Orlaisin VarjossaLohikäärmeen Aika: Orlaisin Varjossa on Fereldeniin ja sen lähiseuduille sijoittuva roolipelikampanja Fereldenin kapinan jälkeisessä ajassa. Prinssi Maric Theirin on noussut valtaistuimelle kukistettuaan Orlaisin asettaman kuninkaan kaksintaistelussa ja Ferelden on taas itsenäinen. Rauhaa Orlaisin kanssa ei kuitenkaan ole tehty ja niin rajakahinat kuin Fereldeniin loukkuun jääneet Orlaisin kavaljeerit aiheuttavat yhä levottomuutta alueella. Sota on katkeroittanut mieliä molemmilla puolin ja kärsitylle kivulle sekä menetykselle etsitään syyllisiä. Vuodet vapautumisen jälkeen ovat täynnä vihaa, vaaroja, pelkoa, ennakkoluuloja ja vain vähän toivoa paremmasta.
Taustaa: Ferelden ja OrlaisFerelden on kuitenkin ollut ja tulee olemaan mahdollisuuksien maa. Siellä kuka vain voi nousta korkeaan asemaan omalla yrittelijäisyydellään ja osaamisellaan. Fereldenissä tekoja arvostetaan sanojen ylitse ja merkittävät teot jäävät osaksi historiaan. Vapaat miehet (ja naiset) voivat kohota arvossa nopeasti ylös, eivätkä taas aatelisarvossa olevat bannit tahi jaarlit ole automaattisen ihailun kohteita. Fereldeniläinen vapaus näkyy suhtautumisessa aatelistoon, maanviljelijä saa itse valita kenelle maaherroista hän maksaa veronsa suojelun saamiseksi. Aatelistolta odotetaan nimenomaan omiensa suojelua ja aseellista osaamista yli kaiken muun, diplomatia on hieno taito mutta miekkailu tärkeämpi. Varsinkin Orlaisin miehityksen jälkeen tämä aseellisen osaamisen arvostus on huipussaan. Aatelisto ei siis omista juurikaan maata vaan pellot ovat maanviljelijöiden itsensä omaisuutta. Fereldenissä on hyvin löyhä lakijärjestelmä, vangitseminen ja vankilaan laittaminen on vain väliaikainen ratkaisu ja rangaistukset muilla tavoilla ovat paljon yleisempiä. Aseen kantaminen, juominen, uhkapelit ja prostituutio ovat täysin sallittua toimintaa. Sanotaankin, että paras laki Fereldenissä on hyvä miekkakäsi, vain henkirikokset tai vakava omaisuuden menetys saavat paikallisen lainvalvonnan huomion.
Orlais taas on hyvin toisenlainen valtio. Orlaisia hallitsee joko keisari tai keisarinna, tällä hetkellä Val Royeauxin keisarillisessa palatsissa istuu keisari Florian Valmont. Orlais on muinainen valtio ja tällä hetkellä Thedaksen suurin ja mahtavin. Se tunnetaan korkeasta kulttuuristaan, sivistyksestään, taiteestaan ja muodistaan. Kuitenkin Orlais on myös vastakkain asettelun maa: köyhät ovat todella köyhiä ja rikkaat todella rikkaita. Maa tunnetaan myös näyttävistä ritareistaa, kavaljeereista, joita pidetään yksinä parhaina taistelijoina koko Thedaksessa. Orlais on myös Kappelina tunnetun uskonnon kotimaa. Kappeli julistaa sanomaa Luojasta, joka on kaksi kertaa kääntänyt katseensa pois Thedaksesta ja vasta kun Valon Hymniä lauletaan maan kaikissa kolkissa, Luoja kääntää katseensa jälleen maailman puoleen ja ottaa sen omakseen. Kappelin usko on levinnyt laajalle ja se onkin isoin uskontokunta niin Orlaisissa, Fereldenissä ja muissa sivistyneissä valtioissa. Kappelin uskoon kuuluu vahvasti Valon Hymnin laulaminen, profeetta Andrasten, Luojan vaimon, kunnioittaminen ja köyhien auttaminen. Kappelin papistoon ei hyväksytä miehiä, he palvelevat kappeliritareina (ie.templar). Kääpiöt ja haltiat eivät pääsääntöisesti usko Luojaan tai kuulu Kappeliin.
Taustaa: TaikuusTaikuus on olemassa palvellakseen ihmistä, ei koskaan hallitakseen häntä. Kurjia ja kirottuja ovat ne, jotka ovat kääntäneet Luojan lahjan Hänen lapsia vastaan.
He olkoot maleficar, turmeltuneet. He eivät löydä rauhaa tästä maailmasta.
Tai seuraavasta.
