Projekti: Saamattomat Goes West Marches

Säännöt, foorumin tiedotteet ja Mökkicon suunnittelua.

Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 16 Tammi 2018, 01:37

Pohjustus
Uuden vuoden alla, kun vietettiin peli-iltaa KNGHQ:ssa, Visa nosti esille nyt "vähän" tauolla olleen Stars Without Number-kampanjan ja sen jatkumisen. Lyhyen keskustelun jälkeen todettiin, että aikatauluttaminen on välillä "vaikeaa" ja mikä on jollekin sopiva tahti voi toiselle olla huono tahti, miten etäisyydet ja asuinpaikat vaikuttaa jne. Luvattiin jatkaa keskustelua foorumilla siitä mitä tehdään, olisiko esimerkiksi yksi ratkaisu vain pelauttaa peliä Visalle&Jalkaselle, jotka on tällä hetkellä vähiten roolipeleissä mukana olevia tyyppejä. Tilanne oli haastava ja itseäni kovasti pohdituttava.

Kunnes keksin perjantaiaamuna, huonosti nukutun yön jälkeen missä voisi olla ratkaisu: West Marches.

Mikä on "West Marches"?
West Marches on kampajamuoto, tapa pelata, jonka eräs pelisuunnittelija kehitti/nimesi 2007-2008 tienoilla, kehitettyään sen perusperiaatteet omaa, isoa peliporukkaansa varten. Perusajatus on, että pelissä voi olla mukana mikä tahansa määrä aktiivisa pelaajia, joiden ei kuitenkaan tarvitse sitoutua olemaan joka kerta mukana pelissä. Yksittäinen pelikerta on aina rakennettu niin, että seuraavalla pelikerralla hahmot voivat ottaa osaa taas uuteen seikkailuun. Joku voisi sanoa, että West Marches on hiekkalaatikko-kampanja, jossa eri pelaajat pelaavat eri kokoonpanoilla, tutkien samaa hiekkalaatikkoa. Kampanjatavan nimi tulee nimenomaan alkuperäisen West Marches-pelin lähtökohdasta: idässä on sivistys ja "läntisen rajamaan" reunalla on kaupunki, josta hahmot tekevät retkiä "läntiselle rajamaalle", tutkien sitä ja löytäen uusia alueita ja vaaroja. Jokaista pelikertaa ennen pelaajat valitsivat kartalta paikan, johon lähtivät seikkailemaan ja PJ valmistautua asianmukaisesti.

Joku minua fiksumpi kirjoitti:1) There was no regular time: every session was scheduled by the players on the fly.

2) There was no regular party: each game had different players drawn from a pool of around 10-14 people.

3) There was no regular plot: The players decided where to go and what to do. It was a sandbox game.

A secondary goal was to make the schedule adapt to the complex lives of adults. Ad hoc scheduling and a flexible roster meant (ideally) people got to play when they could but didn’t hold up the game for everyone else if they couldn’t. If you can play once a week, that’s fine. If you can only play once a month, that’s fine too.


Perusajatus on siis se, että pelaajilla ja pelinjohtajalla on peli, joka tukee tämän tyylistä pelaamista jossa ei tarvitse olla joka kerta mukana ja tutkimus-/seikkailubisnes onnistuu ilman isoa metajuonta joka tulee "ratkoa". Itse näen myös tärkeänä sen, että pelissä ei synny isoja eroja hahmojen välille kokemuksen karttuessa. Näin ollen Pathfinder Adventure Pathit eivät toimi West Marches-pelinä, niissä on juoni jonka voi "missata" jos ei pääse pelikerralle. Samaan tapaan PF/D&D5e on hankala hahmojen kehityksen suhteen, 1-tason hahmo ja 5-tason hahmo painii jo melko erilaisessa sarjassa. Näitä haasteita voisi kyllä kiertää mutta toisaalta on olemassa pelejä joissa näitä ongelmia ei edes pääse syntymään niin mieluummin itse pelaisin sellaista.

Mitä hyvää/huonoa/haasteita tästä voisi olla Saamattomille?
    + Pelikerta saadaan pystyyn kuhan pelaajapoolista löytyy useampi jolla käy sama päivä pelipäiväksi, pelit eivät jää seisomaan kun yhdelle pelaajalle neljästä ei sovi
    + Hiekkalaatikko-peli. pelaajilla paljon vaikutusmahdollisuuksia
    + Tiiviit sessiot, jotka sisältävät yhden seikkailun tai osan seikkailua (tästä lisää alempana)
    + Ei tarvitse sitoutua pitkään kampanjaan, tulet pelaamaan kun sinulle sopii
    + Sudeetti-saamattomat ja muut vaikutusalueeseemme kuuluvat pääsevät mukaan pelaamaan ja kokeilemaan pelaamista helpommin (esim. Termostatti, Sonja, Visan työkaveri Ossi ja Stadin Fantasiapelien Jarno)

