IKAROKSEN SIIVETMikä?Scifi -roolipelikampanja, jossa pelaajahahmot ovat vapaakauppa-alus
Ikaroksen omistajia ja miehistö. Pelissä seurataan miehistön elämää, heidän ottaessa vastaan ja suorittaessa tehtäviä, joista saadulla rahalla he voivat elää ja maksaa hankitusta aluksesta tullutta lainaa pois. Millä keinoilla ja tavoilla rahaa hankitaan on miehistön itsensä päätettävissä.
Hades Lambda-sektorilla harvoilla on tällaista vapautta valita elämäntapansa ja kohtalonsa.
Millainen?Sektori
Hades Lambda ja
Ikaroksen Siivet-kampanja edustavat estetiikaltaan karumpaa scifiä kuin vaikka Star Wars tai Star Trek ovat. Korkeaa teknologiaa on olemassa mutta miten teknologia näkyy ihmisten arjessa vaihtelee paljon planeetasta riippuen. Monta kertaa käytetty esimerkki, Fireflyn, Dyynin, ja ehkä Battlestar Galactican tuntevat löytävät sektorista ja sen elämästä paljon tuttua.
Sektorin historiasta sen verran, että ihmiskunta lähti Maasta tähtiin reilut tuhat vuotta sitten mutta Huutona tunnettu tapahtuma hajotti ihmisten kukoistavan kulttuurin, paljon tietoa ja osaamista katosi muutamassa hetkessä. Osa planeetoista palasi teknologisesti kivikaudelle, osa selvisi paremmin. Nyt Huudon tuhoista on jo toivottu mutta vain tämä sektori on ns tunnettua avaruutta, jonka sisällä avaruusalusten valoa nopeammat moottorit vielä riittävät asioiden saavuttamiseen. Sektori on melkoinen sillisalaatti erilaisia kulttuureita, tapoja ja näkemyksiä. Pelaajilla on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa siihen miltä sektori näyttää ja tuntuu, tämä ei ole mikään valmiiksi kirjoitettu maailma. Pelinjohtajana saatan todeta pelaajan kysymykseen maailmasta: “en tiedä, kerro sinä.”
Viestin lopusta löytyy innostavaa kuvamateriaalia.
Miten?Sääntöinä D&D scifiretroklooni
Stars Without Number muutamilla sääntömuutoksilla (linkistä pääset lataamaan ilmaisen version pelistä). Tästä lisää sitten kun se on ajankohtaista. Peli on vanhemman liiton D&D:n henkinen mutta taitosysteemin kanssa seurataan vähän toisenlaista säännöstöä kuin pelin oma. Tiedossa vaarallista taistelua ja korkeita panoksia, onhan avaruus se viimeinen kesyttämätön, tappava korpimaa.
Kampanjan yksi lähtökohta on mahdollisuus pelata Roll20-palvelun kautta, jos saadaan riittävästi pelaajia mukaan. Ajatus lähti Visan viestistä tuolla vuoden 2017-suunnitteluketjussa, ettei hän ehdi tänä vuonna osallistua kampanjamuotoiseen peliin. Esittelin tämän mahdollisuuden ja siitä se ajatus lähti. Jos muita kiinnostuneita tällaiseen etäpelikokeiluun ei löydy mutta peli kiinnostaisi muuten, pelataan peli live-pelinä. Yksi vaihtoehto on tehdä myös kaksi peliryhmää, etä- ja liveryhmät jos kiinnostusta on paljon.
Milloin?Kevättalvella aloitus, helmi-/maaliskuu on oma toiveeni. Tietty Isiemme Maa hoidetaan päätökseen ennen tämän aloitusta. Se asia mikä tähän vaikuttaa on varustautuminen, jos tätä pelataan netin välityksellä. Webbikamera, headsetti/mikki+kuulokkeet, kirjautuminen Roll20-sivustolle ja Skype (myöhemmin Discord kun videopuhelu-toiminto tulee sinne) ovat vähimmäisvaatimukset. Roll20-palvelun kautta peliaikataulun tavoite olisi, että pelattaisiin joka toinen viikko perjantai- tai lauantai-iltana n. klo 20/21-24. Viikonloppuisin muutkin ajat voivat käydä ja voidaan sovitella mutta pääosin iltaisin pelataan. Jos taas päädytään oikean pöydän ääreen, pitää aikataulua katsoa hieman tavallisemmin.
Mitä seuraavaksi?Seuraavaksi keskustellaan pelimuodosta ja etsitään kiinnostuneita pelaajia. Ota rohkeasti osaa, sano mikä kiinnostaa/epäilyttää/jäi epäselväksi ja lähde kehittämään uutta roolipelikampanjaa. Muista klikkailla myös alla olevat linkit auki ja inspiroidu niistä!
Kohtaaminen avaruudessaAvaruusromua edessäHylätyn tutkimusaseman luotaus elämän varaltaHiekkaplaneetan elämääBasaariMegakaupungin osa