-Valon Hymni, Kirkastumiset 1: 2Taikuus on Thedaksessa osa luonnon lakeja, ilmiö jonka olemassaoloa ei voida kiistää. Joillain olennoilla on luotainen kyky manipuloida, muovata ja olla kosketuksissa sen kanssa, heitä kutsutaan yleisnimityksellä maagit. Maagien sanotaankin olevan kykenevia kyseenalaistamaan todellisuutta ja muokkaamaan sitä kyvyillään. Tavallinen taikuus on lähtöisin toisesta maailmasta, unien lähtöpaikasta ja henkien asuinsijasta,
Fadesta. Maagin erottaa muista kyky kuluttaa manaa, elävän olennon sisäistä voimaa joka kuluu taikuuden hallitsemisen yhteydessä. Manan käyttäminen ja taikuuden tuominen Fadesta saattaa kuitenkin herättää henkien mielenkiinnon ja nämä saattavat yrittää tulla Verhona tunnetun rajan ylitse. Onnistuessaan henki possessoi maagin, tämä johtaa usein maagin kuolemaan.
Kappeli valvoo taikuuden käyttöä ja kappeliritarit ovat erikosituneet maagien kykyjen torjumiseen. Voisikin sanoa, että kappeliritarien tehtävä on pitää todellisuus sellaisena kun se on, suhteessa maagien kykyyn muokata olevaa uuteen muotoon, ja näin estää maagia käyttämästä kykyjään. Thedaksen historia taikuuden kanssa on synkkä, täynnä kuolemaa ja kurjuutta, joten Kappelin valvova asema on hyvin perusteltu. Maagien Piirit ovat Kappelin ratkaisu maagien kykyjen rajoittamiseen, tornit tai kiltarakennukset joihin maagit on suljettu kappeliritarien valvovan silmän alle. Maagien Piiristä karanneet tai siellä koskaan olleet maagit ovat laittomia ja rikollisen asemassa, ainakin Kappelin silmissä. Heitä kutsutaan apostaateiksi. Ritarit joko ottavat karanneen/löydetyn maagin kiinni ja vievät hänet takaisin Piiriin tai tappavat hänet.
Maagien ja taikuuden pelko nousee vahvasti Tevinterin keisarikunnan historiasta, Kappelin opetuksista ja ihmisten kokemuksista pahojen henkien, demonien kanssa. Myös veritaikuuden pelko saa Kappelin ja sen ritarien pitämään maagit tarkasti valvonnassa.
Taustaa: Fereldenin kapinaSiunatun Ajan 44. vuonna Orlais valloitti Fereldenin pääkaupungin ja nimitti sinne oman, uuden kuninkaan, kuningas Meghrenin. Kuitenkaan Fereldenin oma kuningashuone ja aateliset eivät alistu ja jatkavat omaa sissisotaansa Orlaisin asettamaa kuningasta vastaan. Erityisen kuuluisa hahmo näiltä ajoilta on "Kapinakuningattarena" tunnettu Moira Theirin, edellisen kuninkaan tytär, joka jatkaa isänsä ja sukunsa puolesta taistelua ja synnyttää myös pojan, Maric Theirin. Kapina jatkuu usean vuosikymmenen ajan kunnes Moira Theirin tullee petetyksi ja murhatuksi Orlaisille vannovien fereldeniläisten aatelisten toimesta. Hänen poikansa kuitenkin pakenee ja jatkaa kapinaliikkeen johtamista. Taistelut ja sissisotaa jatkuvat verisenä ja Orlais on useampaan kertaan saada prinssi Maricin kiinni ja tapettua mutta prinssi ja muut kapinalliset selviytyvät, usein uhrautuvien liittolaisten tai prinssilleen kuolemaan asti lojaalien ystävien ansioista. Kahdeksan vuotta "Kapinakuningattaren" kuolemasta, prinssi Maric on johtanut kapinallisensa voittoon ja kukistaa kuningas Meghrenin. Hänet kruunataan Fereldenin kuninkaaksi 25-vuotiaana, Lohikäärmeen Ajan kolmantena vuonna. Kuningas Maric tekee ystävästään Loghain Mac Tiristä Gwarenin
teyrnin ja aatelisarvon. Taistelu Fereldenin itsenäisyydestä jatkuu kuitenkin Meghrenin kuoltua, Orlaisin joukot eivät antaudu edes kuninkaansa kuollessa.
Näistä tapahtumista on kulunut vasta reipas vuosi ja Orlaisin joukot on vihdoin saatu ajettua pääosin pois, vain pieniä yksittäisiä joukko-osastoja on enää läntisellä puolella liikkeellä.
Tämä on uusi kampanja, joka pyörähtää käyntiin kahdesta syystä: Isiemme Maan pienoinen tauko ja Teemun lähenevä vapautuminen armeijasta. Pelaajina kampanjassa ovat Ismo, Teemu, Ari ja Pyry.