    - Pelaajien on kerrottava etukäteen mitä haluavat, ei vain voi ilmestyä paikalle
    - Isoja, hahmoille henkilökohtaisia juonia tuskin tullaan näkemään (riippuu tosin pelistä)
    - Hiekkalaatikko-peli, tarvitaan yhteistä näkemystä siitä mitä halutaan tehdä (onneksi ollaan aikuisia ihmisiä ja osataan kommunikoida)

Mikä peli sopisi tällaiseen?
Aiemmin hieman viittasin siihen, että ihan mikä tahansa peli ei tämän tyyppiseen peliin sovi. Itse näen tärkeänä, että peli mahdollistaa jollain tasolla tutkimisen, vaarojen uhmaamisen ja tehtävä-muotoiset seikkailut. Eli isosti tarinallisia työvälineitä antava peli ei sovi WM-peliksi (esim Fate-pohjaiset systeemit). Peli tarvitsee maailman tai maailmanosan, joka on tuntematon ja vaarallinen, jonne sankareita voi lähettää koheltamaan vaaroja vastaan. Kirjaimellisesti tarvitaan kartta, joka kertoo pelaajille mitä vaihtoehtoja heillä on seikkailemisen suhteen. Eli pelin tulisi tukea West Marchesin perusperiaatetta mahdollisimman hyvin: matkusta (explore), tutki (delve), palaa (return), toista (repeat). Kantava ajatus on, hieman kärjistäen, matka turvallisesta vaaralliseen, lähdetään esimerkiksi sivistyksen luota erämaahan, koska kaupungissa ei tapahdu seikkailuja. Jos hahmo ei enää halua lähteä "erämaahan", hän lakkaa olemasta pelattava hahmo.

Muutamia pelejä, joita itse ajattelin kun tämän tyyppisen kampanjan perusperiaatteita pohdin:
    - FFG:n Star Wars: perusajatuksena olisi, että hahmot ovat kapinaliiton operatiiveja, rakentamassa uutta tukikohtaa planeetalle ja sieltä sotimassa Imperiumia vastaan. (Star Wars)
    - The One Ring RPG: perusajatuksena on seurata Järvikaupungin ympäristön kehitystä Hobitin ja TSH:n välisenä aikana ja katsoa voivatko sankarit vaikuttaa asioihin alueella. (Taru Sormusten Herrasta)
    - Stars Without Number: perusajatuksena on avaruustukikohta/-laivasto, josta tutkimusmatkaajaseikkailijat lähtevät etsimään ja raivaamaan uutta kotia aluksissa asuvalle ihmiskunnalle. (scifi)
    - Blades in the Dark: pelaajahahmot ovat pikkurikollisia Doskwolin kaupungissa ja jokainen keikka vie heitä lähemmäksi isompaa vaikutusvaltaa ja mainetta. (steampunk-ish urban fantasy/ industrial fantasy)
    - Runners in the Shadows: pelaajahahmot ovat Shadowrunneita, likaisen työntekijöitä synkässä lähitulevaisuudessa. Jokainen keikka vie heitä lähemmäksi isompaa vaikutusvaltaa ja mainetta. (cyberpunk/techno fantasy)
    - Zweihänder: perusajatuksena on katsoa miten pitkään melko tavalliset ihmiset kestävät armotonta ympäristöä, korruptiota ja ylipäätään paskaa elämäänsä. (dark fantasy/Horror fantasy)

Iso osa peleistä löytyy ihan omasta hyllystäni/jonkun muun saamattoman hyllystä tai melko helposti myös pelikaupasta (Runners in the Shadows on vain digitaalisena tai 145 sivuisena tulosteena jkos lähden tulostamaan). Näistä peleistä kaikki ovat itselleni sellaisia pelejä, että olen kiinnostunut niitä johtamaan tämän muotoisessa kampanjassa.

TL;DR?
Haist.. Viesti on pitkä kuin nälkävuosi mutta uskon West Marches-pelin tuovan hyvää liikkuvuutta meidän pelikulttuuriin. OneShotit ei ihan lähtenyt pelittään toivotulla tyylillä, ehkä johtuen siitä että ne on aina riippuvaisia mun jaksamisesta, miten hanakasti rekryän tai mainostan peliä ja miten mahdolliset pelaajat sitten reagoivat mainostamiseen. Mun oletus onkin tätä projektia varten se, että jokainen Saamaton (ja sudeetti-saamaton) on pelaaja, joka voi toivoa pelikertaa mun kalenteriin laittamaan ajankohtaan ja kun pelaajia on riittävästi koolla sekä pelaajat kertovat mitä aikovat pelikerralla tehdä, meillä on pelikerta. Eli lue yllä olevat osiot ihan rauhassa, sulatele ja postaa kommenttia.

