Uusilla tasoilla saa lähinnä uusia class abilityja joihinka ei pahemmin voi vaikuttaa. Merkittävimmät muuttujat on alati kasvava proficiency bonus ja stattinousut jotka voi vaihtaa feattiin.
Rodut: Ihminen, Haltia, Kääpiö, Maahinen, Puolihaltia, Puolituinen, Puoliörkki ja Syväläinen (Tiefling) ovat käytössä olevat rodut. Samat fantasiarotujen standardit pätevät muuten, paitsi että Syväläiset ovat puhdasverinen rotu, ei puolihmisten rotu.
Ammattiluokat: Barbarian, Bard, Cleric, Druid, Fighter, Monk, Paladin, Ranger, Rogue, Sorcerer, Wizard & Warlock. Näissä on enemmän teknisiä eroja Pathfinderiin verrattuna mutta samat teemat ovat yhä voimassa: roguet sneakkaa, velhot opiskelee, druidit halailee puita. Uusi tulokas Warlock onkin sitten mielenkiintoisempi paikka. Warlock muistuttaa Pathfinderin Witchiä: loitsija joka tekee sopimuksen (pact) jonkun tuntemattoman tahon kanssa ja saa taikavoimia ja salaisia kykyjä. Mielenkiintoinen huomio oli myös Paladinin kohdalla: Enään se ei ole rajoittunut Lawful Good-alignmenttiin, vaan muut ovat mahdollisia (tosin hahmon mekaniikka ja paladiinien vala suuntaa tuonne suuntaan silti.)
Hahmoille tehdään tausta käyttämällä sääntökirjasta löytyvää Background-systeemiä. Backgroundista saa skilleja, kieliä ja varusteet mutta myös ohjenuoria hahmon menneisyyteen, motiiveihin, salaisuuksiin ja tavoitteisiin. Näiden valintojen pohjalta voi sitten kehittää taustan. Taustat mielellään lyhyitä ja napakoita. Saa olla draamaa, menetyksiä ja tekoja jotka painavat mielessä mutta koska koko seikkailu tapahtuu Baroviassa (paikassa jota ette tunne tai ette oikeastaan ole koskaan kuullutkaan), kannattaa se pitää mielessä. Hahmojen olisi hyvä olla valmiita auttamaan ja toimimaan, sillä paljon riippuu hahmojen päätöksistä ja siitä mihinkä he menevät. Barovia on laaja alue täynnä vaarallisia paikkoja ja apua tarvitsevia viattomia.
Alustavat hahmojutut:
Ari: Paladin. Itse suosittelen Lathanderia jumalaksi sen perusteella mitä olet hakemassa takaa. Lathander on aamun ja uudistumisen sekä kunnian jumala.
Ismo: Cleric. Jumalia riittää ja oikeastaan mikä tahansa sopii. Tuolta löytyy vähän maistiasia:
Rullaa alas niin näet listan. Kuolemanjumala Kelemvor on temaattisesti aika sopiva.
AtteEdit Turhan tarkkaan ei tartte lukea, wiki ei ole aikataulussa suhteessa nykyiseen laitokseen. Perusideat ja nimet pätee mutta osa tiedoista on aika puutaheinää.
Antti: Sorcerer tai Warlock. Molemmat täysin päteviä.
Teemu: Rogue, tai ainakin näin olettamuksen perusteella. Rogue hyvä, koska Baroviassa ansoja piisaa...
Lisää kysymyksiä? Tarkennuksia? Detaljeja?