Gloomhaven (2nd edition) on vuoden 2017 suurin peli, ainakin jos katsotaan jo pelilaatikon kokoa johon kätkeytyy 9,9 kilon edestä tavaraa. Gloomhaven on perinteisen ”Dungeon Crawler”- genren edustaja. Luodaan ryhmä palkkasotureita (toimivat yhdessä mutta eivät ole välttämättä ystäviä tai edes ystävällisiä toisilleen), käydään johonkin skenaarioon, hahmot tappavat hirviöt ja vievät mennessään kullan ja muut aarteet, mutta mukana on myös tuulahdus uniikkia ja erilaista tyyliä. Gloomhavenin ”darkish high fantasy with a dash of steampunk” - maailmasta ei löydy haltioita tai örkkejä, pelaajahahmoilla ole ”ability scoreja”, eikä tätä peliä voiteta noppaa heittämällä (heresy!) sillä sitä ei tehdä pelissä kertaakaan.
Sen sijaan peliä pelataan korteilla. Jokaisella hahmolla (=hahmoluokalla) on omat korttinsa joista kasataan (hahmoluokasta riippuen) noin 10 kortin pakka. Kaikki mitä hahmo tekee, liikkuminen, hyökkäykset, parantaminen, loottaus yms. tapahtuu korttien ja niiden yhdistelmien avulla. Joka kierroksen alussa pelaaja valitsee kaksi korttia jotka pelaa, ja korteissa olevat Iniative-arvot määrittävät toimintajärjestyksen. Pelatut kortit eivät ole enää käytössä, joten pelattavien korttien ja käsikorttien kanssa on taktikoitava. Myös hirviöillä on omat korttinsa jotka määrittävät randomoinnin kaltaisesti mitä ne tekevät, (esimerkiksi) aina päälle käymisen sijaan. Kun hahmo kehittyy, aukeaa mahdollisuus lisätä uusia ja paranneltuja kykyjä sisältäviä kortteja omaan pakkaan ja näin customoida, kuinka oma hahmo ja pelityyli toimivat.
Gloomhavenia voidaan pelata ”one-shot” meiningillä, mutta parhaimmillaan (ja miten on tarkoitettu pelattavaksi) se on Kampanja-pelimuodossa, jossa pelaajat vaikuttavat Gloomhavenin maailman kanssa muokaten sitä valinnoillaan tehtävissä ja toiminnoillaan kaupungissa ja matkoillaan, kokien samalla peliin kirjoitettua juonta ja tarinaa. Tämä tuo mukaansa niin hahmon kuin maailman kehityksen (mukana on esimerkiksi tarroja joita kiinnitellään Gloomhavenin karttaan) ja on myös siistiä että useampi ryhmä voi pelata samassa maailmassa ja vaikuttaa sen kehittymiseen. Tämä mahdollistaa joustavasti sitä, että eri ryhmät pelaavat omaan tahtiinsa eikä aina haittaa jos jokainen ei pääse paikalle.
Hahmonluonti ansaitsee myös oman pienen valokeilansa. Kun hahmo luodaan, valitaan hahmoluokka ja sen jälkeen muutamasta Tavoitteesta haluamansa. Tavoite määrittelee hahmon henkilökohtaisen syyn ryhtyä palkkasotilaaksi. Pelin alussa on käytettävissä kuusi hahmoluokkaa, mutta peliin kuuluu niitä kaikkiaan 17 (!). Kun hahmo täyttää Tavoitteensa seikkailuissaan (jos hän vielä selviää takaisin seikkailulta kaupunkiin) hän Eläköityy. Vaikka varmasti onkin harmillista sanoa hyvästi vanhalle hahmolle, avaa hahmojen Tavoitteiden toteuttaminen (ja Eläköityminen) uusia hahmoluokkia ja muita lisämahdollisuuksia peliin, minkä lisäksi hahmon pelaajan jokaiselle hahmolle tästä eteenpäin aukeaa pysyviä lisähyötyjä.
Odotan itse kovasti, että päästään testaamaan tätä Saamattomien kanssa ja toivottavasti kokemaan myös mitä Kampanjalla on annettavana. Sopivana kohtana nyt jouluaikana koitan järkätä pelikerran johon halukkaita pääsee mukaan testaamaan mitä tällä pelillä on annettavanaan