Olen tästä melko innoissani, en ole tämän tyyppistä settiä teille tarjoillut ja pelattuani hyvää hiekkalaatikko-ideaa käyttävää lautapeliä, haluaisin päästä kokeilemaan samaa roolipelin muodossa.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 16 Tammi 2018, 01:48

Yay.

Tää on kyllä mainio idea. Peleissäkin löytyy vaihtelua. Veikkaan varsinkin että minua kiireisemmille tämä on mainio vaihtoehto. One Ring ja tuo Runners in the Shadows varsinkin voisi kiinnostaa, miksei Star Warskin.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Miksalvarez » 16 Tammi 2018, 16:46

Tosi mahtava ajatus kaiken kaikkiaan.

Jo ennen viittausta tuli kovasti mieleen muuan lautapeli ja sen hyvien puolien hyödyntäminen soveltavilta osin toimisi aivan varmasti myös ropesettingissä! Maailma joka kehittyy sen pohjalta mitä pelaajat tekevät, mutta kuitenkin niin ettei kaikkien tarvitse olla joka kerralla mukana on mun mielestä tosi hyvä konsepti. Mikä ropesetting sitten tässä toimisi parhaiten? Jokin "yhteinen pohja" on hyvä, on se sitten kaupunki, "rosvoklaani", yhteinen valtio tai mikä tahansa mitä halutaan kehittää/suojella/muuttaa ym ym voisi ehkä olla pohjaa? Ehkä jonkinlainen faktio-systeemi voisi myös olla mukana alueen valtapelissä. Tässä muodossa on myös siistiä se, että vaikka ei ehkä sellaisia ropepohjaisia taustatarinoita /henk.koht juonia pysty tekemään ainakaan miten ollaan totuttu, voi hahmolla kuitenkin olla tavoitteita ja oikeasti mahdollisuus vaikuttaa maailmaan pysyvästi (joka taas Pathfinderissa on ainakin osittain rajattua).

Tätä on varmasti myös muissa peleissä, mutta niissä missä olen itse ollut mukana homma pyörii ahkeraan Combat-mekaniikkojen ympärillä (ei ole henk.koht huono asia ollenkaan, mutta), taas tämäntyylisessä hommassa mahdollisuudet lähestyä asioita muillakin tavoilla on varmasti mahdollisia. Hyvää vaihtelua kaiken kaikkiaan.

Paljon hyviä puolia, varmasti myös haasteita mutta uskon että tästä voisi tulla kovasti jotain ja mielelläni ideoin mukana jos PJ kaipaa apua!

(Sudeetti-Saamattomille repesin xD ainakin meidän huushollin edustaja totesi että on avoin tällaiselle idealle!)
"Et sinä tule, viimein sen hyväksyn
mut kuinka yksin yöstäni selviydyn?
Et sinä tule, olkoon se päätös sun
on silti rikki, maailma tänään mun,,,"
san. Upi L.
säv. Pablo de R.
Avatar
Miksalvarez
Setlementti I
 
Viestit: 455
Liittynyt: 27 Elo 2011, 15:55
Paikkakunta: Tanpere

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Visa » 16 Tammi 2018, 21:31

No juu, nyt ollaan hyvien asioiden äärellä! Tätä tarvitaan! Moar! Arrrrrrrrrr... (kädet tärisevät liikaa).

Noh, kohtuu kaikessa. Kaikki mainitut systeemit käyvät paitsi että Zweihänder kuullostaa vähän turhan ahdistavalta.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Viiksu » 17 Tammi 2018, 00:01

Tis good. Varmaan ne pelit, jotka taipuisivat parhaiten tähän olis luokkaa ffg star wars, the one ring rpg, stars without number ja blades in the dark. Star Wars ja Blades olis ne omat suosikit listalta. Star Wars ja The one ring olis ehkä ne helpoimmat settingin puolesta.
Avatar
Viiksu
Knight
 
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:45
Paikkakunta: Herwood

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 22 Tammi 2018, 01:16

Kiitos vastauksista neljälle edelliselle! En siis ollut aivan hakoteillä ajatukseni kanssa. Visa ja Viiksu heitti peleistä jotain ajatusta ilmoille ja päätin ottaa pelin ja muiden asioiden selvittämisessä yhden askeleen eteenpäin ja väänsin pienen Google Form-kyselyn, johon toivoisin vastauksia. Tämä viesti sisältää linkin kyselyyn ja lisäselvitystä, ettei vastauksia tarvitse tehdä aivan sokkona. Tärkeinpänä tietty laajennetut peliesittelyt.

    - FFG:n Star Wars. Kauan sitten kaukaisessa galaxissa.. Kapinaliitto jatkaa pitkää taisteluaan Imperiumin kasvavaa valtaa vastaan mutta miten Kapinan rajalliset resurssit kestävät Imperiumin mahdin?

