"Mun kihelmöipi peukalon,
Jotain pahaa tulos on!"
1400 vuotta sitten noitien kuningatar Baba Yaga valtasi maan joka tunnetaan nykyään nimellä Irrisen. Pakkasjätit, jääpeikot, talven keijut, huurahukat, noidat ja muut synkemmät olennot marssivat sotaan linnormikuningasta vastaan, ja murskasivat tämän viikinkipuolustajat 23 päivässä. Baba Yagan mukana tuli ikitalvi, murskaava pakkanen joka jätti Irrisenin lumisen peiton alle. Baba ei kuitenkaan jäänyt hallitsemaan maataan itse, vaan nimitti yhden tyttäristään Irrisen jääkuningattareksi. Vuosisatojen saatossa ovat kuningattareet vaihtuneet, mutta Irrisenin valta on absoluuttinen. Tähän asti on Irrisenin talvi pysynyt sen rajojen sisäpuolella, mutta viime aikoina on kuulunut uutisia talvien pitenemisestä, ja lumisateista keskellä kesää. Onko Irrisenin vaikutus leviämässä, ja talven valta lankeamassa Golarionin ylle?Talven Valta on Pathifnder-seikkailupolkukampanja noidista, talvesta ja maailmoista näkemämme tuolla puolen. Vuodenaikaan nähden outojen lumipyryjen ja pakkasten iskettyä Taldoriin asti jää viiden seikkailijan harteille selvittää mitä on tapahtunut, mistä on kyse ja enteileekö tämä koko Golarioinin peittymistä lumivaipan alle? Seikkailussa kuljetaan niin Irrisenin jäisten salojen halki, kohdataan kylmien tunturien ja jäisten luolien asukkaita, keijuja ja satuolentojen niin eurooppalaisista kuin slaavilaisistakin kansantaruista, mitellään voimia mahtavien noitien kanssa ja koitetaan selvittää Baba Yagan salaiset suunnitelmat Golarionissa ja sen ulkopuolella. Onko hahmosi jäisten metsien mies, kulkeeko hän keijujen kanssa, harjoittaako hän synkkiä kykyjään noitien piireissä vai onko hänen verenperintönsä jään ja huuran peitossa?
1. Talvi & Kylmyys"Walls will not hold the winter
Over and under crawl"Talvi on isoin ja keskeisin teema seikkailupolussa. Talvi on kaikkialla mihin seikkailu sankarit johdattaakin. Ikitalvi vaikuttaa kaikkeen, ja ihmiset jotka elävät sen vaikutusalueessa ovat selviytyjiä. Kylmänkesto, oikea varustus ja asenne auttavat selviytymään kylmässä maailmassa. Edessä on kylmiä öitä, hyisiä loitsuja, pakkasjättejä ja jääpeikkoja.
2. Baba YagaSinä vuonna kevät ei koittanut Bereznikin kylään. Vuoden ajan, jokainen lapsi syntyi yksi silmä sokeana. Ja vanha väki tapasi sanoa: "Pitkä on Hänen otteensa."Baba Yaga on noidista suurin. Hän lentää yli yötaivaan huhmareessa, työntäen vauhtia petkeleellä. Hän laskee kuolleiden miesten sormet hautumaalla ja hänen kananjalkatalonsa aita on valaistu syntisten kalloista tehdyillä lyhdyillä. Baba Yaga on enigmaattinen hahmo Golarionissa, ja hän ilmestyy vain sadan vuoden välein, jolloin hänen saapumistaan ennakoi oudot näyt ja pahat enteet. Seikkalut avaavat tämän hahmoa ja juonia mitä noitien kuningatar on punonut kuolevaisten päiden menoksi.
3. Keijut eli Väki"The fair folk dance and the fair folk sing
As the fair folk step in the magic ring
Oh, tread not here till the light of day
Or the fair folk steal your soul away."Keijut, right? Pieniä iloisia siipiveikkoja jotka nauravat ja tanssivat, kilttejä metsän asukkeja. Ei, nämä ovat vanhojen tarinoiden ja satujen keijuja. He vievät lapsia kehdoista ja vaihtavat ne vaihdokkaisiin, kikattavat ja nauravat kun matkalainen nääntyy nälkään ja janoon seuratessaan heidän valojaan korven syvyyksiin ja nukuttavat heidän rajojensa loukkaajat ikiuneen. Samalla he suojelevat lapsia metsän vaaroilta ja auttavat heikkoja pääsemään suon läpi turvassa. He eivät ole aina pahoja tai edes ilkeämielisiä, mutta Väki on vapaampia, kauniimpia, valoisampia kuin me. Me olemme vain eläimiä.