    Pelissä hahmot ovat Star Warsin perushahmotyyppejä: sotilaita, jedejä, salakuljettajia, lentäjä-ässiä, diplomaatteja jne. Lähes jokainen Star Warsin perushahmotyyppi löytyy pelistä, koska esimerkiksi "soldier"-ammatin alta löytyy muutama erilainen "arkkityyppi". Jokainen arkkityyppi tarjoaa erilaisia hahmon kehittämisvaihtoehtoja, eli kaksi sotilasta ei välttämättä ole mekaanisesti samanlaisia, toisen ollessa räjähdespesialisti ja toisen vaikka vibromiekkailija. Star Warsin rodut löytyvät lähes kaikki pelistä, plus tietty mahdollisuus pelata droidia. Pelin mekaniikka on mielenkiintoinen, numeroitujen noppien sijasta käytetään erikoissymbolein varustettuja noppia, joiden eri tuloksia tulkitaan yhdessä ja mietitään mitä ne voisivat tarinassa tarkoittaa. Noppia useampaa väriä ja muotoa, erilaiset symbolit kumoavat toisiaan kunnes saadaan lopulllinen tulos (esim onnistumis- ja epäonnistumissymbolit kumoavat toisiaan pois kunnes jäljellä on vain jompia kumpia/ei kumpiakaan). Mekaniikka on vaikea selittää näin kirjoitettuna mutta siihen pääsee kyllä nopeasti kiinni pelaamalla. Sääntö-tiivistelmä sarjakuvan muodossa kerrottuna.

    Tarinat joita pelissä voidaan kertoa ovat monenlaisia, West Marches-pelissä itse keskittyisin erilaisten operatiivisten solujen toimintaan Kapinan kulta-aikana. Se on meille kaikille sitä tuttua Star Warsia, mikä toivottavasti helpottaa mukaan hyppäämistä. Tietty jos jokainen pelaaja haluaa pelata jediä, pitää premissiä vähän miettiä uusiksi. Oma ajatus on niin planeetan kartasta kuin sektorikartasta, josta pelaajat voivat valita tehtäviä ja tutkittavia paikkoja: "Nyt käydään vapauttamassa liittolaisia Imperiumin vankileiriltä."; "Tulevalla pelikerralla laitetaan alueen Tuskenit kuriin ja nuhteeseen"; "Ryöstetään Huttien asekuljetus".

    - The One Ring. Viiden Armeijan Taistelusta on kulunut viisi vuotta mutta Järvikaupungin ja Synkmetsän ympäristö on edelleen vaarallinen kulkea. Varjo liikkuu metsissä, keräten voimiaan, miten käy vapauden jos Varjon annetaan toteuttaa omat suunnitelman?

    The One Ring sijoitttu Tolkienin Keskimaahan ja pelin hahmot ovat jotain kirjojen päähahmojen ja tavallisten asukkaiden välistä. Et ole itse velho vaan esimerkiksi Ragadastin oppilas, et Laakson ruhtinas mutta rohkea kiertelevä kauppias. Yleensä heitä ajaa seikkailemaan jokin kutsumus,: halua löytää kadonnutta tietoa/aarteita, sydän kaipaa nähdä uusia paikkoja tai tarve kostaa kokemansa vääryydet. Järvikaupungin vaikutuspiirissä elävät kansat ja kulttuurit (ja hobitit koska Bilbo) ovat pelattavia kulttuureja, esimerkiksi kääpiöt, haltiat, bardilaiset ja metsäläiset. Pelissä ei ole ammatteja vaan näiden kulttuurien alta löytyy erilaisia optioita kulttuurien erilaisille edustajille. Kutsumuksella ja siitä seuraavalla heikoudella on myös mielenkiintoisia vaikutuksia peliin. Pelin mekaniikka on melko yksinkertainen, taitoja mitataan luvulla joka kertoo montaako d6 saat heittää plus mahdollista extra noppaa. Noppien tulokset lasketaan yhteen ja jos pääsit PJ:n asettamaan tavoitteeseen, onnistuit. Poikkeuksia tietty löytyy. Pelissä on myös melko nätit matkustus- ja downtime-säännöt. Taistelu on hyvin erilaista kuin monessa muussa pelissä, kaikki toiminnot eivät ole saman arvoisia, tapa jolla lähestyy taistelua vaikuttaa siihen miten nopeasti/helposti tulet onnistumaan.

    Tarinat joita pelissä kerrotaan liittyvät Varjon vastustamiseen, Järvikaupungin ja sen ympäristön kehittämiseen/auttamiseen. Muitakin vastustajia kuin örkkejä on tiedossa, ihmiset ovat Varjon vaikutukselle aivan yhtä altiitta nyt kuin Tarussa Sormusten Herrasta.

    - Stars Without Number. Ihmiskunta on jättänyt Maan taakseen vuosituhat takaperin. Nyt edessä on uusi haaste,
    löytää uusia planeettoja kolonisoitavaksi. Ennen kolonisointia, planeetat pitää todeta turvallisiksi siviiliväestölle. Ja tässä kohtaa kuvaan astuu S.E.A.R.C. ("Scientific Exploration And Reconnaissance Corp") ja yksikön tiedustelujoukkueet..

    SWN on mekaanisesti yksinkertainen peli, koska se matkii 80-luvun roolipelejä: vanhaa DnD:tä ja klassista Travelleria. Systeemin ydin on 2d6-systeemiä käyttävät taidot ja d20-pohjainen taistelujärjestelmä. En usko pelin olevan kenellekään liian monimutkainen, mukana on myös mukavasti mahdollisuuksia kustomointiin ja erilaisuuteen, vaikka "ammatteja"
    onkin vain neljää eri tyyppiä (warrior, expert, psyhic ja adventurer). Peli on ihmissentrinen eli vaikka alieneita luultavasti on, pelissä pelataan ihmisiä jotka etsivät uutta kotia tuntemattomasta varuudesta. Ehkä pelin edettyä riittävän pitkälle (ts. unlokkeja, muutoksia maailmassa) jotkin alienit voivat avautua pelattaviksi hahmoiksi.

    Pelin tunnelma ja kattoajatus on jotain Mass Effectin, CMX:n Talvikuninkaan, Destinyn ja Dyynin välimaastosta. Eli vähemmän avaruusoopperaa kuin Star Wars mutta hieman kliinisempää kuin Firefly. Paljon pelaajien ja PJ:n yhteisen päätöksen varassa miltä peli näyttää ihmisten näkökulmasta. Itse näen pelin olevan uusien maailmojen, kansojen ja vaarojen kohtaamista ja uusien suhteiden luomista: kumman keskenään sotivan muukalaisrodun kanssa ihmiskunta lähtee luomaan suhteita vai yrittävätkö sektorin uudet tulokkaat olla "maailmanpoliiseja"?

    - Blades in the Dark. Doskwolissa ei paista aurinko koskaan, kaupungissa on ikuinen hämärä tai yö. Salamaverkko pitää synkän meren aaveet poissa kaupungin asukkaiden kimpusta. Ne eivät ole oikeasti suurin uhka, vaan kaupungin lukuisat ja taas lukuisat rikollisjengit. Edes Sinitakkeihin ei voi aina luottaa, saati kaveriin vieressä..

    BitD on urbaani- ja industrialfantasiaa synkässä Doskwolin kaupungissa. Pelaajahahmot muodostavat yhden kaupungin rikollisjengeistä, yhden pienimmistä. Tavoitteena olisi nousta nokkimisjärjestyksessä ylöspäin, vallata uusia alueita, saada alaisia ja saada oma bisnes kukoistamaan. Pelissä on mahdollista pelata Robin Hood-henkisiä "hyväntekijä" roistoja kuin julmia kurkunleikkaajia, tämä on täysin pelaajien välillä tehdystä sopimuksesta kiinni. Pelissä on seitsemän erilaista "ammattia", jotka ovat melko tyypillisiä rikollisarkkityyppejä (yhtä lukuunottamatta). Samoin erilaisia jengi arkkityyppejä on kuusi erilaista, jengin statsit kehittyvät samaan tapaan kuin hahmojen. Peli toimii d6-pohjaisesti, keräät noppia ja tavoitteena on saada edes yhdestä 6, silloin onnistut ilman kysymyksiä; edes yksi 4-5 on onnistuminen mutta hinnalla; 1-3 on epäonnistuminen ja runtua on tiedossa. Pelin mekaniikka painottaa fiktiota ja siitä käytyä keskustelua enemmän kuin aiemmat pelit tällä listalla.

    Pelin tapahtumat keskittyvät keikkoihin joita jengin jäsenet tekevät. Keikat riippuvat paljon siitä mikä jengi on kyseessä: kultin ja vakoojien tehtävät luultavasti ovat erilaisia. Pelissä tutustutaan Doskwoliin ja kummalliseen synkkään maailmaan, täynnä rikollisia, aaveita, synkkää taikuutta ja kummallisia keksintöjä.

    - Runners in the Shadows. Vahdi selkääsi, ammu suoraa, säästä ammuksia ja älä ikinä, toistan, älä ikinä tee sopimusta lohikäärmeen kanssa.

    Runners in the Shadows käyttää samaa säännöstöä kuin BitD mutta niitä on vähän muokattu sopimaan Shadowrun-peliin sopivaksi. Shadowrun on cyberpunkia, johon yhdistyy fantasiasta tuttuja piirteitä: taikuutta ja fantasiarotuja. Pelaajahahmot ovat 'runnereita, korporaatioiden, järjestöjen (ja kenen tahansa jolla on rahaa maksaa) likaisen työn tekijöitä. Hahmoarkkityypit ovat taas hyvin tyypillisiä isosta lihaksesta porukan aivoihin ja 'runnerien porukka kehittyy hahmojen mukana kuten BitD:ssa. Synkkä lähitulevaisuus, jossa taikuus on herännyt eloon ja luonut uudennäköisen ihmiskunnan on täynnä vaaroja ja mahdollisuuksia.