4. Toiset maailmatA man may, perhaps, count himself fortunate to have wandered, but its very richness and strangeness tie the tongue of a traveller who would report them. And while he is there it is dangerous for him to ask too many questions, lest the gates should be shut and the keys be lost.Tämä ei ole Irrisen-seikkailu. Irrisen on vain yksi etappi matkalla. Golarioinin kylmimmät ja kaukaisimmat kolkat ja maailmat tämänkin tuolla puolen tulevat tutuiksi seikkailun edetessä. Ja tämä ei tarkoita vain kävelyä, vaan on olemassa ovia, jotka vaativat vain oikeat avaimet. Hahmot jotka eivät halua lähteä kotoa tai nähdä maailmaa eivät pysy kauaa mukana tässä kelkassa.
Pelaajina on Antti, Ismo, Miika, Mikko ja Pyry.Hahmonluonti:- Lataa Reign of Winter-pelaajanopas täältä.- 20 pisteen PB-statit.
- Perus hp-generointi (puolet nopasta +1 +con)
- Core-rodut käytössä.
- Kirjoista käytössä hahmoluokkien suhteen Core, APG, Ultimate Magic, Ultimate Combatista Gunslingerit ja arkkityypit, Advanced Class Guide. Jos Occult Adventures kiinnostaa, mikäs siinä, kaikesta voi jutella. Ei arkkityyppejä muista julkaisuista ilman luvan pyytämistä (luvan luultavasti saa, mutta haluan vain tietää).
- 2 traittia. Yksi Reign of Winter-pelaajanoppaasta, yksi jostain muualta.
- Alkuraha kirjojen mukaan.
Kampanjan omia sääntöjä- Taistelukikat eivät automaattisesti tarjoa tilaisuushyökkäystä, vain jos epäonnistut. Improved-fiitit poistavat myös tämän tilaisuushyökkäyksen (ja antavat totta kai +2). - improved trip/disarm/feint/dirty trick/steal/reposition eivät tarvitse Combat Expertise-fiittiä. Samoin improved bull rush/overrun/sunder/drag eivät tarvitse Power Attack-fiittiä. Molempia tarvitaan kuitenkin, jos haluaa ottaa ko. temppufiittien Greater-versioita.
- Joka hahmo, jolla on prerequisitet kunnossa, saa bonus feattina Power Attackin (+1 BAB STR 13), Deadly Aimin (+1 BAB DEX 13) ja Combat Expertisen (+1 BAB INT 13). Toimii myös jälkikäteen esimerkiksi stat-nousun yhteydessä. Pätee myös NPC:iden kanssa. Peruste: Joka hahmo, joka on kyvykäs, osaa taistella fiksusti tai rajusti, ja ampua tähdäten tarkasti.
Hahmotaustat- Reign of Winter on jokseenkin tarinavetoinen seikkailu, mutta siinä on kyllä tilaa hahmojen omille tarinoille ja tavoitteille.
- Hahmot aloittavat seikkailunsa Heldrenin kylästä joka sijaitsee Taldorin kuningaskunnassa. Heldren on unelias pikkukylä Rajakorven sylissä, mutta hahmojen ei tarvitse olla välttämättä kotoisin täältä. Heldren on etappi matkalla Opparasta Zimariin, ja sen hiljainen ja rauhallinen idyli houkuttelee väsyneitä matkalaisia ja niitä, jotka haluavat kadota hetkeksi. Toki Heldrenin natiivien on helpompi hahmona ehkä heittäytyä auttamaan kylän ongelmissa.
-
Lue Mekanismiin kirjoitetut taustatiedot Heldrenistä ja pohjolan kansoista.Kysymyksiä mietittäväksi:
- Mikä tunne(tila) kuvaa hahmoasi?
- Mitä hahmosi tarvitsee eniten?
- Mikä on hahmon tavoite elämässä?
- Miten hän aikoo saavuttaa tämän?
- Mistä hahmosi on kotoisin?
- Miten hän kasvoi aikuiseksi?
- Mitä arvoja hänellä on?
- Miltä hän näyttää?
- Mitä metodeja hahmosi käyttää tavoitteidensa saavuttamiseen (diplomatia, raha, väkivalta tms)
- Onko hahmollasi henkilökohtaisia "makuja" tai mieltymyksiä?
- Mistä hahmosi välittää eniten?
- Onko hahmolla salaisuuksia?
Pelaajalle:
- Mitä roolia hahmosi täyttää?
- Mitä muut pelaajat tietävät hahmostasi?
- Millaiseen seikkailuun hahmosi kuuluu? (teemat, genre, tyylit)
Näihin kaikkeen ei tarvitse vastata taustassa itsessään. Minua ei pelinjohtajana kiinnosta lukea hirveitä romaaneja hahmon elämästä, vaan sellainen kiinteä paketti hahmon elämästä, tavoitteista, taustasta ja luonteesta. Näitä yksityiskohtia ja isoja menneisyyden käänteitä voi sitten täytellä pelin ja tarinan kuluessa. Seikkailupolku tarjoaa lukuisan määrän uusia tilanteita, ympäristöjä ja dilemmoja jotka antavat hahmoilel mahdollisuuden miettiä maailmaa ja itseään uudestaan ja kenties oppia, että maailma jonka näemme on vain pieni osa koko maailmankaikkeutta....