    Pelin tapahtumat keskittyvät keikkoihin joita 'runnerit juoksevat erilaisille tahoille. Pelikertojen sisältö riippuu taas paljon 'runneri porukan tarjoamista palveluista: salamurhaajien ja radikaalien tehtävät ovat erilaisia. Tutustumme erilaiseen kuvaan omasta maailmastamme, jossa tulevaisuus ei näytä ruusuiselta, mutta mahdollisuuksien sävyttämältä. Pelin tapahtumakaupunkina Hong Kong kiinnostaa mua, Seattle on se perinteinen valinta.

    - Zweihänder. Kaupunki on turvallinen. Kaupunki on hyvä. Erämaa on vaarallinen. Erämaassa on hirviöitä. Kukaan ei tosin kertonut, että myös kaupungin viemärit ovat erämaa..

    Zweihänder on mekaanisesti klooni Warhammer Fantasy Roleplayn 2. laitoksesta mutta ilman GW-lisenssiä. Peli pyörii d100-prosenttinoppien ympärillä: heitä d100:lla alle oman taidon, onnistuit. Taistelu käyttää Action Point-järjestelmää, jossa hahmolla on vuorollaan X:n verran pisteitä, jotka hän saa käyttää erilaisiin toimintoihin. Pelin hahmonluonti kysyy melkoista epämukavuusalueelle siirtymistä, sillä hahmonluonnissa on hyvin vähän vapaasti valittavia asioita, iso osa hahmosta arvotaan nopilla (stateista sukupuoleen, iästä silmien väriin). Hahmonluonnin alkaessa et voi tietää millaisen hahmon tulet saamaan. Pelissä hahmot eivät ole sankareita tai juurikaan tavallisesta kansasta eroavia, heillä vain on syy yrittää tehdä maailman asioille jotain.

    Pelin tapahtumat ja teemat pyörivät Warhammer Fantasysta tuttujen teemojen ympärillä, korruptio ja karut kohtalot vaanivat usein kulman takana. Kysmys ei ole niinkään siitä pystyvätkö hahmot muuttamaan maailmaa vaan miten nopeasti maailma tulee muuttamaan heitä. Tosin WM-pelissä hahmot luultavasti pystyvät ainakin pitämään nykyistä tilannetta pystyssä, jos eivät suoraa muuttamaan.

    - Savage World: Supers. Star City oli Maan hienoin kaupunki, supersankarien kotikaupunki. Tai näin tilanne oli ennen V'Sorin Imperiumin saapumista ja Maan sankarien joukkotuhoa. Nyt jäljellä on taistelu Maan kohtalosta, jossa niin supersankarit kuin pahikset taistelevat samalla puolella. Vain Superit voivat laittaa kampoihin V'Sorin ylivallalle.

    Savage Worlds on melko yksinkertainen systeemi, jossa hahmon statteja ja taitoja kuvaavat erilaiset nopat. Hieman yksinkertaistaen, kun hahmo yrittää tehdä jotain hän heittää kyky+taito noppia ja yrittää saada enemmän kuin 4. Jos nopat tätä näyttävät, hahmo onnistuu. Peli on selvästi eniten "mekaanisin" tällä listalla, tätä peliä voi pelata myös figujen kanssa, säännöt ovat sen verran yksityiskohtaiset. Hahmot ovat Supereita, entisiä supersankareita/-pahiksia, jotka käyvät taistelua vapaan Maan puolesta ulkoavaruudesta saapunutta V'Sorin Imperiumia vastaan. Pelistä löytyy melkoinen kasa erilaisia supervoimia, joista voi oman hahmonsa koota.

    Pelin tapahtumat ovat supervoimien kanssa elämistä ja tehtävät Maan vapauttamiseksi V'Sorilta. Supervoimien käytössä fokuksena ei ole kysymys siitä "kuka minä olen" tai "mitä teen voimillani" vaan enemmin mitä voimilla saa tehtyä. Vähemmän "suuri voima, suuri vastuu", enemmän "mottasin V'Sorin rynnäkkökävelijän kerrostalon läpi mereen" (ainakin hahmojen hieman kehityttyä). Hahmojen kehityksessä tulee eroja mutta en usko erojen nousevan liian suuriksi.



Huh huh! Viesti on todella pitkä mutta ainakin saatte tehdä valintoja tietäen likimain mitä mikäkin peli tulisi pitämään sisällään! Tein Google Formsiin lomakkeen, jossa kyselen vähän mikä peli kiinnostaa, millä aikataululla uskoo pystyvänsä olemaan mukana ja muuta sellaista. Tästä täyttämään kyselyä. Koitetaan valita sellainen peli, mikä sopisi mahdollisimman monelle mutta tiedämme kaikki että makuerot on makueroja. Siksi toivon myös avointa mieltä sille, että tulette rohkeasti testaamaan uusia pelejä ja vähän haastatte itseänne tällaisen ei-niin-sitovan kampajan kanssa. :)
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 26 Tammi 2018, 00:30

Maanantain ja torstain välisenä aikana on tullut 6 vastausta, mikä on likimain se mitä odotin. Pyry ilmoitti, että kaikki sopii joten jättää äänestämisen muille (eli siis periaatteessa 7 vastausta). Annan tilanteen olla auki vielä viikonlopun yli, jotta kaikilla on mahdollisuus tarttua tilaisuuteen ja vaikka jakaa linkki sidosryhmä-saamattomalle, joka innostuu vastaamaan myös. Maanantaina koitan nostella jotain pointteja esille ja saada päätöstä aikaiseksi vastausten perusteella. Tällä hetkellä fantasia johtaa genrenä (plus other-kohtaan tuli uusi genre-ehdotus), kaikki pelit ovat saaneet ääniä, kerran kuussa on suosituin aika osallistua ja lauantai on paras pelipäivä (ja eteenpäin kuulemma mennään kans).

Mielenkiinnolla odotan miten tilanne kehittyy viikonlopun ylitse, tää on se mielenkiintoisempi tuloslaskenta kuin sunnuntain side-eventti.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 31 Tammi 2018, 23:27

Results are in! Lopullinen annettujen vastausten lukumäärä oli yhdeksän, joka on kaksi vähemmän kuin rekisteröityneiden käyttäjien määrä foorumilla, tosin tiedän yhden vastanneen "sudeetti-saamattomaksi" joten luku ei aivan täsmää. Tulokset eivät mua ihan hirveästi yllättäneet, isolle osalle vastaajista käy useamman sorttinen pelaaminen ja peli. Oikeastaan vain peliaika ja paras pelipäivä saivat vahvaa samankaltaista kannatusta: 4-5h on paras aika ja lauantai toivotuin pelipäivä. Fantasia oli genreistä suosituin, vain yksi yhdeksästä ei valinnut sitä "kiinnostavaksi". Tällaisen monivalinnan mahdollistavan kyselyn tulosten tulkitseminen on aina kovasti mielenkiintoista, koska joku voi klikkailla jokaisen vastausvaihtoehdon sopivaksi jokaisesta kategoriasta ja joku vain yhden per kategoria, riippuen millainen maku/asennoituminen/päivä/mielentila sattui olemaan tai miellyttikö mun kirjoittama mainosteksti.

Itse jätin vastaamatta, etten vääristä tuloksia teidän (aka. pelaajapoolin) antamista kohti omia tämän hetkisiä intohimojani (esim. luen ja innostun scifistä hyvin helposti mutta joka sai teiltä vain 33.3% kannatuksen). Tämä myös siksi, että kaikki ehdottomani pelit olivat sellaisia, että ne kiinnostavat itseäni, joten jätin vaikutusmahdollisuudet teille, innokkaat äänestäjät.

Kolme peliä päätyi tasaääniin, kaikki saivat kannatusta viideltä kyselyyn vastanneelta: The One Ring (fantasia), Blades in the Dark (steampunk-ish fantasia) ja Runners in the Shadows (cyberpunk). Mielenkiintoinen kolmikko ja Zweihänder ei jäänyt kuin yhden äänen päähän näistä. Odotin isompia eroja/suurempaa kannatusta jollekin pelille. Viisi ääntä yhdeksältä kolmelle pelille on jo aika iso hajonta. Jos katsotaan genre-äänestystä, fantasia jyräsi siellä cyberpunkin, joten valinta olisi The One Ringin ja Blades in the Darkin välillä mutta pitäisin ainakin vielä koko kolmikkoa aitoina vaihtoehtoina. Blades ja Runners käyttävät molemmat samoja sääntöjä (Runners on muokattu Bladesista), joten sääntöjen puitteissa ei ole väliä kumpaa noista pelataan, isompi kysymys on kumman pelin miljöö ja maailma puhuttelevat enemmän teitä. The One Ring taas on kahdesta muusta aivan toisessa laidassa: hyvin tuttu maailma leffoista, kirjoista ja klassisesta KERPistä, teemat ja miljööt luultavasti "tuntuvat" tutummilta kuin Bladesin/Runnersien jengien välienselvittelyt.


Mitä ajatuksia tulokset ja tämä viesti herättävät sinussa? Skriivaa alle niin jatketaan kohti maalia. Tämä siksi, että olisin jo voinut diktaa.. sivistyneen yksinvaltiaana sanella että "Saamattomat Goes WM:N peli on X" mutta haluan kuulla teidän ajatuksia, toiveita ja odotuksia ennen päätöstä. Mun mielestä Runners ja The One Ring on noista kolmikosta ehkä ne helpoimmat WM-pelit, Blades ei tosin ole kaukana kummastakaan (vaatii silti vähän tuunaamista).
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Visa » 03 Helmi 2018, 13:01

Kaikki menee :D Kaksi ensin mainittua ehkä enemmän mieleeni mutta miksei cyberpunkkiakin voisi lähteä veivaamaan. Oma suosikkini SWN jäi kärjestä mutta onneksi on Elite dangerous...

Kaikkiaan hieno idea joka palvelee ainakin omia roolipeli-ambitioitani hyvin riippumatta valikoituvasta pelistä.
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Rosgakori » 05 Helmi 2018, 18:12

Mielenkiintoista. Kyllä se TSH/höpötti yhä porukka selkeästi kiinnostaa, jännästi. Vaihtoehdoista One Ringu ja Runners in the Dark on eniten omaan mieleen, mutta miksei Zweihandelkin, oli se semmonen järkäle.

One Ring voisi tietyssä mielessä varsinkin olla hyvä, semmoista leppoista nostalgiaa Keski-maan atmosfäärin kautta, mutta ihan uudelle mekaniikalla ja meiningillä.
Kuva
Avatar
Rosgakori
Atte the Gathering
 
Viestit: 557
Liittynyt: 27 Elo 2011, 01:32
Paikkakunta: Suomen Turku

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Visa » 12 Helmi 2018, 21:21

Hiljaasta on länsirintamalla...
If its not broken, youre not innovating.
-Old asuran saying
Visa
Bishop
 
Viestit: 701
Liittynyt: 27 Elo 2011, 16:52
Paikkakunta: Tanpesteri

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Miksalvarez » 14 Helmi 2018, 12:56

Kaikkea lähdetään kokeilemaan, avoimin mielin :P
Blades in the Dark kuulostaa itselle noista mielenkiintoisimmalta ihan vaan koska on jotain erilaista mitä aiemmin oon missään muodossa pelaillut, mutta tosiaan tällä ehdotetulla tahdilla ja systeemeillä mikä vaan käy ja kuulostaa hyvältä.
"Et sinä tule, viimein sen hyväksyn
mut kuinka yksin yöstäni selviydyn?
Et sinä tule, olkoon se päätös sun
on silti rikki, maailma tänään mun,,,"
san. Upi L.
säv. Pablo de R.
Avatar
Miksalvarez
Setlementti I
 
Viestit: 455
Liittynyt: 27 Elo 2011, 15:55
Paikkakunta: Tanpere

Re: Projekti: Saamattomat Goes West Marches

ViestiKirjoittaja Blue_Hill » 17 Helmi 2018, 00:40

Kiitos niille, jotka keskusteluun osallistuivat. Kuukauden verran on tämä ajatus saanut muhia ja toivottavasti elää myös teidän keskuudessa. Alan kallistua tässä projektissa kohti cyberpunk-vaihtoehtoa. Veikkaisin Shadowrun-teemaisen pelin puhuttelevan isointa osaa väestä (siinä on sopivasti scifin ja fantasian teemoja yhdessä). Shadowrun ottaa siis cyberpunkin ja lisää siihen esimerkiksi taikuuden ja perinteisiä fantasiarotuja sekä hirviöitä (pienillä twisteillä). Peli on myös sopivan "scififtävä", se on sellainen mikä puhuttelee mua teemallisesti. Avoimempi maailma (vr Keskimaa) helpottaa kans suunnittelua ja pelaajien toimintaa maailmassa jonkin verran.

Jotta peliin saadaan vähän extrapotkua ja tematiikkaa, ajattelin sijoittaa pelin tulevaisuuden Hongkongiin (jonka kirjoitan tästä eteenpäin tahallinen englantilaisittain erikseen, koska se näyttää omaan silmään paremmalta vaikka ei suomen kieliopin mukainen olekaan). Itämaista eksotiikkaa, tulevaisuuden tuomia mahdollisuuksia ja murheita, Kowloonin Walled City, triadit, muukalaisvihaa, vanha vastaan uusi, huumeita ja niin paljon NERPSejä ettei mitään rajaa. Kaikkea hienoa ja vähän erikoista meille länsimaalaiseen maisemaan tottuneille.

Pelinä Saamattomien WM-kampanjassa on Runners in the Shadows, shadowrun-hacki Blades in the Dark-roolipelistä.

Soon more.
In War, Victory.
In Peace, Vigilance.
In Death, Sacrifice.

If the only thing that is good about the game is its license, it's a bad game.
Avatar
Blue_Hill
Hand of the King
 
Viestit: 1031
Liittynyt: 26 Elo 2011, 23:52
Paikkakunta: Kangasala


Paluu Ilmoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron